lørdag den 28. januar 2012

Liljer 1. del

I dag som lovet indlæg om liljer, jeg har rigtig mange billeder af liljer, alle  forskellige liljer, tror jeg, så det bliver delt op over to dage.
Kulden er gennemtrængende så længe holder man ikke i haven, og hvad skal man også lave derude? Frossen jord er meget ubehageligt at gå og at kigge på. Og den lille hund fryser, hvis den ikke får trøje på.
Vicky er en basenji,  en afrikansk hund, derfor har den det bedst om sommeren eller ved brændeovnen.
Den har ikke noget særlig pels og må have trøje på i denne kulde :o)

Anastasia
Big Brother en skøn stor og lækker lilje.
Dimention jeg har en forkærlighed for de mørke
Desværre han jeg ingen navn  på denne, men den dufter skønt
Eyeliner
Frankfurt
Gizmo hedder denne her, min søn har en kat, som også hedder Gizmo :o)
Desværre kender jeg ikke navnet på denne skønhed
Heller ikke denne, kender jeg navnet på.
Eller denne

Så kan vi vist ikke klare mere skønhed for i dag.
Fortsat god dag.

Til allersidst aftenhimlen fra i torsdags.

23 kommentarer:

  1. Ładne ubranko ma piesek. Lilie piękne i aż mi zapachniało :-). Pozdrawiam. *** Pænt tøj har hund. Liljer smukke og indtil jeg lugter :-). Med venlig.

    SvarSlet
  2. Du har da et ganske flot udvalg af liljer. Jeg har lige stået i en blomsterhandel og nydt duften fra en buket og blev enig med mig selv om, at jeg måtte have nogle af disse smukke og duftende eksemplarer.

    Fin trøje, som vuffi´en har fået på. Så kan den spankulere stolt afsted.... for jeg går ud fra, at den kun har den på udenfor ? :)

    SvarSlet
  3. Hej Giga
    Ja er den ikke fin den lille hund :o) Nogle liljer dufter bare så skønt.
    Hej Frøskuffen
    Hyggeligt at du kigger indenfor. Liljer dufter så dejligt, men jeg plukker dem ikke ind, for man mand er allergisk overfor duft og pollen.
    Du har ret, den har mormalt ikke trøjen på ind, men den kan ikke komme hurtigt nok ind til brændeovnen :o)

    SvarSlet
  4. Sikke en stilfuld lille hund, den er rigtig sød :o)

    Dejlige liljer.
    Dimention ser rigtig lækker ud, den kendte jeg ikke.
    Jeg er også ret vild med Eyliner.
    Hvide liljer er så smukke og poetiske.

    -karina

    SvarSlet
  5. Nøøjj, hvor er den sød :o).
    Vi har også måttet finde en jakke til vores Dansk/svensk, da den fryser, når jeg bare står stille og laver noget. Og blive inde? nixen bixen.
    Men den har allerede lært at knappe den op og lege med den istedet. Ender med jeg skal have en rygsæk til den :o(.
    Dine liljer er så smukke og helt billefri! Hvordan gør du?
    Mine er altid gnasket helt ind til stilken, og så er der jo ingen pynt mere.
    Anne Marie

    SvarSlet
  6. Smukke liljer du viser frem - liljer er i det hele taget betagende :-) Jeg er altså også lidt vild med de mørkløvede både den lilje du viser men også andre mørkløvede planter.

    Jeg bliver lidt nysgerrig, når du skriver at Bent er allergisk overfor dem. Men har han ingen problemer i haven ift. allergien? Jeg er selv allergisk overfor dem og har derfor ingen i haven, men ville gerne, hvis ......

    SvarSlet
  7. Hej Karina
    Ja både Dimention og Eyeliner er lækre synes jeg. Det ligner jo netop eyeliner der er i kanten, det er da flot.
    Hej Anne Marie
    Jeg kan godt huske at dansk/svensk gårdhunde er slemme til at stå og ryste, nogen gange er det af iver, og nogen gange nok af kulde. Nej inde, når mor er ude, det kan bare ikke lade sig gøre.
    Med hensyn til biller gør jeg ikke noget særligt, klemmer dem
    i stykker,jeg finder og fjerner ekskrementer fra de liljer, det sidder på. Det er så heldigt, at de vælger en enkelt eller to, resten lader de som regel være, det er ligesom med øjenbæerne, dem tager man bare ikke billeder af :o)
    Hej Susanne
    Ja man kan bare ikke leve uden de mørklødede og heller ikke uden de gulløvede :o)
    Bent har græspollen allergi, og har en idé om, at han ikke kan tåle stærke dufte, men tilsyneladende generer det ikke så meget, når de kun er i haven og jeg lader være med at plukke ind. Det er jo heller ikke altid til at vide, hvad det er der generer, men græspollen, det ved vi.

    SvarSlet
  8. hold da helt ferie en samling liljer ,den ene smukkere end den anden.-Ja det er koldt derude , godt den lille hund har trøje på,-min lille Maggie har også fået en vinterfrakke ,men har heldigvis kun brugt den to gange, hun kan godt tåle lidt kulde bare hun er i bevægelse det er værre hvis hun blir våd så blir hun kold .
    rigitg god søndag herfra..

    SvarSlet
  9. Nurh... Vicky er da for sød :o) Strikker du selv, eller... ?
    Sikke en lilje-kavalkade du hoster op med, de er så flotte. Jeg er helt vild med blomsterne, men må indrømme at bladene ikke siger mig så meget :o)
    Glæder mig til at se 2. del i morgen...

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  10. Kære Lisbeth, jeg skal da lige love for du at du gør det grundigt når du går igang med at samle. Også en imponerende samling liljer, hvor er de dog skønne, og jeg falder også pladask for den mørke. Jeg satte nogle liljer i efteråret og glæder mig meget til at se hvad der kommer ud af det.
    Hvor er han sød din hund med trøje på, - men jeg kom til at tænke på noget... du har da KUN to hunde og en Bent, ikke sandt...!?? ;o)

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth. Wauv sikke en samling og hvor er de bare smukke. Hvornår sætter man liljeløg? Jeg vil så gerne have nogle i mit bonderosebed, mon man kan sætte løg i februar/marts?
    Din hund er bare fin med frakke på. Den skal jo ikke fryse den lille hund! Rigtig god søndag til dig og Bent.

    SvarSlet
  12. Tak Jonna
    Min lille hund er aldrig ked af at få frakken på, jeg går ud fra, at det er fordi, den er nødvendig.
    Hej Bettina
    Nej jeg strikker ikke, jeg var heldig, der var en i Netto sidste år, den bliver brugt flittigt :o)Jeg synes ikke bladene på liljerne generer noget særligt, derimod dem på irisne, de er lidt træls at se på på denne årstid.
    Hej fru Friis
    Jeg tænkte egentlig ikke over, at jeg var samler af liljer, men jeg har da godt nok mange, så det er jeg nok. Jeg er samler af mange forskellige planter :o)
    Du kan godt glæde dig til dine springer ud, det er også en fantastisk blomst.
    Jo jeg har kun to hunde, en Bent og 3 voksne drenge :o)drengene bor i hver sin landsdel. Fyn, Jylland og Sjælland.
    Hej Birgitte
    Det er nemlig det helt rigtige tidspunkt at sætte liljeløg på februar/marts. Husker du ikke jeg havde et indlæg om et sted man kunne købe liljer, du kan læse om det her. http://hneballehaven.blogspot.com/2011/11/liljelg.html
    Jeg bestilte den gang og regner med at løgene kommer sidst i februar eller først i marts.

    SvarSlet
  13. Dejlig lille hund den Vicky....Tænk hvad man kan finde i Netto (her tænker jeg selvfølgelig på frakken)!!
    Skønne liljer - elsker duften af dem - og du har ret den kan være meget kraftig indendøre.
    Endnu en skøn aftenhimmel...

    SvarSlet
  14. Hej Bente
    Ja der er mange skønne ting i Netto, om et par måneder er der nok også planter :o)
    Liljer er bare dejlige også duften, men det er bedst at holde dem ude i haven.

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth
    Hvor er dine liljer smukke og flotte. Det ser ikke ud til at de er plaget af de røde biller eller snegle,
    og hvor er din lille hund trendy med sådan en fin varm sweater.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
  16. Smukke liljer! Jeg har kun et par stykker, som jeg ikke kender navnene på.... Lige nu nyder jeg duften af det kæmpe bundt jeg købte i Føtex i fredags. Elsker duften, men kan godt mærke, at den er tung og kan godt forstå dem, der ikke bryder sig om den.
    Skipper

    SvarSlet
  17. Hej Kirsten
    Jeg har de røde biller, men slår dem så vidt muligt ihjel, og så er de flinke til kun at ødelægge en enkelt eller to.
    Hej Skipper
    Ja liljer har en skøn duft, men det går bedst at have dem udenfor. Det kan hurtigt blive for meget indendøre :o)

    SvarSlet
  18. Hunden er sød, og hvor har du dog mange smukke liljer.

    SvarSlet
  19. Tak Aase
    Nu er der et nyt indlæg med flere liljebilleder.

    SvarSlet
  20. Hæ, hæ, Vicky er godt nok lækker :-)

    Jeg er vild med den mørke lilje.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  21. Hej Marlene
    Det tror jeg også den selv synes, altså Vicky :o)
    Den mørke lilje er skøn, den har jeg i det mindste navnet på, jeg har desværre ikke navnet på mine iris. De fleste af dem er købt i Lille Malund.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  22. Ok - tak for info. Hun har også handlet hos mig flere gange, så jeg kan jo spørge hende :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  23. Lisbeth/ Høneballehaven.
    Tak jeg kigger.

    SvarSlet