fredag den 17. januar 2014

Overlever Olives blomster, og flere planter med G

Gråt og med regn og slud er, hvad vejret byder på her i dag. Ingen sne hos os men regn og slud.
Jeg var ude med kameraet i formiddag.
Her så jeg, at R. Olive ikke skal have mange solskinstimer, før den blomstrer, men nu er det jo ikke lige det, der bliver lovet, så måske mister jeg også knopperne til frosten i år.  Ærgerligt men så kan jeg lære ikke at købe så tidligt blomstrende rhodoer.
 En lille klynge eratis
og en clematis i forårshumør fandt jeg også
 Primulaerne blomstrer lystigt
og denne Louisiana iris leger da også forår
og haven, ja den er grøn, ingen sne her.
Her kommer lidt fra arkivet:
Et par dyre og insektbilleder:

 Besøg af en græshoppe i pavillionen, den har en god smag, den har valgt at sidde på en flot rose.
En grønbroget tudse bor under trappestenen.
Jeg er meget glad for Gudeblomsten/Dodecatheon, den er bare så skøn



Denne her er jeg også meget glad for, Philadephus/uægte jasmin, den står helt forkert i alfabetet, den står nemlig under gul jasmin, det er en busk, jeg kan anbefale, hvis nogen af jer har plads til en busk i haven. Som I kan se, lyser den smukt op i bedet, selvfølgelig mest om foråret.
 Gunneraen købte jeg d. 16.5. den så ikke alt for levedygtig ud
 men da jeg fandt ud af, at den skulle vandes dagligt, livede den gevaldig op
 Vi startede med at plante gyvel i læhegnet ud mod vejen, men nu er der kun et par stykker tilbage, de var for ustabile og gik ud. De er kun pæne, når de blomstrer
Her er en anden gyvel, den er jeg glad for.
 Gøgeurt var jeg så heldig at få forærende for nogle år siden
Gåseurt/Anthemis har jeg købt for nogen år siden hos Staudefeen, den blomstrer flittigt langt hen i efteråret, en rigtig sød lille blomst.
Rosen for i dag:



er Compassion, den har overrasket glædeligt. Da det er en klatrerose, ser jeg frem til, at den kan begynde at klatre op i birketræet.
Rigtig god weekend med eller uden sne.

36 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Jeg håber da virkelig din Olive overlever - utroligt så langt den er fremme.
    Her ligger der en smule tøsne lige nu, men tidligt i morges så det ud af mere - det var rigtig flot.
    Fine billeder af skrubtudsen og græshoppen - jeg er sikker på, de hygger sig i din dejlige have :) Træls, at dine andre besøgende, rådyrene, er så hårde ved dine roser!
    Forrige sommer plantede jeg en uægte jasmin, som skal dække et hul i hækken over mod naboen - den vokser da, men må gerne få mere fart på. Den har ikke blomstret endnu, men jeg håber, at det sker i år.
    Compassion er vel nok en skøn rose med den lysegule midte - den skal nok blive fin op ad birketræet!
    Igen i dag fine billeder i det hele taget fra din grønne vinterhave - er primulaerne nogen, du lige har plantet ud, eller blomstrer de simpelthen allerede nu?
    Rigtig god weekend - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Olive skal nok overleve, men det er ikke sikkert den kommer til at blomstre, hvis knopperne får frost. Så egentlig er det noget sludder, jeg har skrevet i overskriften :) Ja det er flot med sne, men de har nok fået mere nordpå, vi får kun regn og slud.
      Rådyrene er søde, når de er udenfor haven.
      Jasminen kan godt være en langsom starter, men det går over, og så gror den godt. Mon ikke den får blomster i år.
      Ja compassion og birketræet er fine sammen.
      Primulaerne blev plantet efteråret 12, mener jeg, de begyndte at blomstre her i efteråret og har blomstret siden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Det ser jo ud som om I har forår hos jer - med erantis og primula! Vi krydser fingre for at der ikke kommer alvorlig frost, så Olive kan overleve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det føles bestemt ikke som forår, blomsterne var kommet inden alt det modbydelige slud og regn.
      Tak for fingerkryds for Olive :)

      Slet
  3. Hei Lisbeth
    Tenk at du har primula i blomst! Du får jo nesten ikke snø i det hele tatt. Her har det kommet 30 cm tilsammen. Så nå har mine planter fått nok beskyttelse ;-)
    Får håpe du slipper unna frost, for i år må Olive få blomstre uten frost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja det er utroligt, de har blomstret siden efteråret. Nej sne får vi ikke noget af her, men nu har du da fået, så dine planter bliver beskyttet. Ja lad os håbe, at Olive får lov at blomstre i år.

      Slet
  4. Krydser fingre for, at Olive lykkes. Men det er vel det, der gør det rigtig spændende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      Ja det er et ekstra spændingsmoment.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja den Rhododendron "Olive" er søreme tidligt ude - mon det lykkes?
    Det er jo også sådan noget der gør det spændende at være haveglad!
    Jeg deler din begejstring for Dodecatheon, hele slægten er fascinerende!
    Hvad er det foriøvrigt en Louisianairis du har - kan ikke lige læse skiltet.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er godt nok tidligt ude i år, jeg blev også forbavset, da jeg så knopperne var så langt. Men det er rigtigt, at det er det spændende ved at have en have.
      Ja her er vi enige omkring Dodecatheon, den er fantastisk, men jeg kan se, at den er svær at frøformere, flere har prøvet uden held, det har jeg også selv. De kom godt nok op, men så døde spirerne.
      Louisianairis tog jeg billede af til dig, jeg vidste det ville interessere dig, der står New Brief på skiltet.
      Har I fået sne??

      Slet
    2. New Brief er en flot rød type - lige dig;)

      Jo det har da sneet og det meste er smeltet igen, ja selv på bilerne er det væk her til morgen.

      Hi hi - Nå, så er det heller ikke værre, så rød er den da heller ikke - snarere sådan "rust/tegl".....

      Slet
    3. Hej Karsten
      Ja her er det stadig bare gråt og regnfuldt :(
      Postkasserød er den i hvert fald ikke (drillepind:), men rustrød er ok. Jeg kan ikke en gang finde den, når jeg googler, hvor mon jeg har købt den? udenlands i hvert fald
      Jeg har jo da set billede af den, da jeg købte den.

      Slet
    4. http://www.eurobulb.nl/index.php/details/3023/Summer+flowering+bulbs/Iris/Iris+louisiana/Iris+News+Brief.htm
      nå det var der jeg købte den :)

      Slet
    5. Jamen det var da også der jeg fandt den - og lagde 2 og 2 sammen - det var ikke dyrt!

      Slet
  6. Hvor er dine primulaer dog smukke. Jeg har kun en enkelt der har et par små blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja primulaerne er fine, den blå blomstrer flere steder i haven nu.

      Slet
  7. Hej Lisbeth, jeg håber vi får set Olive i blomst, jeg husker tydeligt hvordan du passede på den sidste år og dækkede den til om natten, for den skulle blomstre.
    Nøøøj hvor er den Compassion smuk, den kunne jeg godt ønske mig.
    Rigtig god weekend til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja lad os håbe, Olive får lov til at blomstre, sidste år frøs knopperne, men der kom heldigvis en efterblomstring. Det der slår den ud er frost om natten og sol om dagen, men det hjalp ikke at dække den sidste år, frosten blev ved for længe.
      Ja Compassion er rigtig smuk, den må på din ønskeseddel :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her var det hvidt da vi stod op i morges men ved 10 tiden var det væk igen ellers har det bare været gråt i gråt med regn af og til. Så da jeg kørte hjem fra arbejde forkælede jeg mig selv ved at købe 3 flotte Orkideer med helt op til 40 blomster/knopper i en lys lime farve så det er da lidt forår. Flot gøgeurt den har jeg aldrig prøvet har hørt at den er lidt besværlig at få til at trives. Passer det? Kan du ikke komme til at dække Olive lidt hvis frosten kommer for det er da ærgerligt hvis den misser blomstringen. Dejligt med mange dyr i haven græshoppen er stor og flot men næppe til gavn men tudserne skal vi være glade for selv om det ikke er særligt rart at stikke fingrene i sådan en når vi roder i jorden. De er stort set også de eneste dyr der kan være i fred i haven for min kat Emil stort set alt andet skal jagtes. Den lille gudeblomst er en rigtig skønhed har før haft en men den gik ud måske jeg skal prøve igen. Klatrerosen er rigtig fin med den lyse ferskenfarve og den gule midte. Får den ikke kamp til stregen af birketræet? Måske du skal ud med vandkanden.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nå I havde også sne, vi har kun fået slud, det var ikke en gang hvidt til morgen. Det lyder lækkert med tre flotte orkidéer med så mange knopper, det er da skønt. Jeg glæder mig stadig over mine roser, som står flot endnu. Gøgeurten har jeg bare plantet, ingen problemer i det, jeg har forsøgt at strø lidt af de fine frø rundt omkring, men har ingen resultater set endnu.
      Sidste år forsøgte jeg at dække Olive, men det blæste så meget og frosten var hård, så desværre hjalp det ikke. I år har jeg sat grangrene rundt om, men de når ikke op til blomsterne, så det hjælper nok ikke.
      Det er sjældent vi ser noget til tudserne, men vi hører dem, jeg har kun set en en enkelt gang før.
      Jeg har set, at gudeblomsten er lidt vanskelig og at den er gået ud for flere, jeg har været heldig, at den bare kommer igen hvert år, sidste år købte jeg en mere, så jeg håber, at de blomstrer i år igen.
      Rosen er fra sidste vinter, men jeg var godt nok lidt bekymret for den i den tørre sommer. Den står i vores regnvandsbed, men selv det var knastørt i sommer. Jeg vandede den af og til, men vandet løb jo bare af.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth Det er da helt vildt som det blomstre hos dig, så langt er vi ikke på det flade Amagerland. Håber dine overlever vinteren. Og som altid dejlige billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja der er da lidt blomster, tak skal du have.

