lørdag den 6. december 2014

Solens magi

Endelig fik vi solen at se, det betyder alverden for billederne, og jeg har selvfølgelig taget en masse billeder i dag. Varmt har det ikke været, men pyt når bare solen skinner, og himlen er blå.
For øvrigt så jeg også en smuk måne, da jeg gik tur i morges, desværre havde jeg ikke kameraet med.
Her kommer billeder fra en solskinsdag i december:







i samme øjeblik solen kom frem var magien tilbage i haven. Vi nød dens stråler hele formiddagen, i eftermiddag har vi været en tur i skoven.
 Bænken bliver ikke brugt af andre end Schippo for tiden, men det skal nok komme igen.
Bøgen lyser stadig op, når solen skinner på den
 dusksalvien blomstrer endnu
 tænk hvad solen kan gøre på et vinterbillede
også på den sidste blomst i kvanen

 Skimmia japonica Rubella er helt utrolig fotogen i sollyset
en fin stjerneskærm
påskeklokken Abschasicus er tæt på udspring
 Morten Korch
 er vist vinderen i år, sommer såvel som vinter
men Odyssey er også godt med her i modlyset

lidt billeder fra stenbedet taget i dag inden solen kom frem, her kommer blomsterbilleder af rhodoerne, der står i bedet.
R.  Catawbiense Alba
 R. Catawbiense Grandiflorum
 R.Gletschernacht
 R. Metternichii blomstrer tidligt
 R. Ponticum tæt på, den blomstrer som en af de sidste
 og længere væk (bemærk de nye skud på R. Metternichii til højre i billedet)
 R. Rosinetta
og R. Schneeperle inder meget om hinanden i blomsten
Det var alt for i dag, det har været en dejlig dag, i aften skal vi i byen til fødselsdag. I morgen kommer der billeder fra skovturen. Fortsat god lørdag.

20 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth.
    Åh, hvor jeg glæder mig til påskeklokkerne rigtig kommer frem. Der er en masse knopper på vej i mine.
    Her har vi også rigtig nydt solen i dag i et skinnende rent hus, så nu kan vi rigtig julepynte.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja det bliver dejligt, når påskeklokkerne kommer i blomst.
      Dejlig at kunne nyde solen i et skinnende rent hus.
      Vi gik i skoven i stedet for at gøre rent :)
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Ja, det kunne ses på billederne at solen var fremme, flotte billeder.
    Påskeklokker, det bli'r godt, når de kommer frem, de er så smukke.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Det var så dejligt med solskin, tak skal du have.
      Ja vi vil glæde os til påskeklokkerne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hvor har det været en dejlig dag med sol i dag :o) og selvfølgelig har du været ude med kameraet og tage nogle dejlige billeder. Det er flot med solen på græsserne, næsten helt sommerligt.
    Det er imponerende du stadig har så mange roser :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det har været en fantastisk dag, ja jeg kunne da ikke lade være med at gå ud og tage billeder i sådan et smukt vejr, det er vi ikke forvænt med.
      Jeg er især imponeret af Morten Korch.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Så flotte bilder med sol på!

    Klem

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth
    Endelig en rigtig flot solskinsdag det er vi jo ikke forvent med. Jeg har dog ikke været ude og nyde det for julerengøringen var idag nået til stuen hvor der bla er blevet renset gulvtæppe og hvor det dog pynter. Solen pynter også flot i din have og græsserne ser forrygende ud i solstrålerne :-) også bøgen er fantastisk. Primula, Stjerneskærm og påskeklokke må da fremhæves alle tre nok lidt uden for sæsson :-) Ja Morten Korch er helt sikkert en af årets vindere håber den også blir det hos mig i de kommende år. Glæder mig :-)
    Det kommer jo nok ikke bag på dig at Rhodo favoritten er Gletschernach men Rosinetta og Schneeperle har meget smukke blomster :-)
    Håber I har haft en rigtig hyggelig fødselesdagsaften.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja dejligt med lidt solskin, det var jo ikke sådan rigtigt havevejr, men bare det at komme ud og nyde det efter så lang tid var skønt. Jeg var ikke flittig indendøre som dig.
      Det blev til dejlige billeder af det hele med sol på. Ja lad os håbe, at du får lige så meget glæde af Morten Korch, den er bestemt ikke en langsom starter, min er fra sommeren 2013, så du kan roligt glæde dig.
      Nej både du og Linda husker jeg som begejstrede for Gletschernacht, på dette billede er den også helt forrygende.
      Ja det var en hyggelig aften hos gamle naboer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det blev sent i dag men bedre sent end slet ikke :) Vi har haft besøg af min søster, og så går snakken jo lystigt. Ja, det har vel nok været en dejlig solskinsdag, og jeg nød den også ude og ligesom dig var jeg en tur i skoven og fik samlet lidt mos. Der blev også sat et par ekstra lyskæder op - jo, det hjælper altsammen på vintermørket, og det gør dine dejlige solskinsbilleder bestemt også :) Så kommer der liv og glimt i haven og planterne, og jeg er godt nok imponeret af Dusksalvien - tænk, at den stadig blomstrer flot. Her er det ved at være slut - den hårde frostnat for et par nætter siden tog livet af det meste. men der er stadig roser :) Ja, Getchernahct står skam i Ønskebogen allerede, og den tager også prisen hjem i dag som den smukkeste - måske fordi jeg ikke forbinder rhodoer med den blå farve. Også flotte billeder fra stenbedet - du er dygtig til at plante, så der er spændende ting at se på hele året - nu er det løvet, der rigtigt gør sig. Synes, det er lidt sjovt, at Schippo sidder på bænken og troner - han er en værre en :) Meget smukt billede af Odyssey i modlys! Nu er det vist ved at være sengetid :)
    Håber, du har været til en dejlig fødselsdagsfest!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det blev sent, men jeg er her endnu :) og du har helt ret bedre sent end slet ikke :) Ja så må der snakkes, hvis man er så heldig at have en søster.
      Selvfølgelig har du også nydt dagen, jeg fik også lidt mos med hjem, men to hunde i snor, et kamera og mos uden at have husket en pose er ikke nemt, men lidt fik jeg da. Vi har kun en lyskæde, men jeg håber Bent snart får købt nogle flere i hvert fald til næste år. Dusksalvien er fantastisk, jeg måtte jo lige vise, at den kan endnu, nu har vi jo heller ikke haft frost hos os endnu. Ja Gletschernacht står i ønskebogen, det vidste jeg, jeg har også været meget heldig med det billede. I dette tilfælde er det nok held med plantningen, jeg vidste ikke så meget om det den gang, og de var i øvrigt ret små, da jeg plantede dem. Schippo er kun på bænken, når jeg er i nærheden, det er sjovt at hoppe derop, så han kan nå mig. Ja jeg har også været heldig med billedet af Odyssey i modlys.
      Fest og fest - det var 88 år, vi var kun værtsparret og os, men det var hyggeligt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. JA ! Hvor var det dejligt med solskin, det giver en helt anden stemning i haven og overalt, faktisk :) Morten Korch er bare en perle, min er der ikke flere blomster i, men jeg nyder dine billeder.
    Tænk at der næsten er blomst i den først påskeklokke, så langt er mine godt nok ikke.

    Billederne af græsserne er også helt fantastiske.

    God 2. søndag i advent til jer.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      En solskinsdag var lige, hvad vi trængte til, så kan vi bedre klare regnen i dag. Morten Korch er bare fantastisk, skønt er det også, at blomsterne holder så længe.
      Det er også kun den ene påskeklokke, der er blomst i endnu, jeg kan se små knopper ved nogen af de andre, men det varer længe endnu, inden der er blomster.
      Græsserne er fantastiske hele efteråret, dem holder jeg også meget af.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth.Skønne solskinsbilleder du viser .Og hvor er alle dine græsser smukke i solen.
    Har også lige opdaget blomster i en af mine juleroser............o har da også blomster i en del primula som hos dig.
    Utroligt som din Morten Korch stadig bliver ved med at blomstre.
    Rigtig god advent til jer begge Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, det var et fantastisk vejr i går, i dag regner det. Græsserne gør sig godt, og primulaerne synes, at det er forår nu.
      Ja Morten Korch rosen er fantastisk til at blomstre.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Ja det var dejligt, at solen tittede frem i går :-)
    Jeg var også ude et par timer for at ordne lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja for en gang skyld lidt sol, det var skønt, så er det også mere tillokkende at komme ud.

      Slet
  10. Kære Lisbeth

    Fine solbilleder!! Flot modlys! Her har det desværre været gråt hele dage.....

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette
      Tak skal du have, det er også gråt her i dag, men i går var det flot, det var det nok også hos dig.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet