fredag den 20. august 2021

Naturen, gladiolus og roser.

 I går morges gik jeg til havet, det var en kold affære med den kraftige vind fra vest, det var lige før, jeg havde for lidt tøj på. Da jeg først kom ned til havet, som vender mod øst, var der ganske stille og fredeligt med små bølgeskvulp:

Marken er mejet, det er de fleste af dem nu
langs havet var der dejligt stille


og der var sagte bølgeskvulp
Så snart jeg kom væk fra havet, var der igen en kraftig kølig blæst. Men vestenvinden var god for Bent, der kom hjem fra cykeltur efter en uge i Midtjyllands skove. Vi nyder begge det lille frikvarter og er nu klar til at tage fat på hverdagen igen 😊 jeg er i hvert fald, men det er hårde tider for Bent, ferien er forbi!!! det er der ikke mange, der synes om. Plænerne venter på ham.

Disse gladiolus overvintrer fint og kommer troligt igen hvert år
disse er fine sammen med Hydrangea Limelight
Dette er et fint kig til syrenhortensiaerne i det snoede bed med rønnebærrene i baggrunden til venstre.
denne hortensia gror lige op til eller i nordbedet
Hydrangea quercifolia Burgundy har fine efterårsfarver og fine blomster
her ses det flotte løv
igen en hostablomst
og hostaer der gror under cypresserne


I dag er en ny lilje, den sidste i år sprunget ud, den er ret yndig, nu har jeg fået navnet fra https://www.lenesliljer.dk/ den hedder Tigermoon.
Lobelia Hadspen Purple troede jeg var gået ud, men den klarer det heldigvis fint.
Duehoved er ikke sådan at slippe af med, nu står den i staudebedet, skønt vi har forsøgt at fjerne den. Den breder sig lidt for meget. 
Roser:
Dråbebedet har mange gyldne roser, det er et af de bede, der har en del sol, det kan de godt lide.
Giscard d´staing
Grace
Gräfin von Diana er meget flittig og gror godt, det er en statelig rose, desværre næsten uden duft.
Penny Lane
og Queen Elisabeth
Solnedgangen torsdag aften var ret speciel. 
I må have en fantastisk weekend, mon ikke der er håb for, at vi slipper for blæsten, det er i hvert fald knap så slemt i dag.






26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Flotte høstfarger på din hortensia. Det begynner å ligne på høst her, for i dag tidlig var det kun 7 grader.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er fin hortensiaen med høstfarver, og ja det ligner høst efterhånden, også selvom det ikke er så koldt hos os.
      Klem

      Slet
  2. Uh ja, det har blæst. Det stilner vist af nu.
    De lyse gladiolus klæder og fremhæver hortensiaen - og omvendt. Og så falder jeg over din Hadspen Purple. Hvilken farve...
    Tænk, at vi allerede skal til at se de første efterårsfarver. Man kan tydeligt se det er på vej rundt omkring i haven. Nå, det er også sådan en smuk tid og forår og sommer kommer jo heldigvis igen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja på godt jysk har det været ret træls med den blæst. Hadspen Purple har en flot farve, den kan du købe ved Staudestedet, jeg har lige tjekket hun har den endnu, det er flere år siden, jeg købte den.
      Jeg elsker efteråret, selvfølgelig også fordi vi ved, at det hele starter for fra til næste år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Den nye lilje er da ganske lækker, ved du hvad den hedder?
    Flotte hostablomster - flere og flere får øjnene op for dem!

    Ha en dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg ved desværre ikke, hvad liljen hedder, jeg undersøger lige, om jeg har købt den hos Lenes Liljer, så kan jeg få det at vide.
      Hostablomsterne er fine, lad os håbe, at flere får øjnene op for dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Min duehoved måtte gerne brede sig lidt mere - jeg synes den er lidt langsom i optrækket :-)
    Dengang jeg arbejdede, var ferierne altid for korte. Nu kan jeg godt glæde mig til at komme hjem igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Her er den næsten lige så slem som sæbeurt, nej nu overdriver jeg nok, men den selvsår sig. En gang gravede vi en blok op og satte om bag ved, den slog rødder der, det var ikke planen. Dejligt når man kan glæde sig til at komme hjem igen, men lige nu glæder du dig nok til at komme af sted :)

      Slet
  5. Det er lidt sjovt, når du skriver, at blæsten tager af, når du kommer til havet. Her er det næsten altid det modsatte :-)
    Der er godt nok sket noget på markerne de sidste par dage og når man kører langs markerne kan man næsten kun se marker, der er høstet.
    Duehoved har det med at brede sig, men jeg synes nu den er så fin. Fine Gladiolus, jeg har en række af dem i år, men regner med at være nødt til at tage dem op, tror jorden her er for tung, til at de kan overleve ude.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Det er nok fordi du besøger havet mod vest, jeg går mod øst med vestenvinden i ryggen.
      Ja der er nok mange høstede marker hos jer.
      Ja duehoved breder sig for meget for mig. Ja I er vant til at tage jeres georginer op, så det betyder nok ikke så meget at skulle tage gladiolus op også.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Dejlige "gåturbillede". Og det slutbilleder er da ualmindelig flot.
    Åhåh den lilje Tigermoon er så yndig. En fin slutning på liljesæsongen.
    Det må være jeres milde ø-klima der gør Lobelia kan overvintre. Og gladiolus osse. Det gør de kun i få vintre hos mig. Lobelia har jeg slet ikke turde plante. Den er ellers sød.
    Jeg må ud og fortælle min duehoved at den skal brede sig noget mere, hihi. Den er noget pisten. Så jeg har faktisk sat en aflægger i potte til at plante ud senere. Der hvor den ellers står måtte den godt brede sig, men den står bare og skutter sig. Jeg tænker det er for tørt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak skal du have, ja det var flot.
      Tigermoon var meget overraskende, jeg har ventet længe på, at den skulle springe ud.
      Ja det er nok vores milde klima, som får Lobelia og gladiolus til at overvintre.
      Vi må se, om der er nok duehoved til næste år, når I kommer, så må du have noget af den. Ja det med det tørre, er den måske ikke glad for, det er jo heller ikke fordi vi får meget vand.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Sikke en flot solnedgang, og flotte gladiolus sammen med hortensia. Mine har ikke rigtig blomstret i år og når endelig de kommer i blomst knækker stilken.
    14 dages ferie fra i dag, og det var dejligt alle mine planter ankom fra Holland i dag. 15 stauder og 15 træer og buske, så jeg fik travlt med at plante stauder, træerne må vente. Det ankom i fin stand, jeg har dog ikke før modtaget planter som var pakket ned i halm, men det fungerer fint.
    Din Lobelia er rigtig flot. Jeg synes det er dejligt efterhånden at have fundet ud af, hvad man kan få til at gro i haven og hvad som gror for meget.
    Den søde geranium du forærede mig har det fint og må gerne brede sig.
    Jeg har en mosegris i skoven som går fuldstændig amok og jeg har på fornemmelsen at den ynder at spise geranium rødder, men hellere det end rhodo rødder. Min veninde har hentet en rhodo til mig i dag på Læsø, den glæder jeg mig til at få hjem.
    God weekend til jer, godt du har fået Bent hjem i god behold, så plænerne kan blive slået, i morgen skulle det blive godt vejr 21 grader.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var flot i aftes, mine gladiolus står op af hegnet, måske er det derfor, at de ikke knækker stilken.
      Herligt med ferie og så når du har allermest brug for det. Blæret med 15 stauder og 15 træer og buske du skal have plantet ;) Du er god til at finde frem til det rigtige.
      Ja det er rart at vide, hvad der kan gro i haven og hvad der ikke kan. Nu kan jeg ikke huske hvilken geranium jeg forærede dig, men hvis det er noget, jeg har mange af, kan du sagtens få mere.
      Det lyder spændende med en rhodo fra Læsø, Søren derovre har nogle spændende rhodoer, jeg ved så ikke om den er fra ham.
      Ja godt Bent kunne komme hjem og slå græsset :) 21 grader er nok i Midtjylland, her skal der kun være 19 grader.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Blæsten er i hvert fald stadigvæk kraftig i dag. Det er godt gået både af dine Gladiolus og Hadspen purple, at de overlevede ude i jorden med de minusgrader, vi var nede på en overgang.

    SvarSlet
  9. Hej Marie
    Til morgen var det ikke så blæsende, men det kom igen, heldigvis blev det stille igen til aften, men nu har vi ikke længere de lange aftener. Husk på det bliver ikke så koldt hos os, jeg tror det laveste var -7 grader.

    SvarSlet
  10. Det er altid skønne billeder, du viser fra dine ture med hundene. Jeg kan godt forstå, du nyder disse ture.
    “Hadspen Purple” er så smuk, men jeg har aldrig villet købe den, for jeg troede, den skulle tages ind om vinteren, og jeg har ikke plads til at have den inde. Men hvis den kan overvintre ude på Samsø, kan den måske overvintre i vores have. Vi har sjældent ret mange frostgrader.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, ja i solskin ser her flot ud, men det gør det også hos jer. Hadspen Purple kan måske også gro hos jer, når det ikke bliver så koldt, det gør det jo ikke, når man bor tæt ved vandet, så det er da et forsøg værd, for den har en smuk farve.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Tænk at du kunne finde et sted hvor der var læ, kke så ringe at det var med havudsigt :-) jeg syntes at uanset hvor jeg har været har det stormet helt vildt. Idag har det dog været noget bedre.
    Jeg får pludselig lyst til gladiolus når jeg ser dine fine eksemplarer, så det må jeg have i mente til næste år, tror det er mindst 25 år siden jeg sidst har haft nogle.
    Løvet på Burgundy er så flot, utroligt at jeg ikke har fået sådan en, men jeg har vidst glemt at tigge en stikling når jeg har været på besøg :-)
    Gräfin fon Diana er en smuk sag, ser ud til at den er til den høje side, eller er det synsbedrag?
    Bent er da lige kommet hjem til tiden :-) fint vejr i weekenden, så kalder haven pligter jo. Efter en uges ferie i de østjyske skove er han jo nok frisk til at gå igang :-)
    Jeg skal til have-hygge-plante-byttedag hos en af mine fynske Havevenner i morgen. Det skal nok blive hyggeligt.
    Så er det vidst ved at være sengetid.
    Godnat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
  12. Hej Anne
    Ja helt nede ved den østvendte strand var der lidt læ, men heller ikke andre steder.
    Du må prøve med gladiolus igen, de er så fine.
    Ja og så må du have en stikling af Burgundy rambler.
    Gräfin Diana er høj hos mig, men ikke hos Per. Jeg tror, den står det bedste sted i haven, nemlig hækbedet med fuld sol.
    Ja så måtte Bent hjem igen, jeg har disket op med livretter, så jeg tror, han klarer den.
    Det lyder hyggeligt, rigtig god fornøjelse og hils dem, der kender mig :)
    Ja nu er det sengetid.
    Godnat herfra
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  13. Det er gode billeder fra gåturen i læsiden af øen. Varmt er det ikke med den blæst vi har haft, og man synes næsten det lignede efterår lidt for meget.
    Jeg anede ikke Gladiolus kunne overleve ude i jorden, men det hænger nok sammen med jeres sandede jord. Fin kombination med syrenhortensia! Også fine billeder af den egebladede Hortensia med de specielle blomster.
    Flot himmel at slutte på!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Nej varmt er det ikke, kun når man er i læ og solskin. Det var noget efterårsagtigt ja.
      Jeg har set flere, som ikke tager gladiolus op, jeg ved ikke hvilke vilkår, de gerne vil have, det er mange år siden jeg satte disse. Ja farverne der er gode sammen.
      Ja himlen var speciel i torsdags.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. WOW!! Härliga bilder från morgon till kväll....ja alltid lika kul att kika in till dig :)
    Kram från Titti

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth!

    Det är nu den absolut bästa tiden är vid havet. Jag åker gärna ut och lägger mig på min klippa fina dagar. Det är ett annat ljus, en annan luft och en rogivande tystnad.

    Trodde min ekbladshortensia frusit bort men den har skjutit nya skott från roten. Så nu hoppas jag på en mildare vinter så den får bli lite starkare igen. Liljorna har varit fantastiska i år. Och jag ska kontakta Lene när jag nu inte kan köpa från UK längre.

    Du har en härlig blomning i trädgården :)

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det skønt ved havet, du har helt ret med lyset og stilheden.
      Godt at høre, at din hortensia har klaret vinteren, så må vi håbe på en mild vinter. Det er godt liljer fra Lene.
      Tak for det.
      Kram

      Slet