torsdag den 5. august 2021

Flere liljer, roser og drama i luften

 Nogle liljer er ved at være afblomstret, mens andre lige er sprunget ud, så jeg har stadig nye billeder at vise jer:





Shine on har jeg vist før
men denne gang er der aftensol på, det måtte jeg have et billede af.
Tricolore
Jeg kan ikke huske navnet på ret mange af dem, så ingen navn på denne flotte.
Derimod kan jeg vise en blomstrende foldblad/Veratum Nigrum:
der er hele tre stængler, men sneglene er hårde ved dem
nærbillede af blomsten. Jeg har fået den foræret af nogle venner for en del år siden.
ved bassinet
og så har jeg været rundt og tage billeder ude fra diget

Jeg tog billeder af den smukke Rh. Hydon Velvet
her et billede af stenbedet set udefra, til venstre violfrøstjernen
Rh. Silber Velours i aftensolen
også her er det aftensolen, der dominerer
Som I ved har jeg ikke meget i potter, men mine husløg er ret flotte også i potter :)
Phlox
er lige nu så flotte


Roser:
Madame Anisette
Mermaid
også her
Poustinia
Til sidst til dramaet i luften:
Vi havde en helikopter og politi med hunde lige over og rundt om haven i aftes. En dårligtgående mand på 83 blev væk i tirsdag ved golfbanen, vi bor tæt på den, så de leder efter ham og gjorde også forrige nat med helikopter. Vi håber, de finder ham meget snart. Det er en lidt spøjs oplevelse at have en helikopter svævende hen over haven. 
Rigtig dejlig dag til jer. 
Opdatering manden er heldigvis fundet på en mark ikke langt fra golfbanen stærkt dehydreret men i live.
 





21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Huff, sånt drama er jo ikke hyggelig å være vitne til. Får håpe at de finner han.
    Nydelige roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det virker lidt uhyggeligt, når det er på den måde det foregår. Desværre har de vist ikke fundet ham endnu.
      Klem

      Slet
  2. Sikke en moppedreng, der hænger der over haven! Det er imponerende, så manøvredygtige sådan en karl alligevel er. Jeg overværede engang, at der blev skiftet flagsnor i en officiel flagstang på Christiansø fra sådan en helikopter! Jeg håber, de har fundet den stakkels mand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja den syner ret stor, når den hænger der og svæver. Det er noget af en oplevelse, men i dette tilfælde er det lidt uhyggeligt. Der er intet nyt endnu, desværre.

      Slet
  3. Flere lækre liljer..
    De er lid særlige blomsterne i foldblad, men egentlig søde.
    jeg var liige nede hos min plantepusher, skulle bare have lavet et gavekort til en fødlsdag, men ups, der smuttede et par plohx og en hellenium i kurven osse.
    Uha, det var da en moppedreng at have hængende over hovedet. Hvad sagde hundene til den larm? Godt at høre manden dog blev fundet.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
  4. Hej Gunvor
    Tak ja der er i hvert fald mange.
    Det er nemt at blive fristet hos sin plantepusher :) det lyder som et godt køb.
    Bellis tog det roligt, men Schippo skyndte sig at løbe ind. Det var værre, da politiet kom udenfor med hundene, da blev der skældt ud. Ja det var godt, han blev fundet.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth
    Vi kan slet ikke få nok af liljer i denne tid, og de tager sig fantastisk ud i aftensolen.
    De er virkelig fine blomsterne på Foldblad, meget smuk i farmen, ærgerligt at de ikke kan være i fred for sneglene :-(
    At du ikke har så meget i potter er nok et godt valg, for det skal jo vandes og i tørre tider har du jo en masse andet der også kræver en slange eller kande. Her er der lidt flere potter, men jeg forsøger at begrænse mig, men idag kom jeg til at købe en hvid Skærmlilje, så en potte mere til samlingen :-)
    Vi har være på havebesøg idag ovre ved Brande. Så et opslag på FB så vi drog afsted til det jyske i formiddags. Vi blev heldigvis ikke skuffet. En rigtig fin have liggende ned til Skjern Å og i kuperet terræn. Der bor et tårnfalke par i en uglekasse i haven, men desværre så vi dem ikke.
    Ja det var da en noget anderledes oplevelse end I er vandt til, heldigvis da. Håber de finder den ældre mand uskadt meget snart.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi svælger i liljer ;) begge to, de er flotte, når solen skinner på dem. Heldigvis er det kun bladene, sneglene ødelægger, det er nu også en skam, for der er flotte.
      Jeg har netop vandet en masse rhodoer i aften, jeg fortsætter nok i morgen, for selvom de lover regn til weekenden, kan vi ikke føle os sikre. Det kan være svært at begrænse sig, men jeg bliver ikke lokket så tit herovre.
      Det lyder spændende med havebesøg i Brande, godt I ikke blev skuffet, men ærgerligt I ikke så tårnfalkene.
      Du har ikke læst opdateringen, manden blev fundet på en kornmark, da de skulle til at høste, heldigt de ikke kørte over ham.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. I dag synes jeg, det er roserne der fortjener førstepladsen. Poustinia er den perfekte rose både hvad angår form og farver. Men de tre roser, du viser, er smukke hver på deres måde.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      De roser jeg tog billeder af denne gang er ret flotte. Poustinia var en ekstra rose fra Polen, fordi de ikke kunne levere den, jeg ville have. Det var heldigt. Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Godt de fandt den forsvundne mand i god behold.
    Ja, liljerne er helt fantastiske, mon ikke det er et godt liljeår i år?
    Dine billeder af rhodo'ernes løv er så flotte, de fortjerne også et "like".
    Rigtig god weekend.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er vi alle glade for, det var en bekymrende oplevelse, selvom vi ikke var direkte involveret. Jeg var da lidt bekymret, da jeg gik min lange morgentur i går.
      Jo jeg synes, det er et godt liljeår. Tak for like til rhodoernes løv, jeg er vild med det.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  8. Du viser masser af fine blomster, men for mig er de smukkeste motiver de to rhododendron.

    SvarSlet
  9. Godt, at manden er fundet igen, men hvordan pokker man kan "blive væk", hvis man er dårligt gående, forstår jeg nok ikke helt - man må formode, at han ikke har leget gemmeleg med vilje ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja der hvor han blev væk er et stykke fra os, vi kunne heller ikke forestille os, at han var her omkring som dårligt gående. Han blev fundet i en kornmark af en mand på en mejetærsker !!! lidt uhyggeligt at tænke på, men godt de fandt ham før han blev høstet :(

      Slet
  10. Det er fantastisk som du kan blive ved med at vise flotte liljer og roser. Det er virkelig smart med de mange forskellige sorter, så du har nye blomster over en længere periode. Det er en nydelse!

    SvarSlet
  11. Hej Sydney
    Det er jo det, jeg gør. Jeg forsøger at have lang blomstring med både roser, liljer og rhododendron. De skal helst blomstre både tidlig og sent. Jeg er glad for, at du nyder dem.

    SvarSlet
  12. Haven ser stadig fin ud - også udefra - og måske oppefra! Må være lidt ildevarslende med sådan en kæmpe helikopter hængende over sig nat og dag. Tal om overvågning... men godt de fandt den stakkels gamle mand!
    Mermaid rosen er rigtig sød og frisk som et skumsprøjt fra en havfruehale:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Jeg ved ikke, om de havde tid til at beundre haven deroppe fra :) men det var ret underligt at have en helikopter over haven og politi og hunde rundt omkring.
      Ha ja Mermaid er frisk :) god sætning
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Njutbar blomning antingen det är rosor eller liljor och visst går det fint att sträcka ut blomningstiden med god planering.

    Skönt att det löste sig med den försvunne!

    Kram, Carina

    SvarSlet