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Sikke grøn din have er, heroppe nord på er snestormen i fuld gang og her er masser af sne. Busser kører galt og lastbiler sætter sig på tværs af vejen. Heldigvis er der weekend nu. Jeg kan også godt lide din gudeblomst og din gøgeurt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er lidt underligt at sidde her på vores lille grønne ø og se snebilleder fra Nordjylland. Godt du ikke skal ud og cykle i det vejr.
      Det er også fine blomster både gudeblomst og gøgeurt.

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Ja! heldigvis har vi ikke fået så meget sne her hos os.
    Dejlige forårsblomster du viser.
    Gåseurten er bare så fin.
    Gudeblomsten er også smuk.
    Har været ude og købe nyt kamera i dag...........og det blev et Samsung systemkamera..........og det fulgte en tablet med.Så nu skal jeg lige lære det at kende.God aften knus Jette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nej I har heller ikke fået så meget sne, underligt med alt det, de har i Nordjylland.
      Ja både gåseurt og gudeblomst er fine.
      Godt du endelig har fundet dit kamera, ja så er der lidt at lære, men det kommer nok.
      God aften og knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Jeg håber du får lov at se din flotte rhodo i blomst, for den ser virkelig lovende ud.
    Det er dog helt utroligt så langt dine primula er fremme, dejligt livsbekræftende i denne mørke tid.
    God weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja det håber jeg også, der er mange fine knopper på.
      De har blomstret hele vinteren, det er jo ikke så koldt hos os, hm jeg synes nu det var koldt nok til aften :)
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Ja Olive satser ved at være så tidlig på færde, lad os håbe at det milde vejr fortsætter så du ihvertfald kan nå at nyde den første blomst inden vinteren rigtigt sætter ind.
    Jeg skal da ellers love for at du også kan byde ind med en masse skønne forårstegn i haven, din klematis er lige så utålmodig som min ;)
    Erantis syntes jeg ikke at have set her endnu, jeg skal da vist ud og lede i morgen, hvis regnen ellers stopper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja den lever livet farligt, jeg håber at få lov at se den i blomst, i og med den er den første er den bare så skøn.
      Ja det tænkte jeg også på, da jeg så din klematis.
      Du må ud og kigge efter erantis, de er der garanteret, så langt som din have er fremme :) ja regn får vi da rigeligt af, men deres sne bliver jo også til vand.

      Slet
  14. Ja her ligger der da lidt sne tilbage......men det er en gang sjap og ikke rart at jokke rundt i.
    Hos dig ser det jo helt forårsagtigt ud, med både erantis og Olive, som godt nok er tidligt ude. Krydser fingre for, at du får den i blomst! Det er jo en ren gyser......men I plejer jo at have det en kende mildere end os.

    SvarSlet
  15. Hej Bente
    Nå I har fået lidt sne, det er nok væk nu. Når det tør så hurtigt, bliver det bare træls at gå i. Vi har stadig ingenting hos os, men det blæser meget og er gråt og regnfuldt.
    Ja Olive er tidligt ude, måske er det godt nok, hvis vi alligevel ikke får frost og sol, nu må vi se. Jeg synes, det er koldt, men nok alligevel mildere end hos jer.

    SvarSlet
  16. Åh forår på øen.....skønt ser det ud både både planter og dyr trives hos dig :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Det virker nu ikke særligt forårsagtigt, nærmest lidt deprimerende.
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Kære Lisbeth.
    Vi må da håbe at R. Olive bliver skånet for frost -- du må overdække den.
    Fint at du har Primulaer og dejligt at se Erantis, dem "hilser jeg også på" hver dag her. Vi havde sne i går så det er bare "sjap" i dag
    med tøsne/regn.
    Sjovt med du har en Tudse og en græshoppe.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja lad os håbe, at R. Olive bliver skånet for frost, det er ikke nemt at overdække den, det gjorde jeg sidste år, men det blæste af.
      Ja dejligt med forårsbebuderne. Ingen sne her hverken i går eller i dag.
      Ja det er fint med lidt dyr i haven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet