onsdag den 9. februar 2022

Vintergækker og læhegn

 Blæst, blæst og blæst igen. Ja ja, regn får vi da også ind i mellem, men både i dag og i går lykkedes det at komme ud uden regnvejr, men at komme ud uden det blæser, det er ikke nemt. 

Mandag fik jeg et  billede af solopgangen

taget fra golfbanen mandag morgen

Jeg tog billeder af vores læhegn forleden, det er så flot med alle gran og fyrretræer, ja og cypresser osv.


Det er så dejligt med de stedsegrønne, når der her om vinteren ikke er andet.
Længere oppe ved naboen er der buskvedbend, hos Lisbeth kan du læse mere om den, hun skrev nemlig om den i sidste uge, det fik mig til at kigge nærmere på naboens buskbenved. 
den gør nemlig nøjagtig, som Lisbeth beskrev i sit indlæg
den gror op af en mur, når muren ikke er højere, kan den ikke klatre længer
og danner i stedet masser af blomster og bær, flot ser det ud.

Vintergækker: 
På en anden blog læste jeg om manglen på steder, hvor man kunne se vintergækker, det fik mig til at gå ud og tage billeder af mine, jeg har ret mange efterhånden
For et par år siden delte jeg nogle og plantede ud til hegnet ved indkørslen, det er gået fint
de gror i vores syrenhæk
ja alle mulige steder, se bare her






også Dorothealiljerne breder sig fint
skulle du mangle, er jeg leveringsdygtig i både gækker og dorothealiljer, men du skal selv hente dem :)
Påskeklokkerne kommer også fint:


Flere rhododendron er også fine nu:
R. February Dawn 
står flot nu
Denne skønhed har jeg købt af Jan Brodersen, så flot et indument, jeg nyder det især, når solen skinner på løvet.
I må have det godt, vi tager lige en pause igen :)








25 kommentarer:

  1. De store stedsegrønne kommer rigtig til sin ret i det flotte læhegn.
    Og naboens buskvedbend er stor og flot. Den må summe helt vildt af bier, når den blomstrer. (tak for link)
    Jeg tror nok, min yndlingsforårsblomst er vintergæk. Desværre forsvandt der mange fra mit 'Kaffebed', da vi omlagde det for nogle år siden, så jeg væbner mig så godt jeg kan med tålmodighed og har endda lagt løg i efteråret. De skal nok brede sig.
    Blomstrer din rodo virkelig nu??? Ja den hedder jo også February Dawn, så det passer jo meget godt. Du har sandelig en lang rodo-sæson :-)
    I dag er vist indevejr. Vådt og koldt. Men uden barfrost, så i hvert fald tak for det.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg beundrer det hver gang, jeg går forbi, hvis det altså ikke er mørkt :)
      Jeg må huske og kigge efter bier, når de begynder at vågne op. Ærgerligt at dine vintergækker fra kaffebedet forsvandt, du ved jeg er leveringsdygtig, så vi må huske det, så du kan få nogle næste gang vi ses. Det kunne jo blive en tradition med besøg på Samsø :) Samme service som sidste år.
      Ja rhodoen blomstrer nu, jeg har netop forsøgt at strække sæsonen så langt som muligt, man lægger ekstra mærke til den nu.
      Nej nej vi arbejder ude nu, der er altid noget, vi kan lave. Men indrømmet vinden er kold, heldigvis skinner solen ind i mellem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Ja, det er et smukt blandet læhegn I har omkring haven, og det har jo noget at byde på året rundt. Jeg er ved at læse en udmærket danske bog om stedsegrønne, som jeg har lånt på biblioteket: Ene Hougaard - "Stedsegrønne til små og store haver". Der er bl.a. en del idéer til bede og ikke mindst en sektion med beskrivelser af alverdens planter, som kan være meget nyttig.
    Her er vintergækkerne også oppe nu og står ranke i det våde vejr. Jeg flytter dem rundt og deler dem efter blomstring, for jeg vil jo gerne have store tæpper af dem, men det kræver vist tålmodighed:) Det er nu en dejlig lille blomst uanset!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det fine ved læhegnet, det er altid flot. Det lyder til at være en god bog, dejligt at nyde sådan en bog her om vinteren.
      Ja vintergækkerne er dejlige nu, og de er nemme at dele og flytte andre steder hen. Ja det kræver lidt tålmodighed, de første år måtte jeg også dele. Jeg kender dog et sted, hvor der er rigtig mange.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Et sånt lehegn må vel omtrent alle ha i Danmark? Jeg synes jeg har sett det mange steder de gangene vi har vært der.
    Det blåser kraftig her også i dag, og da kan jeg tenke meg hvordan det er hos deg.
    Det er et flott og blandet lehegn du har.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det er nu ikke alle, der har sådan et læhegn, men mange har syrener, det er også flot, men ikke så længe.
      Ja det er trist med den blæst og koldt.
      Tak
      Klem

      Slet
  4. Good morning Lisbeth,
    It's great to see what is happening in your garden at the moment! The Snowdrops are great to have. Almost every flowers has been eated by something but I don't know what it is. The Heleborus is a must have in the garden so early in the year. Partytime for you as the first flowers of the Rhodo's are opening up and showing theire beauty. And knowing that many will be there in time.!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning Marijke
      Yes a lot of things are happening in my garden now. I think it is snails who spoils your snowdrops, the tiny little ones have already started to spoil our plants. Yes a lot of more flowers in the rhodoes will show up and Helleborus is nice to have now.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Her i starten af februar vil nogen jo påstå at det er vinter...:)
    Der kan jo komme et omsving men ellers må man sige at foråret er begyndt.Og prognoserne ser jo også lune ud!
    Flotte billeder, du har godt nok meget i blomst nu!

    Ha en dejlig pause

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det har du sikkert ret i, det er jo også en vintermåned. Det kan nemt ske, at marts bliver koldere, det er sket før.
      Ja der er allerede meget i blomst nu.
      Tak for det og i lige måde ;)

      Slet
  6. Det er da lidt vildt, at du - på trods af dens navn - har blomstrende rododendron allerede!
    Ja, vi mangler vintergækbesøgssteder, gør vi. Vi kan jo ikke sådan bare lige rende ind i folks haver for at se, hvor mange de har :-)
    Tror du ikke, at det er en buskvedbend? Jeg har både sådan en og en benved og kender kun sidstnævnte som en busk og ikke klatreplante, mens vedbend klatrer på alt, der gider bære den.

    SvarSlet
  7. Hej Ellen
    Jeg har netop bestræbt mig på at have rhodoer, der blomstrer både tidlig og andre sent. Ja og så er der alle dem, som blomstrer i maj og juni.
    Nej det ville se lidt mærkeligt ud, i nærheden af mig er der en hel skov med mængder af vintergækker.
    Hvis du trykker på linket, hvor der står Lisbeth, kan du se hendes forklaring på en buskvedbend. Når vedbend ikke har mere at klatre opad eller i, begynder de at lave blomster. Det passer jo i hvert fald i dette tilfælde.

    SvarSlet
  8. Vintergækker er noget af det skønneste nu på denne årstid. Jeg har osse mange, rigtig mange, men i min mors have er der "millioner". Spændende hvor mange der overlever den dag hun ikke bor dernede mere. Til gengæld er dorthealiljerne noget sløve i formeringen.
    Oh påskeklokker, ja nu begynder mine osse at løfte sig fra rederne. Så ingen barfrost nu tak. Jeg har lagt mærke til at især de lyse kan ikke li det. De bliver nemt brune på kronbladene.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er skønt med vintergækkerne nu. Du har sikkert mange flere end mig, men jeg er godt tilfreds, jeg synes også, at Dorothealiljerne gør det godt hos mig.
      Godt du er ved at have påskeklokker, jeg har ikke tænkt over, at de lyse er mere sarte end de andre. Måske er det juleroser, de er sarte hos mig og overlever ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja blæsten er en træls medspiller for tiden, ikke mange rolige dage bliver det til, en af de få havde vi igår hvor solen samtidig skinnede hele dagen.
    Ja det er nu vi nyder de stedsegrønne og vintergækkerne. Det er ikke mange år siden at der heller ikke var mange af dem her, men det hjalp da jeg fandt et hegn med masser, hvor jeg så “lånte” en del. Dem nyder jeg godt af nu, hvor de også har formeret sig :-)
    February Dawn er bare lækker, man bliver da i godt humør af en så tidlig Rhodo.
    Smukt indument, ja en nydelse.
    Fortsat god aften
    Knys Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja blæsten er træls, her hos os er det dagligt, det blæser - du ved
      ved kysterne, der er vi. Men solen skinner heldigvis af og til.
      Huskede du at levere tilbage, hvad du havde lånt :))) jeg kan godt huske at du skrev om det :) Heldigvis breder de sig pænt, når de først er kommet i gang.
      Ja så længe det ikke fryser, kan vi glæde os over de tidlige rhodoer. Kan du huske, da vi gravede den op hvert år og satte i pavillionen.
      Ja den er meget smuk den rhodo, godt jeg fik lov at købe den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth,
    Dejligt med stedsegrønne træer i haven om vinteren, det giver både læ og gør at haven ikke ser så bar ud som hvis man kun har løvfældende træer og buske.
    Mine kristjørn står jo også med røde bær, det værste er, at de selvsår sig, både hjemme i haven og i skoven.
    Hvor fint med blomster i din R. february dawn, den er så sød. Det blæser også her men ved aftenstid havde blæsten lagt sig og det var dejlig mildt så jeg fortsatte med at rive grene sammen ved skoven, der er godt nok brækket mange grene.
    Jeg var ude forleden ved et ubeboet hus, hvor der er masser, som i masser af vintergækker, det er så flot, man kan slet ikke gå der uden at træde på vintergækker og dorothealiljer. Mine pibler også op nu, jeg har også en del, men det tager mere end en 3-4 år at få dem til at formere sig, men det kommer. Jeg synes næsten man fornemmer foråret, jeg skal love for man kan mærke dagene er blevet længere, det er så skønt.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja stedsegrønne træer kan man ikke undvære, du har jo også masser.
      Kristtjørn har jeg ikke, for du har ret, de selvsår sig, jeg havde nogle de første år, men så blev vi trætte af dem, bladene er ikke rare sådan som de stikker.
      Ja nu lysner det godt, så kan man være ude lidt længere, der er meget der er knækket af efter denne storm.
      Ja de er lidt langsomme de vintergækker, men pludselig en dag er der mange, hvis man ikke roder for meget i jorden, men man lærer at se, hvordan de små nye ser ud de første år, så bliver de til mange.
      Kh Lisbeth
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Det er fedt, at du kan have den tidligtblomstrende rhododendron i fred for frosten. Tænk, at der er nogen, som savner vintergækker i haven. Efterhånden synes jeg, man ser den overalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det glæder jeg mig også over, ofte er det senere på året, blomstringen bliver ødelagt af frosten. Ja vintergækker breder sig godt og grundigt, men det tager lidt tid.

      Slet
  12. Jeg bliver bare så glad for at se alle de vintergækker der gemmer sig rundt om buskadset. Fantastisk som du kan strække "rhodosæsonen" med de mange forskellige sorter. Sådan en fin lyserød blomster her midt i kulden og blæsten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er dejligt med både vintergækker, som breder sig år for år og med en blomstrende rhodo allerede nu, jeg bestræber mig på at have blomstrende rhodoer så længe som muligt.

      Slet
  13. Vintergækkerne breder sig meget, men dorothealiljerne breder sig kun lidt her i haven. Det er en smuk beplantning, I har langs vejen. Du fremhæver de stedsegrønne, men jeg kan også se et par flotte hvide birkestammer i hegnet.
    Hav en god pause-weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja vintergækkerne er gode til at brede sig, bedre end Dorothealiljerne, men jeg kan se, at der bliver flere af dem også. Det er rigtigt, at der også er birkestammer i læhegnet, det er et blandet hegn, hvor der er noget at se på sommer og vinter og ikke mindst efterår.
      Næ ingen pause-weekend, der kommer nyt i dag :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Det har varit mycket vind hittills så jag förstår att ert lähägn är till stor nytta. Sen är ju vintergröna växter himla fina under vintern. Februari Dawn är en jättefin rhododendron.

    Kram, Carina

    SvarSlet