torsdag den 11. december 2014

Mere stedsegrønt og flere rhodoer

Det er koldt og blæsende og ikke særligt indbydende derude, så i dag nøjedes jeg med en kortere luftetur og har i stedet bagt flere julesmåkager, mon ikke der er nogen, som bliver glad for det.

I øvrigt skal vi, der har sat koder på vist have kigget på det igen, jeg er igen begyndt at få anonyme mails, og jeg kan se på andre blogge, at der heller ikke er koder på deres mere. Blogger må have pillet - eller hvem det nu kan være.

Først lidt flere billeder med sol fra i forgårs





lyngen blomstrer fint nu, mon ikke det er forårslyng?
på dette billede ses flere af mine stedsegrønne
op af denne rose gror en rose The Generous Gardener
se bare her, den er nået højt op
Sequoiadendron giganteum også kaldet rødtræ/californisk kæmpefyr har vi fået af vores venner.
denne cypres er blevet opstammet, den står fint her i stenbedet
 en lille cypres til højre
for den opstammede thuja og sommerfuglebusken, de tre klæder hinanden, de bare grene yderst th. er Newbiscus.
ved bassinet står en anden cypres
 i et bed står denne store busk, som bliver bredere og bredere, den er meget flot, alle beundrer den, men den skal helst ikke blive større, så jeg tager et stykke af lysene, desværre synes det ikke at hjælpe den bliver stadig større.
Ved siden at i samme bed står dette grantræ, som var lillebitte, da det blev købt. Til højre for det står en blød ene.
 i bedet ud mod vejen står en skovfyr
og en mere
og en søjlefyr
i skoven står denne thuja, som er blevet en anelse opstammet, jeg nåede ikke længere.
 lige i nærheden står
R. Blaue Jungs

 til højre for thujaen står
R. Cabarett
og til venstre R. Humbolt
 lidt længere væk står R. Patty Bee
den havde ikke mange blomster i år, men i 2013 blomstrede den overdådigt.
bag skærmen sidder fru Høneballe, som I kan se, er hun nærsynet, brillerne sidder oppe i panden.
til slut et arkivbillede fra 7.9. af Odyssey
Fortsat god torsdag

23 kommentarer:

  1. Hvor er du heldig at have " blomster" i din have nu. Her er der stort set ikke andet end stedsegrønne tilbage.
    Fine billeder som altid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er nu begrænset, hvad jeg har af blomster i haven nu, men lidt er der da. Jeg er nu også glad for de stedsegrønne.
      Tak

      Slet
  2. Dine stedsegrønne buske og træer er nu meget smukke, og tænk hvordan de vil komme til deres ret med et drys puddersne over det hele. Det er i hvert fald koldt nok til det nu...
    Ja, du sidder der bag skærmen, det er sjovt at se fra den vinkel.
    Jeg har ikke set efter om jeg får spam indlæg, nu da koderne åbenbart er væk, havde heller ikke selv opdaget at de var væk...

