fredag den 12. januar 2018

Forårstegn og de næstsidste rhododendron for denne gang

Men først lidt solskin fra i tirsdags, siden har vi desværre ikke set solen, gad vide hvornår det sker igen.


Nej hvor det pynter med solskin.
 Disse cyklamen med forskellige bladformer
pynter også.
Forårstegn:
den første erantis er dukket op helt inde ved husmuren, samme sted som altid
 Påskeklokkerne
 er tæt på blomstring nu
den gule her plejer at være meget tidlig, den er godt på vej. Jeg var ude i dag for at klippe de grimme blade væk, men jeg holdt kun 25 min. det blev godt nok for koldt.
Trods kulden kan vi stadig klare et par roser:
 Martine Guillout
og Poustinia
Rhododendron:
Jeg har tre små mere, som egentlig skulle stå i koldhus, de to er med i et forsøg fra Rhododendronhaven:
  R. fictolacteum
og R. rothschildii
R. Bluebell er købt hos Kai Overgaard i Mariager
Så er vi nået til rhodoerne i Pavillionbedet:
Her står nemlig disse to Huisman hybrider R. Double Dots og R. Prinsesse Maxima
her er de i blomst
 R. Double Dots
 og R. Prinsesse Maxima
bemærk det ekstra skørt, så de nærmest er dobbelte
 R. lepidostylum
med få blomster og blåligt løv med behåring. Den er blevet flyttet nogle gange, for den er ikke helt nem at finde den rigtige plads til, den er lidt sart.
 R. Rasputin nu
og i blomst 28.5.
i bedet står også denne her, den er uden navn og også købt hos Kai Overgaard
 den sidste rhodo i bedet er løvfældende, den hedder My Mary og har søde små blomster med duft 31.5.
og fine efterårsfarver 13.10.
i bedet står også denne skæve sag, det er en hjemmelavet ved nedkrogning. R. Alexis, når den har blomstret, klipper jeg den til højre af, så plantet bliver lidt mere homogen.
Til slut et heldigt billede af Martha og farmor. Martha er desværre inde i en periode, hvor hun er bange for fremmede, så det var ikke meget, jeg fik lov at holde hende. Selvom jeg ikke synes, at jeg er fremmed, så er jeg det jo for hende, for mor er den bedste i verden, sådan skal det være. Men ellers gik fødselsdagen godt :) Turen frem og tilbage til Fyn var ikke spændende, hele vejen over var det meget tåget, på hjemturen regnede det, og der var rigtig meget trafik, det blev en lang dag, vi var hjemme igen kl. 20.45.
God weekend - vi ses på søndag med de allersidste rhododendronpræsentationer.


26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flott bilde av deg og Martha! Deilige blomsterbilder, og flotte cyclamen også. De synes jeg er så fine.
    Endelig kom det en jeg faktisk har bestilt, og det er nemlig 'Double Dots'. Morsomt å se dem i hagen din av de jeg har bestilt.
    God weekend!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja cyklamen er fine, du har vist flere end mig.
      Ja Double Dots så jeg godt, at du også havde bestilt, nu kan du nyde synet af dem her.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Nåeeee hvor er lille Martha sød :o) Det var godt i kom godt hjem for det var en meget tyk tåge der lå.
    Martine er utrolig det er flot den stadig står med blomst hos dig.Har du set hvor stor min er er blevet. Den kan da slet ikke styre sig.
    Det er da lidt spændende med de der nye Rhodoer om de klarer den.

    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja Martha er en lille dejlighed, desværre er hun også slem til at skrige, men det går vel over, køn er hun i hvert fald. Ja det var en fæl tåge at køre i om morgenen. Martine er fantastisk, vi må vist tage os sammen til at få hende flyttet, hun bliver vist for voldsom der, jeg kan godt huske, at du har vist et billede af din.
      Jeg tror nu nok, de nye rhodoer skal klare sig, vi har jo sjældent meget vinter her hos os.
      Knus til dig

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jamen det blev endnu en god stribe spændende rhodoer!
    Alletider at du er lavere disse forsøg med de storbladede typer!
    R. lepidostylum ser flot ud med det blå skær på løvet!
    Og ja, Huisman er jo en af de mest talentfulde rhodomagere må man sige!

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg må huske at vise dem alle, de storbladede er meget spændende ja. R. lepidostylum er rigtig fin, hvis den står det rigtige sted.
      Huisman har lavet mange flotte rhodoer, især dem med skørt er flotte.
      Jo tak for det og i lige måde

      Slet
  4. dejligt billede af farmor og Martha :-) Jeg kan se at foråret også er godt igang hos dig - det er skægt med de forskellige blade på cyklamen, jeg har efterhånden en del cyklamen, måske skal jeg til at se mig om for at finde de mere usædvanlige blade, indtil nu er jeg mest gået efter farverne på blomsterne. Jeg ELSKER cyklamen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi :)
      Ja vi er fotogene vi to, når Martha ikke skriger, så farmor bliver rundt på gulvet.
      Ja men jeg kan ikke følge med dig med foråret. Ja cyklamen er flotte med deres forskellige bladformer, jeg har været heldig at få nogle foræret.

      Slet
  5. Hej fru Høneballe
    Det er dog den skøreste have du har med roser og erantis samtidigt ;-)
    Flotte variationer i bladene på rodoerne, fx Rothschildii. Jeg kan rigtig godt lide blade, så dem nyder jeg. Og så forskellige bladene er på dine cyklamen. Jeg skal på en runde i min have og tilse mine cyclamenblade ;-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er en skør have, den skal jo passe til fru Høneballe :) alene navnet ikke ;)
      Ja det er flot med store blade og de forskellige variationer på rhodoerne, men flottest er de med det nye løv.
      Ja du må ud i morgen og se på cyklamenblade, men husk varmt tøj, for det er godt nok blevet koldt.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ska' nok huske tykke sokker og ørevarmere ;-)

      Slet
  6. Jeg husker faktisk udmærket, at erantis blomstrer tidligt i din have, sikkert fordi de er sene til at springe ud her. De står nu også temmelig koldt. Jeg synes næsten også, at jeg kan genkende Marthas rolige, forskende blik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg har et par tidlige erantis, men kun fordi de står lunt ved muren, det kan de lide.
      Ja Martha har et meget forskende blik, men rolig kan hun desværre ikke siges at være, hun ved, hvad hun vil, og især hvad hun ikke vil :)

      Slet
  7. Hei Lisbeth. Så fantastisk med vårtegnene i hagen. Bortsett fra spirende snøklokker og klosterklokker har jeg ikke sett vårtegn i hagen min. Jeg får ta en skikkelig leterunde i helgen, kanskje jeg blir overrasket. I går hadde de Helleborus Niger til 20 kr i dagligvarebutikken, så da blir det ekstra pyntet ved hoveddøren hos meg. Har plantet flere av disse ut i hagen tidligere uten st de har kommet tilbake. Får håpe det går bra denne gangen. Ha en fin dag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja det er dejligt med vårtegn, der er heller ikke mange her endnu.
      Jeg købte Helleborus Nigwe doe 15 kr. forleden, jeg har heller ingen succes med at plante dem ud i haven bagefter, så er vi da to, de ikke vil trives hos.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Härligt med barnbarn :) R lepidostylum ska jag sätta på önskelistan. Princess MAxima är en underbar rhododendron som blommar och växer fantastiskt hos mig trots att den är ganska nysatt. Och till våren ska jag få någon med 'Dots' i namnet vet jag men har glömt det exakta namnet. Det är spännande...

    Tänk på sikt att kunna och våga pröva de där med riktigt stora blad. Hoppas experimentet går bra hos dig.

    Har bara sett gröna skott i vintergäcken här men konstigt nog har vissa julrosor kommit lika långt som dina.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er skønt med barnbarn :) R lepidostylum er lidt svær og sart, jeg håber, du må lykkes med den. R. Double Dots ligner R. Princess Maxima, mon ikke det er den du tænker på. Det er et par gode rhododendron, som klarer sig fint her hos mig.
      Ja det er spændende med dem med de store blade, jeg tænker, de klarer den her.
      Fint at dine julrosar er lige så lang som mine er.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja vi skal nogle dage tilbage for at finde solen. Det er godt nok trist og så absolut ikke sjovt at komme ud og køre. I aftes da vi kørte hjem nede fra min bror og svigerinde var det sludvejr det meste af vejen og i mørke var det ikke særligt spændende. Nord for Odense blev det dog tørvejr men så var vi jo næsten hjemme.
    Selv om det er trist ja så er der forårstegn i haven. Påskeklokker er godt på vej og løgplanterne er også godt igang. Jeg var lige en rundtur i have idag og kunne se at påskeklokkerne godt kunne trænge til at få klippet de grimme blade men jeg var ikke så hardcore som dig og gå igang med saksen. Skyndte mig ind til strikketøjet igen :-)
    Prinsesse Maxima er rigtig fin men der er jo også en af de fine blå :-) My Mary er nu heller ikke så ringe.
    Dejligt billede af Martha og farmor og bare rolig lige pludselig er farmor et hit.
    Fortsat giod lørdag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja sådan er det og desværre ikke noget nyt. Nej det er ikke sjovt at køre, jeg kørte over i tåge, og Bent kørte hjem i mørke og med meget trafik plus regn, der var langt hjem
      Ja heldigvis er der forårstegn i haven, men hvem har lyst til at gå ud og kigge efter, når det er mørkt hele dagen og hundekoldt. Jeg klarede lige 10 min. med klipning af helleborusblade, så blev det for koldt, men jeg fik da lidt frisk luft :)
      Ja der er lidt for enhver smag også i dette indlæg.
      Tak - ja det kan jeg jo håbe på :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Ja, det er godt nok et kedeligt vejr vi har får tiden. Når solen så endelig viser sig - nogle gange blot 1 times tid - så stiger humøret mærkbart.

    Hun er sød ud, hende Martha. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det må man sige, det er nogle dage siden, vi har set et solstrejf.
      Ja Martha er også sød, men for tiden bange for fremmede.

      Slet
  11. Der har heller ikke været sol her, kunne se i oversigten, at næsten hele landet skulle have sol i dag søndag, men det opdagede vi nu ikke her.
    Bladene på Cyklamen er så fine, jeg har lidt, men tror jeg skal have fundet nogle flere, de ser ud til at trives nederst i vores have.
    Prinsesse Maxima og Rasputin er så fine, hver på deres måde.
    Det er lidt svært, at være bedstemor, når barnebarnet er lidt bange, men som du skriver, sådan er det ofte og det går over igen.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Jeg tror ikke, der har været sol nogen steder i dag, selvom vi var lovet det.
      Ja cyklamen kan vi sagtens bruge nogle flere af, de er jo fine nu om vinteren.
      Ja Maxima og Rasputin er fine på hver deres måde.
      Det er især svært, når man har kørt så langt for at se hende, og så skriger hun, det går forhåbentlig over til næste gang vi ser hende.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Dejligt billede af dig og Martha, mon ikke hun snart kommer over skrige- og bangeforfremmede- stadiet. Smukke Huisman rhododendron, jeg er vild med farverne. Erantis allerede... det er godt nok tidligt 😊 Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Jo jeg håber, det er gået over til næste gang vi ser hende, det er lidt trist at køre så langt for at se hende, og så skriger hun bare :) Ja det er tidligt med erantis, men det er også kun der ved muren.
      Knus

      Slet