søndag den 14. august 2022

De seje roser

 Lige nu er det for varmt til at gå i haven, derfor kan jeg underholde jer med bl.a. rosenbilleder. Roserne klarer sig fantastisk trods tørken, det er ikke til at forstå. Vi må have god rosenjord, for de får ikke en dråbe vand og heller ingen gødning. For ingen regn er lig med ingen gødning, den kan alligevel ikke opløses på den tørre jord. 

Jeg håber, I vil nyde de skønne rosenbilleder:

der er ved at være gang i en del af roserne. Jeg er hård ved dem, jeg klipper en del af for at få dem til at remontere, det lykkes overraskende godt, der er mange nye skud på vej, så forhåbentlig kan jeg underholde længe endnu med rosenbilleder.
Clementina Carboneri
A whiter shade of pale
Audrey Wilcox
Bitten Clausen er ikke glad for at blomstre her, det er højst den 3. blomst i år, bemærk stråleplet
Charles Austin
Darcey Bussell
Dixieland Linda
Golden Celebration ved siden af rød melde
Pirouette blomstrer flittigt i figentræet
Koko Loco 13.8.
og 14.8.
Margaret Merril
Mme Alfred Carriér blomstrer højt oppe på pælen i yin bedet
Schneewittchen
Teaclipper 
Wollerton old hall

Derimod går det ikke så godt for rhodoerne, de trænger i den grad til regn, om aftenen går jeg rundt og kigger efter dem, der hænger med løvet, så får de en kande vand, næste dag har de rettet sig, det er fantastisk.
R. Edelweiss
R. Wine and roses
Flere af stauderne lider også, især phlox, men det overrasker jer næppe.

Hemerocallis Summerwine er også flot bag fra
Fasanbusken blomstrer flot nu
Himmelsk bambus/Nandina domestica har fine blomster
3 forskellige hortensia står samlet her - de klarer sig fint, men dem mod øst har jeg måttet vande, de hang med hovedet i varmen
Liljen Black beauty 

Her lufter det lidt, det hjælper nogett på de høje temperaturer, som her hos os kun er på 24.7 grader iflg termometeret, det er nok til os. På DMI står der 27 grader, det er tilsyneladende varmere i Tranebjerg. Det er ved at skye til, det gør ikke noget. 
Dejlig varm dag til jer og god start på ny uge. 


18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    En varm hilsen herfra. Er lige inde og få stillet tørsten inden jeg må videre med at flytte vand i skoven, det er heldigvis ikke helt så varmt i dag som i går. Jeg fik intet lavet i går, det var for varmt. Det ser ud som om man har fjernet regnen igen fra vejrkortet i næste uge, øv!
    Dine roser ser rigtig fine ud, og det er imponerende uden vand. Mine dahlier klarer sig også fint uden vand, jeg skal bare huske at plukke af dem så de laver nye skud.
    Selv Zulu synes det er for varmt - selvom han er en afrikansk løvehund, så han nyder de sene aftenture når det er blevet lidt køligt.
    Fortsat god søndag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er med at drikke noget vand i denne hede tid. Du har noget at gøre med at flytte rundt på vandet. Ja det er sikkert varmt hos jer, det er det bestemt også her, jeg laver lidt formiddag og aften. I eftermiddag har jeg haft en rundvisning. Her er stadig regn på fredag, vi får se.
      Ja jeg er også imponeret over mine roser, men også over dine dahlier, imponerende.
      Stakkels Bellis gisper også, den har noget mere pels end Zulu, så vi må gå kortere ture.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Her er det 28 grader, og jeg har arbeidet ute i 5 timer i dag. Mest i halvskygge, men det har vært veldig varmt. Takk for de flotte roser. Jeg får også god remontering på mine, og det skyldes nok det varme været.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er nok endnu varmere hos dig, men hvordan holder du til at arbejde i den varme, det klarer vi ikke her, du er sej. Ja måske er det det varme vejr, der er skyld i remonteringen.
      Klem

      Slet
  3. Jeg har sandelig nydt alle dine flotte rosenbilleder! Fint de stadig klarer sig, men de har vel dybtgående rødder i modsætning til rhodoerne. Her er det også for varmt, men i aften må jeg ud med slangen igen. Der er meget her der nærmest ser døende ud, og det er trist at se på. Skyggebedet klarer sig nogenlunde, men i solsiden... Uha-uha!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Dejligt at høre at du har nydt alle rosenbillederne. Ja deres rødder må være meget dybtgående, heldigvis for det. Det er værre med rhodoerne, så jeg må også ud med slangen - denne gang et andet sted i haven. Alt der står i sol ser desværre forfærdeligt ud - selv ukrudtet.
      Knus

      Slet
  4. Flotte roser du har. Mine er ramt af stråleplet de fleste, der er nu heller ikke ret mange blomster i dem.
    Her har det været 29g i skyggen, så ikke noget havearbejde i dag. Bortset fra vandkande gymnastik.
    Er himmelsk bambus tørketolerant? Den ser så fin og frisk ud..
    Og din fasan er osse fin, den ser heller ikke ud til at lide i tørken.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      ja med 29 grader kan man ikke lave havearbejde, jeg har været rundt med en dame i haven, men jeg har ikke lavet noget. Nu skal jeg så ud og vande. Jeg googlede lige himmelsk bambus En eviggrøn busk med et flammende efterårsløv den står med vinteren igennem. Den er tørke og vejrtolerant og tåler at stå i let skygge. Så ja den er tørketolerant. Fasanbusken står det mest fugtige sted i haven, så den klarer sig fint, ja altså den fryser lidt ned om vinteren, men overlever.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Rhododendron og hortensier holder vi også øje med og lader roserne passe sig selv. Det første billede er virkelig flot og signalerer overhovedet ikke tørke, faktisk tværtimod.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja så er vi enige, også roserne må passe sig selv hos jer, men I får så også noget mere vand. Det bed jeg viser først er ret tørt og ikke til at arbejde med, men det klarer sig alligevel.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det er da fantastisk underholdning det der rosen show :-) så det blev nydt. Det er en deprimerende omgang at kigge på mine, ja faktisk er der ikke ret meget der ikke lider og er ret så trist at se på, jo der er lige mine kaktus, de stortrives jo i dette varme vejr, også uden at de skal vandes hele tiden.
    Jeg har som dig også givet de Rhodoer der hænger en kande vand, og pludselig er jeg glad for at jeg ikke har så mange som dig :-)
    Det er også med at nyde liljerne, for de er desværre ved at være på retur, ihvertilfald her, men de hænger da i det mindste ikke :-)
    Så må jeg vidst hellere tænke på at krybe til køjs, så jeg kan være frisk til at stå tidligt op i morgen :-(
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
  7. Hej Anne
    Ja det er godt at kigge på roser, især når man skal starte op efter ferien, føler med dig. Nej når det er så tørt, er det ikke sjovt at gå rundt derude, lad os håbe på regn, der skal godt nok meget til.
    Ja det er ikke sjovt at have så mange rhodoer, især ikke når de skal have kunstigt åndedræt.
    Der er ikke mange liljer tilbage, men du har ret, de hænger ikke.
    God arbejdslyst i morgen, øv at ferien er forbi nu. Tænk at ønske sig nogle år ældre ;) så du kan slippe for at arbejde.
    Sov godt
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  8. Härligt att blommorna fortsätter blomma bra trots torkan och att den klippning ger längre blomning. Sen hoppas jag att ni får regn snart.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det håber jeg bestemt også, det er trist i haven nu.
      Kram

      Slet
  9. Det ses næsten ikke på dine billeder, at haven er tørkeramt. Men man kan jo heller ikke se, hvor meget du har vandet. Hvis roser får rigeligt med vand om foråret, så de kommer godt i gang, kan de vel klare en temmelig tør sommer.
    Du har heldigvis mange skyggefulde steder i haven, for det er næsten umuligt at opholde sig i solen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Nej det siger de alle, og der er da også grønt derude, men jorden er knastør og rhodoerne hænger med bladene. Desværre fik vi ikke så meget regn i foråret, men februar var heldigvis god.
      Ja det er jeg glad for, det er umuligt at være i solen, den varmeste dag var i går, men vi fik en ordentlig skylle i nat, det var skønt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Hønen. Jeg elsker botanik, ISÆR hhv tomat plantning med æggeskaller. Min farfar lærte mig metoden, det lugter om sommeren, men trods alt blomstrer det jo op og ser vældig nydeligt ud. Tak skæbne! Aldrig giv koldt vand til en gås. Hej hønneballerne. Venter helt febrilsk på dit klart spændende svar.

    SvarSlet
  11. Kære anonyme
    Jeg kan nu bedst lide at svare de ikke anonyme, det er rart at vide, hvem man skriver sammen med. Jeg synes, din kommentar er svær at svare på, men tak for den, og hav det nu rigtig godt.

    SvarSlet