søndag den 7. august 2022

De lange kig og duften af regn

 Jeg var i gang med at fjerne storkenæb, da der pludselig kom en byge ind over os, inden jeg nåede ind, kom duften af regn, det er en skøn duft, når der er tørke. Vi fik kun 1 mm :( men duften fik jeg dog.

Jeg har taget billeder af de lange kig i haven, det er det nemmeste, når det som sædvanlig blæser ½ pelikan. Åh hvor er jeg træt af den udtørrende blæst, nå nok om det - her kommer billeder, 

de fleste af billederne er taget fredag aften





Ørkenbedet

ørkenbedet fra den anden side


i baggrunden Himlens 7 sønner - ja det blev til mange lange kig, der var nogle, der skrev, at de godt kunne lide lange kig :)
Phlox i staudebedet, de holder ikke så længe i år
Hortensia Ayesia
Phlox i læhegnet i næsten samme farve
Samme dag klippede jeg rhododendronhækken i stenbedet i den gamle have, den var blevet så grim
Som I kan se, har jeg været hård, der var ikke meget tilbage, heldigvis skyder de igen
jeg havde mine trofaste hjælpere med, Bellis viger ikke langt fra mig, selv om jeg kaster grene ned i nærheden af den.
og Bent hjalp til med at læsse på børen, jo han har fortjent sin lagkage ;)
R. Hydon Velvet skal bestemt ikke klippes.

en smuk ny lilje er dukket op
Tricolore står endnu
Det var mammuttræet, der skulle besigtiges, da jeg havde havebesøg forleden. Det er også et flot træ, der gror hurtigt, ca. 1 meter om året.
Jeg slutter af med rosen King´s Macc
og solnedgangen fra fredag aften
I må have en fortsat god søndag. 






16 kommentarer:

  1. Dejlige lange kik, med liljer der sniger frem her og der.
    ja phlox holder ikke ret lang tid i år. Der er flere af mine der er nogle meget små forsagte fis, trods de faktisk var rimelig pæne sidste år. Men jeg har nu osse planlagt at finde plads til de bedste farver oppe omkring huset og dermed vandtønderne. Så er der en chance for, at de får en gang vand ekstra. Men det kræver jo noget rigtig regn først så jorden er til at komme til at rode med.
    Mon ikke Bellis håber på det er grankogler og ikke grene, du kaster med?
    Du må til at lave en ekstra lagkage til Bent, når han er så hjælpsom.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg synes også, det var fine kig, fordi vi kunne se liljerne på billederne.
      Nej phlox lider i tørken, jeg vander ikke mine, de har dog blomstret. I 2018 kunne de ikke en gang springe ud, men jeg kan godt forstå, at du vil flytte dine i nærheden af vandtønderne, når vi altså en gang får noget regn, det er nærmest umuligt at komme i jorden nu.
      Jo Bellis er altid klar til en grankogle, når vi sidder og arbejder.
      Bent må vente til i næste uge med lagkagen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. All the flowers are looking good on your post today. I especially like the try-color lily, very beautiful!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you - yes the try-color lily is very beautiful. Thank you for your comment.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja, flotte bilder fra hagen din. Her har det pr. nå kommet 0,1 mm med regn, og det kommer nok ikke mye mer i dag :(
    Flott solnedgang!
    Klem

    SvarSlet
  4. Tak Marit
    Så har vi sørme fået 1 mm mere end jer, der ligger noget mod vest og lurer, men det sender nok ikke noget ned over os, sådan er det bare.
    Tak ja den var flot den aften.
    Klem

    SvarSlet
  5. De lange kig er rigtig fine. Ranglede rhododendron er der ikke meget pynt ved, så hellere ofre den sparsomme blomstring og skære dem tilbage. Det er helt ufatteligt, så lidt regn I får på Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja der er ikke meget pynt ved ranglede rhododendron, mange af mine er ranglede, de gror efter lyset, heldigvis starter de som regel igen, når jeg klipper. Ja det er forfærdeligt med den tørke, det er lige så tørt som det var hos jer, da vi besøgte jer første gang.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja de er flotte de lange kig, og lige nu lyser der liljer flot op hist og pist.
    Liljer ja, dem har jeg sørme ser mange af idag, og der var mange fristelser, men jeg begrænsede mig til 1asiat og 1 bobbelt, 2 martagoner og så lige et par Iris.
    Da jeg kørte fra Ringe var det lige begyndt at regne og det gjorde det næsten hele vejen hjem men det vi fik her var også max 1mm. Det var desværre blevet tørvejr da jeg kom hjem og så kunne jeg gå igang med at motionere vandkanderne :-)
    Nej phloxene holder ikke længe i tørken, generelt så lider stauderne, men de plejer da at overleve :-)
    Sådan en ny klippet Rhodo ser lidt sølle ud, men en gammel ranglet er der jo heller ikke meget ved. Godt at Bent slæber afklippet væk og Bellis holder øje med at alt går rigtig til.
    King’s Macc er sørme en fin afslutning.
    Knus Anne



    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de lange kig er ekstra fine, når der er blomstrende liljer rundt omkring. Snart er det slut med liljerne, så er det godt, du blev fristet i dag :) men du begrænsede dig pænt, jeg tænkte på, hvordan du klarede det ;)
      Så surt at køre i regnvejr, og så ikke selv få noget. De fik nok heller ikke meget i Ringe, jeg kunne forstå på det Lene skrev, at der er meget tørt også på Midtfyn. Vi vander og vander, det er sørgeligt, at der ikke kommer noget fra himlen. Ja stauderne overlever, men de ville være så meget pænere, hvis de fik en passende mængde regn.
      Jeg synes, de er lidt skulpturelle efter klipningen. De var lutter tynde grene, det så grimt ud.
      Ja det er godt med hjælpere.
      Ja jeg synes også, at det var en fin afslutning.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Dejlige lange kik, der åbenbarer en stor frodighed. Man fornemmer slet ikke, at haven er tørkeramt.
    I har virkelig mange planter, der skal beskæres og klippes ned. Det er et stort arbejde, som det er godt at være to til.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg ved, at det ikke rigtig ses, at haven er tørkeramt, men nu tager jeg jo billeder af planterne og ikke af jorden, for den er ikke nem at komme i. Ja det er et stort arbejde med al det klipperi, rhodoerne og roserne er mit arbejde, Bent tager sig af det meste af det andet - især træer og buske
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Jeg melder mig som en af de skyldige, og takker for de mange lange kig!
    Det slå mig hvor velplejet hele haven ser ud, selvom der måske er tørketendenser, og græsplænen er jo virkelig flot! I ligger ikke på den lade side hvad enten det blæser eller ej, og det er måske også nemmere at følge med når ukrudtet vokser lidt langsommere... Det gode ved så stor en have er jo også at man netop kan kigge langt, og få masser med på vejen, og som du siger, når det blæser er det ikke nemt at tage nærbilleder.
    Jeg har forsøgt at fotografere insekter, og selvom de sidder stille, gør blomsterne det ikke, så det kom der ikke meget ud af:)
    Lugten af regn... Ja, det er altid godt!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men jeg er da glad for, at du skrev, at du var glad for de lange kig, det er jeg også, jeg henfalder ofte i beundring ;) Jeg synes, ukrudtet gror også i tørketid, det gør geranier desværre også, det var mit projekt i går, så fik jeg ondt i håndled og tommelfinger, i dag holder vi fri ;)
      Nej insekter kan man ikke tage billeder af, når det blæser, for blomsterne står ikke stille.
      Ja lugten af regn er godt, når der er tørke. Jeg ser en mørk sky nu, men tror ikke den giver noget.
      Knus

      Slet
  9. Du har en spennende hage med mye vakkert. Du har lite regn, og jeg har alt for mye. Litt bedre fordeling av vannet ville vært greit :)

    SvarSlet
  10. Hej Martin
    Ja der er mange planter her, men ingen regn, send bare noget over til mig ;)

    SvarSlet