onsdag den 10. august 2022

Hedebølge og tørke!!!

er ikke ligefrem noget vi har lyst til, men det hjælper os ikke, det kommer alligevel. Til gengæld lover de 37 mm i næste uge, ja det er da et lyspunkt, hvis det altså kommer, vi er nok mange, som ikke tør tro på det. Jeg kan se, at det allerede er ændret til 8 mm, igen betyder det nok, at vi ikke får noget, sådan er der så meget. Nu viser jeg så igen de frodige billeder, her er et, der ikke er frodigt:

konvalbusken skulle have blomstret nu, men blomsterne er tørret ind, jeg har nødvandet den, gad vide om det hjælper. Det er svært at blive ved med at vande, det er som en feberredning. 
Heldigvis er der også glæder, i aftes så jeg en and med ællinger ved i vandhullet på golfbanen, jeg så dem igen her til morgen. Herhjemme da jeg kom hjem fra turen så jeg en buk og en hind. 
Der er guldbasser og bier på mine solhatte

den store hortensia i stenbedet i den gamle del af haven, står så flot nu
endnu en lilje er sprunget ud, mens de andre er stærkt på retur
her en lilje sammen med blomsten på Himmelsk bambus/Nana domestica
Staudeclematis Recta er begyndt på sin anden blomstring
I foråret klippede jeg Syrenga pinatifolia, nu skyder den flot igen.
Clematis Söderhjälme klatrer ikke op men over en rhododendron
Der er ved at være gang i dråbebedet igen
Café Latte
Ghita Renæssance
Persian Mystery
Open Arms
Peace
Penny Lane
Souvenir de Malmaison
Trojka
Wild Eve
Til sidst lidt flere lange kig:





I takt med tørken og varmen, laver jeg måske færre indlæg, vi får se. 
I må have nogle dejlige varme dage, husk at rulle for i soveværelset, når solen står på der, det hjælper. 





14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det er samme værmelding her. I går så det ut som vi kunne få litt regn, men i dag har de tatt det bort igjen.
    Vi må bare vanne og vanne for å holde liv i hagene våre.
    Rosene dine er så fine!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det er trist, at vi ingen regn får, men vi kan ikke gøre noget ved det, vi bliver bare lidt sure på vejrtjenesten, men det hjælper ikke noget, de kan jo heller ikke gøre for det. Vi kan jo ikke vande det hele, så noget vil give tidligt op, roserne klarer sig endnu.
      Klem

      Slet
  2. Det kan vist ikke nytte at jamre - vejret har simpelthen ændret sig!
    Selvfølgelig er det ærgerligt når konvalbusken ikke vil blomstre i tørken, men heldigvis har du meget andet der vil, og det der vil, ser godt ud! Roser og klematis er nok så veletablerede at de har vænnet sig til forholdene gradvist, og man må bare håbe Hortensierne holder ud og stikker rødderne endnu dybere år for år.
    Fantastisk billede af guldbasser på solbrud!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det nytter ikke noget at jamre, den tilbøjelighed har jeg desværre. Ja det er ærgerligt med konvalbusken, jeg har endnu ikke set, om den blev glad for vandet, jeg har været andre steder i haven. For tiden nyder jeg mest roserne, godt jeg har dem og hortensiaerne klarer det også, i hvert falde de fleste af dem. Jeg tror også, det bliver samme problem næste år og næste osv.
      Tak for det, det er nu ikke solbrud men solhat.
      Knus

      Slet
  3. Det ser ud til at, at dine roser remonterer fint. Tørre stauder kan man bare klippe ned, og så vender de tilbage næste år, i hvert fald langt de fleste, men er det også en god idé at gøre noget lignende ved buske? På en af vores hortensier visnede blomsterne nærmest, før de nåede at springe ud, og selvom bladene ser ok ud, kunne jeg godt fristes til at klippe den ned nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja roserne er flinke til at remontere i år, det plejer de ikke at være. Ja stauderne skal nok komme igen næste år. Jeg tror, at flere buske godt kan klare at blive klippet ned, vi har gjort det med blærespirea, det så ikke godt ud, men de kom fint igen. Som du kan se ved pinatifoliaen, blev den nærmest flottere af det. Jeg tror, jeg ville klippe hortensiaen, selvom den måske så ikke blomstrer næste år, det ser så kedeligt ud med visne blomster. Ligesom mig har du heldigvis mege andet at kigge på.

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Ja varmen og tørken kan man ikke gøre noget ved. Din hortensia ser rigtig flot ud så den lider da ingen nød og roserne er da også godt i gang igen.
    Jeg har fundet et dagsprojekt mod nord så der er skønt, lige tilpas temperatur.
    I går var jeg ude og plukke blåbær så der er lidt til vinteren, jeg elsker at samle forråd i naturen.
    God dag til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Nej det kan man ikke, sjovt nok står hortensiaen i et højbed, det lader ikke til at genere den, og roserne remonterer heldigvis fint.
      Jeg har også plukket blåbær, men jeg har ingen vilde blåbær i nærheden, så jeg må nøjes med dem haven, de har givet godt i år. Til gengæld har vi mængder af brombær, så jeg plukkede 300 gram i aftes, de var store og flotte.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Mye fint hos deg, både i farger og roser også. Tørke har ikke vært et problem hos meg i år, må innrømme at jeg gjerne skulle hatt en liten snipp av en hetebølge, men vi har hatt det fint også, for all del, og det er deilig å slippe vanning. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingeborg
      Ja regnen falder meget forskelligt, I er heldige ikke at have tørke. Hedebølge skal man ikke ønske sig, men sol og højst 25 grader er rigtig fint, håber I får noget af det.
      Tak i lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hvor har du set at der skulle komme 37mm ?? jeg har da kun set de lover max 2mm hen over de næste 2 uger. Så jeg har været ude og give himlens 7 sønner og co. en 2o-30 l vand hver. De er så nye, så jeg er ikke helt tryg vfed dem endnu. Men alle de skønne sommerblomster jeg plantede i foråret, har kun halv størrelse. Jeg har kun kunnet holde dem i live, ikke rigtig fået dem til at vokse flot, øv.
    Dejlige lange kik. På dem ser man ikke tørken, men kun det grønne.
    Ja insekterne har det helt fint. Sjove biller,, jeg fandt osse en lang blank grøn èn i en af liljerne. Jeg tror den havde tænkt sig at overnatte i blomsten.
    Lige nu er det et kirsebærorgie, og blommer, grenene er ved at knække under vægten. Og brombær tyder flot i år. Jeg har plukket de første. Dejligt der osse er noget ekstra at glæde sig over.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  7. Hej Gunvor
    Ja det er heldigvis ikke trist det hele. Jeg har også plukket brombær, 300 gram blev det, der kommer flere. Vi har et blommetræ, der bugner af blommer, så de har ikke vokset sig store. I morgen kan jeg få Reine Clauder i en anden have, dem er jeg meget glad for, så der må jeg op.
    Det var kun en enkelt eftermiddag, de meldte om så meget regn, det gik hurtigt væk. Ja Himlens 7 sønner ser altid tørstig ud med de blade, vi vandede også vores de første år. Ærgerligt med dine sommerblomster, måske kan det slet ikke betale sig mere at så sommerblomster, det er jo ikke meget regn vi får.
    Der er heldigvis mange insekter, det er godt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Det er jo dejligt at det er sommer, men det har en pris og det er vores haver der betaler :-( og vi kan kun give kunstigt åndedræt på må og få og håbe at det hele overlever.
    Du kan da heldigvis stadig vise både fine grønne farver og fin blomstring, blomstringen kommer nok til at gå lidt stærkt den næste tid med de varmegrader de lover, pyha da godt der stadig er et par feriedage og en weekend på kontoen inden det går løs med arbejde igen.
    God nat herfra, ja håber at soveværelset har en ok sove temperatur :-)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er skønt med sommer, men ikke med hedebølge, det kan hverken vi eller vores haver lide. Der er mange, der skal have kunstigt åndedræt, det er ikke godt, for vi kan ikke gøre det så godt som vejrguderne. Ja roserne holder nok ikke så længe i den varme.
      Soveværelset er fint tempereret her hos os, der er kun 20 grader :)
      Knus og sov godt Lisbeth

      Slet