lørdag den 18. september 2021

Skovmanden går til sagen - rosenbilleder og sumphibiscus

 

Hortensiaerne i det snoede bed står stadig fint.

men nok om det, nu skal vi have fældet et træ, her kommer et forløb på fældningen

Her står gråellen, der skal fældes. Alnus incana, det havde det ikke ret godt længere, det har stået her længe før, vi flyttede ind. Som I kan se står det ved nordbedet, så der var meget at passe på.
her er Bent i fuld gang med motorsaven
træet vælter
helt ned og ind på grunden ved siden af, som bare er fyldt med selvsåede træer, brændenælder og brombær.
her står den stolte skovmand :)   (Endnu et træ bliver væltet i dag, han er sej)
han brugte en skraldetalje, så var det en smal sag for ham. Han talte ellers om, at skulle have hjælp til at få den ned, men så søgte han på nettet og fandt skraldetaljen, den kostede 200 kr. det var billigere end hjælp, han kan selv 😃
det gik fint og ramte det rigtige sted. Hullerne skyldes spætterne
her ses det væltede træ. 
Og nu lidt andet godt fra haven:
så er Blåskæg i fuld gang
Caryopteris, denne er brogetbladet, dejligt med lidt blåt i haven
Stewartia er ved at få høstfarver, blomstret har den ikke endnu
Himlens 7 sønner med besøg af en admiralsommerfugle
Den hjemmesåede sumphibiscus viser nu farve, desværre er det den samme farve som dem, jeg har i forvejen, men måske er denne fyldt, det vil tiden forhåbentlig vise. 
den gamle er lige sprunget ud i dag

Roser:
Aprikola
Audrey Wilcox
Mia fra Rosenmageren er meget blomsterivrig
Novalis
Peace
Penny Lane
Prosperity er vældig flot nu
Stockholm
og til slut Westerland
I går regnede det fra kl. 11 til kl. 19, ikke de voldsomme mængder, men nok til at jeg ikke havde lyst til at gå i haven, 4½ mm blev det til. 
Der er planer om endnu et par fældninger. Vi har lige haft besøg af Ida, fæld bare, siger hun, så nu skal der gås til den. Bent parerer ordre 😏og er i fuld gang nu. Mere om det i næste indlæg.
Rigtig god weekend.




28 kommentarer:

  1. Her er vi næsegrus af beundring over træfældningen hen over et hegn!!!!! Det må udløse et utal af lagkager. Det bliver dejligt at få lys ned i haven. Det er godt, I lytter til Ida.
    Så flot din blåskæg er, og ellers synes jeg, det er sumphibiscussen, der tager prisen i dag. Det var godt den nåede det.
    (Vi fik osse 4 mm i går.)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det var meningen, han ville tage hegnet ned, men det var ikke muligt, heldigvis klarede han det alligevel. Jeg overvejer meget at lave lagkage til ham i morgen :) Ida har ikke været involveret i elletræet, det SKULLE ned. Men den ask han nu har fældet var på hendes anbefaling, det giver SÅ meget lys ind til pergolaen og den del af haven.
      Jeg kan huske, at du sidste år var begejstret for blåskæg, jeg havde håbet, den nåede det, inden I kom, det gjorde den næsten også, men vi glemte at kigge på den. Ja sumphibiscussen leverer varen nu.
      Tja 4 mm er i småtingsafdelingen, men bedre end ingenting.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Vi kunne umuligt nå det hele ;-)

      Slet
    3. nej det var ikke nemt, vi skulle jo også hygge og spise lagkage :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, det kræver talent og sund fornuft at lægge træer rigtigt ned. Supergodt at i har træer som spætterne også kan finde føde i, de er så morsomme at betragte og har jo deres helt egen rolle i økosystemerne:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gør det, og det har Bent heldigvis. Vi har haft meget glæde af at kigge på spætterne, mens de gravede hullerne ud.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Imponerende trefelling! Det er jo flott at han klarer det selv. Rosene dine er stadig like fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak ja det er han god til. Der er roser til nogle dage endnu :)
      Klem

      Slet
  4. Dejligt med sådan en dygtig skovmand 💖💞

    SvarSlet
  5. Søren fulgte meget interesseret med i træfældningen. Han har også en skraldetalje, ja faktisk har han to, en stor og en lille, men synes, den store er for tung at bakse med. Nu venter trækløvningen, så Bent får nok ikke lov til at hvile på laurbærrene ret længe.

    SvarSlet
  6. Hej Marie
    Det var godt, så er det ikke forgæves, at jeg satte billeder ind af det.
    Nej der er nok at se til for Bent, men det styrer han selv, han har heldigvis en trækløver, hans skulder kan ikke holde til at bruge øksen længere til hans store fortrydelse. Selvom han ikke er fyldt 70 melder alderen sig alligevel.

    SvarSlet
  7. Det var søreme et godt stykke arbejde, Bent har lavet. Det er skønt med sådan en dygtig havemand. Og sikke flotte blomster du stadig viser. Dejligt at sæsonen bare fortsætter.

    SvarSlet
  8. Hej Sydney
    Ja han er god til træfældning, det er jeg heldig med.
    Ja der er roser til et stykke tid endnu.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Hold da op hvor der bliver gået til den, med træfældning. Han er godt nok effektiv Bent. Helt ufarligt er det da ikke, men han har helt sikkert styr på det. Spætterne er nok ikke så begejstret for ham :-)
    Spændende om den Hibiscus er fyldt. Jeg kan ikke helt huske hvordan de så ud på billederne. Farven passer vidst godt nok på den ene af dem og den anden var mørk, var den ikke?
    Her fik vi 31/2 mm i går, idag troede jeg også at vi ville få nogle byger, men det blev flottere i vejret som dagen skred frem, så efter alle formiddagens gøremål (hosta køb, besøg hos en haveven efter en egebladet hortensia) har vi været i haven og fået ordnet lidt forskelligt. Ukrudtet er jo dejligt nemt at rykke op efter regnen.
    God søndag til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu skal det være, det giver et dejligt lys ind i haven. Jeg er helt tryg ved træfældning, når Bent står for det, han har tjek på det. Nej måske er spætterne ikke begejstrede, men de finder nok et andet træ.
      Jeg tror, den er fyldt, det ser sådan ud, men jeg venter spændt. Jeg kan overhovedet ikke huske, hvordan de så ud, men nu du siger det, så tror jeg, at jeg bestilte en mørk også. De springer ikke alle ud, men en mere viser farve nu.
      Det blev ikke til meget regn i går, men sikken et vejr her i eftermiddag, det kan vi lide. Ups jeg har ikke forsøgt at rykke ukrudt op.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det er et fint billede af hortensiaerne i de røde og hvide farver. Jeg kan ikke finde ud af, hvor mange forskellige der er, men er der ikke nogle stykker, der væver sig ind imellem hinanden?
    Sumphibiscussen blomstrer smukt. Hvori består forskellen på en almindelig Hibiscus og en sumphibiscus?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eln
      Ja jeg er meget begejstret for det bed, det er et man lægger mærke til, endda mere og mere jo længere vi kommer hen på efteråret. Jeg er heller ikke helt sikker på, hvor mange der er. Men tre eller fire og så de store Vanilla Fraise, der er også 3-4 stk.
      Det var et godt spørgsmål, sumphibiscussen har større blomster og blomstre så sent, at det nogle gange kan være svært at få dem at se i blomst, regn og rusk ødelægger dem. De er nok lavet til sydligere himmelstrøg. Når jeg googler, kan jeg se, at der for nogle år siden var nogle på Fyn, der producerede dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Flot arbejde af din "træmand"! Man kan jo se hvordan det hele er timet og tilrettelagt. - Og så kommer der lys ind på pergolaen - det er sikkert en fordel sammen med en masse godt brænde.
    Jeg falder også pladask for billedet af de forskellige Hortensier der væver sig ind i hinanden. Det er jo i virkeligheden sådan man skal dyrke dem, ser jeg pludselig, og det parti må du da gerne vise flere billeder af næste gang:) Også fint billede af Admiralen på besøg hos de 7 sønner - et rigtigt herreselskab!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er han god til. Der mange fordele, grunden var jo, at træet havde det dårligt så væk med det, inden det vælter i en storm. Brændet er ikke så godt, men det kan da bruges.
      Det er svært held med hortensiaerne, det var jo der, der var plads :)
      Jeg skal nok tage billeder fra forskellige vinkler, så I kan se det.
      Ja det er et rigtigt herreselskab :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Det ser rigtig flot ud med de hortensiaer i flok. En hel dekoration.
    Det er en sej træmand du har,,, Men hvad monstro spætten siger til det, hihi.
    ohoh 7 sønner,, der er godtnok mange tætte blomster i den. Der må da dufte helt fantastisk.
    Den er så fin tropisk at se på den sumphibiscus. Spændene hvor forskellige de nye er.
    Og du har stadig fine roser,, MED vanddråber på..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de hortensiaer er flotte, de kan godt lide at stå der. Jeg har taget flere billeder af dem i dag, Ulla ville gerne have flere. Ja Bent er sej, måske er spætterne fløjet deres vej, jeg har ikke set dem i dag.
      Jeg synes allerede de 7 sønner er på retur, det synes bierne heldigvis ikke, der er stadig en summen og en duft.
      Ja sumphibiscusser er eksotisk at se på, den nye er længe om at springe ud, jeg kigger til den flere gange om dagen.
      Ja tænk roser med regndråber.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth,
    Hvor er det flot klaret af Bent som han kan fælde træer, det er jo ikke helt nemt at beregne hvor de skal lande - tror jeg. Vi har også fældet noget i skoven så der bliver mere plads. Skal til Claus i næste uge og hente nogle rhodoer som jeg har købt, det blev vist til 7 stk. Hvad skal du have plantet der hvor i fælder? For kendende dig så må du lige have plantet noget spændende nyt.
    Beddet med hortensiaerne er rigtig flot, jeg kan godt lide som de vokser ind i hinanden og farverne er dejlige.
    Weekenden har været grå her men næsten ingen regn kun 1 mm.Men med 61mm i sidste uge er vi ok. Jeg har forsøgt med 2 Caryopteris uden held, de er døde men den brogbladede er rigtig flot, jeg tror det er for koldt for den hos mig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja Bent er god til mange ting, også til at fælde træer. Når han har besluttet sig, går han ud og overvejer og måler op. Kun en enkelt gang gik det ikke så godt. Jeg skal til Claus på onsdag i næste uge. Jeg skal først til tandlæge 9.45 og når jeg er færdig der, kører jeg direkte til Claus, så mon ikke jeg kan være der 11.15. Hvis du kan få det til at passe med det, kunne det være hyggeligt at mødes. Hvis du læser dette, må du gerne skrive til mig igen.
      Nej jeg skal ikke have plantet noget spændende der, der er alt for vindblæst, det er lige mod vest. Vi flytter sikkert bare en eller anden spirea derhen.
      Ja bedet med hortensiaerne er mange faldet for. Der kommer flere billeder af det i indlægget i dag.
      Vi har heller ikke fået regn her i weekenden, men det er ikke noget nyt. Hvis vi kommer op på 61 mm for hele ugen, er vi vist heldige. Jeg tænker, at det måske er for mørkt i skoven for Caryopteris hos dig, uden dog at vide det. Min har stået et andet sted og var sølle, så flyttede vi den, det hjalp, kan du se.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth,
      Desværre kan jeg ikke onsdag, da arbejder jeg. Det kunne ellers være rigtig hyggeligt at mødes dernede, og du har vel også noget du mangler
      Jeg skal til læge idag, har fået en tæge på mig og der er betændelse.
      Ha en god dag.
      Kh
      Dorte

      Slet
    3. Hej Inge Dorte
      Det var en skam, ja det kunne have været hyggeligt, så kunne vi også have taget en tur i Lille Malunds have. Jeg kunne ikke huske, om det var onsdag du arbejdede. Jeg skal have lidt spagnum og ikke meget andet. Jeg har tre stk. stående hos Jan Brodersen.
      Ups ja så må du til læge, det kan være farligt. Pas på med pinicillin. Min søn hævede vældigt op efter en kur i sommer, det var borrelia, mente de.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Det er dejligt, at du har din egen træfælder. Man skal vide, hvad man gør, og Bent er meget dygtig.
    Det bliver dejligt at få mere lys ned i haven.
    Dine bilede er meget smukke - sumphibiscussen er vel nok dejlig.
    Vi boede nærmest i en skov, da vi købte vores hus, så jeg ved, hvad en dygtig træmand kan udføre - uden at ødelægge noget i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er rart med egen træfælder, det sparer vi mange penge på. Nu er haven ved at være så tilgroet, at der skal fældes, så der kan komme mere lys ind.
      Tak for det, ja sumphibiscussen er skøn og anderledes.
      Det lyder som et godt sted I fandt og en dygtig træmand.

      Slet