fredag den 5. august 2022

Hortensia, liljer og roser.

 

Fasanbusk
Rødbirk
I går havde vi besøg af et par, som var meget interesserede i vores mange sjældne træer og buske. Det tog lang tid at gå rundt, så vi nåede ikke det hele. Heldigvis kommer de igen til efteråret, for der er mange sjældne her i haven, og de vil gerne se efterårsfarverne. Vi fortalte om mange af træerne, men til efteråret ser de noget anderledes ud, så vi glæder os til igen at vise haven frem.
Her kommer et par hortensia:
Denne her har brogede blade, Anne har lavet den til mig
fine farver
må man sige
Kaprifolien blomstrer stadig fint
Liljer:





Debbie hedder denne flotte orientalske lilje
Tricolore købte jeg sidste år, den er jeg meget begejstret for
også Montbretia blomstrer nu
Der er også gang i lidt roser nu:
Gloire de Dijon
Aloha er stadig flittig
Apricola
Carl Nielsen
Compassion
Elaine Paige
Heidi Klum
Strawberry Hill
Trojka
og her spydverbena og Jane Austin
Til slut
lidt forkælelse af Bent
og en solnedgang
Rigtig god weekend - nu kan vi igen bevæge os udenfor. Mange har fået noget eller lidt regn, men os i midten af landet blev snydt, også denne gang. 





18 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth!
    Så nydelig det er i hagen hos deg med så mange vakre roser og liljer.
    Du inspirerer meg til å kjøpe flere liljer - finnes så mange flotte. Kjøpte noen i fjor, blant annet en hvit som ligner din hvite, Lillium "Rialto", lukter helt fantastisk.
    Forstår godt at du kan ha mange spennende busker og trær. Det er sikkert lunt i din hage, så du kan ha noe mer sjeldne arter.
    Riktig god helg til deg! Håper det kommer regn til slutt hos deg også, vi har fått litt regn nå- deilig!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Turid.
      Ja flere liljer bliver vi nemt fristet til at købe. Jeg har ikke navne på mine hvide liljer, men de har en dejlig duft.
      Ja der er lunt i min have i forhold til mange andre steder i Dk.
      Tak i lige måde - desværre lover de ikke regn her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Så fin den fasanbusken er. Du har også så mange flotte hortensia. Her er klima akkurat for kaldt til at de ikke vil blomstre her. Roten overlever, men de kommer da bare med blader. Det vil jeg jo ikke ha :)
    Flott kake også, og den likte nok Bent :)
    Klem, og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Denne gang lykkedes det uden problemer :) Ærgerligt at klimaet er for koldt til Hortensia, dem er du jo meget glad for, men så har du dem inde i stedet. Blomster er vigtigt ja.
      Du kan tro, Bent kan lide kagen :)
      Klem og i lige måde.

      Slet
  3. Godt du forkæler din havemand - man bliver jo helt lækkersulten!
    Herligt at få besøg af folk der giver sig god tid i haven, og som vil kigge på træer. Tænker vi skal hen i oktober for at få det fineste høstskrud, men det må vi vende tilbage til når vi ser hvordan det udvikler sig.
    Ellers er der jo ganske godt gang i haven stadigvæk, og her er Montbretia også på trapperne, mens dagliljer sørger for enkelte blomster i bedene. Fasanbusk og Hortensier ser vel nok fine ud!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja havemanden skal forkæles - du kender jo smagen. Jordbærlagkage får I ikke i oktober :)
      Ja det var så skønt et besøg, men de havde nu ikke så god tid, som de gerne ville have, de skulle også en tur rundt på øen og hjem igen den dag. Så mon ikke I har bedre tid, når I kommer til oktober, vi skal godt nok langt hen før det bliver rigtig flot.
      Ja fasanbusken er fin, hortensiaerne med.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Skønne hortensiaer du viser og montbretia, den har jeg ikke i haven, kørte lige forbi et sted i dag hvor der var en hel hæk af monbretia, det så godt ud.
    Her skal jeg love for det stod ned i stænger i går og høje tordenskrald, så jeg kom ind fra terrassen i en frygtelig fart. 5mm regn blev det til.
    Dejligt for dig med havebesøg af folk som interesserer sig for træer, så er det sjovt at have besøg. Har Bent fødselsdag siden han skal forkæles?
    Eller fortjener han det bare? Kagen ser lækker ud. Liljerne er godt nok fristende, men det går ikke. I går kom min bog The woodland garden af Robert Gillmore, helt fantastisk bog om hvordan man skaber en woodland garden fra start, mange billeder og gode ideer, lige det jeg har brug for nu hvor vi er i gang med at tage endnu et stykke skov ind. Vi har fået lavet en masse godt flis af træerne vi fælder, så der kan blive lavet stier.
    Regner med at holde ferie i september så skulle vi være klar til at plante.
    Rigtig god weekend til jer begge.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja hortensiaerne er fine, montbretia har jeg i rigelige mængder, det må vi huske, så du også kan få nogle.
      Nå I fik dog kun 5 mm, vi fik ingenting som sædvanlig, fynboerne og os er lige dårligt stillet, hvad vand angår.
      Ja det var et dejligt havebesøg og ret uventet. Nej Bent bliver bare forkælet, fødselsdagen er ikke endnu. Han elsker lagkage, og der er intet nemmere end at lave en jordbærlagkage. Ærgerligt at du ikke kan have liljer. Lyder som en rigtig god bog til dig og dit woodland. Det lyder godt med flis til stierne, med alt det I fælder, kan det blive til meget.
      Det bliver spændende med plantningen.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Ja phyy, godt vi slap for den hede. Det var for meget. Især når alt er så tørt. Vi fik et par tordenskrald og 4 dråber regn i går eftermiddags. Der kom så osse lidt pjat sidst på aftenen og tidligt på morgenen. Sammenlagt gav det 2 mm..
    Du har osse mange spændende buske og træer. Jeg husker dine efterårsbilleder ojoj. Jeg drømmer osse lidt om at kunne se det i virkeligheden, men det bliver ihvertfald ikke i år. Om et par uger skal Hans ind og have "ommøbleret" sin fod. Så er han på krykker et par måneder minst.
    Smuk fasanbusk. Den er så facinerende at se.
    Du har de orange montbretia.. De er ret så villige til at sprede sig. Men smukke i blomsten. Bare noget af en ulempe bladene smider sig ned oveni naboerne.
    Heldig Bent. Den ser rigtig sommerlækker ud.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var en frygtelig hede, og som ventet fik I heller ikke regn, men i Kbh. fik de til Ed Sheeran koncerten, der havde de slet ikke behov for det, som vi har. Her kom også lidt pjat nu til aften, store tunge dråber over et par gange, men de kan ikke måles.
      Hvis det går bedre end forventet er I da også velkomne sammen med Ulla og John til at se efterårshaven, man ved aldrig hvor slemt det bliver, før det er overstået.
      Ja den orange montbretia breder sig alt for villigt, men smukke er de.
      Ja det er en sommerlækker lagkage, han nyder den i den grad, og han skal ikke en gang dele med nogen ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det var da en varm fornøjelse at ha’ havegæster, her var vi oppe på omkring 32-33 grader og regn fik vi ikke noget af, idag gar det nærmest været koldt i forhold til, det regnet lidt her til aften, men i småtings afdelingen.
    Der er ikke blomst i min montbretia, syntes heller ikke at jeg kan se knopper på vej, og sidste år fik jeg en tot af den gule, der er jeg heller ikke heldig.
    Den brogetbladet hortensia ser da ud til at være vokset godt, desværre bliver det brogede mindre markant efterhånden som sæsonen går.
    Forstår godt din begejstring for Tricolora, er den købt hos Lene? Jeg overvejer en tur ned til dem til åben have her i weekenden, men jeg bliver jo bare fristet over evne, så jeg tænker stadig over om det går an :-)
    Heldige Bent med sådan en skøn sommer lagkage.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Jeg skulle lige handle først :) Det var ikke så galt med varmen, da vi havde gæster, det var om formiddagen. Ja i går var det til gengæld køligt, vi fik 10 store dråber fordelt over 2 gange.
      Mystisk med din montbretia, måske var det for lille en tot, du fik, jeg har rigeligt i hvert fald.
      Selvom hortensiaen mister det brogede, synes jeg bladene har en flot farve, og blomsterne er også fine.
      Jeg var noget i tvivl, da jeg købte Tricolore, den var lidt spraglet, men den er flot. Ja tænker også, du bliver fristet over evne, jeg har tre stående hos Per, som vi snart skal besøge.
      Ja Bent er heldig, han nyder lagkagen helt for sig selv :)
      God dag og god fornøjelse hos Lene.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Ja, nu er det blevet hortensiatid. I supermarkeder og plantecentre er det vel efterhånden hortensiatid allerede fra foråret. Det er jeg ikke så vild med. Det er nu, de bør blomstre - samtidig med linjerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, jeg køber aldrig hortensia om foråret, jeg har efterhånden også en del, ja de skal blomstre samtidig med liljerne.

      Slet
  8. Dessa fantastiska hortensior...och så dina vackra liljor! Underbara! Trots lång värme och torka så orkar de blomma. Ha en fin och glad helg nu :)
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja det er fantastisk, at de blomstrer i sådan en tørke. Tak i lige måde :)
      Kram

      Slet
  9. Fasanbusken er fascinerende flot! Rødbirkens løv gløder i solskin - jeg kan forestille mig at du tit tager en tur fordi den i løbet af sommeren. De flotte liljer og hortensia giver haven en masse dejlige farver.

    SvarSlet
  10. Hej Sydney
    Jeg tager turen rundt mindst et par gange om dagen, man må nyde det, mens det er der.

    SvarSlet