torsdag den 24. februar 2022

Solskin og crocus, der åbner sig

 I går skinnede solen, det var både jeg og mine crocus glade for. Lur mig om vi var de eneste 😎 selvfølgelig blæste det som altid, i dag blæser det og regner, men de lover bedre vejr til weekenden, lad os håbe, at det holder stik.



så glade de er for solen, akkurat ligesom os. 
Fyrrebusken Pinus strobus Wandervolfs Green Globe lyser vældigt op i solen
i nærheden af den står lyng, vintergækker og påskeklokker, de klæder hinanden
her er det crocus og påskeklokker sammen
Nyudsprungne påskeklokker
begge frøplanter - søde synes jeg, de står på hundegravene
den første påskelilje i år

Kejserbusken blomstrer fint
den orangegrenede lind mod den blå himmel, man ser tydeligt de orange grene i solskin
Papegøjetræet har igen i år blomster, men de sidder højt oppe, så de er svære at får billeder af. 
R. Praecox er tæt på at kunne afløse R. February Dawn 
De dobbelte vintergækker ligner næsten edderkopper.
sol på morgenturen 
i går 
men det var nu flottere mandag morgen:



også her er masser af vand, heldigvis var det også meget bedre i morges
Så er der lige plads til et par roser fra arkivet - lidt opmuntring, når nu vejret igen er faldet tilbage i de gamle rammer. 
Clarét, den smukkeste røde og mest velduftende rose
Common Moss(Centifolia)
Compassion
Comtessa
I må trods vejret og hvad der ellers sker i verden 😔 have en forhåbentlig dejlig dag. 






24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så flotte crokus, påskeklokker og doble snøklokker hos deg. De sistnevnte får jeg ikke til her. De trives nok best i varmere strøk :)
    Har du en rose som heter 'Elfe'? Jeg har bestilt den, og det sto at den skulle dufte veldig godt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det kan da godt være, det skal være lunere for at de dobbelte vintergækker vil gro, mine stammer fra mit barndomshjem på Fyn.
      Ja jeg har Elfe, jeg holder meget af duften ( af samme grund har jeg to) det er ikke alle dufte, jeg kan fornemme, men Elfe kan jeg. Den blomstrede desværre ikke meget sidste år, nu har den fået mere lys, så jeg håber, det bliver bedre.
      Klem

      Slet
  2. Det var så skønt med sol i går :-) I dag må jeg indrømme, at jeg har lidt svært ved at samle tankerne, efter at der er udbrudt væbnet krig i Europa. Uf!
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var det. Ja det er uhyggeligt med den krig, men det var vel desværre ventet. En af mine venner skrev til mig i dag, små mennesker laver store krige, hvorfor mon?
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg læste at der har været talt i et par uger om, at Putin er blevet mentalt syg. Det kan jo forklare meget.

      Slet
  3. Nej, hvor herligt med solglade krokus! Jeg er vild med de gule, men også med støvdragerne på de blå. Tænk hvor meget glæde sådan en lille blomst kan give!
    Man kan sandelig godt se på vandpytterne at I også har fået rigeligt nu, men der kommer nok nogle fine dage i weekenden. Måske springer vores krokus også ud der.
    Det er et dejligt billede du har taget af silhuetterne af siv og græs mod den lyse morgenhimmel, og nogle dejlige 'sammenplantninger' af forårsblomster i haven!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja de er kære de krokus, der er flere, som først lige er ved at komme op af jorden, så der er meget at glæde sig til.
      Ja vi har fået rigeligt med vand, men det er ikke slut endnu, lige nu sner det. Vi glæder os til sol og stille vejr på lørdag.
      Jeg synes også godt om det billede, og sammenplantninger måtte I da også se.
      Knus

      Slet
  4. Åh, jeg synes det er lidt for tidligt med blomstrende krokus! Vintergækkerne er jo slet ikke færdige endnu, og jeg holder meget af, at de afløser hinanden i stedet for at komme på en gang. Det varer alligevel lidt, inden påskeliljer og tulipaner kommer frem for alvor. Eller har du også nogle af dem lige på trapperne? 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Det synes mine krokus så ikke, men der er stadig mange på vej, og der er stadig vintergækker og dorothealiljer. Ja der er såmænd også nyudsprungne erantis. Nogle af påskeliljerne viser fine knopper, men tulipanerne er kun ovenfor jorden, slet ingen knopper endnu.

      Slet
  5. Smukke himmeler.. Nogle er mine snekrokus er osse så små småt begyndt at blomstre,, men påskeliljerne er stadig lang nede i bladene. Næsten heldigvis. Ellers er det jo lige før det går for hurtigt.
    Den dobbelte vintergæk er lidt sjov. Den kan se lidt forkommen ud inden den springer helt ud, men så folder den sig flot og fyldig ud.
    Her har vi haft en sur blæst, men ingen regn, heldigvis næsten.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja dejligt med krokus, påskeliljerne viser knopper her men ikke farve, det gør ikke noget, du har nemlig ret i, at det ikke skal gå for hurtigt. Nu bliver det lidt køligt, måske hjælper det.
      Ja du har ret med de dobbelte vintergækker.
      Vi har desværre begge dele.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Good evening dear Lisbeth,
    Lovely to see the Crocusses showing theire inside beauty. They don't open up in Holland. To much rain, to much wind. It's good that the pollinator's are still in theire wintersleep. Great that you share rosephoto's! They are beautiful and that's where we are waiting for.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      I rembember that last year my crocusses did´nt open up, this year I was lucky. Yes we are waiting for the roses, but I am also waiting for the rhodoes.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  7. Det er ikke lang tid ad gangen, at solen kommer på besøg. Nu er vi tæt på, at krokustæpperne afløser tæpperne af vintergækker og krokus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Men mon ikke der kommer lidt solskin nu eller i hvert fald på lørdag og stille vejr, jeg glæder mig. Så går krokustæpperne i gang, tænker jeg.

      Slet
  8. Så dejligt at se dine fine krokus åbne sig i solskin. Lige de billeder vi trænger til at se. Lækkert at se alle de forskellige krydsninger påskeklokkerne kan finde på. Flotte billeder fra morgenturen - godt fanget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er skønt, at solen kan få krokus til at åbne sig, sidste år kneb det med det, da var det for koldt. Det er altid spændende at se, hvordan en ny påskeklokke kommer til at se ud.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja så regner og blæser det igen, her kom der ovenikøbet et lag tøsne her til aften. Håber de har ret i at weekenden bliver fin.
    Ja det er så fint når krokus åbner sig i solen, smukke er de.
    Fyrrebusken er virkelig en af de flotte stedsegrøn hos dig. En af dem nan lige skal stryge en hånd hen over når man kommer forbi den. Det har jeg ihvertilfald ikke kunne lade være med, hvorfor ved jeg ikke.
    Ja foråret er på vej, selv om vejret ikke rigtig vil være med, men rhodoerne kommer lige så stille en efter en.
    Flot morgenstund, med solopgang og vandpytter, ja de er lydt store rundt omkring. Her på Fyn står dele af Odense Zoo under vand så nogle af dyrene måtte flyttes, slet ikke rart.
    Det er heller ikke rart i Ukraine, det er skræmmende, at en præsident er så syg i hovedet.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er utroligt, det kan blive ved. Også hos os kom der store snefnug, nu er græsplænen hvid, men temperaturen er stigende, så det er nok væk i morgen.
      Ja vi er glad for alle forårsblomster, men krokus er noget særligt, når solen får dem til at lukke sig op.
      Ja fyrrebusken er flot, du er ikke den eneste, som lige skal stryge hen over dem, mange bliver forelskede i den.
      Jeg følger med på netavisen på Fyns Stiftstidende, så jeg har set, at der er meget vand på Fyn, det er ikke godt for Zoo, men jeg kan se, at direktøren er fortrøstningsfuld.
      Det er værre med Ukraine, ret uhyggeligt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Härligt med så mycket vårblomning. Här har växterna stannat av lite eftersom vi fortfarande har låga temperaturer. Men lite varmare så kommer det explodera. Men vintergäck och snödroppar blommar. Tallen var väldigt fin.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er skønt, i dag har vi stille vejr og solskin, men også lidt nattefrost, det har solen heldigvis ordnet.
      Kram

      Slet