torsdag den 18. december 2014

Julesneen blev til regn

Gråt og kedeligt var det i formiddags, jeg fik snuppet et par billeder, men regnen startede, mens jeg gik derude, siden er det kun blevet til mere regn. Sne skal vi nok ikke forvente at se i år, måske ikke en gang i vinter.
Så jeg glæder mig over at kunne vise jer solopgangen fra i går morges. Ganske vist fik vi ingen sol resten af dagen, men det er nu tilgivet på grund af den smukke himmel.



Det var et fantastisk skue
 skoven er næsten helt bar
men der er stadig grønt græs på stierne og på markerne bagved
 Hvis det bliver ved sådan er der krokus i blomst sidst i januar
 Den sidste gåseurt
 en hortensiablomst
 Chrysanthemum cyklamen blomstrer i pavillionen
og stjerneskærm i bedet
 en påskeklokke på vej
Flora Danica
og Mary Rose, begge billeder fra i går
og Astrid Lindgren fra i dag
 R. Onkel Dines er den næste i rækken af rhodoer
 Det vil sige, at mere end halvdelen af den er Cunninghams White, jeg gætter på, at Onkel Dines er podet på den.
her er blomsten på Onkel Dines, den siges at være med duft i blomsten, men jeg synes ikke, at den er ikke særligt kraftig.
denne her har derimod en kraftig duft. Det er en løvfældende, som først blomstrer i juli, den kan næsten overdøve roserne, den har en fantastisk duft.
R. Arborescens er navnet
 R. Brachycarpum har ingen blomsterknopper i år, den ser lidt slap ud og er fyldt med billetklip, måske har den fået det for tørt, nu har den ellers blomstret flittigt en del år.
man kan jo ikke være lige heldig hvert år. Den blomstrer sent - først helt hen i juli måned.


nu kommer vi igen til en rød rhodo, den hedder America, der er en mere til højre for den, som jeg ikke kender navnet på.
Bagved står R. Brønderslev Beauty, den er udviklet af Claus Jørgensen, som har Rhododendronhaven i Tørring til Hedelund Rhododendronpark, der ligger i Brønderslev.
Den sidste jeg vil vise i dag er R. Percy Wiseman, den er vist en gang før, jeg har to stk. af dem, den anden står i skoven.
 Til slut endnu et billede af solnedgangen i går - her med en flok gæs, det opdagede jeg først, da jeg satte billedet ind.
Fortsat god regnvejrsdag



21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jooo. mon dog ikke vi får sne - det er nok mere et spørgsmål om hvorlænge den får lov at ligge?
    Rhododendron arborescens er lækker - kender du den nærtbeslægtede Rhododendron canadense? - med sin meget specielle blomst.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo måske får vi lidt sne, men der er ikke noget, der tyder på det lige nu. R. Arborescens er lækker, jeg kender godt R. Canandense, men den har jeg ikke (endnu) :)
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Sikke en fantastisk morgenhimmel, du har fanget - simpelthen et skønt og opmuntrende syn på en trist og grå dag. Sne juleaften tror jeg heller ikke på mere, men det gør mig nu ikke så meget, for jeg ved, at der er mange, der skal ud og køre, som ikke kan lide glat føre, men dejligt ser det ud med det hvide drys - ingen tvivl om det. Hvis vejret ikke forandrer sig væsentligt, så tror jeg også, at du har tidligt blomstrende krokus i år - jeg må ud og kigge efter mine i weekenden :) R Arborescens er da helt speciel - blomsten ligner en lilje - og så med så stærk duft! Den er meget smuk. Det samme er America med den stærkt fuchsiarøde farve - det er virkelig en pangfarve, der gør opmærksom på sig selv.
    Fint sidste billede med gæssene - jeg skulle lige kigge en ekstra gang, før jeg fandt dem :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have - ja jeg var heldig med den himmel, det var meget smukt, så jeg knipsede løs. Jeg er heller ikke vild med sne juleaften, jeg har ikke tal på de gange, jeg har stået og været bekymret for om mine drenge nåede færgen, heldigvis er det altid gået godt for dem. Min mor derimod var udsat for noget sne et år, hun kørte herover, det var galt både herover til og hjem igen, det endte med, at hun og hunden måtte med tog og bus hjem, det var ikke nemt for en gammel dårligt gående kone, men hjem kom hun da. Ja drysset pynter, men det kan hurtigt blive glatføre i stedet.
      Ja tænk hvis der er krokus i blomst om en måneds tid.
      R. Arborescens er meget smuk og duften kan ikke beskrives. Selvom America er rød, kan jeg godt lide den, ingen af de to jeg har der er postkasserøde heldigvis, så var de vist foræret væk :)
      Man kan vist kun se gæssene, hvis man gør billedet stort.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Vi skal da gerne have noget sne og frost, men det er ikke sikkert det bliver før til februar...
    De krokus er godt nok langt fremme :)
    Smukke himmelbilleder, som jeg allerede har skrevet andetsteds, men du er godt nok en knag til at tage sol-billeder.

    Jo,- lidt skal jeg juleforberede, men ikke ret meget, så der bliver tid til at slappe af her ved pc'en.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg har heller ikke noget mod sne og frost, bare jeg ikke skal køre langt i det og bare det bliver inden 1.3. :)
      Jeg blev også forbavset, da jeg så mine krokus, jeg vidste godt de var fremme, men ikke så lang.
      Tak - ja bare jeg vil gå efter det, og solen vil skinne så skal jeg nok få billeder i kassen.
      Jeg har heller ikke travlt med juleforberedelser, så der er god tid til at sidde her, næsten for god :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Smuk, smuk himmel og fine rhodoer.
    Vores påskeklokker er ikke kommet i teltet i år, da de har så fine knopper. Der er også nogle Crocus på vej op, det hele pynter så fint ved døren.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak skal du have. Mon ikke også påskeklokkerne godt kan klare sig ude, det tror jeg, dejligt med pynt ved døren.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Nej sne får vi vist ikke meget af. 9,8 graders varme og regn er der jo ikke meget jul over men det må vi jo finde os i. Jeg kan nu også godt undvære sne men vil sætte pris på tørvejr. Solopgangen var da helt forrygende den hjælper da lidt på humøret. Her er nogle enkelte krokus også kommet op og flere steder titter tulipaner også frem. Der er godt nok stadig mange knopper i Astrid Lindgren så der er nok også blomster til nytår. R Arborescens har meget smukke blomster. Kan godt lide dens enkelthed og at den har duft gir da lige et ekstra plus :-) Jeg måtte også lige forstørre det sidste billede for at se gæssene. Fint fanget og så helt uden at vide det :-)
    Jeg er gået igang med at skrive julekort. Jeg har en skoleveninde som jeg er på julekort med og har været det i næsten alle årene siden vi gik ud af skolen og så sætter de ældre i familien stadig pris på at få et håndskrevet julekort. Det er nu også meget hyggeligt :-) men det er en af de juletraditioner der er ved at uddø. Lidt ærgerligt men vi har vel fået for travlt med andre ting.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Se lidt længere nede, Marie kom lige imellem os :)

      Slet
  6. Noget sne og frost skal vi da gerne have, men helst i rimelige mængder. Derimod må det gerne holde op med at regne, så jorden kan blive mindre våd.Vildt flotte farver du starter og slutter med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja du har ret sne og frost i rimelige mængder og gerne inden 1.3. da skal det helst være slut, regn kan vi godt tage en pause med ja. Tak - ja det var en fantastisk solopgang.

      Slet
  7. Hej Anne
    Nej jeg tvivler også på sneen, men nu lover de frost i den sidste uge af året, så chancen foreligger da. Høj solskin var det bedste. Ja det er godt med solopgangsbilleder :) Tulipaner har jeg ikke set, men påskeliljerne er også på vej op. Ja selvom der er mange visne roser på Astrid Lindgren, så er der også stadig knopper på vej. R. Arborescens er et hit blomsterne og ikke mindst duften. Ja det var meget godt med gæssene :) men billedet skal forstørres for at man kan se dem.
    Ja julekort er snart et udgået fænomen, det er da hyggeligt at få nogen, men jeg har nu aldrig skrevet eller fået ret mange, når man ikke får svar, holder man jo op. Men det skal siges, at jeg har fået et opmuntrende et i dag. En gammel dame i Kbh. hun var og se min have sidste år, en frisk en af slagsen, som fyldte 90 i marts. Hun skulle lave sylte, leverpostej og æbleskiver. Medisteren havde hun lavet. Den 28. januar skal hun til Spanien med Ældresagen, hun er godt nok frisk og meget heldig.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  8. Kære Lisbeth
    Det vaqr dog nogle flotte solopgang billeder du fik taget.
    Krokus i januar - det bli'r spændende.
    Er Cunninghams White ikke den man bruger til at pode de fleste rhodoer på,
    .
    R. Onkel Dines har jo en sød blomst jeg elsker den farve derfor synes jeg også om R. Percy Wisemann i blomst.
    Jeg har selv R. America
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var en meget fin solopgang i går morges.
      Ja det bliver spændende, men nu lover de frost, så bliver de vel holdt lidt tilbage.
      Jo du har nok ret i, at de poder de fleste rhodoer på Cunninghams White. Jeg holder også meget af den farve.
      Den er noget anderledes end R. America.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Jeg håber at der kommer frost og stopper dine krokus, for jeg kan ikke lide hvis der bliver vendt for meget op og ned på sæsonerne.
    Flotte solopgange du har, sådan ser vi det ikke tilnærmelsesvis :-)
    Jeg synes at det begynder at soppe gevaldigt ude i min græsplæne så jeg håber at det stopper med al den regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Igen er vi helt enige, jeg vil også hellere have frost og sne nu end til marts.
      Ja når der endelig kommer en solopgang, er den som regel meget flot.
      Jeg synes, vi har fået ok med regn nu, men det er ikke slemt, så meget har vi ikke fået. Derfor må det godt holde tørvejr :)

      Slet
  10. Så nydelig soloppgang! Det er noen fantastiske farger som sees hos deg. Nå er forskjellen stor fra deg til her hos meg. I natt kom det 3 cm med snø, og nå er det bare minusgrader yr melder i lang tid.
    Deilig å se dine vakre rhoer nå :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja der er flotte farve i solopgangen. Ja forskellen er meget stor, når vi har haft + 10 og du har minusgrader, det melder de også hos os efter julen.
      Det er godt :)
      Klem

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Igen et lille pip fra en travl blogger.Farer rundt til frokoster og nogle runde fødselsdage.
    Mangler lige to inden julen.
    Men smukke solopgange du viser................og dine krokus er da godt nok langt fremme.
    Har slet ikke kikket til mine da de ligger lunt under alle bladene.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja men godt du hygger dig med at fare rundt til frokoster og fødselsdage.
      Tak - ja mine krokus er langt, men mon ikke det stopper lidt, hvis kulden kommer i næste uge.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet