tirsdag den 30. januar 2018

Solskin og status for nu

Solen har skinnet i dag, så jeg måtte ud med kameraet, der er sket lidt de sidste par dage her i haven, det må I lige se. Så kan jeg fortsætte med de historiske indlæg på torsdag.
Det var dejligt endelig at få solen at se igen, det er ikke meget, vi har set til den her i januar. Her er dagens første billede.
og her udsigten fra bryggersdøren lidt længere henne på dagen
 den sidste blomst i cameliaen er nu sprunget ud
 Dorothealiljer
 flere og flere erantis dukker op i bedene
Vintergækker i skoven
 Helleborus Foetidus
Sarcococca orientalis
 Narcisser godt på vej
Primula
Masser af påskeklokker på vej
 frøplante

 købt ved Staudestedet
 fra Rita
 tidlig frøplante
 Helleborus abscacicus
 Helleborus abscacicus
frøplanter, som jeg flyttede for flere år siden, endelig blomstrer de
 Roser er der også endnu, her er det Scepter d´isle
 og knopper Ilse Krohn Superior
 Augusta Louise
 Golden Celebration
 Souvenir de Malmaison

Skønt min Hamamelis blomstrede i efteråret
er den klar igen til blomstring
I pavillionen er der lidt læ for den kolde vind
Der er ikke forår i luften, men der er da lidt i bedene. Jeg håber, at alle har haft solskin i dag.
På torsdag kommer der historie fra den gamle del af haven.
God aften

29 kommentarer:

  1. Jeg har siddet på kursus i Odense hele dagen, så har glædet mig over solen indefra. Ja, der sker meget i bedene nu, men køligt det er det godt nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Åh hvor kedeligt at sidde på kursus, men man kan godt nyde solen inde fra, for det er faktisk for koldt at være ude ret længe.

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Hvor er det vildt, at du stadigvæk har roser i blomst. De har det godt hos jer.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heike
      De er nu ikke helt i blomst, men jeg er alligevel forundret over, at de ikke er rådnet.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Deilig å se solen hos deg. I januar er den meget blek, men det er uansett hyggelig å se den. Flotte roser du har!
    Hyggelig å se dine påskeklokker og primula også. Jeg må nøye meg med å kjøpe primula ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en meget bleg sol, vi har i januar, men rart i det mindste at se den.
      Ja du må nyde mine først, så nyder jeg dine bagefter og dine købte primula.
      Klem

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Jeg har også været på kursus hele dagen, men det var da rart, at den store lampe for engangs skyld var tændt - det gør en del for humøret 😊 Hvor har du mange fine forårstegn i din have - her har jeg ikke så meget på spring endnu, og så er det jo godt, at jeg kan nyde det hos dig. Dine påskeklokker er så dejlige og i mange farver og nuancer - jeg må ud til Rita og have nogle flere. I morgen skulle det regne hele dagen, så godt du kom ud i dag😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja så må I jo nyde solen indefra, men varmt var det nu heller ikke med alt det vind. Lys får vi da i det mindste mere af, når den skinner. Ja der begynder at ske noget nu med forårstegnene. Påskeklokkerne ser ud til at blive mere varierede i farverne, det er dejligt. Ja du må ud til Rita og have nogle flere.
      Ja det havde jeg set, så jeg måtte ud og nyde solen i dag. Det blev til 58 billeder :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Også her kom der noigen sol, men der vasr nu også skyer i den hastige vind, og imorgen kommer der en kraftig front ind over os!

    Marie har fundet ud af at daurilut - sikkert er en sammetrækning af dauricum og luteum - det lyder da rimeligt!

    Sikken en masse der sker i din have - og du har da også Hamamelis flot blomstrende!

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja solen var ikke stabil her heller, men alene det at vi så den, inden vi skal have fronten.
      Ja det lyder bestemt fornuftigt med sammentrækning af dauricum og luteum, jeg glemte at kigge på skiltet.
      Ja der sker meget i haven nu, den Hamamelis står rigtigt flot nu.
      Jo tak for det.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det har været rigtig dejligt at se solen idag :-) syntes dog at vinden var kold men jeg har jo mest været indendøre så det har ikke kunne ødelægge mit humør. Det blir så sat på prøve imorgen med surt regnvejr.
    Ja det sker da noget ude og det ses jo når vejret ikke lige er til at vi kommer rundt og kigger hver dag. Kan se at løgplanterne er nået nogenlunde lige langt hos os. Troldnødden ligeså.
    Godt udvalg du har i Påskeklokker, spændende hvordan frøplanter falder ud.
    Det er nu imponerende at der stadig er gang i roserne :-) jeg har også nogle der stadig har fine knopper men springe rigtig ud syntes jeg det kniber med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er altid dejligt at se solen, med mindre der er hedebølge, så kan vi bedst lide skoven ;) vinden var meget kold, jeg var næsten kun ude, mens jeg tog billederne. Ja i morgen kommer vi nok ikke meget ud. Det er jo det, jeg synes, jeg kigger hver dag, men pludselig var der alligevel sket noget. Jeg tænkte nok, at vi fulgtes ad som vi plejer. Jeg glæder mig til at kunne vise påskeklokkerne i blomst, men det varer lidt endnu med mange af dem.
      Ja de roser, man forstår det ikke, de springer nok aldrig rigtigt ud disse her knopper.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Roser, vintergækker, påskeklokker - det er en underlig sammenblanding af årstider. Men dejligt er det jo, når det spirer og blomstrer derude. Vi har haft en flot solskinsdag, så jeg har været i gang i haven, og hvor er det dejligt at komme ud og få sig rørt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det må man sige, måske er det typisk for vinteren. Ja skønt at se, at der sker noget. Det er dejligt at komme ud og få rørt sig, men jeg synes nu, det blæste lidt rigeligt, det må det bestemt også have gjort hos dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Her blev det nu kun til lidt hundeluftning og en hurtig tur rundt i haven... vinden var kold. Har du bemærket om det er de samme Påskeklokker som starter tidligt hvert år hos dig. Jeg har nogle stykker som jeg altid synes er dem der starter først, så dem værner jeg om og prøver at undgå at sælge dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Her blev det til et kvarters lugning og runden med kameraet.
      Ja det har jeg bemærket, det er de samme hvert år. Jeg købte jo en del hos dig for vel 3 år siden, det er kun den gule, der står med store knopper nu, som starter tidligt, de andre har store knopper nede ved jorden, men det varer noget, inden de blomstrer. Så pas du på de tidlige og hold dem for dig selv :)
      Noget andet er, at den tidlige der hvert år har mørke/sorte pletter på de første blomster, så måske synes den selv, at det er for tidligt. Der er fine knopper ved jorden.

      Slet
    2. Så er jeg nok ikke helt galt på den, når jeg synes det er de samme hvert år. Det er selvfølgelig både ondt og godt at de springer ud så tidligt for flere omgange med frost og tø er blomsterne ikke så vilde med. Så er det godt at vi har nogle som blomstrer senere, når vinteren er ved at være ovre.

      Slet
    3. Nej det er du ikke, for de af mine egne er også de samme hvert år, der blomstrer tidligt. Den jeg har fra Staudestedet er også tidlig, for 14 dage siden ca. lå den hen af jorden helt slap i stænglen, det gjorde den også sidste år, så jeg tænkte, at den er da ikke noget værd, men som du kan se, har den rettet sig igen. Frost kan de ikke lide. Det er godt at have blomstringen fordelt lidt.

      Slet
  9. Din have er helt klar til foråret, når startskuddet lyder. Det er nu lutescens og ikke luteum, der indgår i daurilut.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det må man sige, så er det bare, hvornår det lyder :) Lutescens lyder også mere sandsynligt, den anden er jo løvfældende.

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Härliga vårtecken! Jo jag njöt av solsken igår :) Fick klippt alla julrosblad, Helleborus, men det är jobbigt eftersom jag skadade revben för mindre än två veckor sen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det var skønt med solskin i går, i dag er det bestemt ikke godt vejr. Det er hårdt at klippe juleroseblade af ikke mindst med et skadet revben.
      Tak i lige måde og god bedring

      Slet
  11. Hej Lisbeth!

    Vi hade också sol igår, en underbar dag men snön har kommit tillbaka så här är det vinter igen. Men nog tycker jag att våren har kommit till dig, gräset är grönt och mängder med blommande växter och grönt som tittar upp ur jorden - sååå vackert!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var dejligt vejr i går, men sne ja det kan vel ikke undgås hos jer, her sner det vist aldrig, vi har ikke set noget i vinter i hvert fald. Vores græs er næsten altid grønt selv under tørke, det må være fordi, grundvandet står højt, men det er dejligt at se alt det, der er på vej.
      Kram

      Slet
  12. Som det da gror. Dejligt at se og glæde sig :-)
    Sol i går og regn i dag....
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er herligt at se, at det hele er på vej igen.
      Ja sådan er det bare, vi må vænne os til det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. I går var klart en bedre vejr-dag end i dag !

    Sikke et mylder i din skovbund :)

    Nu vil jeg gå tilbage til dine seneste historiske indlæg, glæder mig til det om roserne.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må vi sige, dejligt du kigger forbi. Roserne kan godt opmuntre lidt på denne triste dag.
      Knus

      Slet
  14. Your garden is ready for the spring when the starting shot sounds. It is now lutescens and not luteum that are part of daurilut.

    หนังการ์ตูน

    SvarSlet