søndag den 28. januar 2018

Kapitel 8 opstamning

Solen kommer knap nok igennem skyerne her i weekenden, hver gang jeg går ud med kameraet, forsvinder den igen. Blæsten får det ikke til at være tillokkende at komme ud, derfor har jeg ryddet op i gæsteværelset, som skal have en renovering. Der skal noget plads til, når vi får besøg af børn og børnebørn.
i går var jeg så heldig at finde disse gule krokus, de er altid tidlig på den.
Bent har flyttet kassen til gærdesmutten hen på denne pæl, tidligere var den i brændeskuret, men der ville gærdesmuttehannen åbenbart ikke bygge rede.
 inden for de sidste par år har jeg fået lokket Bent til at opstamme himalayacederen
 fyrretræet
 og cypresserne, det giver mulighed for flere planter
23.4.17 
  Jeg har planer om at købe lave rhododendron og plante der. Jeg har ikke haft meget held med mange af dem, jeg har købt før, men Claus i Rhododendronhaven siger, at det er et spørgsmål om vanding, de kan ikke tåle at mangle vand, så jeg må huske at vande dem tiere.
Op af denne Thuja i stenbedet vokser to roser (thujaen blev opstammet allerede i 2012, da pavillionen kom til, den tog al udsynet)
 Gerbe Rose
og The Generous Gardener, begge roser klarer det ganske godt. Gerbe var dog lidt længe om at komme i gang. 
 I læhegnet står kejsertræet bagerst og foran Gleditsia Sunburst/Tretorn, billedet er fra 2012
her er det i 2009, det gror ret hurtigt, men fryser lidt ned de første år
2014
i 2016 kom de første blomster, desværre sidder de så højt oppe, at de er svære at tage billeder af, der er mange knopper på i år.
Clematis Margaret Hunt gror op i træet
et andet sted i læhegnet gror clematis Julia Correvon, der er en del clematis op af træerne der.
 helt ud til hegnet hegnet er der plantet rhododendron og roser
de gror i højt græs, men de klarer det.
Det var den ene langside af haven
Nu kommer så den anden langside: den der vender ind mod huset
her er plantet 4 rhododendron, nogle hortensia og tre paradisæbletræer/ Malushybrider, i baggrunden ses de store thujaer, som jeg stammede op for en del år siden
bedet i 2011, bemærk den gule vandgran
 her er de i 2007, der er også her sket meget siden den gang
 bedet i foråret
 om foråret sørger Bent for flotte kanter
23.5. Paradisæbletræerne er flotte, når de blomstrer
men det ser nu også godt ud med de røde bær, fuglene er glade for dem, de bliver dog gemt til hen i december, inden de bliver plyndret for bær.
i bedet står også et moreltræ, op i det vokser clematis Comtesse de Bouchaud
og i det ene paradisæbletræ Nelly Moser
i det andet Miss Bateman, i det 3. vokser Cl. Huldine, men hun har ikke blomstret de sidste par år.
Hortensia Aysha er også i bedet
og Kasmirsk Røn/Sorbus Casmiriana
Hemerocallis Little Grapette og Summer wine, ja der er også et par roser og iris i bedet.
Så er vi ved at være igennem bedene i den store have, nu mangler vi kun rosenbedene og rosenlysthuset, det må vist blive i morgen.
Fortsat god søndag

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth!

    Tack för ett utmärkt inlägg! Det har blivit väldigt snyggt med era uppstammade träd, det blir ett vackert tak i trädgården och, som du skriver ger det utrymme till växtlighet under trädet. Jag har stammat upp en del men det finns mycket mer att göra. Jag är lite feg men än har jag inte förlorat något träd vid uppstamning.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Gunilla
      Ja så bliver der plads til noget mere, når man opstammer, det er godt. Bent er heller ikke meget for at opstamme nåletræer, men hvor giver det dejligt med plads.
      Kram

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, oppstamming av trær gir mer plass i hagen til flere busker og trær. Det høres jo ikke bra ut at du ikke lykkes med de nye rhodoer du kjøper. Ja, de behøver mye vann som nyplantede. I fjor når jeg kjøpte så mange nye hadde jeg ikke til tid å plante de med en gang, og lot de stå i plastkasser til i høst. Det tror jeg var bra, for det er enklere å passe de med vann da.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er nemlig godt at opstamme, så der bliver plads til noget mere. Det er ikke nykøbte rhododendron, det ikke går godt med, det er de krybende og de lave, som skal have mere vand end de store. Men du har ret, det er nemmere at vande dem i plastkasserne.
      Klem

      Slet
  3. Haven ændrer sig bare hele tiden,sjovt at se :-)
    Fantastiske blade på kejsertræet. Og mange dejlige clematis.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det gør den, så kan du bedre følge med, når du kommer herover :)
      Ja det er store blade, der er på kejsertræet. Desværre er de ikke charmerende, når de falder ned om efteråret.
      Ja jeg har mange clematis.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Skønt at du ved opstamning, kan skabe nye bede og muligheder. Jeg ser allerede for mig, den lille bils bagagerum fyldt med nye planter!! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det er ikke så tosset, næste tur bliver bagagerummet helt sikkert fyldt op, men ikke af mine planter, Ida skal med og har sparet sammen :)

      Slet
  5. Der kommer tit noget godt ud af at stamme op. Mange træer og buske bliver smukkere, når de stammes op - og så åbner der sig jo nye muligheder for plantekøb😉. Jeg tror nu aldrig din have bliver fyldt helt op, du kan vist altid lige klemme en plante mere ned.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det gør der nemlig, og plads til nye planter er slet ikke så tosset. Men det begynder at knibe lidt med at klemme mere ned, for der skal være græsstier til at gå rundt på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Opstamning giver en masse lys, men det giver ikke rigtigt mere fugtighed i jorden, og træerne tar det de skal have! Så rådet med rigeligt med vanding er da rigtig godt.

    Jeg synes det er morsomt at stamme op, man får gerne lidt grene i hovedet og man kan rigtig se at der sker noget!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du helt ret i. Det er ikke under opstammede træer, rhodoerne er gået ud, det er i højbede og i skoven, de skal åbenbart have mere vand end de store.
      Bent stammer gladeligt løvtræer op, hvor jeg synes, det er synd, men nåletræer er han ikke meget for, den "gamle" skovmand :)
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Opstammede træer giver plads ved jorden, ja, og træer generelt giver plads til klematis i højden. Noget, vi heller ikke må glemme, er det dejlige læ, de giver i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er godt med lidt mere plads og godt med træer, der kan gro clematis op i. Læ det har vi godt nok brug for, føj hvor det dog blæser - også i dag.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det ser så godt ud med de opstammede træer og buske, og så er det jo den kæmpefordel, at det kan være plads til flere planter 😊 I er nu også rigtig dygtige til at få det til at se godt ud. Noget af det, jeg altid beundrer, når jeg er i besøg hos jer, er alle de mange klematis, der vokser op i træer og buske hos jer - det ser helt fantastisk ud. Jeg bliver lidt misundelig, for klematis og jeg er desværre ikke så gode venner - rigtig mange er gået ud her, og jeg synes jo, jeg planter og passer dem efter alle forskrifter. Det er lidt øv, når jeg nu er så begejstret for dem. Skønt med gensyn med liljerne - her må jeg vist have bestilt nogle flere 😊 Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det synes jeg også, og Bent har ikke beklaget sig efter vi opstammede dem, så mon han ikke også synes om det. Det er godt at få plads til flere planter.
      De sidste år har jeg heller ikke været heldig med clematis,så jeg forstår din ærgrelse, jeg er endda bange for, at den du har foræret mig er gået ud, jeg havde endda to af dem, men den anden kom aldrig i gang, det er så træls.
      Ja du må have flere liljer :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja flot ser det ud alt det opstammede. Jeg er også ret begejstret især for opstammede stedsegrønne og så gir det jo plads til noget under, udfordringen kan så være at jorden under godt kan være til den tørre side. Det har jeg lidt problem med undet min den store cypres. Det er Emil dog ret begejstret for, det gir nemlig mulighed for gode toiletforhold :-)
    Ja ærgerligt at Kejsertræets blomster sidder så højt. Det er jo lidt en udfordring både at se dem og tage billeder af dem.
    Smukke kurver og flotte kanter, ja det er noget Bent mestrer. OGSÅ. Alle de skønne clematis er jo nok dit værk at få dem til at tage sig godt ud.
    Føj for et vejr vi holder os, godt nok har det holdt tørt men det er absolut ikke udevejr, men så kan der jo laves andre nyttige ting, såsom oprydning ja det skal jo også til ind imellem .
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg synes også, at det opstammede pynter, og så er det ren win win, at der bliver plads til mere, men ja man skal sørge for at vande, det gør jeg så ikke i øjeblikket, for lige nu tror jeg ikke, der er meget, der mangler vand. Så må vi håbe, at du ikke skal bruge pladsen under den store cypres, de må du nok lade Emil om :)
      Vi kommer i hvert fald aldrig til at kunne lugte til kejsertræets blomster, det er lidt ærgerligt. Ja Bent er godt til at lave flotte kanter, men han bryder sig nu ikke om det, det forstår jeg nu godt.
      Ja det er et værre møgvejr, jeg troede, det har været bedre på Fyn, men det er så ikke tilfældet. Vi må finde på noget andet at lave, oprydning er tiltrængt men lidt kedeligt :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Jeg vil ikke kommenterer så meget på de opstammede træer, det har de andre jo gjort :o)
    Men der i mod så vil jeg da lige høre med kassen til gærdesmutten, jeg har nemlig læst at de kun vil bo i deres egne reder. Jeg har fået en "gærdesmutterede" af min veninde og den er sådan en flettet kugle.
    Nå men det ved Bent vel alt om :o))
    Det er så fantastisk med alle dine Clematis, de vokser sig store og smukke så hurtigt. Det må være den gode jord i har.
    God arbejdslyst med renoveringen af gæsteværelset og tillykke med Arthur, han er jo blevet en stor dreng nu.
    Knus og Kærlig hilsen fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der kan vist ikke koges ret meget mere suppe på den pølsepind :) altså opstamningen.
      Bent fortalte mig lige i går, at gærdesmuttehannen bygger flere reder for at gøre indtryk på hunnen, han var ikke sikker på, om den vil bygge i denne kasse, vi får se. Vi har vist et sted inde i den skov, der ikke er vores, hvor der er en, der har lavet rede. Hvis der er plads til, at den selv kan lave rede i den flettede kugle, skulle der vel nok være en chance.
      Det er nu ikke alle clematis jeg har held med, de sidste er det ikke gået så godt med.
      Jo tak for det, ja Arthur er en stor dreng nu.
      Knus og kærlig hilsen
      til dig
      Lisbeth

      Slet
  11. Uppstamning är ett smart sätt att få mer plats. Och ofta blir träden och buskarna snyggare så. Malus är väldigt vackra och att sen få fina äpplen som ger fåglarna mat under vintern måste vara en riktig win-win. Fint med alla clematis du visar också.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er godt med opstamning og dermed mere plads. Og malus er god til fuglene senere på vinteren.
      Der skal lidt blomster til, denne gang blev det clematis.
      Tak i lige måde

      Slet