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja på denne årstid er jeg meget glad for de stedsegrønne, hvis der kom sne på, ville det være endnu pænere. Nogen påstår at vi har haft sne herovre i dag, jeg har nu ikke set noget.
      Bent tog lige et billede, mens jeg var meget optaget af at lægge billeder ind, det var rimeligt, så det fik lov at komme på :)
      Jeg vil have kigget på koderne i aften.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Godaften Lisbeth.Fint billede af dig bag skærmen.............og dejlig udsigt
    .Kan se at du efterhånden har opstammet mange af dine stedsegrønne planter og træer.
    Jeg vil så gerne have en fyr...........så måske er en søjlefyr noget.
    Kan jo også se at jeres koder er væk............dejligt-
    Jeg har jo ikke nogen kode hos mig.............en har ikke fået nogle spam de sidse par uge.
    Lad os håbe det holder.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Tak skal du have.
      Jeg har opstammet nogen af de stedsegrønne, men slet ikke som dig.
      Ja en søjlefyr fylder ikke så meget, så det kunne være en god idé.
      Ja selvfølgelig er det rart at være fri for koderne, men hvis vi får mere spam, er der ikke meget ved det.
      Vi må se, hvordan det går.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja det har godt nok været en sur dag. Et par gange har det næsten været helt mørkt. Nogle steder kan jeg se at der er kommet sne men her blev det ved regn. Igår aftes fik vi nogle heftige tordenbyger med hagl. Nu ser det desværre ud til at vi ligger lige i skudlinjen til det næste stormvejr. Det samme hos jer :-(
    Tænkte godt nok at der var noget der ikke var som det plejede da jeg kommenterede hos dig igår. Det var først da jeg læste Karstens kommentar at det gik op for mig at det var koden der manglede. Det må være drillenissen der var på spil. Lyngen holder så lige forår for anden gang i år. De stedsegrønne er så flotte og du har jo rigtig mange forskellige. Især busken og søjlefyren er jeg vild med. R Blaue Jungs er bare så fin men Patty Bee er også bare køn. Lys gul er nok yndlingsfarve nr. 2
    Dejlig arbejdsplads der ved vinduet. Sætter jeg brillerne panden så kan jeg ikke se en pind men jeg er også langsynet. Måske de skal op i panden når der er noget jeg ikke vil se. Ukrudt feks. :-))
    Skønt billede af Odyssey det er vi vist nogle stykker der ka li.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja en meget sur dag og værre bliver det :( Lige efter jeg havde gået tur blev det meget mørkt, og der kom en ordentlig byge, men hagl har vi ikke set. Færgerne i morgen aften er allerede aflyst, godt vi ikke skal nogen steder.
      Ja jeg skal til at have undersøgt noget med den kode, jeg tror, det er blogger som har lavet noget. Ja det er godt, at lyngen blomstrer 2 gange på et år. Ja fyrrebusken tiltrækker alle, men søjlefyren er også ved at være flot. Blå og lysegul er vist dine farver ja. Jeg kan lide mange farver, bare ikke postkasserød :)
      Ja det er en god plads her. Så sætter du nok ikke brillerne op i panden, men det er en fin idé, når du ikke vil se ukrudt eller er det nu det, hvis du er langsynet? Hvis jeg sætter brillerne op i panden kan jeg ikke se ukrudt, men jeg kan se computeren, ha ha der er lidt og tænke over :)
      Jeg regnede med, at mange blev glade for billedet af Odyssey :)
      Tak i lige måde - god håndboldkamp.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Så mange flotte vintergrønne planter du har! Jeg må plante flere av de. Vakkert tilbakeblikk på Odyssey :) Den har den skjønneste farge!
    Jeg har blogg innlegg nr. 2 med tilbakeblikk i dag. Jeg lengter etter våren...
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har en hel del vintergrønne planter, de er gode at have om vinteren, mon de kan klare den hos dig, for så er det da en god idé at få flere af dem. Jeg regnede med, at jeg kunne glæde med et billede af Odyssey :)
      Vi skal først have julen overstået :)
      Klem

      Slet
  6. Kære Lisbeth sikke en variation af pyntegrønt, man kunne jo lave de fineste juledekorationer. ;-) de er smukke alle sammen. Det lyder skønt med jule småkager, hvilken slags laver du? Din Odyssey er bare vidunderlig ! God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja jeg har lidt af hvert, det er et sandt eldorado for de som elsker at lave juledekorationer, desværre er det ikke mig ved du. For år tilbage var der en tidligere kollega, som kom og hentede materialer hos mig, det er hun holdt op med. Til gengæld kan jeg bruge noget af det til at dække roser og andet med. F. eks den skønne Odyssey :)
      Jeg bager brunkager, pebernødder og vanillekranse.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Har lige skrevet en længere kommentar til dig, men når jeg skal udgive, ryger jeg ind på min google konto, hvor jeg skal bekræfte min konto, og min kommentar kommer ikke frem på din blog. Har du mon fået den pr. mail?
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Øv hvor ærgerligt, nej jeg har desværre ikke fået den på mail, det er da underligt, gad vide om jeg har lavet noget kluns, jeg har været inde for at kigge efter koder, men den du lige har skrevet her, er der jo godt nok ?? Tina har også skrevet efter jeg var inde og rode med det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Nå, nu ville den godt udgive - hvorfor mon?

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det forstår jeg heller ikke, men jeg har også prøvet det på andre blogs, somme tider driller blogger.

      Slet
  9. Jeg prøver da bare igen :)
    Nej, det har bestemt ikke været vejr til udendørs beskæftigelser i dag, og i morgen bliver det endnu værre. Det ser ud til, at Samsø er et af de steder, der bliver hårdest ramt - det er ikke rart! Silkeborg ligge som sædvanligt lige på skillelinjen, så vi må vente og se - godt, at alt løsøre uden for kom i hus i tirsdags :) God ide at bruge dagen på julebagning - jeg er sikker på, at det er populært. Vi har sendt pakke med julesmåkager og godter til ældstesønnen, der sidder og skriver på en stor eksamensopgave - håber, det letter skrivningen lidt :) Hvor har du bare mange forskellige stedsegrønne i din have. Ligesom mange andre synes jeg også, at den store, runde busk er fantastisk flot - hvad mon den hedder? Søjlefyren er også ny for mig - jeg lagde med skam at melde ikke mærke til den i sommers - nok fordi alt det blomstrende tog opmærksomheden :) I dag tager Blaue Jungs og Patty Bee prisen hjem som de smukkeste rhodoer - er det ikke usædvanligt med en lysegul? Dejligt billede, Bent har taget af dig foran computeren. Jeg er også nærsynet, så det med brillerne kender jeg godt :) Det værste er, når man har glemt, at de sidder deroppe, og går rundt og leder efter dem, mens manden smågriner af en ;) SKØNT billede af blomstrende Odyssey - det gjorde godt!
    Pas nu godt på jer selv i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig meget, at du gider skrive det igen.
      Ja det bliver vist noget værre vejr i morgen, så der står oprydning på programmet i morgen. Bent skal til at ordne noget på den yngstes værelse, og da han jo ligesom kun skal bo der en enkelt dag eller to med Arthur, så skal der nok smides en del ting ud eller foræres væk. Ja jeres ældstesøn bliver nok glad for julebag, når han er ved at skrive til eksamen, håber småkagerne klarer turen med postdanmark. Jeg ved desværre ikke, hvad den runde busk hedder, den stod lille og sølle i en planteskole ved Horsens, jeg tror, den blev glad for, at jeg fik øje på den og bragte den hjem i min have. Det er rigtigt, at de stedsegrønne først bliver set her om vinteren, alt det blomstrende tager helt over om sommeren. I har åbenbart samme smag du og Anne, det var jo også dem, hun bedst kunne lide. R. Cabarett har jeg på grund af navnet, yngstesønnen og konen har en gang været statister i det stykke. Den er nu meget flot, men billedet yder den ikke retfærdighed. Det er meget nemmere at se på computeren og at læse i det hele taget uden brillerne :) Ja det er ikke så godt, det har jeg nu ikke prøvet :)
      Ja Odyssey kan altid muntre op.
      Det skal vi nok.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Nu må vi da vist ud og surre det løse fast - det blæser allerede godt!

    Nå så man er nærsynet - det gør det jo lettere foran skærmen.
    Jeg er selv begyndt at bruge læsebriller i samme situation - specielt i svagt lys.

    Odyssey er det svært ikke at holde af!

    Ha en dejlig orkandag;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er ikke så slemt her endnu, men det skal nok komme.
      Ja både Bent og jeg er nærsynede, så det er fint her ved skærmen, men ikke i haven. Ja du kan ikke undvære læsebriller, for du må jo så være langsynet.
      Odyssey er skøn ja.
      Nej blogger har åbenbart slettet det med koder hos de fleste af os, der havde sat dem på. Umiddelbart kan jeg ikke finde ud af at sætte den på igen, men jeg har også kun fået en enkelt anonym, så må vi se, om det bliver værre.
      Også dejlig orkandag til dig.

      Slet
  11. Det er dejligt at se at du også har mange andre stedsegrønne planter end rhododendroner i din have. På den måde bliver haven så flot hele året :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja vi er vist enige om, hvordan en have skal se ud, der må gerne være noget at kigge på også om vinteren, det er du også godt på vej til. Man lægger meget mere mærke til det stedsegrønne nu :)

      Slet