mandag den 31. januar 2022

Billeder fra dagen efter stormen

 Man må sige, at januar bliver blæst ud af kalenderen, to stormfulde dage hvor det var nærmest umuligt at bevæge sig rundt derude og en nat, hvor det var svært at sove for larmen. Søndag var vi rundt på øen for at se, hvordan det så ud med højvande og væltede træer. Ingen af delene var særligt slemt, vi har oplevet det, der var værre. Men her kommer billeder:

Det var dejligt at se solen ovenpå blæsten, som i øvrigt stadig var lige strid om formiddagen.
på vej til havet så jeg disse fine hasselranker, der er ingen i min have, da træerne blev beskåret kraftigt i efteråret. 

Selvom det stadig blæste kraftigt, vovede jeg mig en tur ned til havet, wow det var sjovt
der lå et par skibe i læ
det forstår man godt, for der var stadig gang i bølgerne
til trods for, at der skulle være læ på den side af øen
det var der ikke, vinden var nemlig i nordvest
her et eksempel på stierne, der fører ned til havet, som I kan se bliver de slået og passet både sommer og vinter.
På hjemvejen var der væltet et par træer
det var lidt svært at komme forbi, men det lykkedes
Om eftermiddagen kørte vi en tur til Langøre
på turen over Stauns
kom vi forbi disse smukke piletræer, sikke farver.
I Langør
var det højvandet
her ved Lilleøre er der oversvømmet
Vi har før oplevet at vejen ud til Langøre var oversvømmet, men det var ikke så galt, da vi var der, om det blev værre senere, tør jeg ikke sige.
Der var vand helt ud til vejen her i Stauns fjord
Sælvigbugten ligger mod vest, der var højere bølger
i Sælvig havn var det også højvandet, og vandet sprøjtede ind over stenene, så det blev kun til det ene billeder. 
I min have var der kun faldet en del grene ned.
og flere af rhodoerne havde mistet en gren, her er det R. Split up, 3 store fine knopper gik tabt. Jeg brugte en times tid på at samle grene op derude, men der ligger stadig en del. 
Jeg opdagede, at R. February Dawn var tæt på udspring, men det var ikke til at tage billeder, vinden var stadig hård. 
Dette billede er taget i dag mandag, det varer ikke længe, inden den blomstrer, så er jeg på pletten, så jeg kan vise jer billeder
Store fine knopper, R calophytum er ved at gøre sig klar
en enkelt cyklamen blomstrer, den står nærmest i en rhododendron.
Ja sådan forsvandt januar, det gør ikke noget, vi ser frem til at tage hul på februar, skønt de igen lover blæst hele den første uge. I dag er det dejligt stille vejr, nu skal der nusses i haven.
Rigtig dejlig dag til jer. 








24 kommentarer:

  1. Good morning dear Lisbeth,
    Beautiful photo´s of your trip to the see. I can imagine that it hurts to see the blowing of branches of the Rhodo's. I am looking forward to the moment that your photo's are posted when they are in bloom! At the moment the storm here is making a lot of noise. A thing I don't like at all. But better times will come.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      I don´t like to see the braches with buds blowing off, but I must enjoy the rest. I will show flowers in the rhodoes as soon as they will flower. Oh storm is not fun but as you say better times will come.
      It is a nice day here today so I enjoy it.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Ja, januar er 'Borte med blæsten' og jeg tror ikke vi vil savne den.
    Fantastisk fine billeder du har taget både i læ- og vindsiden af øen. Det undrer mig slet ikke med højvandet ved Stavns.
    Her var det også en langvarig affære med blæsten og alle de mærkelige lyde huset pludselig laver. Ikke megen nattesøvn, men til gengæld heller ingen skader.
    Måske kan du drive dine grene frem indendørs?
    Sjove billeder med de lange græsstier, og flot solopgang! Hvis nu bare februar kan nære sig...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja januar er væk nu, vi vil ikke savne den.
      Tak skal du have, ja det er flot med højvande ved Stavns.
      Huset larmer meget i stormvejr, heldigvis er det ikke så tit. Jeg tror ikke, at rhodogrenene er langt nok til at de kan drives frem indendøre, men der sker selvfølgelig ikke noget ved at prøve.
      Jeg vil nu hellere have vinter i februar, derimod må marts godt nære sig :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Ja, det var en stormende afsked med januar. Vandstanden her i Ebeltoft er anderledes end jeres: I går aftes havde vi vand op over kajen i den ene af havnene - det får vi, når vandet, der er presset ned gennem bælterne skal retur. Her til morgen er der derfor ekstremt lavvande. Det sker, når alt det sammenpressede vand skal tilbage i Kattegat, så kommer der et kæmpe skvulp, der hiver for meget vand med. I morgen er det normalt igen. Det er stærke kræfter. Og flotte bølger du viser. De knækkede grene kunne du godt have undværet, men det er heldigvis småtterier, lader det til.
    Piletræerne er meget flotte i farverne. Det var godt, du fangede dem. Den slags er det så nemt at overse.
    God og stille dag til dig også (Vi har lige haft fire minutters sol)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en stormende afsked. Måske er det også lavvande her nu, vi har ikke været ude og se efter. Mon ikke vi har nogenlunde samme vilkår hos jer og hos os med hensyn til vandet.
      Ja heldigvis var det kun småtterier med de knækkede grene.
      Piletræerne var endnu flottere, da vi kørte udad, men da fik jeg ikke taget billeder, det ærgrede mig lidt.
      Det er en fantastisk dejlig stille dag, god at arbejde i haven i. Solen trænger ikke helt igennem her, men den prøver.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Jeg kan levendr forestille meg hvor mye det blåste hos deg, for her var det helt fryktelig også. Hele huset ristet, og et tre falt over naboens bil :(
    Dine knopper ser lovende ut, og dine cyclamen er så vakre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nå I havde også storm, ja så kan du sagtens forestille dig det.
      Ja der er meget lovende derude nu.
      Klem

      Slet
  5. Tak for billeder. Det var fint at se nogle Malik-billeder fra en anden landsdel end den, vi selv kunne komme til at se.
    Hvis man ellers føler sig tryg nok, synes jeg det er skønt at ligge i sin seng og lytte til et forrygende uvejr 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ellen
      Ja det er altid spændende at følge med i, hvad stormen har gjort i andre dele af landet, det ser vi også på fb :)
      Du har helt ret, lidt samme følelse som jeg har, når jeg strider mig ud i stormen, det kan jeg godt lide, og så føler jeg mig lidt som en sej gammel kone bagefter ;)

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Mine tanker har været hos dig, for jeg kunne se på vejrudsigten, at det skulle blæse en del mere på Samsø end her, så jeg var bekymret for om nogle af dine specielle træer skulle knække, men heldigvis er i sluppet nemt om ved stormen.
    Fine billeder fra deres tur rundt på øen hvor der ikke er så meget bølgegang som i f.eks Hanstholm.
    Vi har mærket rigeligt til Malik, på terrassen blev en af de store ruder blæst ud og smadret, da jeg kom ned i skoven, var der ikke mindre en 4 store grantræer som var væltet, 2 var endda oven i hinanden, det var noget af et arbejde af få det skilt ad, heldigvis gik det ikke alvorligt ud over rhodoerne, kun lidt knækkede grene, godt jeg havde sønnen hjemme til at hjælpe mig med at få styr på det. Desuden var vildt hegnet blæst ned ved stakladen, og søndag var der stadig så meget vind, at jeg ikke selv kunne få det ordnet men med fælles hjælp fik vi det bundet op igen, for der gik 4 rådyr ikke langt derfra og jeg var bange for hvis de kom ind i skoven, det ville jo være en hel restaurant for dem.
    Hvor glæder jeg mig til at se når din første rhodo blomstrer. Der var også brækket en gren af min Sarcococca som jeg tog ind i stuen hvor vi kan nyde dens duft.
    Har været ude i 3 timer i eftermiddag og rydde op efter stormen, rive grene sammen og blade, jeg havde eller lige ryddet op i sidste uge. Det er så skønt at se alt det som kommer op, jeg har så mange krokus som er godt på vej op. Det er virkelig dejligt med stille vejr, blæsten kan vi ikke lide.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Tak for tankerne, det blæste slemt her, men jeg kan da læse mig til, at det gik værre til hos dig. Vi mistede ingen træer heldigvis. Men jeg kan da godt forstå, at du var bekymret, når der knækkede 4 store grantræer, godt du havde sønnen hjemme, så han kunne hjælpe dig. Der har da været nok at se til, det dur ikke, at rådyrene kan komme ind og spise dine rhodoer.
      Jeg er begyndt at rive sammen i bedene, det var så dejligt at arbejde ude i dag i det lækre stille vejr. Så jeg har vist også brugt tre timer derude. Når jeg river det visne væk, kan jeg også se mange krokus, ja og vintergækker og erantis.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Godt I er sluppet billigt. Vi er osse sluppet med knækkede mindre grene og kviste.
    Det må være sjovt at være ved havet, i sådan et vejr. Det må give en helt anden fornemmelse af vinden end her inde midt i landet.
    Hvis vi skal have mere vinter, skal det være i februar, tak. Ikke i marts.
    Det er flotte piletræer, tænk de kan blive næsten helt orange.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er heldigt, at det ikke gik værre i hverken jeres eller vores have.
      Det er herligt at være ved havet i sådan et vejr, det lærte jeg, da jeg for mange år siden boede i Lemvig.
      Ja vi er helt enige, men vi kan nok ikke bestemme det, jeg synes desværre tit, det bliver vinter i marts.
      Piletræerne er fantastisk smukke med de orange grene.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej igen Lisbeth,
    Jeg har desværre ingen erantis,det ville jeg gerne have, har forsøgt men uden held. Jeg håber du vil bruge en times tid på og se en vidunderlig udsendelse på youtube fra Bhutan, jeg så den i aftes og var vildt begejstret, selvom den er på engelsk er det nemt at forstå og alle planterne bliver skrevet med navn så man har mulighed for at skrive ned når man ser noget man gerne vil eje, så hav pen og papir klar og god fornøjelse.
    youtube kingdom of rare plants by rosemary legrande - bhutan.
    kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ærgerligt at du ingen erantis har, jeg må se, om jeg kan lave en pottefuld til dig. Jeg vil gå ind og se den udsendelse, tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejligt at den storm er dampet af, det er noget af det værste jeg ved især når det er mørkt og man bare kan høre en masse lyde men intet se. Ingen store skader her, og jeg tror heller ikke at stormfloden blev så slem som man måske havde frygtet her i det fynske, men jeg er nu alligevel glad for ikke at bo tæt ved vandet på sådanne dage. Godt at der heller ikke var store skader hos jer.
    Fine billeder fra din tur rundt på øen, og med havet stadig lidt i oprør. Det ser koldt ud, hvilket det jo nok også var, vinden var jo længe om at lægge sig.
    Uhh ha nu skal der helst ikke komme frost nå February Dawn lægger an til blomstring, men den lever jo sit blomstrings liv lidt farligt :-) Cyclamen derimod skal nok klare sig.
    Ja så fik den første måned af året og selv om den har være både mørk og til tider trist, ja så er den føjet afsted. Det er altså ikke til at forstå hvor tiden bliver af. Nu går vi så ind i den “lille hidsige” spændende hvad den byder på.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja den slemme Malik er væk, men det skal blæse hele den kommende uge, så jeg har glædet mig rigtig meget over det stille vejr i dag, det havde du og mange andre så ikke glæde af. Ærgerligt at det skal være skidt vejr i weekenden. Ja godt I ikke bor tæt på vandet, jeg tænkte på jer, men så tæt er I jo heller ikke på vandet.
      Ja det var koldt at komme ud og tage billeder, nogle af dem blev taget siddende i bilen :)
      De lover ikke frost lige i fremtiden, så jeg håber, den når at blomstre, så jeg kan få billeder. Ja cyklamen har heldigvis ingen problemer.
      Ja det går så hurtigt, tænk at første måned af året allerede er gået, det er helt fint, så må vi se, hvordan det går med februar.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det er godt, at Samsø slap nogenlunde uskadt fra stormen. Lidt oprydning i form af knækkede grene m.m. er der jo næsten altid bagefter. Det er en fin serie billeder du har fået taget.
    Her slap vi også med lidt knækkede grene.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja lidt oprydning er der altid ovenpå en storm, men vi slap nådigt. Nu gør vi klar til den næste, de har advaret om kraftig storm i nat igen og ingen færge i morgen tidlig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Du har knopper og blomster på de fleste av mine rhododendron :) Rh.calophytum må jeg fortsatt vente noen år på. Min busk ble kjøpt som liten stikling i 2014, og har etablert seg godt, men må fortsatt vokse noen år før blomstring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Min var større, da jeg købte den, men jeg husker godt, hvor længe jeg ventede på at se knopper og blomster, det føltes læææænge :)

      Slet
  12. Pil och björk skiftar så vackert i färg när de börjar göra sig klara för en kommande vår. Och att ha träd och buskar med vacker bark är fint vintertid. Stormen var mycket rejäl men häruppe lite nordost om Göteborg klarade vi oss utan några större skador. Men vattennivån i Göta Älv var rejält hög. Vinden driver in vatten från havet och sen krockar det med flödet som kommer från Vänern.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja pil og birk er så flotte her om vinteren. Den storm var vi ikke glade for, men det sker jo en gang i mellem.
      Kram

      Slet