torsdag den 3. februar 2022

Februar, fine skybilleder og lidt flere liljer

 Ja så blev det februar, men inden da var det 31. januar, det var en god dag uden blæst, det er ikke så tit, det sker i denne tid. Her har det i hvert fald blæst rigeligt igen onsdag. Den tidlige morgenfærge blev aflyst, det blæste kraftigt først på morgenen. Men i mandags var jeg en hel del i haven for en gang skyld, det var så dejligt stille derude, så er det til at holde ud at gå ude og lave lidt med en rive og et hakkejern. I dag regner det, så jeg bliver inde.

Onsdag blæste det kraftigt, og jeg fik nogle fine skybilleder på min tur til havet:




mørke skyer varsler uvejr, men det blev ved blæsten

Forårstegn:

Camelia Brushfield Yellow står med store fine knopper
de første crocus har vist sig
Endnu en cyklamen er i blomst
Helleborus abcasicus 
denne er uden navn, købt i Kvickly i Odder
en ældre sag som trofast blomstrer hvert år
Hvad er så dette her? Ja det er såmænd Rh. luteum, som står med afblomstrede frøstande, de er ikke til at fjerne uden at ødelægge planten. Her er de fanget af solen, det ser fint ud.
Rh. Charme la har fine orange knopper
Rh. Bellefontaine har også flotte knopper, her er det nok den blå himmel, som fik mig til at tage billedet.
Ørkenbedet gør sig fint med de dejlige stedsegrønne


og fra den anden side
Her er bedet mere farverigt med løvfældende rhododendron 8. juni 2021
Lidt flere liljebiller:
Tigerbaby 
Tigermoon
Tricolore


Muscadet står i hækbedet 
Vi slutter med en af de store træliljer i skoven
I må have en god dag. 


20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så flotte påskeklokker og camelliaknopper. Du har også mange fine liljer. Den på nest siste bilde med hvite med rosa prikker heter Muscadet.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for navnet, ja det vidste jeg egentlig godt, jeg havde bare glemt det ;)
      Klem

      Slet
  2. Der er jo motiver nok hvadenten det er havevejr eller ej, og de hurtige skyer i hvidt og gråt er jo lige så flotte som alt det grønne i haven på baggrund af en blå himmel. Sjovt at se Luteums frøstande i en dejlig varm farve, men selvfølgelig også meget tilfredsstillende med al den grokraft der gemmer sig i nye knopper!
    Nu burde vi vel være over halvvejs med denne vinter, og så er det skønt at komme ud i haven og rydde lidt op i vinterens ravage. Havearbejde er bare en fornøjelse! - og navnlig bagefter når man synker ned i en god stol og er så herligt tilfreds med egen indsats!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er der heldigvis, jeg nyder også de flotte skyer, men i dag er det gråt i gråt og regnfuldt, så der er ikke så meget at tage billeder af, og heller ikke meget ved at arbejde i haven, jeg har ikke en gang fået min lange gåtur, Bellis gider ikke gå i regnvejr.
      Ja lad os håbe, vi er halvvejs gennem vinteren, man ved aldrig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Flotte himmeler.. Dem er du god til at fange.
    Ørkenbedet ser nu ikke særligt ørkenagtigt ud,, det er da meget frodigt og grønt.
    Det blev tørvejr her sidst på eftermiddagen, så jeg nåede lidt ud trods det hele sejlede. Men bare det at kunne trisse lidt rundt og opdage nye spirer, er opløftende for humøret. Jeg nåede nemlig ikke ud i går, og der var det endda solskin.
    Uhmm, liljer,, det er ved at blive den nye vil ha vil ha flere af.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  4. Tak Gunvor
    Jeg bliver fanget af flotte himle, og så er jeg glad, når jeg har kameraet i lommen.
    Nej du har ret ørkenbedet ser ikke ørkenagtigt ud, men planterne er alligevel plantet i grus, sten og sand, kun rhodoerne har spagnum.
    Dejligt du nåede ud i dag, jeg trissede også bare rundt og så på knopper og nye spirer.
    Jeg håber, du får lov til at beholde dine liljer, så du kan få mange flere.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  5. Der er efterhånden nok at se på i haven - nu mangler vi bare at vejret er med os. Krokus kan jeg ikke prale med endnu, men forhåbentlig varer det ikke længe.
    Ørkenbedet ser flot og frodigt ud, og ikke særlig ørkenagtigt, som Ulla skriver - men noget skal barnet jo hedde :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der kommer mere og mere frem derude dag for dag. Der er også kun den gule krokus i blomst, de andre er oppe men ikke med blomster endnu.
      Nej det er ikke særligt ørkenagtigt, forbavsende at de små thujaer klarer sig så godt i den sandblanding, derfor navnet :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Virkelig flotte skyformationer du har fanget, bare vejret ville være lige så flot som dine sky billeder.
    Ja en enkelt god dag kunne det blive til efter stormen, så et regn og blæst tilbage som dagens ret.
    Heldigvis, hvis vi da bevæger os ud i haven så kommer der mere og mere op af jorden og deler lidt glæde ud til os.
    Min Camelia har en del knopper i år, så det bliver spændende, håber på et godt resultat, syntes at jeg har fortjent det. Jeg har været meget tålmodig og den har efterhånden fået mange chancer :-)
    Lige så trist vejret er, lige så fantastiske er liljebillederne, ja de hæver humøret nogle grader.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en flot himmel den dag, i dag har det bare været trist, og det ser ud til at fortsætte et par dage endnu, heldigvis er vi kun i februar, så vi må bare glæde os over det, vi kan se kommer op.
      Ja du har fortjent, at din camelia vil blomstre i år, godt den endelig har sat knopper, du har været meget tålmodig med den.
      Ja liljebilleder kan man gå hen og blive afhængig af, vi må glæde os til, de blomstrer igen og mindes duften ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Good morning dear Lisbeth,
    Lucky you having the first Crocusflower of the year in the garden. The Helleborus is beautiful to see. The photo's of the sky are amazing. Not the best weather in Holland at the moment and also the forecast of the weather here does'nt look promissing. Must be beautiful to see the buds growing in the Rhodo's. The Lily's are also beautiful.
    Have a wonderful day!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes I am lucky with the Crocusflowers, there are a lot of them but not flowering yet. The weather is not good her either but soon it will come, so we can enjoy, roses, lily´s and rhodoes.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Vädret är variabelt just nu. Inatt har all snön som kom tidigare i veckan regnat bort och i helgen kan det bli en hel del sol. Det är skönt bara att gå en tur och titta efter nya knoppar - de dyker upp både här och där.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det varierer noget med vejret, i dag er her gråt og regnfuldt, det var det også i går, jeg vil se frem til at gå rundt i solskin og nyde de fine knopper og spirer :)
      Kram

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Flotte billeder af skyerne, det er sjovt som de former sig, jeg kan også godt lide at bruge tid på skyer men synes det er sjovest om sommeren.
    Jeg fik ikke skrevet i går da vi havde travlt med at save de træer op i skoven som var væltet, vi fik også det meste kørt ind i stakladen, så kan det ligge tørt der.
    I dag er det regnvejr, rigtig træls og blæsende så jeg tror jeg bliver indendørs og hygger mig.
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja skyformationer kan være sjove, men ikke i dag hvor det øsregner, jeg kommer heller ikke ud i dag, men nåede lige min daglige gåtur, det gjorde jeg ikke i går, hvor det også regnede her.
      Godt I har fået ordnet de væltede træer, mon der var mange?
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. der var 5 træer, heldigvis skete der ikke skade på rhodoerne.
      Fik du set youtube udsendelsen forleden. Har lige set en mere
      fra Bhutan, meget interessant.

      Slet
    3. Godt der ikke skete skader på rhodoerne.
      Ja jeg har set noget af udsendelsen, men ikke det hele endnu.

      Slet
  10. Det var ellers hver anden dag godt vejr og hver anden skidt, men det har da ændret sig til hver dag skidt vejr ... holddaop, hvor har det været trist både i går og i dag. Vi er nok mange, der længes efter foråret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja de sidste to dage er det gået helt galt. Vi krydser fingre for weekenden :)

      Slet