onsdag den 22. september 2021

morgen og aftenbilleder og stauder

 Jeg er sent ude med indlægget i dag, det har været et fantastisk havevejr, godt nok lidt blæsende, men fint at arbejde i. Jeg er blevet færdig med at luge ørkenbedet, nu jeg var godt i gang fortsatte jeg med pavillionbedet. Jeg beskærer med hård hånd, både dagliljer, iris og geranier. 

i pavillionbedet kom jeg i junglen, stauderne er meget høje der
Et par billeder fra morgenturen
                                  
                                  
                                 
den gang blæste det ikke
vi fortsætter med at få mere lys ind i haven, nu er hægen i nordbedet blevet opstammet, det hjælper alt sammen.
Dværgelmens stammer former næsten et hjerte, den er blevet beskåret i dag, fordi den generede en rose, jeg har sat ved siden. 
Stauder:
Elefantgræs Redwine
Drejeblomst/Physostegia virginiana
Lægestokrose/Althaea officinalis
Oktobermargurit/Leucanthemella
Oktoberstormhat/Aconitum
Pileurt/Polygonum
Staudesolsikke Lemon Queen/Helianthus
Sumphibiscus
flere knopper er på vej til at blomstre
fint kig gennem haven, I kan godt se, hvad der tager opmærksomheden
Roser:
Aprikola
Cressida
Koko Loco
Mary Rose
Mary Ann
Strawberry Hill
Wild Rover
Sneglebussen holder pause under vinduskarmen 
solnedgangen i aftes
og i aften 
I må have det godt de næste dage, i morgen er det nok ikke havevejr 😖 





15 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Dine soloppganger og solnedganger er så flotte. Her ble det 18 grader i dag, og det var et fantastisk vær. Godt at du fikk fint vær også. Flotte roser som vanlig :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have. Ja vi har også haft 18 grader i dag, men en hel del vind. Det var en dejlig dag.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Sikke skønne billeder af solopgang og solnedgang, du ved jeg elsker sådanne billeder og ville ønske jeg kunne nyde dem her, men sådan bor jeg ikke, at det kan lade sig gøre.
    Dine roser er stadig flotte. Aldrig har roserne blomstret så dårligt som i år her hos mig. Var du ikke i Rhododendronhaven i dag? Du viser billeder af pileurt, jeg har et par stykker men det er absolut en staude som jeg gerne vil have flere af, de blomstrer så længe og er så lette at have med at gøre.
    Har været sengeliggende hele dagen i dag, så jeg har desværre ikke kunnet nyde det dejlige vejr, har sovet meget og drømt om dig og Bent.
    I morgen er det meningen der skal plantes rhodoer, men jeg skal have det bedre og vejret lover ikke godt, nu får vi se.
    Ha det godt.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Tak skal du have, synd du ikke kan nyde det hos dig, men så må du nyde mine billeder.
      Det var da en skam med dine roser, gad vide hvad der er galt med dem.
      Nej det er først næst onsdag jeg skal til rhododendronhaven, du har så været der i går, kan jeg forstå, siden du har rhodoer, der skal plantes. Nu har de stået i potter længe, så du kan godt springe plantning over i morgen, det dur ikke i det vejr, slet ikke når du har været syg. Ærgerligt i sådan et fint vejr.
      Jeg har masser af pileurt, men vi ses jo ikke sådan lige, for du må gerne få af mig.
      God bedring
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja det var vidst bare at udnytte dagen, det er noget træls vejr de lover. Her er alle løse genstande samlet ind og der er blevet plukket lidt æbler :-)
    Fint med lidt opstamning, det og alt det træfældning giver jo også noget brænde til kommende vintre.
    Dejligt meget farve du stadig har i stauder, her er der ikke meget farve i staudebedet, det er mete til den visne side efterhånden.
    Den ser da lidt spændende ud hibiscus knoppen, noget lysere i det.
    Flot solnedgang.
    Håber ikke I blæser væk derude i Kattegat :-)
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja og det gjorde jeg, i morgen skal vi nok ikke ud. Ups jeg glemte at plukke æblerne, det var ikke godt.
      Ja Bent har meget brænde nu, vi behøver ikke at køre ud og hente noget længere.
      Jeg har en del farve i staudebedet endnu, måske skal du have nogle af mig, de blomstrer heldigvis langt hen på året.
      Ja den er lysere i det knoppen, men de er alligevel næsten ens, den er sprunget ud i dag, der er mindst to knopper mere, og så er der to på en med anderledes løv, de er ikke så store, så det bliver spændende, om de når at blomstre.
      Vi hænger fast så godt vi kan :), men færgen er aflyst sidst på eftermiddagen.
      God nat
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Ja, når ånden er over én må man udnytte det, og det gælder både lugekonen og træmanden åbenbart:) Jeg er sikker på I sover godt om natten efter sådan en dag med luft og hårdt arbejde, og i sikker forvisning om at have gjort et ordentligt job. - Og nu er I ikke til at standse...
    Hvor er sådan en sump-hibiscus-knop dog fantastisk! Også staudesolsikke og pileurt gør sig godt, og hjerte-hullet i den lille elm er jo verdens bedste kighul.
    Tak for din særbehandling endnu engang! Her går det over stok og sten med familiebegivenheder for tiden, så det er ikke så meget jeg ser til bloggen, men jeg indhenter nok det forsømte henad vejen.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er nemlig det, og pludselig var den der, men i dag holder vi pause, for tænk nu regner det!!!
      Ja der er mange skønne ting i haven også nu. Jeg synes, det var så fint med det hjerteformede kighul :)
      Selv tak og tak fordi du giver dig tid til at kommentere, det betyder meget, når man måske føler sig lidt alene på bloggene ;) God fornøjelse med familiebegivenhederne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Nej, det er vist slut med havevejr og flotte himle en dags tid eller to i hvert fald. Jeg håber, jeg har fået surret alt fast.
    Jeg kan vist ikke være bekendt at sige det, men knoppen på sumphibiscussen er næsten flottere end blomsten. Wow.
    Og så kan jeg rigtig godt lide den lysegule farve på staudesolsikken, men de bliver jo desværre tårnhøje, så dem nyder jeg hos dig og andre :-)
    Din pileurt ser tæt og godt ud - jeg husker godt den klynge, der stod lige ved siden af bordet med boller og lagkage ;-) men det er en noget højere sort, end mine - håber jeg i hvert fald ;-))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja noget tyder på, at det er slut med at drikke kaffe og vin ude. Jo det kan du godt, blomsten er lidt vulgær, hvorimod knoppen er så fin.
      Ja desværre er staudesolsikken for høj til din have, gade vide hvad der sker, hvis man gør lige som med phlox og klipper ned, inden de blomstrer, mon de så kommer igen. Jeg må prøve næste år.
      Pileurten er flot men stor, du havde lige udsigt til den, da I var her.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Ja, nu er blæsten og regnen kommet, men vi var bare så heldige med vejret, mens vi var i Vestjylland. Nu er det efterår, og jeg håber mine dahliaer holder til det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det må man sige, det er nok ikke sjovt at være i Vestjylland nu. Ja det er spændende med dahliaerne, de er udsatte i sådan en blæst.

      Slet
  7. Flotte solhimmelèr du har fanget.
    Jow da, der er farver i haven endnu. Asters er begyndt her og du viser osse oktobermargurit. den havde jeg næsten glemt.
    Staudesolsikker er så statelige. Jeg har nogle jordskokker der osse blomsterer nu. De ligner solsikker næsten på en prik, glade små sole.
    Ja det er en rigtig æbleryster vi har i dag. Heldigvis fik jeg nået at plukke de fleste af æblerne ned i går. Bortset fra Fillipa, men der var ikke ret mange så dem tog jeg i dag, i regnvejr uhff.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  8. Hej Gunvor
    Ja og lige nu er der endnu en flot dramatisk aftenhimmel.
    Jeg har ikke jordskokker, de breder sig for meget og er ikke til at slippe af med igen, men blomsterne ligner, det har du ret i.
    Jeg fik heller ikke plukket æbler i går, men var ude i formiddags og plukke filippa og nogle andre. Der var nu ikke mange filippa æbler, men det er ok.
    Mon I har fået noget regn, vi har kun fået 5 mm.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  9. Tänk att vi har så fina dagar och också så mycket blomning kvar. Det är det som gör att hösten känns lång och vintern förhoppningsvis kort :) Jag letar stadigt efter fler sent blommande växter.

    KRam, Carina

    SvarSlet