lørdag den 12. februar 2022

Lyset

 Ja lyset er vigtigt, og dagen er nu tiltaget med 2 timer og 39 min. Det kan mærkes både morgen og aften nu. Herligt - det giver længere tid til havearbejde, det gør jeg nu ikke meget i, for hvor er det dog koldt. Fredag morgen var det nogenlunde stille - til gengæld kom der en vældig byge, selvfølgelig mens jeg var ude med hundene. Da jeg gik med dem igen, blæste det igen igen. Jeg er lidt træt af blæsevejr, men der er ikke noget at gøre ved det. 

Solnedgangen 9. februar



lyset i haven lige inden solnedgang 10. februar

havet 11. februar
Lidt grønt skal vi også have med:
i forgrunden Hebe - bagved Mammuttræet
Cypresserne i baggrunden foran står den orangegrenede lind
en formklippet buksbom og Mammuttræet i baggrunden
Hamamelis kan endnu
Så er det ved at være crocustid


for ikke at tale om påskeklokker
og nyserod/Helleborus foetidus
R. February Dawn fanger øjet fra flere vinkler

den er en fryd at have i blomst nu, men mon den nu fryser i nat???
Våriris er også ved at blomstre
Her er det Katrine Hodgkin

Spætten muntrer sig i træpæonen
Den første lilje er på vej, det var også den første sidste år.
Jeg gætter på, at det er denne her, den står i hvert fald på samme sted. Billedet er fra 23.7.


Dugfriske billeder fra morgenen:
solopgangen fra Bertels bakke
og her fra Høneballevej
Måske det sidste billede af R. February Dawn
for der var rim på taget og i græsset :(


I ønskes en rigtig dejlig weekend. 


26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er jo næsten aprilvejr som du beskriver det:)
    Imponerende med alle de nye skud - og blomster! Det er tidligt med Iris reticulata!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er i hvert fald meget skiftende vejr.
      Ja det er ret tidligt i år med den.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Jeg nyder også at dagene er blevet længere, man kan virkelig mærke det. Skønne billeder du har vist af solnedgangen og skyerne.
    Også din R. february dawn er så fin, håber ikke frosten kommer og slutter det.
    I går da vi stod op var jorden hvid og der ligger stadig lidt hvor der er skygge, det har været -1, men årstiden taget i betragtning er det ikke slemt, vi har haft en meget mild vinter indtil videre.
    Jeg har 2 hamamelis, en rød og en orange og de blomstrer begge, det er sådan et sjovt træ. Mine pebertræer som jeg har masser af står med store bristefærdige knopper, det har de gjort længe, så hver dag håber jeg de er sprunget ud, men ikke endnu, men det bliver flot når det sker, de har i hvert fald haft godt af at jeg kan vande i skoven.
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Det forstår jeg godt, nu kan du nå noget mere i skoven. Jeg håber, at blæsten gør, at R. february Dawn klarer frosten, vi får se. Ja bortset fra den kolde vind, har det været mildt, dog ikke i aftes og i nat, jorden har også været hvid her.
      Ja mine peberbuske er også klar til at blomstre, enkelte blomster er sprunget ud.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det er deilig lys i bildene dine, og det er så flott å vite at nå øker daglengden for hver dag som går.
    Flott blomstring hos deg!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja der var et godt lys, dejligt at daglængden øges dag for dag.
      Klem

      Slet
  4. Det ligger och varierar runt nollan och en bit över. Igår satt jag en stund i solstolen och njöt av solen. Här var helt vindstilla. Det måste vara mer blåst på en ö i Danmark gissar jag.

    February Dawn är fin - hoppas den klarade lite frost.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja her på vores ø blæser det stort set altid i denne tid, så ikke noget med at sidde og nyde solen her hos os.
      Jeg tror February Dawn har klaret det, det havde den i hvert fald for et par timer siden, da jeg kiggede til den.
      Kram

      Slet
  5. Utroligt så langt fremme din have er, og helt godt at se de fine påskeklokker, iris og krokus. Lyset gør det godt i jeres have, og jeg synes godt man kan fornemme at I fik fældet ovre omkring pergolaen i efteråret. Tænker det bliver tydeligere når der kommer blade på.
    Dejlige billeder af solnedgang og hav!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi er helt godt med med blomster lige nu. Du har ret, det er nok, fordi vi fik fældet omkring pergolaen, det har jeg slet ikke tænkt på.
      Ja så bliver det nok tydeligere.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Åh ja det er fantastisk når vi begynder at mærke lyset og solen. Godt med de gode stedsegrønne, som fylder i haven i disse vintermåneder, meeen sikke glad jeg bliver når jeg ser alle dine fine forårsblomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja man kan ku glædes over alle blomsterne nu, men de stedsegrønne er også fine.

      Slet
  7. Lys er godt - og selv om jeg trods alt ikke ville undvære vores skiftende årstider, er det skønt, at det allerede er næsten helt lyst ved halvottetiden om morgenen.
    Jeg er lidt imponeret over dine mange blomster allerede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja lys er godt, jeg vil heller ikke undvære de skiftende årstider. Ja nu kan jeg igen gå tur uden lygten, når jeg går tidligt.
      Det er imponerende så meget, der er gang i nu :)

      Slet
  8. Det er så velgørende, at er kommet mere lys ind i hverdagen. I morges lå der rim i græsset. Nu kommer der nogle måneder, hvor vejret virkelig kan være omskifteligt, og når forårstegnene er så tydelige, som du viser, har man egentligt ikke lyst til mere vintervejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er rigtig dejligt med mere lys igen. Her var også rim i græsset, det kan desværre blive ved længe endnu. Nej det er så ærgerligt, hvis vinteren ødelægger forårstegnene.

      Slet
  9. Good afternoon dear Lisbeth
    Beautiful photo's of the up coming sun! I love it that the daylight lasts longer. Also frost over here this morning. I hope it did not bring damage to your plants.
    Have a wonderful weekend
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Thank you I love sunrising pictures. Nice the days are longer now, the plants will start waking up. I think the rhodo will survive because of the wind, så I can enjoy the flowering longer.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Ja dejligt at dagene er blevet længere. Nu kan jeg , som regel da, nå en lille runde i haven til hverdag. Fint lyst vejr, men en rævekold blæst.
    Jeg har ikke krokus endnu, men i dag fandt jeg et lunt sted en anemone blanda der var lige ved at springe ud...Meget letsindigt med den nattefrost. Pebertræet har osse en enkelt blomst. Og den gule troldnød er fantastisk nu. Den orange er meget længere tilbage, og det ser ud til den ikke har ret mange knopper. Den burde altså snart komme ordentlig igang, nu er den snart 3 år. Jeg kunne godt tænke mig en rød, men skal liige finde den rigtige plads.
    Spætten ser altså så sjov ud som den titter frem på billedet.hihi.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja dejligt du lige kan nå rundt, men du har ret, det er godt nok fælt koldt.
      Anemone blanda ja der kan jeg ikke være med. Nogle træer er godt nok længe om at komme i gang, min orange gik ud, men det er nogle år siden. Jeg er rødforskrækket så den skal jeg ikke have :)
      Ja spætten er en morsom fætter, lige da jeg havde taget billedet gemte den sig helt bag træpæonen, men jeg nåede det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Det er flotte himle, du viser, og det er skønt, at dagene er blevet længere :-) Vi taler om hver eftermiddag, at vi kan mærke det.
    De iris er muntert forårsblå. Godt med lidt farve.
    Jeg krydser fingre for din rodo. Her var det vist på frysepunktet i nat, men ikke noget alvorligt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var rigtig flot i morges, ja vi kan tydeligt mærke, at dagene er blevet længere, men over 2 timer er også slat.
      Jeg købte irisne sidste år i Netto, fine farver.
      Tak for det, jeg mener, de klarede det, takket være blæsten, hvis det havde været stille frost, var det nok gået ud over blomsterne. Jeg bryder mig ikke om blæsten, men denne gang var det godt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Ja nu kan vi begynde at mærke at vi går mod lysere tider, så manglet vi bare at det her vinter stormvejr holder op, tænk hvis der også var en masse sne med :-) det nøjes da i det mindste bare med at være koldt. Nogle fik lidt sne i går, men ikke her hos os.
    De er fint fremme de små Iris hos dig, her er der foreløbigt kun nogle blade, så jeg venter lidt :-)
    Ja February Dawn lever livet lidt farligt, det er en kold weekend vi har og her var der også rim i græs og på tagene i morges.
    Smukke billeder fra både hav og have. Solopgangen er også smuk.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja skønt med lysere tider, men kulden og storm kan vi godt undvære, for pokker hvor det blæser hele tiden, men det reddede February Dawn, ellers var blomstene nok ødelagt.
      Ja det var fint det hele, men det må godt mildne, det er så ikke noget, de lover.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hvor er det et fint billede af spætten.
    Jeg fik en staude foræret sidste år, og jeg kendte ikke navnet på den. Men nu kan jeg se, at det må være en nyserod. Tak for navnet!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, den sidder ikke stille længe, så jeg var heldig. Nyseroden er så fin, godt du fik navnet. Helleborus foetidus på latin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet