mandag den 8. december 2014

Sol, regn og sol

Ja men det kan vi vel lige holde til, hvis det bare bliver ved sådan, men det er nu ikke sikkert, der loves blæst/storm og regn igen. Fredag står der 18 m/s det er da rigeligt, godt jeg ikke skal ud og sejle.
 I morges så det sådan ud i haven, lyset til venstre er gadelygten, så er der julelysene ved rosenlysthuset, det sidste lys er månen
månen var lidt svag i morges, men her er haven i måneskin
og i solskin
Dusksalvien og

Stjerneskærmen blev også belyst af solen stråler
 Mme Alfred Carriére har en enkelt blomst igen
 Morten Korch er ved at falme
men en ny er på vej
 Odyssey fra den ene side
og fra den anden
 på vej ind i skoven står denne stribe rhododendron
kun R. Paula som står forrest har blomstret af dem, de andre lader vente på sig
Det er først andet år, hun er i haven, men hun gør det nu meget godt.
lidt længere inde står R. Queen Anns, som er dobbelt og med duft, hun blev for stor til nordbedet, nu står hun her i skoven
R. Phyllis korn store blade
 enorme knopper

og store smukke blomster
her har vi Kelleriis Pink
inde i midten af denne gruppe står R. Extraordinare, i år har den for en gang skyld knopper, så for første gang vil den blomstre i min have, den har nok været her i 3-4 år, jeg glæder mig til blomsterne.
sådan ser de nye skud ud

i dag slutter vi af med dagens solopgang. 

26 kommentarer:

  1. Som altid dejlige billeder.
    Jeg kan rigtig godt li` de 2 første og de 2 sidste billeder. Der er bare gode.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  2. Så nydelig soloppgang! Det er helt utrolig hva du fortsatt har i blomst hos deg. Det er godt å ha mange flotte bilder fra rhododendronblomstringen din å se på. Det er ikke så lenge til de blomstrer hos deg igjen!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja der er lidt i blomst endnu. Nå ja det varer nu lidt endnu, inden de blomstrer, camellierne skulle gerne komme først :)
      Klem

      Slet
  3. Regn og blæsevejr er simpelthen slet ikke sagen, så hellere en let omgang frostvejr. Flotte solbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej vi er ikke meget for regn og blæst, men det er vist desværre, hvad vi får. Tak skal du have.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Lækre billeder - haven præsenterer sig flot i den lave gyldne sol.
    Og Odyssey kan endnu - spændende hvilken rose der holder længst i år!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have - ja vi må nyde solen, når den endelig kommer frem, haven bliver flottere, når solen står lavt.
      Ja om det er Odyssey eller Morten Korch eller en helt tredie.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Sikke en smuk morgen og heldigvis også dag I har haft :-) Odyssey og The Pilgrim er de eneste roser der stadig blomstrer her hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har været en dejlig dag, i dag kan vi ikke klage. Pilgrim har jeg ikke, men Odyssey blomstrer næsten med den ene knop hos mig.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det ser heldigvis også ud til sol imorgen men så ser det også ud til at være slut. Desværre med blæsevejr til følge hvor jeg dog hader det :-( Haven i måneskin ser vi jo ikke så tit men det ser ganske flot ud. Noget der også er flot i denne tid er lyskæderne rundt omkring men hvorfor er der nogle der har fundet på at de skal være kulørte og blinkende. Det forstår jeg simpelthen ikke men måske det bare er mig :-) NÅ men så fik jeg da lige luft. Flot som dusksalvie kan blive ved. Den må lige på overvejelses listen. Skønt med roser i december. Mindes også at du havde glæde af dem ved juletid sidste år. R Queen Anns er yndig godt der var plads i skoven til den. Syntes snart at du har flyttet en del godt at kræfter og plads ikke har været en mangelvare. R Extraordinare kan vi vist glæde os til. Navnet lægger da op til det helt store :-) Skal Rhodoer have en vis alder for at blomstre eller er det tilfældigt hvor længe de er undervejs?
    Mogens har hentet mit månedlige engelske haveblad idag så det vil jeg sætte mig godt tilrette med. Det går der mange timer med fordet er jo på english :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja godt vi også får sol i morgen og måske igen efter fredag, men det blæsevejr de lover fredag er heller ikke populært hos mig, men så må man holde sig indendøre. Du har ret, det er flot med lyskæderne, jeg er nu heller ikke til de blinkende :) eller kulørte.
      Dusksalvien er der vist mange, som vil overveje, jeg har ikke en gang fået set efter frø, det må jeg da have gjort. Der er altid lidt roser i blomst, indtil frosten tager dem, mon ikke også det var mildt sidste år i december, det mener jeg. Ja der er flyttet noget rundt med rhodoer, godt Bent har kræfterne. Vi har ikke flyttet nogen for nylig, for vi er løbet tør for spagnum. R. Extraordinaire er meget smuk, Ida min haveveninde har den. Nogen af vildarterne blomstrer først efter 10 år, men Extraordinaire er ikke en vildart, den er bare stædig :) måske har den stået for mørkt, men godt der endelig kom knopper.
      God fornøjelse med dit engelske haveblad, det er godt det kan holde længe :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. En fantastiks himmel ved månens nedgang. Her havde vi lige fået en haglbyge, så det var knasende at gå morgentur med hundene.
    I aftes gik naboens 25 kvier ind gennem haven i fuld fart, så nu ligner græsplænen en pløjemark. Han har en forsikring, men det er da øv. De var heldigvis gået uden om alle bedene.
    Her er to kvæder i fuld gang med forårs-blomstringen, så til foråret er der nok ikke flere blomsterknopper.
    Ha en god aften. Månen ser kold ud i aften.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det var en fantastisk himmel. Nå I har fået hagl, her var kun en lille smule frost i et af rosenbedene, jeg opdagede det knap nok.
      Øv det var da ikke rart med de 25 kvier gennem haven, de pløjer jo det hele op, surt - uanset erstatningen.
      Ærgerligt med kvæderne, håber der er lidt tilbage, I kan nyde til foråret.
      Mon ikke også det er koldt.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Godaften Lisbeth.Meget smukke solopgangsbilleder du viser.
    Vejret har været flot i dag med sol................og en lille smule regn.Men er glad for at det stadig er så mildt.
    Græsserne er altid flotte i solskin................og lidt roser har du da stadig..................opdagede også et par Alfred roser her.
    Men de sidder så højt oppe så jeg ikke kan tage billeder af dem.
    Tror det er godt vi har vores billedearkiv her i vinter.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Tak skal du have, ja det var en flot solopgang. Dejligt vejr har vi også haft omend noget køligt med vind.
      Min Alfred sad også højt oppe, men jeg zoomede ind på den, så gik det.
      Ja det er bestemt godt med arkivbilleder, dem kan vi ikke undvære.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Flotte billeder lige fra morgenmørke til aftenmørke, det var hyggeligt.Her hos os tittede solen frem en times tid i eftermiddag (efter en formiddag med regn!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Birgitte, det var nu morgenmørke det hele. Nå I har kun haft sol en time i dag, ja det er forskelligt rundt om i lille Dk.

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Det er en smuk solopgang du viser dér. Vi har også haft dejligt vejr i dag.
    Jeg fik købt de sidste julegaver i dag. Min datter vil gerne købe mandelgaven. I år skal vi også have en lysgave, til den hvis juletræslys sidst slukkes. Det er Susan Durups søde idé, at sætte et juletræslys ved hver kuvert. Det tror jeg bliver rigtig hyggeligt.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja det var en smuk solopgang. Godt I også har haft dejligt vejr.
      Rart at være færdig med at købe julegaver, det er jeg også næsten. Ja det er en rigtig god idé med lyset, jeg har set den på en anden blog for 2-3 år siden. Det bliver helt sikkert hyggeligt.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Skønne billeder af morgenstemningen i din have med ikke mindre end tre lys tænd. Gadelygten vil jeg ikke kommentere på, men lyskæden er da bare rigtig fint placeret, og månen var så smuk i morges - også her :) Til gengæld fik vi ikke rigtig noget sol, så det er dejligt at kunne se den hos dig :) Utroligt med både Astrantia og Dusksalvie stadig i blomst - gad vide, om de ikke tager julen med, nu de er så godt i gang. Lige nu har jeg tabt mit hjerte til R. Queen Anne - og så med duft - den er så fin og sart i farven. Du skriver, at du var nødt til at flytte den, så jeg må hellere spørge, hvor stor den bliver? Phyllis er også fin - ja, det er svært at vælge mellem de viste skønheder :) Det bliver spændende at følge Extraordinaire - jeg kan sørme godt forstå. du glæder dig! Jeg har fået bagt småkager - pebernødder, vaniljekranse og julecookies, så nu kan julen bare komme an :) Sirupsblandingen står og køler, så brunkagedejen kan blive lavet færdig til bagning i morgen. Kan godt forstå, du venter til onsdag, for der bliver det helt sikkert indevejr. Fantastisk at lille Arthur nu kan gå - det er stort :) Ja, det er hårdt for både Arthur og din svigerdatter - husker tydeligt, hvor forfærdeligt, det var at skulle aflevere. Det bliver noget af en overgang for begge to - godt, der snart er juleferie!
    Fantastisk flotte billeder af solopgangen!
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja det var tre fine lys :) jeg kunne først ikke forstå, at der var to måner, men kom så i tanke om, at det var gadelygten :) Hvis ikke det bliver frost, tager de nok julen med både dusksalvien og astrantia.
      R. Queen Ann er meget bred, det var derfor den måtte flyttes. Jeg tror ikke, du skal have den, for den blomstrer ret tidligt, så blomsterne kan nemt blive ødelagt af frosten, det ville være ærgerligt.
      Nøj du har været flittig i dag, jeg må indhente det onsdag torsdag og fredag. Ja 10 mdr. og 10 dage gammel gik han, han er godt nok kvik. Jeg har set video på fb hvor han går mellem mor og far i dag. Det bliver hårdt for Signe at komme i gang, men alligevel er de privilligerede i dag. Jeg havde 3½ måned, så var det bare i gang igen.
      Ja godt det snart er juleferie, det bliver værre til næste år, så skal han i dagpleje, men det går jo nok.
      Tak skal du have, ja det var en flot solopgang.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Fine billeder du starter med. R. Phyllis Korn er en af mine ynglinge og spændende med knopper i R. Extraordinare.
    Jeg har bemærket de fine blade på rhodoerne.
    Og den smukke solnedgang.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have. Ja jeg kan godt huske, at du var begejstret for R. Phyllis Korn, den har du vist selv? Ja spændende med R. Extraordinaire. Godt du har bemærket de fine blade, hov det var nu en solopgang, selvom den var sidst i billedet :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet