fredag den 5. januar 2018

Sidste kavalkade for 2017

Denne gang med en af mine yndlingsårstider, nemlig efteråret og dermed de smukke høstfarver. Jeg håber, I vil nyde dem
Oktober:
 1.10. ligner en sommedag med dejlig blå himmel
så Bent gik i gang med at fælde birken
 R. Silber Velour har det flotteste indument
 Pavillionbedet med bl.a. Aster Marina Wolkonsky
 8.10. efteråret er så småt i gang, her er det Hjortetakstræet
 Vinget benved
 efterårshjørnet med Sorbus dodong og hjortetakstræet
 10.10. den smukkeste solopgang som passer til høstfarverne
 13.10. Orangegrenet lind begynder så småt at få andre farver
 14.10. var vi i Arboretet i Hørsholm
 15.10. Tulipantræet
 og Høstrønnen
 Tupelo til højre i pavillionbedet
Tupelo Nyssa sylvatica købte jeg, fordi jeg havde læst, at det fik smukke høstfarver, det var rigtigt nok.
 Zelkova
22.10. Tulipantræet bliver flottere og flottere
 Bærmispel
31.10. et af uheldene ved pergolaen, det glemmer vi ikke lige
November:
 6.11. Acer palmatum Bloodgood
 Papegøjebusken
 7.11. Tørst/Rhamnus frangula
 og rim i græsset og på taget
11.11. Sumpcypressen viste sig, at blive noget af det smukkeste
 på latin Taxodium
 Bøg i læhegnet
23.11. Sumpcypressen blev ved længe
 25.11. igen rim og sumpcypressen bagerst i billedet til venstre, virkelig en pryd for haven
 30.11. Liquidambar fik også flot løv
samme dag havblik
Til slut en solnedgang fra 25.11.
Igen en masse billeder, så jeg fik ikke december med. Den kommer i næste indlæg sammen med fortsættelsen af rhododendron. Efterårsfarverne var nemlig ikke helt slut endnu.
I morgen husker jeg min fridag så ingen indlæg. Rigtig god weekend. 

28 kommentarer:

  1. Flotte fotos fra efteråret.I har rigtig mange buske og træer med smukke efterårsfarver.Det giver unægtelig haven et andet udtryk med de glødende farver.
    Jeg blev inspireret af artikler i havebladene i efteråret til at anskaffe mig netop planter med smukt og farvestrålende løv og også gerne bær.Jeg købte bl.a. Sorbus Dodong som du også har og nogle fantastiske Aronia.
    God aften til dig fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Tak skal du have, det var noget af det første, jeg planlagde til haven, for mig var det vigtigt med glødende efterårsfarver. Det glæder mig at høre, at du også har anskaffet træer og buske med glødende farver. Sorbus dodong er bare en af de bedste, aronia er også fin.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Vakre høstbilder,og soloppgangen du viser er jo bare så fin!
    Silber Velour har det flotteste indument,ja. Jeg gleder meg veldig til våren og rhodoblomstring igjen :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marit
      Ja det bliver lækkert med vår og rhodoblomstring igen, men også det nye indument på bl.a. Silber Velour.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jamen ja Alletiders - Super høstfarver!
    Så mangler vi bare at finde ud af hvorfor de mest fantastiske, der skal få det, ikke får det. Jeg tænker selvfølgelig på Liquidambar, nogen har sagt at de skal have lav ph... Men de der får de vilde farver i botanisk have, de står med rødderne i Københavns voldgrav, ja med gamle kalk murbrokker i.
    Nå det var et basiskt sidespring:)

    Nuu har de ændret vejrudsigten tilbage... Kun et par frostdøgn så tø igen...

    Ha en dejlig fredag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja høstfarverne er flotte, jeg synes også, at Liquidambar er blevet bedre til høstfarver, men ikke som den du viste for nogle år siden, det er åbenbart meget forskelligt.
      Der er vist 3 frostdøgn, så må vi se om de ændrer på det igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Tørsttræet tage prisen for mest strålende plante tæt fulgt af Sumpcypressen :-)
    God fridag.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det forstår jeg godt, det var ret flot der i solen.
      Tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja efteråret er en smuk årstid og det var ligesom om at det var længere i 2017 end normalt. Du kan bare vise det ene smukke træ/busk efter det andet klædt i de smukkeste gyldne farver. Forståeligt at der er en yndlings årstid for dig. Jeg har ikke så meget der får så flotte efterårsfarver så jeg foretrækker nok foråret når det hele blivet lysegrønt.
    Nej uheldet ved pergolaen glemmer vi ikke sådan lige men godt der ikke skete skade på den.
    Smukt med havblik, sådanne dage var der vidst ikke mange af i det forgangne år, som jeg husker det var det jo nærmest konstant blæsevejr.
    Ja der kom vidst lidt rod i fridagene men nu er der jo hverdag igen så mon ikke du får styr på dem igen :-) god fridag
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, jeg synes også efteråret var længere og at farverne holdt længere. Når jeg har sørget for så mange farver i haven om efteråret, så må det blive yndlingsårstiden, men jeg synes nu også vældig godt om foråret.
      Nej det var noget værre noget med pergolaen, men den holdt heldigvis.
      Det blæste i hvert fald meget, men havblik på den sidste efterårsdag, det var sejt.
      Jeg synes, at jeg måtte gøre kavalkaden færdig, inden jeg kunne tage en fridag igen :) men det gør vel ikke noget.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Der er altså ingen himmel så blå som oktobers. Den er fantastisk smuk. Det er nogle fine billeder af en meget BLÅ himmel du viser :)

    God fredag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Det har du ret i, når vi så næsten ikke er vant til at se blå himmel, bliver den endnu smukkere.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth!

    Fina färger och tips på växter med bra höstfärger. Det är väldigt värdefullt med färg hela säsongen tänker jag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Jeg synes, det er vigtigt med høstfarver, så bliver man ikke så ked af det, når sommeren er forbi.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Ja jeg nød de smukke høstfarver! Træer kan om nogen planter skabe smukt efterår, og det er skønt at at gå og sparke i nedfaldne blade :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja høstfarverne er uundværlige, og vi er enige i, at det er en skøn speciel oplevelse at sparke i nedfaldne blade :)

      Slet
  9. Jeg forstår sandelig godt, du elsker din efterårshave. Du er virkelig beriget med de smukkeste farver. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja jeg er beriget med de smukkeste farver, jeg har jo med vilje valgt træer med smukke efterårsfarver. :)

      Slet
  10. Tak for en skøn kavalkade.
    Intet under at man elsker efteråret. Farverne er jo helt specielle og varme overalt.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heike
      Selv tak, ja efteråret har mange smukke farver.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Er stadig imponeret over dit overblik af billeder.
    Sjovt at se tilbage. Jeg er aller mest til sommer. Elsker farverne der..... men det er du nok slet ikke i tvivl om :)))

    I dag har vi det meget koldt mod nord den koldeste dag i et år.
    Man kan mærke det helt inde i marven. Bliver ved at udsætte min løbetur i håbet om at solen kommer.

    Klem og en fantastisk Helligtrekongers søndag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja du er mest til sommer, jeg er mest til forår og efterår, måske vi tit har det for tørt her om sommeren, men der er selvfølgelig alle roserne, dem holder jeg meget af.
      Det er også den koldeste dag her, men vi er så heldige at have solen med os, det hjælper på meget.
      Klem og tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  12. Hei Lisbeth, så flotte bilder fra oktober. Høsten er jo vakker med alle sine farger, men jeg synes alle årstider har sine fine egenskaper.
    Nå nyter jeg vinteren.
    ha en fin januar-tid.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja oktober er en smuk måned med alle de skønne farver, jeg holder også af årstidernes skiften og nyder vinteren, i dag er særlig smuk med rim i græsset.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Så fik jeg mig stille og roligt slentret gennem haveåret 2017 i høneballehaven. Der blev også lige tid til et lille ophold på en bænk undervejs, for hold nu op hvor et det et skønt paradis i har skabt. Jeg har nydt billederne, men virkeligheden slår dog alt og jeg er så glad for at vi fik besøgt jer igen :)
    Tænk at pergolaen ikke engang er et år gammel og allerede en hel intrigeret del af haven, jeg kan slet ikke huske hvordan der så ud i området inden. Lad os håbe at den nu får fred og ikke skal udsættes for flere overgreb i fremtiden :)
    Tak for års gennemgangen i høneballehaven og jeg syntes du kom let og elegant udenom, at det var en rigtig øv sommer... godt gået :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Godt du kom igennem kavalkaden og fik tid til at sidde lidt på bænken en sommerdag, i dag var det for koldt.
      Jeg er også meget glad for, at I kom på besøg og fik set haven, at I kom to gange, gør det ikke ringere, kom bare igen i år, I er altid velkomne.
      Ja det er utroligt med pergolaen, der var ikke noget spændende der før, det var det mest kedelige område i haven. Ja ikke flere træer ned på den, det går ikke.
      Tak for dine søde ord, husk nu at sommeren ikke var helt så slem hos os, vores største problem var tørke i modsætning til I andre, som fik for meget regn :)
      Knus

      Slet
  14. Tusind tak for de smukke efterårsbilleder, jeg er vild med det hele - som du jo nok ved.
    Jeg har tænkt på at besøge jer i år igen, men til efteråret, så mon ikke vi skal satse på oktober til vort besøg - det kan vi tale nærmere om.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var det, jeg vidste, så det var synd, hvis du ikke fik set dem. Fint at komme i oktober, bare vi så kan finde en solskinsdag, men det er jo ikke nemt, når arbejdet også skal passes, men det er faktisk ret vigtigt for udseendet at solen skinner. Vi finder ud af det :)
      Knus

      Slet