onsdag den 17. december 2014

I haven 17. december

Ja jeg har skam været i haven i formiddags, det er vist ikke ofte, det sker den 17.12. Jeg var ude med riven :)flere steder var jorden god at arbejde med. Bagefter gav jeg mig til at grave rodskud fra snebærrene op, der var rigtig mange, og der er sikkert flere, det var ret nemt arbejde, jorden var tilpas fugtig.
Her kommer solskinsbilleder fra i går:

 eftermiddagslys i pavillionen til en forandring
 spejling

i går eftermiddags fik vi lidt sol ind i haven, så jeg var straks ude med kameraet. I dag derimod var der en flot solopgang, men stort set slet ikke sol resten af dagen. Solnedgangsbillederne har I til gode til i morgen. Jeg mærker nok, at det stunder mod jul, der er ikke så mange, der læser med for tiden, men det skal jo ikke gå ud over jer, som stadig følger med her.

Birkestammer med sol på, utroligt så forskellige de er, selvom de står lige ved siden af hinanden.
 Dværgelmen står lige foran den ene, nu har jeg klippet/opstammet den, så ligner den forhåbentlig ikke mere en bregne. (hm billederne passer godt sammen)
Den sidst købte egebladede hortensia får ikke nær så flotte farver som den jeg har haft i flere år. Gad vide om det har noget med alderen at gøre.
 Jeg venter spændt på påskeklokkerne, når de det til jul?
Slangegræsset i ørkenbedet breder sig godt
 da jeg forleden viste rhodoerne i skoven glemte jeg R. Blueshinegirl
 det var en stor fejl, for den har jo en knop nu, faktisk har den haft hele 6 knopper i udspring, men selvfølgelig springer de ikke ud
                                               , for den er meget smuk i blomst, heldigvis har den en del knopper endnu
De næste rhodoer jeg vil præsentere står på række her, som I kan se, er de ret varierede i løvet,  det ser godt ud.
her er det berømte trekløver, som er meget forskellige
 R. Silber har smalle blade og fint indument/belægning på bagsiden
blomsterne er også fine
 R. Golfer er den næste
 Den har også belægning på ydersiden af bladene, som næsten ligner blomster
 her er blomsten næsten lige sprunget ud
den blegner til næsten hvid, når den bliver ældre
 bagved R. Golfer står R. Goldflimmer, her er det løvet, som er det smukkeste hele året rundt
her er blomsterne
 R. Hansel har det smukkeste indument på bagsiden af løvet
den er lidt rød i det, men det blegner hurtigt, så blomsterne får et sølvagtigt skær, når solen skinner i dem.
 Slutteligt i dag har vi R. Ponticum Variegata
som I kan se, er det også her, løvet der er det flotteste, det er flot hele året rundt. Den tåler dog ikke forårssolens skarpe stråler, så bliver den grim i løvet.
I går traskede jeg op på bakken bag huset og fik plovmuld under støvlerne, kun et billede duede, det var lidt ærgerligt. Til gengæld fik jeg masser af solopgangsbilleder til morgen.
God onsdag til jer.

24 kommentarer:

  1. Flotte billeder Lisbeth, er du færdig til at holde jul?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla - Ja jeg er klar, der skal ikke ske så meget her, småkagerne er bagt :)

      Slet
  2. Sikke mange solskinsbilleder. Det kan vi li' :-)

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Ja tænk sig havearbejde d 17 december det er jo ikke så tit det sker. Godt du kan få gravet noget af de irriterende skud op så er du jo lidt på forkant når foråret kommer. Der er der jo en masse andet at lave. Ja vi får vel alle lidt patina som årene går så det kan da godt være at hortensiaen bare skal have nogle år på bagen. Det ville da være fint hvis påskeklokken lige ville springe ud til jul. En ekstra lille julegave at få. Ja Rhodo trekløveret beundrede vi meget i sommers. Det er sådan nogle hvor vi ikke kan lade være med at røre ved bladene for det er simpelthen så fine.
    Ja du har nok ret i at det stunder til jul nu. Jeg tager den nu med ro. Jeg skal nok nå det.
    På arbejde er vi allerede begyndt på nytårskransekagen. Jeg har pakket kransekagestænger hele dagen 800 pk a to stk. skal der laves inden vi går igang med toppe ure og konfekt så vi kan godt få tiden til at gå og så mangler vi også lige et hold brunkager og vanilliekranse så godt det snart er ferie for mig :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er utroligt med havearbejde d. 17.12. måske skal det til at være sådan fremover, har jeg læst på DMI. Jeg er glad for, at jeg fik gravet nogen af skuddene op, de breder sig ud over det hele. Jeg håber, at den egebladede får mere efterårskulør med årene, den står et perfekt sted til fotografering. Ja vi må se med påskeklokken. Rhodotrekløveret er lækkert ja.
      Jeg tager den også helt med ro, men jeg bruger heller ikke så lang tid på at pynte osv.
      Det var mange kransekagestænger, så keder I jer da ikke, måske går tiden lidt hurtigere. Ja du glæder dig til ferien, det forstår jeg godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Du er altså ihærdig, men hvis vejret er til det og der er noget at rive i, så er der jo ingen grund til at blive inde. Billederne viser lidt om hvor klart vejr det var - der har da været gode stunder indimellem al regnen.

    Der er super travlt på mit arbejde, men på fredag går jeg på juleferie, så bliver der nok tid til at sidde lidt mere bag skærmen herhjemme :)

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ihærdig er så meget sagt, men jeg havde ikke lyst til at være inde, og vejret og jorden var ok til havearbejde, men kun hvis jeg lavede noget, ellers var det for koldt.
      Vi har ikke fået regn, kun haft gråvejr.
      Godt du også snart har juleferie, det er der vist mange, der har fra fredag. Så skal du vel juleforberede og har ikke tid til skærmen, men hyggeligt hvis du har :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    det har du ret i: Jorden er rigtig god at arbejde i - løs og endnu ikke for våd - og så giver det varmen!

    Og julen er over os - haveblogland ligger temmelig underdrejet og selv pyntebloggene, der (paradoksalt nok) ligger på haveblogs.dk, er stilnet af. Jo, vi har vel set nok advendtskranse og sådan noget for i år.....

    Så hellere et friskt pust med rhodoer og sol på birkestammer!

    Ha en dejlig aften




    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja nogen steder er den rigtig god at arbejde i, ja og arbejdes skal der, hvis man skal holde varmen :)
      Tror du nu det, mon ikke der begynder at komme juletræer og flere kranse og dekorationer, det må vi nok leve med :)
      Godt du så foretrækker mine billeder :)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det er nok ikke hvert år, at man kan lave havearbejde den 17. december, og nok også de færreste, der har været i gang i dag, men du er altså bare så flittig, og hvad du når nu, skal du ikke bøvle med til forår :) Snebær er vist noget træls noget - godt, at jorden var blød og til at arbejde med. Dejlige solskinsbilleder, som i den grad er blevet nydt :) Jeg er parkeret på sofaen med dyne og iPad - i går var slem, men nu går det fremad. Dine birkestammer er så smukke, og du har ret i, at der er stor forskel på udseende, men de er fine hver især. Vi havde en kæmpe hængebirk i vores have, men den blev alt for stor, så den måtte fældes. Måske vi skulle have et nyt, for det er nu et dekorativt træ. Flot billede af eftermiddagssolen i pavillionen - den pavillion har da bare den perfekte placering! Jeg husker tydeligt, hvordan vi stod og beundrede trekløverrhodoerne og nussede dem - så fine i løvet og bløde som hundehvalpeører at røre ved :) Nu er det heldigvis snart solhverv, og dagene bliver igen længere - det er tiltrængt! Selv om det kun var et billede, der duede fra bakken, så var det godt, du gik derop, for det er dejligt billede :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nej det har indtil nu ikke været hvert år, men måske bliver det sådan fremover, klimaforandring siger DMI. Jeg glæder mig over det, jeg får fjernet nu - ikke minst de elendige snebær, som breder som overalt, hvor de står.
      Godt du har det bedre, så du kan nyde solskinsbillederne. Ja især i solskin er birkestammerne fine. Jeg kan godt forstå, at I måtte fjerne kæmpe hængebirken, den fylder nok for meget i jeres have. De er dejlige, men du kan nyde dem i andre haver, så hellere få noget andet fint i jeres have :) Ja pavillionen står perfekt til at fange solens stråler, og så er den fotogen. Ja mange har nusset hundeørerne hos de fine rhodoer :)
      Vi glæder os til solhverv, tænk om 14 dage er det slut med 2014, tiden går så hurtigt.
      Godt du kunne lide mit billede fra bakken :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Du er ikke den eneste, der har nydt havevejret. Her er der fuld gang i oprydning og fælding, så der kan blive plads til de nye planter.
    Selv TV Midt Vest kom en smut forbi for at lave et indslag om det gode vejr i haven.
    Den Golfer er da lige til en juledekoration med de hvidpudrede blade:o).
    Det var et super vejr i Blåvand i går. Vi nåede det inden regnen kom.
    Vi tæller dagene til solhverv og nyder den manglende julestress.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg er ikke i tvivl om, at I har travlt i haven hos jer, det er med at få det ordnet, mens jorden er til det.
      Ja Golfer er rigtig flot, men jeg vil ikke have den til juledekorationer, det kan jeg ikke nænne.
      Godt I havde fint vejr til jeres Blåvands tur i går, og at regnen ventede med at komme.
      Ja vi tæller dagene til solhverv, nu sker det snart, og snart er året forbi, og et nyt kan begynde. Heller ingen julestress her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Snebær er ikke sådan at få ned med nakken, det har vi også erfaret.Vi har efterhånden fået så meget vand, at jorden er blevet for fugtig at arbejde med. Fine stammer du og solen viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej snebær er ikke til at slippe af med igen, hvorfor mon de anbefaler det som bunddække i planteskolen, det forstår jeg ikke, men dækker, det gør det :(
      Nogen steder er det også for fugtigt her, andre steder er det godt.
      Ja solen og vi er gode i fællesskab til billeder.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Vakre bilder som alltid! Jeg blir som vanlig dårlig når jeg ser din ekebladshortensia ;) Den er så fin!
    Snøbær har jeg fjernet her også. Det tok meg tre år for å bli kvitt de. De har røtter som nesten er umulig å få bort :(

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, undskyld jeg satte den på igen, denne her er ikke så fin som den anden :)
      Snebær burde slet ikke findes, de er frygtelige :(

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Underligt jeg skrev som nr. 1 i dag, men den er ikke gået igennem, og jeg gjorde det rigtige.
    Men ---- dine påskeklokker er da langt fremme, de er nu søde.
    R. Blueshinegirl har så smukke blomster.
    hilsen jessie
    og Birketræstammerne er flotte, jeg kan jo godt lige stammer.
    R. Golfer har dog nogle fantastiske blade, hvor er de flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Nej den er ikke gået igennem, jeg har ikke set den, det var da irriterende, men en gang imellem driller det.
      Ja påskeklokkerne er langt fremme, glæder mig til de blomtrer.
      Blueshinegirl er smuk og sart i farverne. Og er Golfer er meget speciel med de blade.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Jeg skal også i gang med næste store projekt snerbær, og ingen vej udenom når det er der min skovhave skal være, og så er de pludselig trælse!

    Sjovt som dine stammer passer sammen i billedeserien:-)

    Ha en god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja snebær er noget, fanden har skabt, jeg forstår ikke, at planteskolerne anbefaler dem. Jeg har nogen store buske, som er vokset sammen, dem slipper vi ikke lige af med, desuden skygger de for en rhodo, som ikke kan tåle direkte sol.
      Nå der fik jeg lige en idé :)
      Ja de passer perfekt sammen i serien :)
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de fine billeder. Det har været en meget grå og regnfuld måned, men tænk,...... om 4 mdr. taler vi om, hvor bøgen er sprunget ud.
    Vi glæder os til Jul og til at være sammen med vores familier. Pyt med at vi ikke fik bagt i år, vi har en god bager. Det er jo ikke til at nå det hele, når vi også skulle have håndværkere.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
  13. Kære Eliane
    Selv tak, ja det har været en grå måned, men nu går det snart den anden vej, måske har vi endda påskeklokker og vintergækker om en måned, hvis det bliver ved sådan.
    Ja det bliver dejligt at hygge sig med familien her i julen. Jeg har fået bagt, men jeg har heller ikke haft håndværkere, det går nok alligevel, hvis bageren er dygtig.
    Kærlig hilsen Lisbeth

    SvarSlet