lørdag den 28. august 2021

Stadig ingen regn og stadig mange blomster

 Det er da heldigt for os, vi skulle have haft regn i nat, 0,3 mm blev det til, og et par dråber i løbet af formiddagen, skønt det så sådan ud på min morgentur:


Nu er det spændende, om vi får den lovede regn i nat, jeg tvivler som sædvanlig. 
Til gengæld ser dråbebedet og roserne sådan ud:

Carolyn Knight
L.D. Braithwaite
Louise Bugnét 
Mary Ann
Morten Korch
New Dawn har været så fin i år, den er ikke blevet grim af stråleplet, som den plejer
Peace
Summersong
og med regndråber
Aroniabusken står fyldt med bær, Ingeborg har plukket på den anden store busk, men disse er til fuglene, de viser, som I kan se ikke den store interesse.
Syriske roser, vi har tre buske:
en busk med blandede farver, den øverste er mere blå
end disse to, der står ved den anden væg, de er mere lilla
her er vi tættere på den forreste af buskene, som I kan se, er de mere lilla
Men jeg har jo også sumphibiscus, som må høre til samme familie, de blomstrer ikke endnu
Denne har jeg haft i mange år, de blomstrer sent, nogle gange når de ikke at springe ud, fordi det bliver for efterårsagtigt i september, især regn ødelægger dem, men indtil videre er det ingen problem
sådan ser den ud i blomst, billedet er fra sidste år
i rosenbedet har jeg også sumphibiscus
Anne fra Otterup har sået dem for mig, som I kan se trives de fint
de har forskelligt løv
og nogle af dem har fine knopper, men om de når at blomstre
er et stort spørgsmål, som I kan se, er nogle af knopperne ved at blive gule.
og de er allerede ved at tænke på efterår. De er høje, så vi har været nødt til at støtte dem. 
I dag slutter jeg af med Rosenresli, som er godt i gang igen.
I må have en fin lørdag.













22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Næææh, regn får vi ikke, og jeg holder mig inde, for det er ikke engang sol, men koldt og kedeligt.
    De syriske roser gør det vel nok godt - jeg håber din sumphibiscus kommer med blomster igen i år, for de er sandelig flotte. Men så skal vi nok ha' noget mere varme igen. Lad os håbe, at september bliver lun og dejlig. Det er jo heldigvis sket mange gange :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej de lover og lover, men der kommer ikke spor hos os. De lover sol i næste uge og ikke så meget vind, så måske???
      Bortset fra det, så ønsker jeg mig en hel lang regnvejrsdag, hvor jeg ikke skal ud og vande og ikke kan komme ud, bare sidde inde og nyde regnen, nå det sker nok ikke.
      Vi håber på rigtig godt vejr i september, så sumphibiscussen kan vise en masse fine blomster.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Livet er ikke retfærdigt - vi har fået 15 mm i nat og i dag, så det er rigeligt, tak. Jeg prøver at sende lidt regnskyer over til dig, men vinden kommer fra den forkerte retning!

    SvarSlet
  3. Hej Ellen
    Nej det har du ret i, så har I endelig fået, jeg ved fra Ulla, at I også trængte hos jer. Her regner det nu men 15 mm får vi ikke. Tak for at du prøver at sende skyer til os :)

    SvarSlet
  4. For en gangs skyld har vi fået regn,, 30mm fordelt over de seneste 5 dage. Det er guld værd. Meen da jeg i min begejstring ville plante nye bregner var der faktisk tørt under træerne ca 5cm nede, såååe gerne lidt mere vådt.
    Altså den sumphibiscus, den er ren skønhed. og lidt sjovt deres løv osse er forskelligt. Bare lidt af et lotteri om den når at blomstre. Jeg kunne forestille mig den ville være perfekt i et "orangeri"? Eller bliver der for varm om sommeren?
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja så var I heldige denne gang, jeg synes også, jeg har set regn på kortet i din retning. Der skal meget til, før det kommer ind under træerne. Det ser ikke ud til, vi skal have ret meget mere hos os, så vi må undvære som sædvanlig.
      Ja det må jo være forskellige sumphibiscus, men det var det også, da vi fik frøene, de var med forskellige navne. Ja spændende om den når at blomstre, den står godt der i rosenbedet, men det bliver nok for køligt her i september, og for varmt om sommeren i et orangeri, det har jeg så ingen erfaring med. Det første år havde jeg frøplanterne i pavillionen, man skal bare huske at vande tit. Til sidst blev de for store til potterne, det er to år siden, de kom ud i rosenbedet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Vi har det samme været her, for det kommer ikke en dråpe med regn. Så flotte dine Hibiscus er! De hadde jeg en gang i kjelleren om vinteren, men de fikk for mye utøy på seg. Det er nok best å ha de plantet ute som hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det kan jeg forstå, men du har vist fået noget mere regn end vi har, jeg kan huske, du klagede :) Hawaiblomst kalder vi den, når det er en indendørsblomst, den er slem til at få utøj, den har jeg opgivet for flere år siden. Disse her bliver i bedene.
      Klem

      Slet
  6. Så flot roserne er trods manglende regn. Også de syriske roser er utrolig pyntelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja jeg er heldig med roserne, selvom vi ingen regn får.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Vi har været heldige at få ca. 8 mm og her i aften regner det, håber virkeligt at Samsø får noget også, men når dråberne fra oven ikke rigtig bliver til noget så er det fint at dråbebedet ikke sviger.
    Hibiscus ja det er kun de syriske der vil noget her, sumphibiscus kommer jeg vidst aldrig til at se i blomst, håber dine når at springe ud, vil sørme gerne se dem.
    Rosenresli er også fint i blomst her og den er blevet tøjret lidt, i blæsevejret.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  8. Hej Anne
    Ja nu er der vist kun Ebeltoft, som får lige så lidt som os. Her har det også regnet til aften, det gav 2.1 mm for hele dagen, ja det er rent til grin.
    Mærkeligt at dine sumphibiscus ikke rigtigt vil noget, ja lad os håbe mine springer ud, så vi kan se, hvordan de ser ud. Måske sker det et år, de bliver jo kraftigere for hvert år.
    Godt Rosenresli er blevet tøjret.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  9. Jeg må tilstå, at jeg har kigget mere på bladene på dine roser end deres blomster, og de ser allesammen friske og grønne ud. Her er billedet mere broget. Nogle af roserne er simpelthen ribbet for blade, og andre, som plejer at se elendigt ud på denne tid, står ganske fint, f.eks. Abraham Darby. Det er et underligt rosenår, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det forstår jeg godt, de roser jeg viser har fint løv, men der er mange med grimt løv, for 10 min. siden klippede jeg en rose helt ned, den havde grimme blade, der krøllede, blomstring er der, men kønt var det ikke, det var Crocus Rose. Min Abraham er bestemt ikke pænere i år end den plejer at være. Jeg tror bare, det er fordi, jeg har så mange, at nogle af dem er pæne.

      Slet
  10. Der er sandelig ikke noget galt med roserne og de store hibiscus-buske, trods tørke. Sikken en flot blomstring!
    Lørdag var vi på tur til Kbh. det meste af dagen. Drog afsted i øsregn og vendte hjem 7 timer senere i støvregn og konstaterede at det havde givet 2 mm, så jeg forstår ikke Ellen har fået 15 mm. Her er vi nu "helt" oppe på 12 mm i den seneste uge - alt i alt, og i forhold til vejrudsigten der har meldt om meget våde dage i hele den sydøstlige ende af landet, er det en skuffelse.
    Sumphibiscus virker meget eksotiske, og på planteskolen står de under tag og i læ har jeg lagt mærke til, så du spænder måske buen lidt hårdt ved at have dem ude i vejr og vind Lisbeth:) Håber du får lidt blomster at se!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jo det er ikke alle roser, der er lige kønne, men jeg viser selvfølgelig de pæneste, om det skyldes tørken, ved jeg ikke, men jeg nyder dem, der er pæne.
      Det er surt at komme hjem og tro, der er kommet noget i måleren. Jeg blev ellers så glad på dine vegne, da Ellen skrev om 15 mm, men de faldt ikke hos jer. Vi var også lovet mere end, vi har fået. Jeg har hørt, at de har fået vældig meget på Fyn, men det var ikke hos min bror, det falder meget ujævnt må man sige.
      Det kan godt være, at jeg er for optimistisk med sumphibiscussen, den første jeg viser blomstrer hvert år, men de går i stykker i regn og rusk. De nye er det mere spændende med. Jeg har en enkelt inde i pavillionen, den vil jeg holde øje med, der er ikke knopper i, men måske til næste år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Det er helt overvældende at se, hvor mange blomster du har stadigvæk, Lisbeth. Her er mange nærmest regnet væk! Hvor er det mærkeligt, at I har fået meget mindre nedbør på Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der er mange blomster her endnu, og flere er på vej. Jeg ser frem til en dag med heldagsregn, kan slet ikke huske, hvordan det er. Man tror altid, at det er samme vejr som hos en selv.

      Slet
  12. Regn, regn och åter regn här också...dystert och grått. Men än kan ju inte sommaren vara över? Nä nu hoppas jag på en lång och solig höst :) Så fina rosor du har!!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Både meget regn og meget tørke bliver man træt af. I dag har vi solskin og blå himmel. Lad os håbe, I får en lang solid høst :)
      Kram

      Slet
  13. Det är otroligt när himlen tar den där blåsvarta färgen det är nästan magiskt. Dina rosor ser fina ut.

    Kram, Carina

    SvarSlet
  14. Hej Carina
    Ja jeg kan lige så godt lide en blåsort himmel, som en blå himmel :) men vi får lidt af hvert.
    Kram

    SvarSlet