mandag den 22. januar 2018

Stenbed i den nye have og en bedsammenlægning

Vi har ikke set solen i dag, så jeg låner et billede fra i går. Lige nu blæser det ret meget, og der kom fin sne - ikke noget der lagde sig.
 lidt flere billeder af
 påskeklokker på vej
i pavillionen står R. linarifolium med lidt blomster, blomsten ligner ikke en rhododendron.
I dag skal  indlægget handle om lyngbedet
 der er desværre ikke så meget lyng i det mere, jeg tror, der er for mørkt, så meget af lyngen er desværre gået ud.
til gengæld står der 5 sølvlys i bedet, vintergækker og påskeklokker, dem på 3. billede.
Der er trapper op i bedene, som I kan se, er det svært at holde dem. Bagerst ses en buksbom og en hebe, der er også blevet plads til en rhododendron i bedet.

sådan så trappen og bedet ud i 2006. Det er ganske anderledes tilgroet i dag, ikke alt sammen med det jeg gerne vil have der,
i 2011 havde vi besøg af Ida, inden vi så os om, var der lagt store planer. Endnu en gang gik det ud over Bent, han er altså sej.
 her er bedet lige inden Idas besøg, der er stadig fine lyngplanter, men de forsvandt under arbejdet.
 det var denne fine græssti, som skulle væk, og så skulle lyngbedet til højre og stenbedet til venstre lægges sammen
 September 2011 Bent er i fuld gang
med at grave græs af
Der blev lagt dug kørt ekstra jord på og hentet store sten, så der blev en sti gennem bedet.
her set fra den anden side 1.5.17
november 2016
I 2012 skete der noget helt andet, jeg fik nemlig forskud på min arv, så var tiden til at nedlægge petanquebanen og i stedet sætte en pavillion op.
 så fik Bent igen travlt, han lagde nemlig selv gulvet til pavillionen, jeg var håndlanger
 Bent tog på cykeltur, mens Sofus kom og satte pavillionen op.
 det hele var overstået på knap 7 timer
 også selvom det øsregnede meget af tiden
senere - meget senere blev terrassen bygget ud med sten, det klarede Bent flot.

den 19.5.12 holdt vi vores første blogtræf, det var godt besøgt og vældig hyggeligt, ingen af os kendte hinanden, men det var nu ingen hindring. Nogle kommer igen, andre har vi desværre ikke set siden.
Det regnede, så vi var nødt til at sidde i værkstedet og spise frokosten, det behøver vi ikke mere, for nu har vi


heldigvis pavillionen, det er et flot fikspunkt i haven
Jeg ved godt, at flere af jer kender historierne, andre indlæg med samme indhold er vist før, men i mellemtiden er der kommet nye læsere til.
Fortsat god mandag

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Spennende å lese om dine forskjellige bed. Ugress gror dessverre alt for godt både i bed og i trapper. Jeg kjenner til problemet.
    Jeg gjør ikke noe av å lese ting på nytt. Sånn vil det jo bli for alle, for noen ting vil jo bli omtalt om igjen. Sånn er det bare :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det glæder mig, at du synes det. Ja det ugræs er ikke nemt at slippe af med igen, det er så ærgerligt.
      Ja det er rigtigt, det er svært at undgå at gentage sig selv. Det er vel heller ikke altid, at vi kan huske det fra sidst det blev nævnt.
      Klem

      Slet
  2. Gentagelse er godt - jeg har i al fald nydt indlægget. Sjovt med det første blogtræf - jeg genkender da et par stykker! Og pavillonen står jo perfekt i jeres have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det glæder mig, at du synes om det. Ja du kender da flere af deltagerne fra det først blogtræf, mange er kommet igen og igen. Ja pavillionen står perfekt.

      Slet
  3. Der sker noget når Bent går i gang 😀
    Fin ide med trædesten i stedet for græs stien, det samler i stedet for st adskille.
    De gange jeg har været til blogtræf hos jer, har vi siddet i pavillonen, det har været rigtigt hyggeligt.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det gør der :)
      Det er rigtigt, at det er godt med trædesten, men det er ærgerligt med alt det ukrudt, der kommer op i mellem dem.
      Ja siden vi fik pavillionen, har vi altid siddet derude, så kan man se haven hele vejen rundt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbetrh

    jo, det kan godt være du har skrevet om noget af det tidligere, men det er da lang tid siden. Egentlig synes jeg at hver enkelt tema godt kunne tåle lidt mere?
    Jeg var feks i haven idag og ja, der er også kommet græs mellem fliser og sten, om sommeren er det vildt hårdt at få op, men i den nuværende sump gik det som smurt - jeg skulle overhovedet ikke hive og slide som ellers.
    I lagde dug der hvor stien nu er, har dugen ikke virket?

    Man må sige at det er blevet et flot stort og harmoniskt bed!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er nok nogle år siden jeg sidst genopfriskede det. Mener du at der skal være mere tekst og flere billeder?
      Ingen tvivl om at det er nemmere nu at få ukrudtet op, men det er godt nok en kold fornøjelse at ligge derude, jeg kan ikke rigtigt holde varmen, den kolde vind kom lige ind fra øst i dag, jeg skulle have gjort det i de stille dage, men da frøs jeg også på fingrene selv med de tykke handsker. Så snart de bliver fugtige bliver det meget koldt.
      Jo jeg tror dugen har virket, men alligevel gror der græs ind over, det kommer bare ikke fra bunden men fra siderne.
      Tak for det også dejlig ny uge til dig.

      Slet
    2. ja det kan man godt sige, du har 4-5 forskellige super temaer idag og de fleste af dem kunne da godt uddybes og flot stå alene. Det er jo nu folk virkelig læser hvad der bliver skrevet, jeg er selv lige blevet hjulpet med en fejlmærkning af en plante, og folk er dejlig friske til at kommentere!

      Puha ja den var egentlig kølig den vind!
      Ah ok, godt at være opmærksom på hvis man vil bruge dug:)

      Slet
    3. Ok ja - det var nok fordi det kneb med billederne, men du har ret, det er nu folk har tid til at læse med. Jeg må finde flere billeder og finde på mere tekst.
      Ja det så jeg egentlig godt, du fik godt nok også mange kommentarer, det var også et særligt emne denne gang.
      Ja man holder ikke så længe derude.
      Nej dug kan desværre ikke holde ukrudtet helt væk

      Slet
  5. Ja billederne viser med al tydelighed, at en have hele tiden udvikler sig. Og hvor er det da godt, for jeg synes, det er så spændende, når der skal anlægges noget nyt. Det var godt, I fik pivillionen, der er vist blevet drukket mange kopper kaffe i årenes løb. Hav en god aften!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja haven udvikler sig, det er super og gør det mere spændende.
      Der er bestemt drukket mange kopper kaffe i pavillionen.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth!

    Spännande läsning! Det är väl precis så här trädgårdslivet är - behoven ändras och förändringar följer. Det är det som är så bra med trädgårdsintresset.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Det lyder godt, ja det er spændende at udvikle haven, så den hele tiden forandrer sig, ellers bliver det for kedeligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Stenbedet og især trappen igennem det er en af mine favoritter i din have - det fungerer bare så godt og efter min mening betyder det mindre, at lyngen har trukket sig - der er så mange andre smukke ting, der fanger øjet. Jeg var ikke klar over, at det var et sammenlagt bed, så der har Bent så igen været i gang :) Pavillionen er så fin og godt billede af sten belægningen under - det er man ikke så opmærksom på, når man står der, fordi alle blomsterne omkring pavillionen stjæler billedet :) Mon ikke pavillionen er en af de bedste tilføjelser til haven? I hvert fald har I meget glæde af den. Der var godt nok mange på blogbesøg i 2012 - flere af dem kan jeg ikke genkende - måske de ikke blogger mere? Tak for nogle superspændende inddlæg om havens historie - sådan noget er så interessant at følge.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Så nåede du også det sidste indlæg, godt du er med igen. Ja men det er også et dejligt bed, jeg kunne nu godt lide lyngen, men den blev nok ikke passet som sådan noget skal passes. Ja Bent er ikke kommet sovende til alle de gode idéer Ida og jeg får. Nej man tænker nok ikke over belægningen ved pavillionen, der er så meget andet at kigge på. Ja der er desværre en del bloggere fra den gang, som er holdt op.
      Selv tak - godt du fik læst op på indlæggene.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her har det sneet det meste af dagen, men med plusgrader blev det ikke rigtig til noget.
    Spændende læsning idag. Billeder som jeg ser for første gang. Jeg var heller ikke klar over at det var et sammenlagt bed men flot er det blevet uanset hvilken bevoksning der har fundet vej til stien.
    Den flotte belægning under pavilionnen ser man rigtig på disse billeder. Sikke et arbejde, men Bent klarer jo ærterne når damerne får gode ideer :-)
    Flot fremmøde til det første blogtræf og flot at du har holdt liv i det i 6 år. Nogle af dem kommer jo nok stadig på visit selv om du har valg at der ikke bliver noget i år.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja for en gang skyld har vi ikke ens vejr, i går sol hos jer men ikke her og i dag sne, men heller ikke her. Ok nå så må jeg jo ikke have vist det bed før, godt du synes, det er spændende.
      Ja Bent må knokle, når vi får gode idéer, han siger også åh nej, når Ida skal på besøg :)
      Ja det var et flot fremmøde til blogtræffet, især når vi ikke kendte hinanden. Jeg holdt det såmænd gerne i år igen, det er så hyggeligt, men andre skal jo også have lov, man kan ikke forvente, at de vil komme flere år i træk ligesom jer og kan få tid til flere blogtræf på en sommer, der er jo allerede tre planlagte.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Igen en spændende præsentation af alt det arbejde I har lagt i haven. Pavillonen er virkelig et plus for haven. Både til ophold og af udseende. Fliserne, der er lagt rundt, er meget flotte.
    Og så sad jeg lidt og nød den lille pinus i lyngbedet :-)
    Jeg håber at kunne deltage i et blogtræf i løbet af året for at hilse på. Det må være dejligt at få 'rigtige' ansigter på.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak skal du have, ja der er lagt nogle timer, men det er jo spændende. Pavillionen kan slet ikke undværes, den eneste ulempe er, når den skal gøres ren ;) det er ikke spændende.
      Godt du kunne nyde den lille pinus, jeg har fundet et billede af den, da er den ikke ret stor :) jeg skal nok vise det.
      Ja du må med på et blogtræf, så du får lært nogle at kende, det var en god idé, jeg fik der i sin tid. Der bliver jo desværre ikke blogtræf hos mig i år, men jeg håber da, at I kommer en tur herover alligevel. Linda kommer hvert år, måske kan I komme sammen med hende, så får I da hilst på en enkelt. Der var vel også noget med, at Mette skulle med.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ja, vi må se at komme til Samsø og se lille pinus i virkeligheden. Jeg skal have tjekket, hvor længe der er billige billetter.

      Slet
    3. Ja det må I, her er et link til færgen 22.6. er sidste dag med billigbilletter. https://www.tilsamsoe.dk/tilbud/samsoe-til-halv-pris/

      Slet
    4. Super - så kan vi komme, når der er forårs- og forsommersmukt.

      Slet
    5. Ja det kan I nemlig, så må vi se om det skal være sidst i maj eller hen i juni, det kommer an på, om I vil se både rhodoer og roser, eller når rhodoerne er på deres højeste.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja ja, altså man kan nu godt forstå at du er stolt af din have og af Bent.
    Han kan da alting den mand :o)) Hvor er den runde belægning flot, jeg har nu beundret den når jeg har været der. Men jeg har jo også noget med belægninger :o)
    Nå men til planterne Sølvlysene er så flotte og hvordan i alverden har i fået de store sten ind i haven, der skal da mindst en kran til.
    Jeg kan også sagtens kende en hel del af bloggerne, der er jo både fru Friis og og Hr og Fru M og Birgitte og Jette med søster og Sine :o)
    Dejlige billeder.
    Knus til jer to seje mennesker på Samsø :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg har da grund til at være stolt af dem begge :)
      Ja Bent er dygtig, men også meget beskeden, jeg har lige læst højt for ham, hvad du har skrevet.
      Ja sølvlysene er flotte, jeg tror, det var godt at få dem samlet i det bed, det mørke løv er så flot. Stenene er kørt ind på sækkevognen, jeg har et billede, hvor Bent ser ret udmattet ud.
      Ja der er flere med på billedet som du kender, og andre som jeg ikke har set siden.
      Tak for det
      du får knus tilbage fra os.

      Slet
  11. i love all your photos and good project so much it's beautiful.

    หนังฝรั่ง

    SvarSlet
  12. Det er så sjovt at læse med om havens udvikling- hver gang du omtaler et nyt projekt (og det gør du jo jævnligt gudskelov) så dukker navnet Bent op i den næste sætning. Han må være gjort af noget langtidsholdbart stof og samtidig have en god forståelse for, hvad det er, du og Ida har brygget sammen af nye ideer. Der er ingen tvivl om, at det var en fin idé at lægge de to bede sammen til et, som man kan gå ind i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der var ikke sket så meget her uden Bents hjælp, han er god til at fatte, hvad vi nu har fundet på, oftest bedre end mig selv, han har en fin sans for den slags, det har jeg ikke, men jeg kan vælge planter og sætte dem sammen.
      Ja det var ret godt at lægge de to bede sammen.

      Slet