søndag den 14. januar 2018

Gråt i gråt og de sidste rhododendron

Kameraet er ikke blevet luftet de sidste par dage, det er gråt og kedeligt og hundekoldt hele tiden, så det er svært at finde motiver derude.
 Forleden købte jeg en Helleborus niger for 15 kr. i brugsen, den står godt i pavillionen, jeg har desværre ikke held med at plante dem ud, de kommer ikke igen, heldigvis kommer påskeklokkerne da som regel igen.
her står den og hygger sig sammen med potteroserne, som klarer det fint derude. Derimod kunne de to azalea jeg købte forleden ikke lide kulden, så de er rykket ind i gæsteværelset, hvorefter jeg glemte at vande dem. Heldigvis nåede jeg det, de drak i hvert fald vandet.
 4 nye stærekasser er sat op, 500 for 4 købt hos P. Lindberg, vi glæder os til foråret og stærenes ankomst.
 Det gør de også på golfbanen
hvor de har flere pæle med stærekasser, billedet er ikke fra i dag, vi har ikke set solen i dag, selvom det var lovet.
Rhododendron:
 de sidste jeg mangler at vise jer
 er yakushimanumhybrider
i den let røde afdeling
 Berliner Liebe er meget rød
med flotte knopper, de blegner ikke med alderen
 som yakushimanum hybriderne
 heldigvis gør
der er som regel rigtig mange knopper på dem
Lady Anette de Trafford blomstrer først midt i juni

den har en fin mørk ganeplet, ved siden af står en af yakhusimanum hybriderne, som I kan se, ender den med at blive helt hvid.
Herunder flere rhododendronbilleder fra i sommer




Så er det slut med at vise rhododendron for denne gang. Nogle forslag til hvad jeg så skal vise?
Jer på facebook må også gerne skrive, hvad I kunne tænke jer at se.
Egentlig var det min plan at begynde at vise roser fra a-z, men her i weekenden har jeg lavet en ny rosenfane i alfabetisk orden. Jeg er ikke helt færdig med den, i morgen regner jeg med at vise resultatet, det tog mig lige et par dage at lave den, men det var helt spændende, for jeg kunne se, hvilke roser der svigtede sidste sommer, jeg håber, det bliver bedre i år, for det var rigtig mange.
Fortsat god søndag

18 kommentarer:

  1. Så fint med stærekasser! Dejligt med lidt blomster i pavillonen, det kan man godt trænge til, når det er så mørkt ude. Det er da også det helt rigtige tidspunkt til at lave rosenlister - din må være alenlang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er godt med nogle stærekasser. Det er fint at have blomster i pavillionen, det skal være noget koldt, før de ikke kan tåle det, men frostfri er den ikke.
      Ja min rosenliste er alenlang.

      Slet
  2. Gråt i gråt har det unægteligt været i dag; men pavillionen ser hyggelig ud. Jeg kan godt forstå, at du har valgt at lave en alfabetisk rosenliste. Det er både enklest og lettest tilgængeligt for andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er godt nok koldt og trist vejr, pavillionen er også kold, men der er da læ. Ja den anden liste blev for besværlig at finde rundt i, jeg tror bedre, folk kan forholde sig til den nye.

      Slet
  3. Du er ikke den eneste, der har bøvl med helleborus i haven. He rholder juleroserne dog lidt længere...omend dem jeg har tilbage er noget "pistne"....dog intet i forhold til mine påskeklokker...de to der er tilbage består af en enkelt stilk med en blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Det er kun juleroserne, jeg har problemer med, påskeklokkerne går det fint med, mærkeligt at de ikke vil hos dig.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det er jo det folk almindeligvis forstår ved Rhododendron! Dejligt at vi få så mange andre forskellige idag:)
    Det må da have været et stort arbejde med den rosenliste - men den er nok mere brugbar end den du har nu hvor der også er en klassisk inddeling som idag nol mest har historisk interesse.
    Det var da billigt for en pæn H. niger, men det er selvfølgelig heller iukke jul længere:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja mange af dem er i hvert fald, de må gerne være lidt mere spændende :)
      Ja det var et stort arbejde med rosenlisten, men nemmere end at skulle ind og sætte nye ind på den gamle fane, det var uoverskueligt.
      Ja det var billigt, hvis jeg vidste, at de ville overleve i haven, havde jeg også købt nogle flere.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Mærkeligt med juleroser , jeg har faktisk lidt det samme problem. De fleste juleroser jegbplanter visner langsomt frem, men så dukker der frøplanter op rundt omkring og de ser ud til, at overleve. Påskeklokkerne gror fint.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er underligt, de bliver væk, og kommer de endelig igen er det kun nogle få blade, der kommer ingen frøplanter.
      Ja det samme her med påskeklokkerne, så må vi glæde os over det :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Min julerose er ikke så gammel, så jeg ved ikke, om jeg har problemer, men det vil jeg da holde øje med. Jeg tror jo bare, den kommer som alle de andre. Den har i hvert fald sået sig flittigt.
    Enormt arbejde, du har haft med rosenlisten. Den bliver du glad for :-) (Og andre gør.)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja men så kommer din julerose nok igen, når den har sået sig flittigt, det er kun mine påskeklokker, der gør det.
      Ja det var et stort hyggeligt arbejde med rosenlisten, det var jo ikke vejr til andet end hovedrengøring ;) Jeg tror også, at andre vil blive glade for listen, det håber jeg da.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Nej der er ikke meget ved udendørs livet for tiden. Idag havde de lovet os sol men den så vi nu ikke skyggen af og vinden var piv kold. Fin og billig julerose, de er ikke ligefrem de nemmeste i haven. Jeg har et par stykker som godt nok er flere år gamle men de bliver hurtigt grimme både i blomst og blade.
    Håber I får mange stære på besøg, nu er der da sørget for boliger til dem. Her er det meget sjældent at vi ser dem.
    Det lyder som et stort arbejde at lave en ny rosen liste, og når det nu skal være så bliver den helt sikkert overskuelig når den bliver lavet efter alfabetet. Jeg er ikke nogen ørn til det med rosen grupper :-)
    Lækre blå Rhodoer og meget smukt billede med pavilionnen i baggrunden af to smukke.blå.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg det er noget, der skal hurtigt overståes, altså udendørslivet. Ja de havde lovet os alle sol, men kun sønderjyderne var heldige. Nej der er ikke meget ved de juleroser, så jeg køber dem kun til pynt, når de er billige.
      Vi plejer at have mange stære hos os.
      Ja det var et stort hyggeligt arbejde med rosenlisten, så kunne jeg jo kigge på alle billederne, det var der noget ved :) Så er det nemmere at se, om jeg har en eller anden bestemt rose, hvis man så interesserer sig for, hvilken gruppe den hører til, så står det der også. Ja det er et flot billede, som jeg ofte deler med jer :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Halløjsa fru Høneballe
    Og nu får jeg også lyst til en pæl med stærekasser. Det er så hyggeligt, og stære er der en del af her, det må være engen der trækker.
    Tillykke med 1000000 det er imponerende, godt gået.
    Noget andet imponerende er også din rosenliste, sikke et arbejde, godt gået. Faktisk er du også en af dem der er dukket op når jeg har søgt på roser:-)
    Lækre rhodoer, savl
    Ha den bedste dag
    Knus og klem Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Halløjsa Anette
      Hvor dejligt med en hilsen fra dig, glæder mig over at du er på igen <3
      Du skal bestemt have stærekasser, det passer lige ude i jeres lille paradis.
      Tak for det, ja det går godt nok stærkt med sidevisningerne. Rosenlisten kommer som en fane i dag, jeg er ikke helt færdig med den.
      Du må have flere rhodoer.
      Tak i lige måde
      Knus og kram Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Det måtte jo ta slutt en gang på dine rhodoer, men jeg kommer til å savne dem :)
    Yakushimanum er de jeg har flest av her, og det er fordi de har vært i planteskolene og fordi de tåler så mye. Jeg er veldig glad i fargene deres også. Har aldri sett noen så røde som dine. Spennende at det finnes så mange sorter av de. Azalea er nesten håpløse å ha inne, for de krever så mye vann.

    Ha en god mandag!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har holdt ud længe med rhodoerne, det varer ikke helt så længe, inden jeg igen kan vise rhodoerne :)
      Ja yakushimanum er rimeligt sikre i overlevelsen, så klart du har mange af dem. Heldigvis er det kun kort tid, at de er røde :) bortset fra R. Berlinerliebe. Ja Azalea er ikke nemme at have inde, man skal i hvert fald huske at vande dem.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet