tirsdag den 2. august 2022

Roser, liljer og blommer

 De første augustbilleder starter med en sommerfugl:

ganske vist kun en kålsommerfugl, men den var så flot, den måtte I se.
Her er lidt oversigtsbilleder fra haven:
Der er de lange kig
og de forskellige farver på løvet
med Astilbe
og fasanbusk
udsigt fra rosenlysthuset
de to rosenbede
lidt pynt i haven har jeg, mange synes, det er hyggeligt med vindspillet
Roserne kan igen eller endnu:
A whiter shade of pale
Aloha
Anne Boleyn
Clair Auatin
Ebb Tide
Grace
her kommer jeg til kort, jeg har ingen anelse om, hvad jeg har plantet der
Odyssey
Zonta
her kan jeg så vise jer, at også mine roser har fået stråleplet, det er vist nærmest uundgåeligt i eftersommeren, i hvert fald hos mig.
Liljer - jeg talte omkring 50 liljer søndag aften, alle med duft. Ja og så er der alle dem uden duft, dem har jeg ikke tal på, men jeg har mange liljer:


Anastasia
og i nærbillede
Denne dobbelte er lidt speciel, da den er tofarvet
Den mørke her er også flot.
Blommetræets grene var fyldt med blommer, jeg klippede de nederste grene af, det var alt for tungt for træet, vi var bange for, at grenene ville knække. 
God aften til jer, der stadig er med her. Det regner, indtil videre har vi fået hele 4 mm. Søndag nat fik vi 6 mm, ja ja mange bække små. 






26 kommentarer:

  1. Ja, du har mange liljer - og roser - og et flot billede af en kålsommerfugl 😊
    Jeg synes det kniber med sommerfuglene hos os, mens vi har masser, masser af bier, heldigvis.
    Når jeg kommer hjem fra ferie, skal jeg prøve at lægge en halvrådden banan ud i haven; sådan en skulle sommerfuglene efter sigende være helt vilde med.

    SvarSlet
  2. Hej Ellen
    Ja det har jeg, jeg nyder dem alle, inden efteråret er over os.
    Jeg har mange sommerfugle, så jeg behøver vist ikke at lægge en halvrådden banan ud, men godt at vide, at det måske virker.

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth,
    Et virkelig flot billede du har fået taget af kålsommerfuglen, jeg har ikke så mange sommerfugle herhjemme, men på engen er der massevis.
    Jeg har aldrig før set dobbelte liljer - det har jeg så nu, rigtig flot.
    Dagen i dag er blevet brugt indendørs til rengøring, det er jo også nødvendigt. Men det var dejligt at være indenfor, for der kom 13mm regn i dag og 15mm i søndags, mandag var jeg i haven så det var et godt valg.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak skal du have, ja vi har en del sommerfugle her i haven, du har dem så meste på engen.
      Ærgerligt at du ikke kan have liljer, de er skønne.
      Ja med så meget regn må du i gang med rengøringen. Her bliver sjældent gjort rent, for det regner ikke ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Den høje astilbe står flot, og den plejer ellers at lide, når det er tørt. Græsstien, der snor sig rundt langs bedene, fungerer rigtig godt. Bent må være flittig til at ordne kanterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja Astilben klarer sig godt, men den står også det mest fugtige sted i haven. Ja Bent er ret flittig med kanterne, han har fået/købt sig en ny maskine til det.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Flot billede af kålsommerfuglen, dem syntes jeg at vi har mange af i år.
    Vi var sørme heldig at få omkring 10mm søndag/mandag og igår ca 3 det kunne haven godt li’
    Flotte kig rundt i haven og det ser jo ganske frodigt ud, på trods af vandmangel.
    Ja stråleplet er vidst ikke til at undgå, men jeg syntes faktisk at nogle af mine har klaret sig bedre end de plejer, selv Wild Rower har flere grønne blade end den plejer at have på denne tid :-)
    Liljerne er en nydelse, og selv om jeg syntes at jeg har mange så får jeg lyst til flere, nu hvor de bare står så flot, så måske jeg skal en tur til Ringe inden længe :-)
    Ja der er vidst mange blommer i år, har set flere gange på FB, træer med knækkede grene, her er der kun et æbletræ og der er ingen fare for knækkede grene her for der er kun 6 æbler på :-))
    Ha’ en dejlig varm dag, her er det allerede 22 grader, men ingen sol endnu.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det blev et ret godt billede, kålsommerfugle er der altid mange af, synes jeg.
      Tænk fik I virkelig 10 mm søndag mandag, så heldige var vi ikke. Vi måtte nøjes med 6 mm og 5 i går. Så det blev alligevel næsten lige så meget.
      Ja åbenbart piber jeg for meget, men jorden er stadig træls at arbejde med. Stråleplet er heldigvis ikke på alle roser, men der en del efterhånden.
      Jeg har tre liljer stående hos Per, så jeg kunne heller ikke holde mig i skindet :)
      Jeg håber, jeg undgik knækkede grene, der er alligevel alt for mange, vi kan ikke spise så mange. Vi har en del filippa, men ellers ikke mange æbler.
      Tak i lige måde. Her er heller ingen sol endnu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Kan du sjekke dine kommentarer og se om min kommentar fra i går ligger merket som spam? Dette skjer veldig ofte med blogger nå, og jeg må se etter det nesten hver dag :(
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja din kommentar stod der ganske rigtig, det er godt nok træls. Jeg undrede mig også over, at du ikke havde skrevet. Jeg så dig jo på andre blogge.
      Klem

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Ja, det var det jeg trodde :( Det er mildt sagt irriterende.
      Jeg skrev at ditt bilde av sommerfuglen var så fint. Du har så mange flotte liljer skrev jeg også :)
      Klem

      Slet
    3. Hej Marit
      Ja det er da meget irriterende. Ja jeg har set det du skrev, jeg kunne måske have svaret der. Til gengæld kan jeg fortælle dig, at jeg nu har modtaget 2 breve fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Sikke da noget pjat, jeg forstod udmærket, da de ringede til mig, men jeg skulle absolut have brev to gange om det.
      Klem

      Slet
    4. Ok. Så tullete da! Det var kanskje min feil, for pakken ble litt stor. Da ble den oppdaget i tollen. At du sender frø til meg går helt fint, for det har jeg fått av Marie to ganger.
      Vi tar det til neste år når du har modne helleborusfrø :)
      Klem

      Slet
    5. Ja jeg må huske det næste år, en skam jeg glemte det i år.
      Klem

      Slet
  7. Åh ja, oversigtsbilleder - dem elsker jeg! De lang kig og de mange planter der væver sig ind imellem hinanden med deres forskellige løv!
    50 liljer Lisbeth! Det er dog ikke så lidt, og det må være en stor glæde at de trives så fint og spreder duft i hele haven. I får stadig mere regn end vi gør, så du må undskylde hvis jeg ikke er så medfølende:) En stor elektrisk blåsort sky - hvis du forstår - lå her i aftes indtil den bestemt sig for at pakke sammen og drive videre mod øst med al sin regn... Suk!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Så var det godt, jeg har taget nogle af dem. Dejligt at du nyder dem.
      Ja det er mange liljer, jeg har købt mange i årenes løb, nogle er forsvundet, men disse er mere stabile.
      Det er ok, at du ikke er så medfølende, jeg har siden fundet ud af, at mange får mindre end os. De heldige er vist stadig nordvestjyder. Det er så surt, at se sådan en vandfyldt sky bare forsvinder med regnen igen.
      Knus

      Slet
    2. Tak for din forståelse, og sikke et skønt billede af sommerfuglen! Glemte den i første omgang...

      Slet
    3. Selv tak - ja sommerfuglen er flot, prøv at se bladet den sidder på, det har fine hår, jeg har været heldig med det billede. Jeg føler med jer, sikken en varme I skal have i dag, det bliver vist ikke til at lave noget.

      Slet
    4. Vi overlevede dagen i dag også - og dit første billede er lige til en lærebog!

      Slet
    5. Det er godt at høre, og nu ser det ud til, at I får regn igen, heldige jer, vi får stadig ikke noget, selvom de lovede 1 mm. Jeg vandede i aftes :(

      Slet
  8. Regn her det er helt til grin. Myggene kan skræve over det der er kommet de sidste 2 dage, hvor "de" snakker om masser af regn,, ja hos jyderne!!!! ikke her.
    Sommerfugle har vi heldigvis mange af lige nu. Både de mere alm. og nogle lidt mere sjældne fks. perlemorssommerfugl.
    50 liljer plus de løse, orv en duft der må være lige nu.. Hvis blæsten altså ikke blæser den væk.
    Oversigtsbillederne er mægtig gode, der ser altså fint grønt ud, trods du siger det er tørt.....
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der er mange steder, hvor man slet ikke får regn, jeg tænkte nok, at et af dem var hos dig. De lover noget i morgen, men vi tror ikke på dem længere. Mange jyder er heldige, men det er ikke dem alle.
      Dejligt med mange sommerfugle af alle slags, det kan måske opveje tørken lidt.
      Ja der er en fantastisk duft, jeg kan meget bedre fange duften af liljer end rosenduften.
      Ja tørt er der, jeg har måttet vande purpursolhat og rhodoerne er ved at være brune i bladene, det er trist at se på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det er nogle flotte lange kig i din have. Så smukt med de store træer som overstandere. Jeg har også fået lidt rosenplet på den ene rose, men efter jeg fjernede et par smågren er der ikke kommet mere. Det er nok min egen skyld fordi roserne står i et nyplantet bed og jeg skal vande det hele. Man skal vist kun vande jorden rundt om roserne. Fantastisk så længe du har blomstrende roser i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er skønt med lange kig og store træer.
      Jeg har flere med rosenstråleplet, men jeg tænker, det er på grund af tørken. Når man har så mange roser, er der altid nogle i blomst.

      Slet
  10. Vi har mange kålsommerfugle, der flyver rundt i haven, men jeg har da aldrig tænkt over, at de er specielt smukke. Når jeg ser dit billede, kan jeg se, at kålsommerfuglen er smuk og meget fotogen. Billedet er et pletskud.
    Der må være en meget stærk liljeduft i din have. Det er måske ligefrem godt, at det ikke er alle liljerne, der dufter. Hvis man har en buket med liljer i stuen, kan duften efter min mening blive for stærk.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jeg har heller aldrig synes, at kålsommerfuglene er noget særligt, men jeg var heldig, at den ikke flyttede sig ud af stedet, så jeg kunne tage det fine billede.
      Ja liljerne dufter kraftigt i haven, det er dejligt, men ind i vasen kommer de ikke, Bent kan ikke tåle dem, han har allergi. Jeg bryder mig heller ikke om dem inde. Der var liljer i vores bryllupsbuket, den måtte udenfor og stå.
      Hilsen Lisbeth

      Slet