onsdag den 17. august 2022

Troperegn

 Nej det var det nok ikke, men regnen væltede ned mandag kl. 23.30 og det tordnede i baggrunden. Det var dejligt at ligge i sengen og lytte til regnen. Da vi stod op, kunne vi se, at vi havde fået 8 mm, ved 10 tiden, da jeg havde havegæster, kom der mere, så vi endte på 12 mm. Det var dejligt, men selvfølgelig kan vi bruge meget mere. Vi er trods alt taknemmelige for, at vi fik noget. 

Her kommer lidt billeder fra før regnen:

Phlox og Astilbe

Echinacea
hortensia, rosen Clementina Carboneri og liljen 
Entertainer, den er trofast og en af de sidste hvert år, tak Anne. 
Clematis Söderhjälme
Hemerocallis Ed Murray
Himmelsk Bambus/Nana Domestica (jeg har to, jeg viste den anden for et par dage siden,
den havde en blomst, det har denne ikke. 
R. fictolacteum
Ranunkelbusk
Helenium/solbrud
Tuja Zebrina
Roser, næsten de samme som sidst, det er dem, der blomstrer nu
Audrey Wilcox
Carl Nielsen
Charles Austin
Clarét
Dixiland Linda
Hjemmelavet for et par år siden, det er Strawberry Hill
Souvenir de Malmaison
De sidste billeder er taget efter regnen

nordbedet
I dag vil jeg slutte med endnu  et billede af aftenssolens stråler, der skinner på bagsiden af en.
 rhododendron
og dog - her kommer lige et billede fra denne morgen
En smuk morgen med dis over landskabet. 

God varm dag til jer. 😰

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så godt at du også fikk litt regn. Jeg fikk 44 mm tilsammen på to dager, og det er jeg veldig glad for.
    Så fin din rose Carl Nielsen er. Jeg har blitt så glad i roser i den fargeskalaen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var godt med lidt regn, de lover mere på fredag, så jeg håber. Du fik endelig en ordentlig portion. Jeg syntes egentlig, at Carl Nielsen rosen var rigeligt stor, men det gør jeg ikke mere, jeg er vild med dens skønhed.
      Klem

      Slet
  2. Wow! 12 mm! Det må have været en fornøjelse at lytte til regnen om natten. Her havde vi lidt bulder i det fjerne, et par flotte lyn (måske på Samsø?) og fik 4 dråber, så det var en skuffelse. Der er en del planter som simpelthen er ved at brænde af i varmen, og det hjælper ikke mere med vanding. Hvis man skulle opveje et tørkeindeks på 10 har jeg regnet ud det kræver (mindst) 10 kander vand pr. kvadratmeter - og det er jo helt urealistisk.
    Dit første billede med floks og er så fint med den brogede benved ind imellem, men også parykbusken, Hortensia og solbrud gør sig godt nu, og dit disede morgenbillede efter regnen er bare smukt!
    Tillykke med regnen! Det er da en begyndelse...

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi var heldige med 12 mm, kan jeg forstå. Det var en fornøjelse at lytte til regnen om natten. Det er frygteligt med den tørke, de havde lovet 30 mm her på fredag og også på Sydfyn, hvor vi havde planlagt et besøg på fredag, nu har jeg aflyst turen på grund af regnen som ikke kommer, ja men altså.
      Det er faktisk ikke en broget benved, men derimod en broget uægte jasmin, den er så fin. Ja der er stadig noget fint og kigge på, det sidste billede er fra i dag, det var mandag, vi fik regnen.
      Tak ja lad os håbe, at det fortsætter, men nu tvivler jeg igen.
      Knus

      Slet
  3. Til lykke med regnen. Den lod længe vente på sig. Vi fik kun 2 mm, mens der var skybrud i Skive kun 10 km væk. Er din thuja brogetbladet, eller er det lyser, der skinner på blanke nåle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, ja og vi troede, at vi skulle have mere på fredag, men det lader ikke til det. Tuja Zebrina er brogetbladet og efterhånden blevet pænt stor og flot, købt hos Anne Marie.

      Slet
  4. Orv hvor er I heldige,, 12 mm. Vi fik max 10 dråber. Det plettede lige fliserne.
    Dine før regn billeder ser nu osse fine ud. Phlox er da friske i blomsten. Mine er alle klappet sammen og flere er klippet ned for at overleve.
    vi håber på regn på fredag, men ærlig talt tror jeg ikke på det.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Efterhånden som jeg ser, hvad I andre skriver, føler jeg mig også ret heldig. Mine phlox står i skyggen, dem i solen er afblomstret nu. Nej de havde lovet regn fredag, nu ser det ikke ud til, at nogen af os får regn. :(
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Godt at høre at det regnede på Samsø. Tirsdag eftermiddag kom der er en byge som gav 3mm. De manglede lige en mark at høste da det begyndte at regne, det er ikke altid til at få alting til at passe sammen.
    Hvor gammel er din Nandina? Jeg synes ikke min bliver størrer. Hvor er det et flot billede af aftensolens stråler på din rhodo. Jeg overvejer at flytte noget af min ranumkelbusk ned i skoven, den står op af væggen og jeg synes ikke den kommer til sin ret, men den er måske lidt kulde følsom?
    Har været en tur i forstbotanisk have i Århus i dag, det var spændende, desværre var der mange træer uden navneskilte, så ved man jo ikke hvilken slags f.eks eg man står ved, men der var alligevel mange jeg kunne kende på bladene. Vi var taget til byen for at se Marselisborg slotspark, men der var desværre lukket indtil 31. august, så det var heldigt vi fandt det andet.
    Nu skal konen med saksen ud og finde dræbersnegle.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var dejligt med regn, det ser ud til, at vi var heldige, ingen andre har fået ret meget, og det der var lovet kommer åbenbart ikke, vi får se. Nandina er jo ikke så stor, jeg har to, en købt i en planteskole, den er en pæn størrelse med blomst, den anden er ikke så stor, men den får det fine løv. Den er købt i Lidl :) Men de klarer sig begge fint. Jeg tror ikke, at den er kuldefølsom, men den er tørketålende.
      Det er træls, når der ikke er skilte på træerne, godt du kunne kende dem på bladene. Ærgerligt med Marselisborg slotspark, den har du så stadig til gode.
      God "fornøjelse" med at dræbe dræbersnegle. Køb dig et tidseljern og brug det i stedet, så skal du ikke går og bukke dig, det er hårdt. Selv her efter regnen har vi ingen set, det er utroligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja endelig fik vi lidt vand og noget bulder og brag, et sted mellem 15 og 20mm blev det til, men jeg ønsker mig meget mere. Godt at I også fik lidt. Selv om det på dine billeder ser grønt og frodigt ud så tænker jeg at det hele nok er godt tilfreds med de 12mm.
    Ja det ser jo flot ud på billederne, men du går jo nok også uden om det der er lidt træls at se på, det bliver man jo også bare trist over at se, så tak fordi du finder det der glæder os :-) og roserne er så flotte, de løfter da mit humør og så forsøger jeg at glemme alt om mine egne triste pinde :-) og om ikke andet så kan du jo altid vise nordbedet frem, det er jo altid et hit.
    Solstråler på den fine rhodo er så smukt, ligesom morgendisen også var, her var det nærmest tåget.
    Nu ser det heldigvis ud til at hedebølgen er ved at være slut, det har dælme også været nogle varme og trættende dage. Trætheden melder sig tidligt, men det har ikke været nemt at sove, men håber det bliver bedre i nat.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
  7. Hej Anne
    Endelig en der har fået mere regn end os, så I har ligget heldigt for bygerne. Per fik kun 4 mm. Ja de 12 mm er da en god begyndelse, jeg troede, vi skulle have mere fredag, men nej det ser det ikke ud til.
    Ja jeg må indrømme, at jeg sjældent tager billeder af det, der ser træls ud. Nogle af roserne kan jeg glæde med endnu, og så er der jo altid nordbedet og kønne rhodobagsider.
    Man bliver meget træt af blæsevejr, men hedebølge er nærmest værre, især hvis vi ikke kan sove for det.
    Tak i lige måde eller god nat :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  8. Mange fine blomsterbilder. Men allikevel stoppet jeg mest opp ved din rh. rex fictolacteum. Spennende med det brune filtlaget i sola.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Martin
      Ja det billede tiltrækker sig opmærksomheden :)

      Slet
  9. Åh ja det var dejligt at få lidt regn for en gangs skyld. Luften er helt anerledes frisk! Smukke blomster, du viser. Hortensien sammen med Entertainer ser rigtig godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydnet
      Ja det er ikke så tit det sker med regnen, så det blev nydt. Ja de to klæder hinanden.

      Slet