søndag den 26. september 2021

Solskin i haven og rosenbilleder

 I går var en dejlig solrig dag,  desværre måtte vi tage afsked med en kær haveveninde, som tabte kampen mod kræften 😔

Ida og jeg plukkede blomster i vores haver, her ser I den smukke hjerteformede buket, som Ida lavede. 
Ellers var det jo en smuk dag med sol i haven

vandgranen er så fin i solen
staudebedet
Himlens 7 sønner kan endnu
hjemmelavet hortensia, de er nemme at stiklingeformere. Dette er et skud af Ayesia
Royal celebration i hækbedet
Flere roser:
Wild Rover, bemærk alt det fine brænde Bent har lavet af det fældede elletræ.
A shropshire lad
Akvarel
Boscobel
Chippendale
Comtessa
Grace
Koko Loco i knop
og i blomst
Mia
Queen of Sweden 
Druelilje/Liriope står med fine blomster nu
Regnvandsbedet
Sorbus dodong med de flotte bær
Sølvlys har kun en enkelt blomst, jeg har ellers flere af dem, men kun denne ene vil blomstre i år.
Solnedgangen fra i aftes
Det er en mild og dejlig solskinsdag i dag, i morgen lover de regn, nu må vi se, i hvert fald skal jeg nu ud i det gode vejr. Rigtig god søndag og start på ny uge til jer. 




22 kommentarer:

  1. Weekenden har været utroligt solrigt, og så kommer dine roser virkelig til deres ret.

    SvarSlet
  2. Hej Marie
    Ja det er godt med noget solskin, det har både roserne og vi nydt.

    SvarSlet
  3. Utroligt smukke billeder, Lisbeth - men hvor er det dog trist med din haveveninde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det er meget trist, hun blev kun 67 :(

      Slet
  4. Den er flot din liriope. Mine var fantastiske sidste år , men i år er de lidt trætte. Din 7 sønner er stadig fine,,, min har osse 2 blomster endnu, hihi. Men den er vokset helt fantastisk, så det bliver spændende til næste år.
    Er der ikke noget med sølvlys er ret fugtelskende? måske er det pga tørken den er lidt blomstersur.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den er ret flot, bedre end sølvlys som ikke vil. Den plejer at vise, når den tørster, men det har den ikke gjort i år, jeg må nok være bedre til at vande næste år. Dejligt at din 7 sønner har god grokraft, jeg kan godt huske, at vores hurtigt kom efter det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Kreft er en grusom sykdom. Min Dodong blomstret i vår, men likevel ble det ingen fargerike bær på den. Flott sølvlys og solnedgang.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det. Mærkeligt at der ikke er bær på din dodong efter blomstring, men så vidt jeg husker, er den ret ny.
      Tak og klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Synd for dig, at du må tage afsked med en haveveninde, kræft er en forfærdelig sygdom. Det har været en skøn weekend med dejligt vejr. Så idag kom kartoflerne op, i det dejlige tørre solskinsvejr. Hvor er det dejligt for jer at I nu har brænde til vinteren.
    Himlens 7 sønner blomstrer også hos mig, men den er jo stadig lille, men har det godt. Gik bare rundt i dag og kiggede på alt i skoven. Mit platantræ er allerede stort, nok 2 år siden jeg købte det hos Lønbæk, og min cornus kousa er også blevet stor på den tid. Har du set om du har knopper i din R. Black Adda? min blomstrede for første gang i sommer men det ser ikke ud til den har sat nye knopper, men den gror godt og ser fin ud.
    Der er en pakke på vej fra Tyskland (Herrenkamper Gärten) men jeg kan ikke engang huske hvad jeg har bestilt. Jeg havde bestilt en Hovenia Dulcis for 6 mdr siden og betalt den (Pflanz mich), nu fik jeg så at vide at de ikke kan levere den, det er jeg ret træt af.
    De tilbyder at jeg kan finde et andet træ og de giver 10% oveni som kompensation, jeg ved ikke hvad jeg skal finde på at købe, men det kommer nok.
    Ha det rigtig godt.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja det var trist at miste haveveninden, men det er værre for mand, børn og børnebørn, ja det er en forfærdelig sygdom.
      Det har virkelig været en skøn weekend, nu har du kartofler for vinteren, og Bent har brænde til de næste vintre, han har nok til to vintre foruden det, han har tjek på det :)
      Godt din Himlens 7 sønner har det godt, den skal nok komme efter det. Nej jeg har ikke set knopper i R. Black Adder, min blomstrede også i sommer, men den har rigtig mange billetklip, så den er ikke så sund at set på, heldigvis har den fået fine nye skud.
      Du køber da også hele tiden nyt :) Hovenia kender jeg ikke, det er vist et ret sjældent træ, du må finde på noget andet, der er vel mange muligheder der.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Så trist at skulle til begravelse, men så flot at kunne lave bårebuketten af blomster fra egen have. Det ville din have veninde helt sikkert være glad for, hvis hun kunne se det, måske hun kunne, ja hvem ved.
    Smuk farve på Bents ny kløvede brænde, det pynter også i haven, ligesom alle de smukke roser.
    Druelilje er da en fin lille plante, den kender jeg ikke, er det et løg?
    Ærgerligt at der kun er en blomster stængel i Sølvlyset, måske den har lidt under den manglende regn.
    Ja det har været dejligt vejr i weekenden, dejligt når jeg nu havde fri, og kunne nyde det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var meget trist, ja det blev en fin buket, men den bliver jo væk mellem alle buketterne fra blomsterhandleren. Der var over 90 til bisættelsen. Det var helt i Nuggas ånd ingen tvivl om det, om hun følger med et eller andet sted, ved vi ikke.
      Ja elletræet brænde er så smukt. Nej drueliljen er så vidt jeg kan se en plante ikke et løg. Måske kan den deles, jeg har den et sted mere. Vi får se næste år :)
      Jeg tror også, at sølvlys skal vandes lidt mere, men den plejer at hænge med hovedet, når den mangler vand, men den fik ingen stængler, derfor opdagede jeg det ikke.
      Godt det var fint vejr her i weekenden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Det var trist med din veninde, og dejligt at I kunne plukke buketter til hende i haven.
    Det er helt synd, at den fine brændestabel skal brændes, for det er en flot væg i haven. Men det dur jo ikke, at I fryser ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var meget trist, jeg er sikker på, at hun ville være glad for vores buket, selvom der var mange fra gartneren.
      Ja det er synd at brænde brændestablen, men der går nok også nogle år, inden den skal fyres af. Bent har masser af brænde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. En buket fra haven er lidt mere personlig, og det ville din haveveninde sikkert også have sat pris på. Trist at skulle sige farvel på sådan en smuk dag.
    Haven ser jo stadig ud til at være i topform heldigvis, og med alt det gode brænde er vinteren nok sikret. Roserne er helt fantastisk smukke i det fine vejr!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er den, og hun ville have sat meget pris på den. Jeg synes, det var fint at sige farvel på en smuk dag, heller det end i regn og storm. Nu regner det her :)
      Ja haven er heldigvis i topform, og brændet kan få lov at ligge et par år, tænker jeg.
      Ja roserne er skønne, især når solen skinner.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Det er godt du har så mange blomster til at mildne de triste tanker, der kommer på en begravelsesdag.
    Og herligt med 'hjemmedyrket' brænde - det sparer lidt på regningen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det har du ret i, det var også godt med solskin, jeg satte mig bare ud i haven og nød at kigge mig omkring.
      Brænde kan vi lide, jeg elsker vores brændeovn, jeg er en rigtig frossenpind.

      Slet
  11. Jeg har aldrig prøvet at stiklingeformere hortensiaer. Men jeg husker fra en ferie på Azorerne, at der groede hortensiaer langs vejene. Og vi fik fortalt, at klimaet er så fugtigt, at man bare klipper en blomstrende gren af en busk og stikker den ned i jorden, så har man en ny plante. - Så let går det vist ikke i Høneballehaven. Jeg gætter på, du skal ud med vandkanden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jeg er ikke god til stiklingeformering, men hortensia er noget af det nemmeste, jeg tror da også, at jeg har præsteret bare at stikke en gren i jorden, ja mere end en gang, men det virker lidt bedre i en potte. Jeg har i øvrigt foræret flere grene væk til gæster i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet