tirsdag den 15. februar 2022

Lidt aktuelle billeder og lidt arkivbilleder

 Det er mildt igen, solen skinnede lidt mandag sidst på eftermiddagen, men blæsten er stadig slem og skal vel mere eller mindre blive ved hele ugen. Jeg kommer ud dagligt, men det bliver træls i længden.

Dejligt med den blå himmel, sådan så det ud i går aftes.

Sådan så det ud på morgenturen, der var gang i bølgerne.
Søndag besøgte vi familien på Fyn, Martha lod sig overtale til at få læst en Pixibog, det var hyggelig, men jeg mærker jo nok, at de ikke ser mig så tit. Som I kan se, er Martha vant til at blive fotograferet ;)
Storebror Arthur mindede mig om, at sidst vi besøgte Jas, bestilte vi  denne rose, selvfølgelig skal vi haven en Arthur rose, jeg har jo også en Martha rose. 
 
Træpæonerne har fine knopper
og roserne skyder fint, også dem der var beskåret, da jeg købte dem i efteråret
Rh. Everred er så fin nu
Påskeklokkerne
blomstrer flittigt, der er mange flere på vej
Dag for dag springer Iris reticulata mere ud
Sikke nogle stammer parykbusken har
her er den 4.11.
den var så fin i november
Arkivbilleder af mine japanske ahorn/Acer
en mindre her uden navn
denne er vældig fin, den har jeg heller ikke navnet på
Acer platanoides Crimson Sentry/rød spidsløn står i læhegnet, jeg er begyndt at faconklippe den
Acer tegmentosum (Stammen)
og kronen
Acer davidii i foråret
og i efteråret
Acer dissectum Garnet
Acer palmatum Bloodgood
Acer palmatum Silverahorn Ukigumo i læhegnet
også her - i efteråret blev den flyttet, der var lidt for meget skrammel i det bed.

Dejlig dag til jer.






28 kommentarer:

  1. Good morning dear Lisbeth,
    A great moment for us flower lovers to have color in the garden brought by the early bloomers. Lovely to see you with your grandchild! I am tiered of the strong winds too!! But still enough stormy days to come untill the weekend.
    Have a wonderful day and enjoy your garden.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes it is nice with the colors coming now. Also in the weekend there are promised strong wind, I don´t like it when we are with the ferry.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Så mange fine lønner du har. Det er en dille vi deler blant flere. Lønner er flotte i nesten hele sesongen, og de skal jeg ha flere av her.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi har mange fælles diller, synd vi ikke kan besøge hinanden og nyde dem. Jeg får nok ikke flere, mangler plads.
      Klem

      Slet
  3. Ja, det blæser fælt derude, og det er en skam, for der er ellers ved at være meget at se på derude. Jeg har lige købt et par potter blå iris. Jeg vil prøve at plante dem senere, men har ikke rigtig held med dem.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det gør det, men det er knap så koldt som de andre dage. Hvis man står med bagdelen mod solen, kan man godt mærke, den varmer ;) Mine blå iris er fra sidste forår jeg har også nogle, der er flere år gamle, men de har det desværre med at forsvinde.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Nej, det blev faktisk dejligt solskin i dag og jeg var i haven i et par timer. Jeg trøster mig med at nogle af dine iris også forsvinder.

      Slet
    3. Åh godt I også fik solskin, jeg var også i haven, men det er nu irriterende med alt det blæst, og det skal bare blive ved :(
      Ja det kan du roligt trøste dig med.

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Hvor er de fine de blå iris reticulata, jeg elsker den blå farve. Jeg har også nogle men de er slet ikke kommet i blomst endnu. I går blev jeg så glad da jeg fandt blomstrende erantis i skoven, 5 blomster så skal de nok brede sig, og der roder jeg ikke i jorden. Acer er dejlige træer, jeg har også Crimson sentry, min er fra lønbæk, den gør det godt.
    Min Prunus autumnalis er lige ved at springe ud, blomsterne er skønne, men jeg købte den egentlig fordi jeg troede den ville blomstre om efteråret men det har den aldrig gjort, altid om foråret, det må man leve med.
    Jeg var ude og plante vintergækker igår, det var godt nok køligt, men de skulle i jorden, jeg gravede dem op i søndags, der var nok 2-300 løg, jeg sætter dem med 10 i hver gruppe, men det syner ikke af meget på al den plads i skoven. Acer davidi står også på min ønskeliste. Min R. everred er desværre afgået ved døden, øv!
    Fik købt 2 heuchera wildberry i lørdags, på et lille gartneri i nærheden de er meget svære at opdrive, den jeg har er købt i Tyskland, de har en fantastisk smuk mørk farve.
    Nu er solen kommet på himlen så må jeg hellere ud igen, der er nok at lave.
    God dag til dig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja de er så fine med klare blå farver, det er dejligt nu. Næ hvor fint at du har fundet erantis, hvis vi ses, får du alligevel dem, jeg har gravet op til dig. Du kan jo også selv så dem, når de danne frø, det tager et par år, men de skal nok komme. Min Crimson er fra Arne Jakobsen, jeg håber, den vil gro der, hvor vi har flyttet den hen.
      Jeg har også en efterårsblomstrende prunus, den blomstrer også først nu lige om lidt.
      Det er et stort arbejde at plante alle de vintergækker. Min davidii er fra Lønbæk, den er så fin. Synd med din R. Everred, Claus forærede mig denne her.
      Ja vi må ud og nyde det gode blæsevejr :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Så fint et billede af dig med Martha :-) Det er altid hyggeligt at få sat ansigt på en blogger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er rart at vide, når vi en gang ses :) det kan jo være, du får tid en dag.

      Slet
  6. Jeg kunne ikke lade være med at Google en rose med navnet Arthur, og Arthur Bell var det hyppigste hit. Din favoritleverandør har garanteret nogle gode ideer. Fine påskeklokker på det første billede.

    SvarSlet
  7. Hej Marie
    Ja Arthur rosen er fin, jeg troede ikke, jeg kunne finde en Theodor rose, men der var sørme også en, og en Edith rose Edith Darling :) hedder den.

    SvarSlet
  8. Härliga vårtecken - får nog gå ut och se om de första irisarna slagit ut ännu. Men vädret har inte varit så kul, stickning och OS lockar mer. Fint att få träffa barnbarnen :)

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja dejligt med vårtegn, det går hurtigt, når det ikke er så koldt.
      Dejligt at møde børnebørnene.
      Klem

      Slet
  9. Blæsten skal vi trækkes med resten af ugen, så vi må hellere vænne os til den:)
    Hyggeligt at besøge familien, selvom dette fotosmil er lidt belastende i længden. Jeg lægger mere mærke til dig, der ser ud til at hygge dig rigtig godt.
    Der er vel nok meget at kigge på i jeres have nu, og jeg er sikker på det hele er længere fremme end her hos os. Vi har endnu ikke påskeklokker i blomst, men heldigvis med store knopper, og resten af dine fine planter er vi jo ikke leveringsdygtige i, selvom jeg engang håber på at kunne plante nogle japanske ahorn. Tænker de skal bruge mere læ før de vil trives her, og måske noget sur jord?

    Pas på du ikke flyver væk i ugens slutning!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja desværre skal det blive værre med blæsten, det er vi ikke glade for, når vi skal ud og sejle.
      Ja der var lidt for meget fotosmil over Martha, hun tror, hun ved, hvordan det skal være. Hun har ellers de sødeste smilehuller fra sin far.
      Ja der er meget at kigge på, og vi er nok længere fremme, men det bliver vi ikke ved at være. Ja du kan god plante japansk ahorn, men de skal ikke i sur jord. Måske kan du finde et enkelt sted med læ og se om det går. Jeg har før købt i et supermarked, så er de ikke så dyre. Du må holde øje.
      Ja jeg er bekymret for det blæsevejr.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Ja det er en rigtig øvblæst. Og de lover masser af regn de næste par dage. Så jeg skyndte mig ud i eftermiddags og gav det meste af haven gødning. Sidste år blev det jo så tørt at meget af gødningen ikke regnede ned, før sent.
    Iris er så søde, men troløse. Det er en skøn blå farve.
    Nu kan jeg osse se flere af mine påskeklokker rejse sig. Og der er vist flere "nye", der vil blomstre første gang, spændende.
    Den Acer silverahorn på de sidste 2 billeder er alså flot. Det ligner blomster dens blade..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de lover regn, men jeg har ikke tænkt på at gøde nu, er det ikke for tidligt, hvis ikke vil jeg da i gang i morgen. Vi oplevede det samme, gødningen blev ikke opløst på grund af tørken
      Godt dine påskeklokker er ved at rejse sig, spændende med de nye. Mine selvsåede ligner meget hinanden.
      Ja Silverahornen er meget flot, jeg håber, den vil tage ordentligt ved.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Det er surt med al den blæst, men sådan er det vist ved at være mht. vinter i disse år.
    Så fint med billedet af dig og Martha, hun er blevet stor :)
    Elsker billederne af dine acer og så skal jeg da love for at dine påskeklokker er langt fremme - det skriver jeg vist hvert år :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er surt med blæsten, og det bliver bare ved hele ugen.
      Ja Martha er blevet stor 4½, og yngstepigen blev 4 i søndags.
      Så var det godt, jeg satte billeder af acerne ind. Der er gang i påskeklokkerne, men der er nu også nogle, som holder op med at blomstre og forsvinder.
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Det vejr, det er snart blæsevejr hver anden dag efterhånden, det må godt snart stoppe så det kan blive vejr til at komme i haven. Nå men heldigvis kan du da vise os fine billeder hvor vejret ser ganske harmløst ud :-) og fine billeder af havens nuværende og sidste års skønheder. Dine Acer er virkelig flotte, så er det jeg ønsker mig meget mere plads, for jeg kunne godt ønske mig nogle flere af dem.
    Dejligt at I kunne komme på besøg på Fyn, mon ikke Martha nød højtlæsningen selv om man jo skal være foto parat, det er børn gode til at stille op til i vore dage :-)
    Dejligt at få en Arthur rose, den er flot. Spændende hvordan den arter sig.
    Jeg har lige en enkelt vinterferie fridag i morgen, men desværre ser det ud til at blive en våd en, så det er lidt øv.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Her hos os er det blæsevejr hver dag uden undtagelse, synes jeg. Men de sidste dage har det været mildere, så går det bedre med at være ude. Ja Acere er flotte, jeg kunne også bruge flere, men det er slut nu.
      Martha havde svært ved at koncentrere sig, fordi hun skulle sidde ved farmor, det er hun ikke vant til, men vi hyggede os da :)
      Ja det bliver spændende med Arthur rosen.
      Øv hvor ærgerligt med regnvejr på din fridag, men vi kan ikke styre vejret, så skulle det i hvert fald ikke blæse så meget.
      God nat
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Dejligt med indendørs hygge! Dine påskeklokker er så fine - jeg glæder mig til at min springer ud. Jeg så dine Iris reticulata sidste forår og tænkte på at skaffe nogen, men fik det ikke gjort. Men når jeg nu ser dem igen, kommer de på listen. Så fantastisk en farve så tidlig på foråret. Det må prøves! Er der noget specielt jeg skal huske?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja og i dag er det bedst med indendørs hygge. Jeg har købt mine Iris reticulata i Netto sidste år, mener jeg, jeg synes ikke, der er noget specielt du skal huske med dem. Nogle klager over, at de ikke kommer igen året efter, det gør mine, men hvis jeg har haft dem i en del år, kan det godt ske, at de forsvinder, det er sket med nogle.

      Slet

  14. Hey dear! Loved your post and allready followed your blog, i want invite you to visit and follow my blog back <3

    www.pimentamaisdoce.blogspot.com

    SvarSlet
  15. Thank you for your visit on my blog, I will look at yours now.
    <3

    SvarSlet