lørdag den 13. december 2014

En have er en gave

For mig er haven også en gave om vinteren, når det er solskin, og jeg kigger ud over haven, har jeg lige så meget glæde af det som på en sommerdag.
Igen i dag skinnede solen efter "stormen" i går, som jo ikke blev særligt voldsom. Heldigvis for det.

græsserne og alt det stedsegrønne gør også haven levende om vinteren.



Jeg vil bestemt ikke undvære græsserne i haven, men sådan er vi nok mange, der har det.
 de fleste klipper frøstandene på hostaerne af, men se nu hvor fine de er i solen
 der er lidt farve endnu på denne kæmpeverbena
ligulariaens frøstande er også smukke i solen
 James Galway højt oppe i luften
 Lady Emma Hamilton
 Mary Rose
Odyssey
Rhodoerne:
I skoven ud mod hegnet er der nærmest en hæk af rhodoer, den må gerne blive højere, men det gør den nok også

her står to R. Cunninghams White

og R. Catawbiens Boursault
 foran ud mod skovstien står
R. Big Smile

og R.Tina Heinje
R, Cassata
blomstrer først hen i juni, det passer fint med de blomstrende allium
bag ved den står
R. Graffito i år er der knopper i den for første gang, den er købt i Plantorama for 40 kr., da var den meget lille.
 Til glæde for Linda B. tager vi nu R. Charles Dickens, den blomstrer også sent og længe
 her er den i knop 28.5.
 og udsprunget 7.6.
22.6. blomstrer den sidste blomst
Der er mange som har beundret den både i haven og her på bloggen, en utrolig smuk farve
Da det var solnedgangstid kom der en byge, det blev til et billede af en flot sky
Fortsat god lørdag



20 kommentarer:

  1. Der har vi noget til fælles, Lisbeth for jeg nyder også haven året rundt. Det var godt at stormen blev væk og at solen kom frem i dag.
    Jeg glædede mig også over din R. Charles Dickens - den er supersmuk:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja vi har vist meget til fælles, hvad haver angår, det er så dejligt også at kunne nyde sin have om vinteren. Det var rigtig godt, at vi fik sol i stedet for storm. Ja R. Charles Dickens er bare så smuk :)

      Slet
  2. En have er en gave - året rundt. Jeg er helt enig!

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, om vinteren er haven en gave, det er bare at tage for sig, for når det er så småt hvad man kan lave derude. så er det da en gave - og en fantastisk en:)

    Men resten af året kræver haven da sit - haven er jo noget du har skabt - ikke?

    Ja CD (altså Charles D- nej ikke den der anden;)) er vel en af de mørkeste rhodoer? Imponerende er den!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er rigtigt, at det er nemmere at holde af haven om vinteren, men jeg nyder nu det meste af det jeg laver i haven både sommer og vinter. Ja haven er noget jeg har skabt sammen med Bent.
      Nej endelig ikke den anden :) ja Charles Dickens er en af de mørkeste rhodoer, den er både imponerende og super flot med de hvide støvdragere.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Er lige kommet hjem fra julestue i min mands forening.........rigtig huggeligt.
    Men nåede også lige en runde i min have.Dejligt at stormen blev væk herfra.
    Godt at du har alle dine skønne rhodoer til at live op lige nu.
    Flot solnedgangsbillede.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det lyder godt med en hyggelig julestue og en runde i din have bagefter.
      Jeg er glad for alle mine rhodoer både sommer og vinter.
      Tak skal du have også god aften til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Du har helt ret Lisbeth. En have er en gave året rundt.☺ Alma og jeg har også været ovre og se til vores i dag. Dine rodoer er altså meget flotte. Jeg lærte jo lidt om deres forskelligheder da vi mødtes i sommers. Den mørke er vel nok smuk. Der er nu også mange af de andre der fanger øjet.
    Kærlig hilsen fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er dejligt med en have, når man som vi er havetosset, god I to også kunne nyde jeres have i dag.
      Rhodoerne og især den mørke er fantastiske, først fangede de mit øje, nu fanger de jeres :) det er da godt.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, dine græsser er bare så flottte, du må have en masse af dem.
    Og R. Charles Dickens er smuk i både blomst og farve.
    god søndag
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Jeg har rigtig mange græsser, efterhånden som de vokser til, kan jeg dele dem, derfor har jeg mange.
      Ja R. Charles Dickens er så smuk.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Godt at du minte meg på CD. Den rhodoen må jeg prøve å få tak i til neste år. Du er heldig som kan nyte din hage nå på vinteren. Her er det frost hver dag, og det frister ikke å være ute.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja men så var det jo godt, jeg viste billeder af den igen. Ja jeg er glad for, at jeg ikke bor som dig, du har det nok for koldt, så det ikke frister at være ude. Heldigvis kommer foråret også til dig en gang.
      Klem

