onsdag den 10. december 2014

Solbilleder, rhodoer og et "nyt" bed

Det har stormet og regnet en del i nat og i dag, men vi har ikke haft de store problemer hos os. Det har derimod færgen, så der har ikke været meget trafik mellem Jylland og Samsø det sidste døgn. Færgen kunne ikke sejle til og fra Hou på grund af den lave vandstand, så den sejler med store forsinkelser.
Til middag kom solen frem hos os, så hundene og jeg fik også i dag vores tur til vandet. Det var dejligt friskt.
Jeg havde billeder på lager fra i går, de kommer her:

Billederne er taget ved 10 tiden i går, som I kan se var der stadig rim i græsset.




 Jeg faldt for de smukke hortensiaer i sollyset, så det blev til en del billeder, de er stadig fine, når solen skinner på dem.
 konvalbuskens blade i modlys
 en frossen Mary Rose
 Odyssey i knop
 og i forfald
William Shakespeare

Rhodopræsentation
bag de røde rhodoer i skoven står de gyldne, sammen med dem står R. Makiyak forrest til højre, desværre blomstrede den ikke i år, men nu er der masser af knopper, så næste år er den klar igen.

2013
2013

her står de gyldne og blomstrer næsten samtidig
 R. Peggy
og R. Mary Lou, de lyser godt op inde i skyggen.
 længere inde står R. Belkanto
 R. Goldbukett
og R. Viscy
Det nye bed kommer der lidt om her:

 Måske kan I huske, at jeg havde et helt bed med spirea, de blev alle solgt, men der var et bed mere, det er foran cypresserne for neden i haven, de tog alt for meget plads. De to blev solgt
 resten blev plantet uden for hegnet
bag påskebedet, så håber vi, at de kan læ lidt for nordbedet.

ja og her er så det nye bed. Vi havde en Ginkgo Biloba, som trængte meget til mere plads, det fik den så her, så må vi se, hvad der ellers skal være i det bed :)
Solopgangen fra i går kan vist godt tåle at blive vist i dag også, jeg kan jo ikke slutte af med sådan en pind :)
Fortsat god dag

14 kommentarer:

  1. Finale med maner, må man sige. Jeg synes det er lidt sjovt, at jeg sagde til Søren, da vi besøgte dig i foråret og gik forbi de store spireabuske: gad vide, hvor længe de får lov at blive stående. Det fik de altså ikke ret længe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie. Det var da sjovt, du også fokuserede på de spireaer, det var tiden, der skete noget andet der, de er faktisk flyttet en gang, da de stod placeret rundt om i haven, og så fandt vi på at sætte dem i to cirkler, men nu blev de for voldsomme.

      Slet
  2. Flot at dine roser kan blive ved. Spændende med alle dine rhodoer, de er jo også fine nu. Skønt at du kan sælge nogen af planterne og få mere plads, det er ikke rart, hvis ikke man kan få lidt nyt. Her har solen skinnet lidt, det har regnet stærkt og det har haglet, så der var helt hvid, spændende, hvordan det bliver i morgen. Fantastiske solopgangsbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er utroligt så længe de blomstrer, men det var jo også vores første frost forrige nat. Der skal lidt nyt til en gang imellem ja. Jeg har set, at I Struer har de også fået hagl, så det er nok Nordjylland, det er gået mest ud over med hagl.
      Tak skal du have - ja det var en meget flot solopgang.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Har du fjernet koden igen - synes ikke den har været der nogle dage nu?

    Godt du får flyttet lidt rundt på det hele - det burde man nok gøre noget mere!

    her blev det også klart over middag, men haven er jo slemt sumpet nu.

    Spænde farvesammensætning i Belkanto.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej jeg har ikke fjernet koden, godt du skrev det til mig, det ved man jo ikke selv. Der var en enkelt anonym, som smuttede ind forleden dag, men ellers ser jeg ingen, nu vil jeg lige være obs. på det.
      Ja det er godt med lidt forandring/omflytning, hvis det kan lade sig gøre, det kunne det her.
      Jeg har tømt 30 mm af i dag, men jeg kan ikke huske hvor mange dage, det er for, så det nytter ikke så meget. I haven her er det ikke sumpet endnu, kun på de små markveje.
      Ja Belkanto har lidt grønt i, det ser meget fint ud.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Jeg syntes ikke at blæsten har været så slem her :-) det gør sørme heller ikke noget. Kun en enkelt krukke var væltet i morges. Jeg plejer også at sove dårligt når det stormer om natten men jeg sov ganske udemærket. Tror at det var værre ude over vand. Godt I ikke skulle uden for øen.
    Her har vejret også været fint i eftermiddags :-) Ja hortensiaerne er stadig fine og i sol gør det jo ikke spor hvis de er visne. Jeg har et par stykker der stadig har farver på blomsterne og mørkegrønne blade. Må lige tage et billede imorgen :-) William Shakespeare er rigtig fin i knop. De gyldne Rhodoer varmer så dejligt. Peggy og Mary Lou får lige et par ekstra plusser :-) Spændende med et nyt bed er sikker på at du nok skal finde noget lækkert der kan holde den der "pind" med selskab. Gingoen er nu meget smuk især om efteråret. Jeg har en der ikke er særlig høj og så er kronen ligesom klippet i redefacon.
    Godt der lige var en smuk solopgang til overs fra igår for en pind som afslutning nej det går bare ikke :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Lige nu blæser det noget kraftigt igen her, det er nok også værre herude. Ikke fordi der var sket skader her omkring. Jeg hørte regne piske mod ruderne i nat, ja jeg er glad for vi ikke havde bestemt os for at komme uden for øen i disse dage.
      Der er også nogen af mine hortensiaer, som har farve på blomsterne, ja endda en helt frisk :) Ja lad mig se et billede af dine.
      Ja der skal noget godt til at pynte på pinden :) Jeg så jo hos andre, hvor fin sådan en er med efterårsløv, så jeg var nødt til at sætte den fri, så jeg kan se det til næste år.
      Nej der måtte være noget kønt at kigge på til sidst :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Her var det veldig kraftig vind i natt, for her blåste taket av kattegården. - 8 på morgenen i går og 4 grader i natt og øsende regn :( Været er helt merkelig for tiden. Godt at du slapp lett fra uværet. Det er deilig å komme seg ut i frisk luft når det er sol ute. Bildene dine er så fine!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det lyder da voldomt, og nu tø og regn efter frost i går, ja det er da et underligt vejr. De lover storm igen fredag og stærk blæst hele ugen, men i dag fik vi en god tur.
      Klem

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, det er fine billeder af Hotensiaerne i sollys. Og smukke rhodoer med blomst.
    Flot solopgang ---

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja det er godt med noget smukt at kigge på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Vi har haft et voldsomt tordenvejr for et par timer siden, og det blæste da også i nat, men jeg tror, I har haft det noget værre, derude i havet. Godt, at I ikke skulle over med færgen, for det har da ikke været rart. De smukke hortensiafrøstande kan helt bestemt bære, at der bliver taget flere fotos af dem - de er så flotte i sollyset! De gyldne rhodoer er helt specielle, og jeg ved ikke, hvilken der er kønnest, for de er alle fine med deres forskellige aftegninger i andre farver - måske Viscy er lidt foran med den specielle blomsterform. Jeg undrer mig stadig over rhodoernes mangfoldighed - det er jo en stor verden, du åbner for os her :) Skønt med god plads til nye planter - inklusive pind ;) Det bliver spændende at se, hvad du har tænkt dig her! Også fint, at du fik solgt Spireaerne, så er der lidt til nyindkøb :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
  8. Kære Linda
    Ja men dog tordenvejr, ja vejret er mærkeligt i år. Det var ikke så slemt som forventet med blæsten, de lover mere fredag. Jeg er rigtig glad for, at vi ikke skulle nogen steder, for der har også været vrøvl med færgen. Aflysninger og forsinkelser så er det bedst ikke at skulle nogen steder. Ja Viscy har en lidt speciel blomsterform, også løvet er lidt anderledes, så jeg kan næsten altid kende den på løvet på andres billeder. Rhodoer er meget spændende, og der findes så mange forskellige, dem er jeg ikke færdig med endnu, hvem ved måske kommer der en hen til pinden :) Ja lidt spireaer solgt og nogen til hæk, det kan ikke være bedre.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet