fredag den 18. februar 2022

Vi længes efter stille solrige dage - sidst i indlægget rosenbilleder fra i sommer

 men jeg er bange for, at det har lange udsigter - endnu en storm skal vi plages med. Også forrige nat stormede det en hel del, tja vi kan ikke gøre noget ved det, vi må tage det sure med det søde. 

Vi plejer at klage over mangel på regn, men ikke en gang det har vi brug for længere, vi har i hvert fald fået en hel del regn i februar, og Bent har sat pumpen i gang. For de lover mere endnu de næste dage.
Billederne herunder er fra gåturen i går 
som I måske kan se, er de nye skraldespande delt ud, nu skal vi så bare lære at bruge dem eller at sortere rigtigt.



bemærk det skæve træ, vinden kommer oftest fra vest også herovre.
Cyklamen, mon ikke jeg har fået denne af dig Anne, den er fin og anderledes?
Iris reticulata Kathrine Hodgkin
nyudsprungne påskeklokker
disse er vist før
bemærk alle frølingerne på dette billede
R. February Dawn klarede frosten, jeg gætter på, det var på grund af blæsten, havde der været frost og klar sol, var det ikke gået godt.
Med dette vejr er jeg nødt til at gøre brug af arkivet, her kommer nogle af mine yndlingsroser:
A shropshire lad
er en smuk rose
den står ved buen mellem den gamle og den nye have sammen med en kaprifolie
Aloha er også en skøn rose, den står i pergolaen
Audrey Wilcox
måtte gerne blomstre endnu mere, men flot er den
Til gengæld blomstrer rosen Barock overdådigt her ved værkstedet
Belle de Clermont er bestemt også en flot rose
Jeg har to Big Purple, men den er næsten gået helt i stå med blomstringen, så jeg har købt en mere.
Chippedale er derimod meget flittig med blomstringen
Chocolate l` orange er en fin rose, den er der ikke mange, der har, de to står begge i dråbebedet.
Clair Austin gror i rosenlysthuset, skøn rose. 

Fortsættelse af rosenbilleder følger - måske i næste indlæg.
Her i aftes så jeg en udsendelse med Nina Ewald fra Haveselskabets have på Youtube , du kan se den her. Jeg sad og undrede mig over, at alle græsserne stadig har blomsterstande, mine står ganske bare, det må være blæsten. Jeg plejer også at vise mange billeder af mine græsser, men ikke her i vinter.
Rigtig god weekend




24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det er så deilig å se dine vårblomster, for her er det meldt om mere snø og mere kulde. Jeg lengter veldig etter våren, men nyter imens dine bilder. Flotte rosebilder også. Vi har mye å glede oss til!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Godt du nyder vårblomsterne. Vi nøjes med regn og storm, ingen sne her. Jeg kan godt forstå, at du længes efter våren. Ja nu går det den rigtige vej.
      Klem

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Ja, det blæser virkelig meget. Jeg har læst, at det klima, vi er på vej til at få, bliver med lavtryk og megen blæst om vinteren og med højtryk, varme og tørke om sommeren. Og at begge vejrsystemer vil låse sig fast i flere måneder af gangen. Det kunne desværre godt ligne, at det passer. Højtrykkene husker jeg i hvert fald hver eneste sommer siden 2018.
    Forhåbentlig kan vores planter klare det - forårsløgene og påskeklokkerne er heldigvis vældigt robuste. Hvor er det skønt at se, som de myldrer frem. Din iris har en yndig blå farve, men man skal sikkert tæt på for at se den.
    Jeg skal have set udsendelsen med Nina.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth
    Ja vi må sige, at det blæser meget her og hos dig, ja vist i det hele taget i Danmark. Tørke er vi også vant til, men tænk hvis vi for en gang skyld kunne få en sommer med tilpas af både regn og sol og ingen hedebølge, det kunne være fedt.
    Forårsblomsterne skal nok klare det, det er værre med alt det andet. Ja irisen er vældig fin især lige når den springer ud, den falmer med tiden.
    Ja det må du gøre, der kommer flere afsnit senere.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  4. Dine Helleborus er langt fremme i forhold til mine, men jeg synes også at vi har nogle kolde dage indimellem. Vand mangler vi ikke, der er mange store søer ude på markerne og i skove.
    Jeg tror at græsserne i Haveselskabets have står mere i læ end hos både dig og mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg tror, at mine Helleborus er længere fremme end mange andre steder. Her har ikke været så koldt før i dag, hvor det sner, men blæst har vi haft rigeligt af. Nok har vi lavet læ, men ikke nok til græsserne åbenbart :)

      Slet
  5. Vejrbillederne er meget flotte, selv om det ikke lige er det vejr vi kunne ønske os. (Jeg har lige nu 2 cm sne på jorden!!) De forskellige påskeklokker er så fine og sikke mange frølinger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja sådan nogle skyer er flotte, men sne nu, ja det kan da være det samme. Nå men hellere nu end i marts. Ja der er mængder af frølinger.

      Slet
  6. Ja, det blæser en del, men de har da vist modificeret vejrudsigten lidt?
    Mine englændere har lige haft decideret orkan - den er ikke slut endnu, men dog aftagende, og de har ikke haft strøm i mange timer.
    Jeg håber ikke, den orkan finder hertil!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja de har lovet mere blæst men trukket i land igen, det er fint. Det har nok været værre i England, det slap vi for, men I må da have noget, for I bor jo sydligere end os.
      Nej orkanen må gerne blive væk.