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Du har helt ret i, at en have er en gave året rundt, for der er altid noget at se på - specielt da når man som dig har så mange forskellige stedesegrønne, som giver haven karakter om vinteren - det er så smukke vintersolskinsbilleder, du viser i dag :) Hostafrøstanden er helt fantastisk - du har blik for skønhederne - det er et meget fint billede. Og så kom den da og allerede i dag, der var jeg heldig :) CD er nok i mine øjne den allersmukkeste du har vist, og det siger jo ikke så lidt. Farven er noget helt særligt, og jeg er nødt til at spørge, om den har en størrelse, der kunne passe ind i min lille have, for den er et must! Har vist billedet til manden, og han er enig :) Det skal så være sammen med en af de blå. Tak fordi du viste den :) Mener, vi har set et glimt af den før? Jeg var også på en kort tur i haven i dag og fandt en purpurfarvet anemone i blomst, som stammer fra et af de løg, jeg satte så sent sammen med gladiolus, der nu er visnet væk - mageløst :) Ellers er dagen gået med grundig rengøring og der er kommet julepynt op - jeg er ikke verdens hurtigste til det sidste. Glæder mig til Mary rose og James Galway til sommer - de blev jo plantet efter inspiration fra dig :) Flot, flot solnedgang med truende sky:
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er dejligt at kunne gå ud og kigge i sin have og nyde den også om vinteren. Jeg plejer at klippe frøstandene af på hostaerne, men der har været særligt mange i år, jeg er glad for, at jeg har ladet dem være, de er så fine, og kan i øvrigt også bruges i dekorationer. Måske sår de sig selv, det må de gerne. Ja Charles D. er meget smuk, og så er den næsten rosinen i pølseenden, så jeg går bare og venter på den. Jeg må sige, at den ikke hører til de små, den er vel 1.30 x 1.30, uden at jeg er helt sikker. Ja jeg har vist den mange gange, da den blomstrede, godt din mand også kan lide den. Det var da fantastisk med en anemone nu, ja det er et mærkeligt år.
      Så har du været flittig inden døre i dag, det har jeg ikke, men i morgen så skal det være. De to roser er flittige til at blomstre, så det er et godt køb. Tak - ja det var en truende sky.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Helt enig. Haven ville jeg sket ikke kunne undvære uanset årstiden. Der er jo for det meste noget derude at glædes over. Idag hvor vi har haft gæster var det da skønt at kunne sidde og se solens stråler slå ned :-)
    Næ den storm var heldigvis ikke meget mere end 4 vindstød der ved 18 tiden det er nu også helt iorden med mig. Græsserne er skønne dem havde jeg helt sikkert også anskaffet mig mange flere af hvis pladsen var der. Jeg fjerner aldrig frøstande på stauderne de er for mig et smukt indslag i vinterhaven.
    Charles Dickens blev nydt af mig da jeg så den på din blog. Der er meget smuk der er ligesom noget dragende over den mørke farve.
    Flot billede af solnedgangen på trods af bygen. Det fik vi ikke noget af her.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja haven kan vi havenørder bestemt ikke undvære uanset hvornår. Det er sjældent, jeg ikke når en runde derude, så skal det være meget dårligt vejr.
      Vindstødene kom lidt senere hos os, men det kom nok også syd fra. Ja man kan jo ikke have det hele, og nu har du fået plads til roser :)
      Du har ret frøstandene er smukke i vinterhaven.
      Det er rigtigt, jeg viste Charles D. mange gange, da den blomstrede, den har en utrolig smuk farve.
      Det var også kun en lille byge vi fik.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Ja, helt enig:) Men jeg er ikke god til at bruge min have om vinteren, hvor verden er så mørk når jeg har fri fra arbejde.
    Ja, græsserne er der vist mange der får øjnene op for, vi har da også fået en mere i år. De er fantatiske om vinteren også.
    Charles Dickens er meget smuk, kan godt huske den fra tidligere, vi var vist allesammen begejstrerede.
    Heldigvis blev det ikke til noget særligt med den storm, i hvert fald heller ikke her.
    God 3. søndag i advent :) Knus

    SvarSlet
  11. Og din have er utrolig vinterskøn, også på billederne, med alle de rododendron og stedsegrønne, frøstande og græsser. Og HR Dickens er noget så skøn/smuk, her vækker den også opsigt:-)

    God søndag
    Hilsen fra Anette

    SvarSlet