torsdag den 4. januar 2018

Årskavalkade del 5, september

Som sædvanlig bliver der mange årskavalkader hos mig, det var ellers ikke planen, men når først jeg sætter mig til at kigge på alle billederne, så bliver jeg helt optaget af det. Jeg har brugt timer på at kigge dem igennem, så jeg håber, der også er noget, der kan fange din interesse. September er bestemt ikke ringere end sommer- og forårsmånederne.
 1.9. en flot dag - selvom vi nu skriver efterår
 der blev høstet
 mosrosen Alfred Dalmas
 roser med dugdråber
 3.9. endelig frihed for Bent, han tog på cykeltur
 et kig fra førstesalen
 og fra gårdspladsen
 men så kom regnen
og Bent nåede lige hjem, inden de næsten 40 mm kom 7.9. han havde ellers regnet med en dag mere, men da han hørte, hvor meget regn de lovede næste dag, skyndte han sig hjem d. 6.9. Det var heldigt for varmepumpen var gået i stå, det havde jeg ikke opdaget.
 mens han var væk, havde jeg sendt bud efter en stangsaks, mon ikke jeg får brug for den, når jeg skal deadheade roserne i midten af bedene.
 Cosmos / Stolte kavalerer blev vældig stor i løbet af sommeren
 Cyklamen blomstrede flot
 også James Galway var der gang i igen der i september, jeg havde ellers klippet den langt ned i foråret, det var nødvendigt, men det var den åbenbart glad for.
Skuffende nektariner, der var mange, men de var bitre og uspiselige, hvis de ikke rådnede på træet.
 10.9.
14.9. Besøg i Rhododendronhaven
 17.9. besøg i frk. Anemones have
18.9. mosekonebryg over Langemark
 19.9. Efteråret er på vej
og der er gang i sølvlysene
R. calophytum x R. traillanum købte jeg på min efterårstur i 2016, den vokser godt til
23.9. en diset morgen
25.9. Arthur blev storebror, og vi fik det 3. barnebarn, Martha.
 28.9. farverne bliver kraftigere
 Himlens 7 sønner
 Egebladet hortensia
 29.9. græsserne får også mere farve
 Hot Chocolate
Solopgang 30.9.
Næste indlæg vil handle om efterår, forhåbentlig kan jeg koge de sidste tre måneder i året ned til et indlæg, men det vil mest handle om høstfarver, for dem er jeg og mange andre vild med, så mon ikke de kan tåle et gensyn.
Fortsat god dag. 

21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Nej det går ikke altid efter planen men det skal du da ikke høre noget for. Det er fint at få genopfrisket årets gang i flere indlæg og det ville da også være svært at vælge hvilke billeder der skulle med hvis du skulle klare det på en eller to omgange. Synd for Bent at hans planlagte tur heller ikke gik helt efter planen men der er nu heller ikke meget sjov ved at være på tur når det står ned i stænger.
    De stolte kavalerer kunne vidst godt li sommervejret, her blev de også noget større end de plejer og det ser helt godt ud med sådan en flok :-) Alpeviolerne er en af mine yndlinge selv om man jo næsten skal ned på knæ for at nærstudere dem. Jeg har en blok der blomstrer nu ja det har den faktisk gjort siden november så der er god spredning på blomstringstidspunktet på dem.
    Hvor er de dejlige Arthur og lille Martha. De kan sagtens hamle om med både smukke roser og skønne solnedgange.
    Nu vil jeg tage i strikcafe ja også det tages der hul på et nyt år.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det er temmelig tit, at det ikke går efter planen, men hvis I nyder billederne er alt jo godt :) Ja det var synd for Bent, men godt han nåede hjem i tørvejr.
      De var noget vilde de stolte kavalerer, jeg er spændt på, hvor mange der kommer i år. Ja og jeg har glæde af, at alpeviolerne gror godt hos dig, de har jo også flot løv, det nyder jeg nu.
      Ja Arthur og Martha pynter godt mellem blomsterne.
      Tænkte nok det var derfor, du var tidlig på den.
      God fornøjelse med det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth!

    Känner att jag nog ska börja, åtminstone försöka, skriva ner vädret lite månad för månad. Jag glömmer så himla fort. Men jag vet att det regnade mycket i höstas men inte direkt när.

    Himlens 7 söner satte jag upp på önskelistan. En buske som blommar sent och som doftar är alltid trevligt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er godt at følge lidt med i, hvordan vejret har været måned for måned. Man kan ikke huske det ret længe, kun at det har været dårligt vejr.
      Himlens 7 sønner er en herlig busk med den sene blomstring og duft. Den kan jeg kun anbefale.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Ja, tænk hvor det regnede. Din regnmåler siger det hele.
    Hvor er mosrosen dejlig. Jeg er jo ikke så meget til roser, men nogle af dem skiller sig ud på særlige måder, som jeg godt kan lide, fx mosroser.
    Hot Chocolate passer godt til din solnedgang :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det må vi sige, nej hvor det regnede, men det gør det jo temmelig tit efterhånden.
      Jeg holder meget af mosroser, måske skal du investere i et par stykker eller tre, denne her er rigtig flot, det har jeg flere, der er.
      Ja de står godt til hinanden :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Uha... jeg får helt efterårs abstinenser!! Man fornemmer tydeligt regnvejrsstemningen på billederne, selv om det også kan være smukt. Dejligt billede af Bent på tur, heldigt han fik nogle dage. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det går ikke, nu ser vi frem mod foråret. Ja regnvejr kan også være smukt - især når vi som vi havde tørke hele sommeren.
      Det var rigtig godt, at Bent nåede at komme af sted nogle dage, vi håber på mere held i år :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, det kjenner jeg godt til, for det ble mange bilder å se i gjennom, og mange bilder ble også med. September hos deg er jo nesten som om sommeren, men her er det litt mer høst da. Himmelens syv sønner ser veldig fin ut, ja. Jeg har aldri sett den her dessverre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du havde også svært ved at luge ud i billederne, det tænkte jeg også på, men når bare vi morer os med vores indlæg, så er alt godt. Høsten kommer nok tidligere til jer. Jeg ville ønske, du kunne få Himlens 7 sønner, den vil du være glad for.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det er netop disse mængder der afholder mig fra at lave en egentlig kavalkade, men nok snarere nogen fokuserede forløb.
    Havde du iøvrigt også vildt mange russere engang i nat, du plejer at have ca dobbelt så mange som mig, så omkring 1500?
    Superspændende kryds dette R. calophytum x R. traillianum - normalt ser man at de prøver at lave de store storblomstrede til nogen små buske der stadig er storblomstrede - her har man ikke noget mod størrelsen!
    September er en supergod måned, især de år hvor sommeren har været for lummer!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det tager lang tid, at lave sådan en kavalkade, men jeg laver jo mange indlæg, så enten jeg kigger efter en bestemt måned eller efter forskellige rhodoer kommer ud på et. Bortset fra at jeg til kavalkaden kigger på de rå billeder, de andre som er sat ned i størrelse har jeg med navne på i alfabetisk orden.
      Nej jeg har ikke haft vildt mange russere, kun omkring 200, så vidt jeg kan se. Til gengæld var der ca. 1600 sidevisninger, men det er nok som du siger fb. Jeg nærmer mig i hvert fald millionen med hastige skridt nu.
      Jeg tænkte, at det kryds ville interessere dig, det har det gjort flere andre på fb. Jeg er spændt på blomsterne og om det bliver i år, den blomstrer.
      Ja september er en rigtig god måned.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Når du viser alle dine smukke billeder. Så længes jeg ekstremt mod sommer. Ikke den vi havde for al den regn gider jeg bare ikke igen.......
    Du har bare styr på de forskellige billeder. Det er fantastisk.

    Knus og skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja vi er nok mange, der længes efter sommeren, når vi ser de billeder, men den våde sommer I havde, var der ikke meget vil, det må blive anderledes i år.
      Tak for det - men jeg er ikke praktisk som dig :)

      Knus og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  8. September er nok min yndlingsmåned rent havemæssigt. På de gode dage er luften så klar og lyset så stærkt at alle farver stråler. Jeg elsker jo alle måneder, fordi de bringer variation, men hen på det tidlige efterår er der ro på i haven, og derfor nyder jeg den måned mere end f.eks. foråret, hvor det hele går så stærkt.

    Du har jo så mange træer og buske som netop viser deres bedste side i efteråret så det ser jeg frem til i næste indlæg. Der er også nogle fantastiske billeder her i afsnit 5 - f.eks. dug på roser, dis med edderkoppespind og mosekonebryg.
    Jeg nyder også selve processen med at lave et indlæg med et tema. Bliver helt opslugt af at kigge billeder igennem og prøve at finde de bedste. Bare hyg dig med alle dine kavalkader!

    Hilsner fra Ulla

    Hej Ulla
    Jeg har set din kommentar på mailen og kopieret den over, for den er åbenbart smuttet, den blev jeg meget glad for. Det er nemlig hyggeligt at gå billederne igennem til kavalkaden.September er som regel en dejlig måned, i 2017 blev den lidt våd. Om lidt kommer efterårskavalkaden, den kan du godt glæde dig til.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  9. Set uh ham Arthur han er altså en charmetrold :o) og lillesøster slægter ham godt på.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det glæder mig, og ja det er nogle små charmetrolde.
      Knus

      Slet
  10. September er også en af mine yndlingsmåneder. Faktisk har jeg nok 9 yndlingsmåneder.... (ha-ha - ja, hvilke er ikke: det er december, som kun er hyggelig fordi det er jul og al julepynten der glitrer, januar og marts)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan lide alle måneder, men normalt er november nok, den jeg bryder mig mindst om, dog var den flot i farverne i år. Juli i tørke er heller ikke min favoritmåned, nok fordi der er så mange folk herovre :)
      Knus

      Slet
  11. Tak for det fine billede fra min have :)

    SvarSlet