      Slet
  7. Lige nu er det regn og slud derude. uff, jeg gik ikke engang ud efter arbejdstid..
    Ja, jeg har osse læst vi skal vænne os til vådere vintre og tørre sommere. Lige nu sejler alt, der står store søer på markerne, hvor der normalt er tørt. Vi har klunset et par ekstra 1000 l vandtønder. Det er så bare om at få dem sat op. De skal afløse et par gamle 200 l tønder, Og opsætningen er et tomands arbejde, såååe. Jeg håber snart gemalen tager en pause med sit byggerenovering..
    Uhmm påskeklokker, dem kan jeg aldrig blive træt af. Eller de andre forårsbebudere. Jeg har osse lagt mærke til det er de mørke påskeklokker der er flittigst med at formere sig. Måske fordi de ikke er helt så forædlet som flere af de øvrige. De er osse bedre til at bevare farven gennem flere generationer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg kan godt forstå, at du ikke var ude efter arbejdstid, det har været slemt vejr hele eftermiddagen. God idé med ekstra vandtønder, du plejer også at have tørke hos dig. Mon ikke gemalen hjælper dig, men det er ikke så nødvendigt endnu, det skal nok komme.
      Ja det er dejligt med forårsbebuderne incl påskeklokker. Jeg har ikke tænkt på, om de mørke er flittigere til at formere sig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    I eftermiddag havde vi en del snevejr, men til aften var det holdt op og det var stille vejr og mildt, jeg håber vi undgår den værste storm, her skulle det heldigvis ikke blive noget, men jeg kan se på tv2 vejret at det skal blæse en del på Samsø. Fine påskeklokker du viser. Godt din R. february dawn ikke blev skadet af frost, den står såå fin. Jeg må ind og se udsendelsen med Nina, hende kan jeg godt lide. Har lige fået læst en bog om cottage haver skrevet af Claus Dalby, det er ikke den bedste bog han har skrevet, men lidt inspiration kan man jo få.
    Rigtig god weekend til jer begge, og jeg håber ikke stormen bliver for slem.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja vi havde også sne i eftermiddags, men så gik det over i regn. Det kan godt være, det skal storme i nat, det lover de, men nu her 10.30 blæser det ikke noget særligt. Ja jeg var heldig, at R. February Dawn klarede mosten, den er rigtig fin endnu. Ja Nina Ewald er god, men Dalby er jeg ikke begejstre for.
      Tak i lige måde - vi håber, vi ikke får set så meget til stormen, ja eller hørt :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja storm og regn er hvad der kan blive til for tiden. Nora er gået i land men det ser heldigvis ud til (i de nyeste prognoser) at vi ikke ligger i det kraftige vindfelt mere her på Nordfyn, så det er da positivt, men nøj hvor har det været en våd dag, med store søer på vejene da jeg kørte hjem fra arbejde og det regner stadig. Det ville være dejligt hvis vi kunne lagre noget af det til tørre tider :-)
    Jo det kan da tænkes at den cyclamen er fra mig, der er jo efterhånden landet nogle stykker his dig, ja det er ret fine blade den har.
    February Dawn har du været heldig med i år, skønt når det lykkedes med så flot en blomstring, det er jo på kalenderen stadig vinter.
    Smukke Roser, ja de får humøret lidt i vejret selv på en vejrmæssigt meget trist dag. Chocolate l’ orange er virkelig en fin Rose, som vi nok er nogle der misunder dig. Jeg ville ihvertilfald gerne eje en, nå men det er jo altid godt at have ønsker :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Heldigvis slap I for den voldsomme storm, det har vi også gjort indtil videre. Måske går det løs i nat, der er godt nok meget vand alle vegne, du har rart, det var rart, hvis vi kunne lagre det, men vi har da fået lagt en bund.
      Den cyklamen er så speciel i bladene, så den er helt sikkert fra dig, jeg tænkte, du kunne kende den. Den har været længe under vejs.
      Gad vide om vi kan tage en stikling og få den til at gro på den Chocolate l´orange. Jeg har en del rosenstiklinger, som har fanget an, så det er da et forsøg værd.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth



      Slet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    The storm brought a lot of damage in Holland. I hope it will be quiet the next couple of days. Love your roses. Chocolate is a beauty!!
    Have a wonderful weekend
    Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      I am sorry to hear that, it was not as bad here, we were lucky. Chocolate is a very nice rose, yes a beauty.
      Same to you.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  11. Mon I havde besøg af Nora i nat? Vi gik helt fri. Derimod er jorden ved at være mættet med vand, selvom jeg ikke ligefrem synes, vi har haft voldsomt meget regnvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det var ikke slemt her med Nora, det var først om morgenen, vi kunne høre hende. Færgerne har også sejlet normalt.
      Men ja regn har vi fået meget af, det viser jeg i næste indlæg.

      Slet
  12. Flotte blæse-billeder Lisbeth! Her blæste det ikke så vildt som under Malik, til gengæld har vi haven fuld af vand efter den megen regn. Forstår du har lyst til at dvæle ved sommerens idylliske rosenbilleder!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Nej heller ikke så voldsom blæst her, men vand har vi også rigeligt af. Det ser ellers ud til, at det har blæst meget hos jer, måske ligger Præstø lidt i læ? Ja det er rart med lidt sommerbilleder i dette vejr.
      Knus

      Slet
  13. Vad roligt att rhododendron klarade frostnatten :) Nu är blomningen väldigt fin. Hybridjulrosorna är fina även dem - här står de i knopp fortfarande :)

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja godt det ikke gik så galt med frosten og den blomstrende rhodo, den står så flot derude nu.
      Kram

      Slet