søndag den 21. januar 2018

Kapitel 3 regnvandsbedet og lidt andet

I dag trængte solen igennem skyer og dis, men det var desværre ikke så længe, andre var vist mere heldige, om end det ikke var alle. Den lovede sol var vi vist mange, der blev snydt for, til gengæld har vi haft stille vejr i mange dage, og fuglene har leget forår.

jeg er stadig fascineret over, at græsserne bliver så smukke, når solens stråler rammer dem, de glimter som diamanter.
 jeg har kigget efter påskeklokkerne i dag, der er rigtig mange på vej
en enkelt rose eller to, kan jeg også finde endnu, Poustinia har gjort det godt
Scepter d´isle kan også være med
 Hebe som er stedsegrønne kan også være kuplede
Denne her sjove lille sag er købt her, den står i læhegnet, hvor jeg ikke har styr på græsset.
Der kommer flere stedsegrønne i morgen, hvor jeg vil skrive om sammenlægningen af to bede, også en del af historien.
Nu til regnvandsbedet:

Da vi flyttede herud i 1999, så det ofte sådan ud, billederne er fra 2007
2010 Det blev desværre ikke bedre, noget måtte der gøres.
 2011
2011
 i foråret gravede Bent et hul for at se, hvordan vandet steg og sank i hullet
i september begyndte han at grave græs af

 han gravede rigtig meget, renden fører
herud
 julen 2012 steg vandet ind til huset, her er nordbedet og skuret ved at blive oversvømmet, vores grundvand står højt, der kom både sne og regn, så pumpen arbejdede på højtryk med at pumpe vandet væk fra matriklen. Alle mand til pumperne, der var nu kun Bent, han rendte mange gange om dagen og kiggede til vandet, det var hårde tider.
2013  Bent kørte mængder af jord ud og mængder af sten ind i haven, det blev til mange trillebørfulde
 2013 bagefter begyndte han at grave græs af uden for haven, så vandet kunne løbe fra haven ud i en grøft
 nu virker det, hvis vi endelig får rigtig meget vand 70 mm på en gang, løber det pænt ud i grøften
 der står det højest et døgn
 nu blev det så min opgave at plante rundt om stien, hvad kunne mon tåle at gro i vand og om sommeren være fuldstændig udtørret.
 vi købte en del planter og blev vejledt af Anne Marie
resten var overskud fra haven, dvs. løvefod, asters og geranier og hvad jeg ellers kunne finde.
I 2015 fik vi rigtig meget vand i julen, heldigvis virkede bedet som det skulle.
Som det kan ses her, endte det med at blive et frodigt bed
Til gengæld er det nu temmelig vådt i den øverste del af haven, her er det R. calophytum, der står i vand, den står lige bagved rosenlysthuset
og havebasinet
Til slut en ranunkel, som står og pynter i pavillionen
Rigtig god søndag aften og god start på ny uge

27 kommentarer:

  1. Det var et interessant indlæg Lisbeth. Jeg var ikke klar over at grundvandet står så højt hos jer. Det må være underligt at der samtidigt er så tørt om sommeren at I må vande så meget. Kunne vandet ikke benyttes på en eller anden måde. Måske en lille sø i haven eller lignende, som der kunne tages vand fra til vanding om sommeren.
    Jeg har aldrig før oplevet at min have er så våd som nu. Det har den været et halvt år nu. Ikke set før. Det står dog ikke klart vand nogle steder, det ville mit gamle hus heller ikke kunne klare. Hvis grundvandet kun er kort afstand nede, kunne jeg tænke mig en brønd eller et nyt vandhul. Jeg har tænkt på at forsøge med nogle metalpinde at finde ud af, hvor vandet i undergrunden befinder sig. Man må nok ikke selv grave en brønd, så går staten jo glip af afgift. Men det er vel gratis at lege med tanken.
    Solen var her kun i få minutter, jeg blev snydt.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Det var godt, du synes det, var de andre to kapitler er ikke det for dig? Ja det er underligt med grundvandet her, det står op i målerbrønden om vinteren, om sommeren er den tørlagt. Bent siger, at søen vil udtørre, så det er der ikke så meget ved. Vi vander kun rhodoerne, da de har rødderne så overliggende, at det kan blive et problem med tørke.
      Spændende hvor højt vandet er hos dig, jeg ved ikke, om du selv må grave en brønd, men det må da kunne undersøges.
      Øv med den sol, der var vist mange, der blev snydt for den, det så ud som om, fynboerne var de heldige.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Jo de andre 2 kapitler var bestemt også interessante. Det er først i dag, jeg har haft tiden til også at skrive. Alle dine indlæg bliver læst med stor interesse. Det er utroligt så hurtigt en have kan vokse op fra ingenting, det samme har jeg set hos mig. Fra bar græsplæne til frodig have med høje træer.

      Slet
    3. Ja du plejer også at skrive, at du læser det hele. Det er helt ok ikke at skrive, når man ikke har tid. Der har været stor interesse for disse indlæg, så jeg tænkte nok, at det også var noget for dig.
      Det er så dejligt, at det hele kommer så hurtigt, det kan vi lide. Jeg synes, det gik langsomt de første år.

      Slet
  2. Jeg husker tydeligt det store arbejde Bent havde med at lave regnvandsrenden og også dine billeder af den store oversvømmelse ved nordbedet og ind til huset, det var jo forfærdeligt.
    I har virkekelig knoklet med den have og fortjener kæmpe klapsalver for at have skabt sådan et haveparadis.

    Ja, dine påskeklokker er ligesom mine, eller nok en lille smule foran.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Så blev du opdateret, det er nu så hyggeligt om søndagen, når der er lidt mere liv på bloggene. Ja første gang I var herovre var han vist lige blevet færdig, jeg kan huske, at flere gik tur i bedet og tænkte dybe tanker :) Ja det var skrækkeligt, da det var ved at nå ind til huset.
      Tak for ros, I knokler nu også meget i jeres have, men det er dejligt, når noget lykkes.
      Måske er mine lidt foran, men ikke meget.
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Uha ja det var jo den skrækkeligt våde vinter 12-13 som blev afsluttet i en afsindig frossen marts. det er en omgang jeg ikke håber på igen!
    Og jeg husker det store arbejde i måtte lave, og også klarede i flot stil - Imponerende!
    I år meldes der om vand alle mulige steder, også nye!
    Så det ville være dejligt med frost og 10cm sne så det kunne få fred til at synke ned, men sådan ser det jo på ingen måde ud...

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var det, og mon ikke det snart er lige så vådt igen, vi har godt nok ikke stående vand, men nu har vi jo også bedet og grøften.
      Ja det ville være dejligt med noget frost, så jorden kunne slippe for alt det vand, men nej det fortsætter bare med regn, ser det ud til.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Godt I fandt en brugbar løsning på de vandproblemer - og så ser det oven i købet pænt med den fine beplantning langs renden! Helt utroligt så meget blankt vand I har haft i haven. Det har vi aldrig her - sandjorden virker godt - men det sidste halve år har det ofte svuppet i plænen - det husker jeg ikke fra tidligere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var godt, Bent fandt ud af det, han grublede også et helt år, hurra for google og Bent. Beplantningen langs renden er blevet ret god, når jeg selv skal sige det. Her er der moræneler under sandet, så det forsvinder ikke lige. Vi har godt nok også fået meget vand i vores haver, der er vist ikke mange, som kan sige, at det ikke svupper.

      Slet
  5. Hold da op en masse vand I har haft i haven. Sikke en opgave Bent har været på, han er en knag til al det hårde arbejde :-). Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det har vi. Bent har virkelig knoklet for det regnvandsbed, han giver ikke lige op :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Det er et godt arbejde I har lavet der og dejligt, at det virker. Det er virkeligt ikke sjovt, hvis det hele står under vand alt for ofte. Vi bor så højt, at det ikke er et problem, kun lige tæt på huset og der har vi lavet et sumpbed og det ser også ud til at virke.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Tak - det er skønt, at det virker, det var ret ubehageligt med alt det vand. Godt I bor højt og har fået lavet et sumbed, der virker.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Meget interessant at se, hvordan I løste problemet, og hvor hvor pænt det er blevet. Med det stigende grundvand over hele landet, skal der ikke meget regn til for at oversvømme større eller mindre partier. Vi er så heldige at det gamle Ebeltoft ligger på en skrænt med havet nedenfor, så vi har endnu ikke et problem. Men kender flere, der har, så jeg vil fortælle om jeres succes.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja heldigvis blev det ret pænt - efter at have været ret bart en sommer. Vi er ikke de eneste, som har problemer med grundvandet, godt I ikke har det. Det lyder godt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Vi er så nogle af dem der blev tilgodeset med hensyn til sol idag. Det har været rigtig fint vejr her, det er dog blevet noget diset til aften.
    Uha hvor er det grimt med alt det vand. 2007 husker jeg tydeligt, det regnede i et væk og vi havde oversvømmelse i vores krybekælder da grundvandet steg kraftigt, hvilket aldrig have været et problem før. Så sover man dårligt og maven gør ondt. Det kan jeg forestille mig at det også har gjort hos jer da vandet stod helt op til huset. Godt kæmpet af Bent for det har da været noget af et arbejde at få styr på det.
    Regnvands bedet er blevet rigtig godt og er ligesom en oase at bevæge sig rundt i når det lukker sammen om sommeren.
    Påskeklokkerne har jeg også været ude og kigge til og der er vidst knopper i de fleste så det blir en god tid vi går imøde. Så lige nogle flotte dobbelte oppe hos vores Meny idag men 65kr der var jeg lidt for nærig.
    Dejlig Ranunkel pynt :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg så godt på DMI, at I var nogle af de heldige, jer og Sydsjælland, tror jeg. Alle andre havde dis, vi så også solen lidt, men den kom ikke klart igennem
      Ja det er ikke sjovt, når vandet står op til huset. Bent ved lige, hvad der skal gøres, når der kommer meget regn, men sjovt er det ikke. Ja regnvandsbedet er blevet ret lækkert, det er ikke alle, der finder ud af at gå ad stien igennem det.
      Jeg har nogle påskeklokker, der ikke er knopper i, men heldigvis er der i mange af dem. Nej 65 kr. det er for meget for påskeklokker :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Hold nu op altså, Bent han kan noget med en skovl. Det er da godt nok imponerende og også uhyggeligt hvad i har haft af vand.
    Jeg kan ikke lade være med at tænke på billedet af huset du lagde ind, sådan som det så ud før i tiden. Gad vide om ikke de har haft oversvømmelse inde i huset dengang for mange år siden ?
    Godt Bent har regnet det ud så i nu kan tage det lidt mere med ro når det regner.
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja Bent er ret skrap til at bruge skovl og spade, men ikke hakkejernet :) der må jeg selv i gang, men noget skal jeg jo lave.
      Ja det er et godt spørgsmål, om det har været galt før i tiden, jeg ved det faktisk ikke. Men de første år var det ikke galt på grunden ved siden af, det var jo der fra vandet kom ind til huset. Det er drænet, der er tilstoppet, det samme er det på markerne rundt om os, det gør jo ikke problemet mindre hos os. Kloakkerne kan slet ikke tage det, de gamle dræn er brudt sammen på grund af trærødder.
      Ja Bent har heldigvis styr på det.
      Knus fra os

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Ja, jeg husker godt alt det vannet som var der. Godt at dere har fått orden på det. Heldige deg som har påskeklokker alt nå. De er så fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har jeg fortalt om, nogle gange. Vi er glade for at, vi har fået styr på det.
      Ja nu er det snart påskeklokketid her, du har kun sne, sne og sne. Det ser så smukt ud, men man bliver hurtigt træt af det.
      Klem

      Slet
  11. Hej Lisbeth!

    Läser med spänning eftersom jag har ett par riktigt våta hål vintertid. Det är med andan i halsen jag väntar på våren för att se vad som hänt med växterna där. Skönt att det löst sig med vattnet hos er. Det är jobbigt när det hotar att gå in i hus och byggnader.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Så kan jeg godt forstå, at du læser med med spænding, det er så trist, når ens planter står i vand. Heldigvis er det helt væk fra huset igen, der er styr på det. Jeg har haft mange planter, også rhododendron, der har stået i vand, jeg tror ikke, at nogen af dem er død af det, måske kan det trøste.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Man må sandelig sige, at regnvandsbedet var en absolut nødvendighed sammen med grøften udenfor! Flot arbejde, Bent der har udført - han må have været noget træt af at arbejde med skovlen :) Jeg er overrasket over, hvor meget vand, der stod på jeres grund i 2012 - så ja, grundvandet må stå meget højt hos jer, hvilket må være en fordel i tørkevejr om sommeren, men da ikke så voldsomt, som du viser på billederne. På de tidlige billeder er det lige før, I har jeres egen private sø - det kunne det i hvert fald let være blevet til. Skøn ranunkel :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej også her Linda :)
      Ja det var meget nødvendigt med regnvandsbed og grøft og heldigvis virker det, takket være Bents arbejdsomhed og snilde. Det var hårdt arbejde for ham. Grundvandet står meget højt her om vinteren, om sommeren er her ofte tørt, desværre. Der er ikke meget vand i regnvandsbedet om sommeren og slet ingen mulighed for en privat sø. Så skal det i hvert fald regne meget, og det er jo det det ikke gør her hos os, ved du.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. i love all your photos and good project so much it's beautiful.

    หนังฝรั่ง

    SvarSlet