fredag den 19. august 2022

Pirouette og alle de andre roser

Den er fantastisk blomsterrig, så har du plads til en klatrerose, kan jeg anbefale den.

Pirouette 

den blomstrer og blomstrer sammen med en clematis op i et figentræ, og den dufter skønt
men der er flere roser i gang igen.
Charles Austin
Crocus Rose
Fighting Temeraire
King´s macc
Lady Emma Hamilton ligner til forveksling
Lady of Shalott bortset fra duften. Hamilton har en fantastisk duft.
Nigrette er en smuk mørk rose, hun er ret sart, så jeg har flyttet hende til en potte, ellers dør hun for mig. 
Odyssey
Schneewittchen
Sharifa Ashma er smuk og velduftende
I mellem roserne står:
den røde melde flot og strunk, men det kan ikke være længe, før den må fjernes med alle de frø, kan jeg hurtigt få for mange mellem roserne.
Det var det positive, det er værre med det negative
Efterår!!!
Nej nej det er alt for tidligt, men jo desværre er der visse ting, der viser efterårsfarver allerede.
en løvfældende rhododendron 
Parasolblad er helt gul
Pileurtens løv har også brune blade
Hjertetræet står her bagved den gule vandgran, bladene ser lidt trætte ud
Tupelo/Nyssa sylvatica får smukke høstfarver, den er allerede begyndt.
Lidt andet:
Havefuchsiaen har mange blomster
brogetbladet hortensia
en helt intakt hosta er sjældent nu, det må være tørken, der holder sneglene væk.
Syrisk rose med forskellige farver blomster
Tuja Sabrina
her er den helt tæt på, så I kan se, at den har brogede blade, der blev spurgt til den i sidste indlæg. 
også denne her blev omtalt i sidste indlæg, det er ikke en kornel, men en brogetbladet jasmin/Philadelphus coronarius Variegata, den blomstrer ikke, det behøver den ikke med så smukt et løv.
Jeg håber, I vil nyde billederne, god weekend til jer, jeg skal passe børnebørn i morgen, det bliver hyggeligt.




18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Nei, dessverre så har jeg ikke plass til flere roser nå. Jeg fikk plantet min nye rose i går, så nå er det ikke plass til flere. Det må i såfall være at noen dør, og det håper jeg jo ikke. Så flott din brokebladede sjasmin er. Jeg er så glad i alt med med variegerte blader :)
    Hygg deg med barnebarna!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det håber jeg så heller ikke, du får, de skulle jo gerne overleve :)Mange holder meget af variegerte blade, det er også flot.
      Ja det vil jeg prøve på, tak
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Så er vi på vej hjem til Jylland. Tak for en fin rundvisning i din have, tirsdag formiddag. Vi nåede ikke at komme om til dig igår aftes.
    Kom i tvivl om hvilke kogler, det var du gav mig?
    TAK!
    Hilsen Anne Marie Skipper

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Selv tak for besøget, synd det blev regnvejr, men I har nok haft gode dage på øen, siden I ikke kom tilbage.
      Frøene du fik var fra kejsertræet. Jeg kunne næsten ikke huske det, men så kom jeg i tanke om det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Tak for svar🌞

      Slet
  3. Flotte roser du stadig har. Og den hosta wow, ingen sneglehapser...
    Jeg er ikke sikker på den thuja er min smag. Men jasminen er flot rigtig flot.
    Ja det går den vej hønsene skraber,,, mod mørkere tider, efteråret. Men som vejret er som det er nu, så glæder jeg mig faktisk.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der er stadig nogle flotte imellem. Til gengæld er der ikke mange hostaer uden sneglespor, derfor blev jeg også forbavset over denne.
      Ja men det er helt fint vejr nu, men noget mere regn ville være godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Piruette ser virkelig god ud. Selvom vi ikke decideret mangler vand, er der alligevel planter, som hænger lidt. Må skyldes det lige så meget varmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg er rigtig glad for min rose, en af de mest flittige. Ja varmen gør sikkert også noget. Her er flere af bladene halvvisne at se på.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Pirouette er godt nok flot, du er ret heldig med dine roser, jeg er kun en anelse misundelig :-)
    Jeg tror da at jeg også skal have gravet min Nigrette op og sat i krukke for den er også en sørgelig historie, og det ser da ud til at det du har gjort er dens redning.
    Ja det tidlige “efterår” er lidt trist men jo en konsekvens af tørken. Her har vi været heldige at få små 10mm mere natten til igår og idag har det mest været gråt med lidt drypperi ind i mellem, og temperaturen har været til at holde ud så det har faktisk været dejligt :-)
    Det er da fantastisk med en helt uskadt hosta, ja noget har tørken været godt for.
    Ja den er virkelig fin den brogetbladet Jasmin, så ærgerligt at jeg ikke havde plads.
    Det bliver da så hyggeligt at passe børnebørnene, det er jo ikke så tit det sker.
    Jeg skal med kaktusklubben til Vallensbæk hvor vi skal besøge Danmarks eneste kaktusgartneri. Tænker at det også bliver en hyggelig dag ud af det.
    Rigtig gid weekend til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg er heldig med mine roser, især når de ikke får vand. Nigrette var døende, jeg havde en mere, der døde - siden har denne stået i potte, det går fint, så det må du prøve.
      Ja vi må leve med det tidlige efterår, når vi har den tørke, I var da heldige at få mere regn, vi fik også lidt men ikke meget. Her dryppede det hele formiddagen, men ikke noget, der betød noget. Det er rigtigt, at temperaturerne var til pas for en gang skyld.
      Ja det bliver hyggeligt med børnebørnene, de er ankommet, vi håber, de kan enes i morgen ;)
      Rigtig god tur til Vallensbæk, det bliver også hyggeligt og spændende.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Härlig rosenblomning och jag kan ana den fina doften. Jag har börjat plantera de i grupper om 3 eller 5 av varje eftersom jag vill kunna plocka till buketter utan att det syns.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja godt du kan ane den fine duft :) God idé med 3 eller 5 i hver, når du vil kunne plukke til buketter.
      Kram

      Slet
  7. Uha ja vi har ikke lyst til at tænke på efterår, men du har ret i at flere planter begynder at få de farver. Lækkert med roser (og andre planter!) som vi kan regne med måned efter måned og år efter år.

    SvarSlet
  8. Hej Sydney
    Det er for tidligt med efterår, men tørken har bestemt. Heldigvis kan man glæde sig over roser og andre planter lidt endnu.

    SvarSlet
  9. Efteråret må meget gerne vente lidt endnu - vi er jo slet ikke færdige med sommeren endnu!
    Mine remonterende roser var kommet fint, mens vi har været væk, men holddaop, hvor er der meget, der lige skal løbes over i en have, når man har været væk i 17 dage! Også selv om vores huspassere havde gjort deres bedste, så gør de selvfølgelig - og skal naturligvis heller ikke - det samme, som man selv ville have gjort. De har gjort mig en stor tjeneste, og det er jeg meget glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er tidligt nok endnu med efteråret, desværre gør tørken sit til, at det kommer tidligt. Det er altid spændende at komme hjem og se til haven, når man har været væk nogle dage. Selvom huspasserne ikke har gjort det, du selv ville have gjort, er det dejligt, at de hjælper, det kan ikke undværes, når man er væk så mange dage.

      Slet