tirsdag den 24. august 2021

Aftensol og morgendis

 I går morges var der det fineste dis, da jeg stod op, det måtte jeg have billeder af, kom med og oplev en diset morgen 

Flot så det ud, da solen stod op
der var bryg på de omliggende marker


og mængder af flotte spindelvæv, men allerede inden jeg var nået 200 meter fra hjemmet
var disen væk, køerne stod i høj solskin og prøvede at drikke vand af et tomt kar, heldigvis ligger der et vandhul i nærheden.
Her til morgen gik jeg op på Bertels bakke, det var mindst lige så flot
I aftes fandt jeg en fin gærdesmutterede i pergolaen. Hannen bygger flere reder, så hunnen har noget at vælge imellem :)

Lidt flere billeder fra haven i går:


lyset faldt helt rigtigt, flot ser det ud

Dette er udsigten, når vi spiser på terrassen. I aftes grillede vi med udsigt til den store have, det tog jeg ingen billeder af :) I aften griller vi igen, det lader til, at det er sidste chance. 
Vi har et specielt rønnebærtræ med både blomster og bær på samme tid
Roser:
Buttercup har været fantastisk flot, den står ved terrassen, så jeg har rigtigt kunnet nyde den
Jude the obscure havde en enkelt blomst, opdagede jeg.
Mary Rose med dejlig duft
Mme Alfred Carrier blomstrer højt oppe i luften
Peace
Persian Mystery
Radio times står ikke godt, men den har da to blomster nu, der er en flytning på vej til den, det er 2. gang 
Rosenbedet yang med Lady of Shalott og flotte nye skud
op i pergolaen gror den fine Sourire d´Orchidee rose
Rosenresli er også godt med igen.

Ingen solnedgang i dag, men aftensolen på R. Hydon Velvets smukke indument.
Jeg har lige haft en rundvisning i haven nu kl. 10, i eftermiddag kommer der 5 mere, huhej hvor det går. 
Rigtig dejlig solskinsdag til jer, desværre er det vist slut med det fine stille vejr nu.







24 kommentarer:

  1. Vi har desværre ikke så tit dis, da her er for korte afstande. Jeg kan være heldig at finde det nede ved havnen og kysten. Smukt er det - ligesom det sidste billede, der gløder flot.
    Det er sjovt med rønnen - den er vist lidt forvirret.
    God fornøjelse med næste hold havegæster.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det er synd, for det er eventyragtigt med dis.
      Ja det må man sige om rønnen.
      Tak for det, to på en dag er for meget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Din dis ser riktig flott ut, og det har vi omtrent aldri her da det er over to mil til havet. Det er jo spesielt at ditt rognebærtre blomstrer på nytt og har modne bær på en gang :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej så ikke I nok ikke meget dis. Ja det er specielt med bær og blomster på samme tid.
      Klem

      Slet
  3. Tak for synet! Jeg elsker dis og mosekonebryg - det gør det hele sådan lidt mystisk, og så giver det naturligvis også grundlag for at tage nogle virkelig gode billeder, som du har gjort her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Selv tak - jeg kan slet ikke lade være med at tage billeder i dis og mosekonebryg, det er eventyragtigt.

      Slet
  4. Forhåbentligt nyder du alle dine havegæster. Her holder jeg en lille pause i havearbejdet, og det sætter nok sit præg på haven på den negative måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Åh ja der er måde med, to på en dag er rigeligt, og så kom der en da en tredie til, men det tog Bent sig af. Du kan nok regne ud, at jeg heller ikke meget havearbejde, det er heller ikke nemt at lave noget, når det er så tørt, men ukrudtet gror alligevel.

      Slet
  5. Flotte billeder af morgendisen. Jeg bliver lidt trist når dagene begynder at blive kortere, men ih hvor giver det et flot lys når solen er lidt lavere på himlen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja det kan godt blive lidt vemodigt, når dagene bliver kortere, men lyset er helt anderledes her i august september.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Flotte disede billeder, herinde mellem husene ser vi det ikke så meget, men solen har da lige skulle bruge lidt tid til at kunne ses klart på himlen, de sidste par dage.
    Godt der er et vandhuld til køerne, men der kunne da godt være fyldt lidt vand i karret også, så de har to muligheder for at drikke.
    Det er en fin lille rede gærdesmutten laver. Jeg fandt en i æbletræet, men den var heller ikke beboet.
    Fine have kig, flot gul sol stribe i Fyrren.
    Rosenresli er en af de roser her der har gang i blomstringen, men den trænger til at blive tøjret lidt, og nu snakker de jo om blæsevejr igen, så jeg må vidst lige ha’ gjort noget ved det i morgen.
    Det bliver da ved med at vrimle med gæster hos dig, men det har jo også været fantastisk vejr at vise haven frem i.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det er nok mere her ude på landet, at man ser disede landskaber.
      Der kom vist vand i til aften, det var heller ikke for tidligt.
      Du må have tøjret Rosenresli i morgen, når det nu skal gå løs igen med blæst, det gider vi ikke, men det nytter desværre ikke.
      Ja nu kan jeg godt bruge et par fridage, to hold på en dag er for meget, da der så kom et tredie hold uanmeldt, syntes jeg, det var nok. Dem tog Bent sig af.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Mange af dine billeder har det her både bløde og skarpe høstlys som klæder alt, og morgendisen giver bare et ekstra pift af elverpiger og mystik. Jeg elsker det vejr vi har haft på det sidste, selvom vi nu er oppe på et ottetal i tørkeskalaen, og regn sådan set ville være velkommen.
    Meget fin gærdesmutte-rede! De gør virkelig noget ud af den hjemlige hygge:)
    Billedet af rosen i modlys over pergolaen er fantastisk!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er med at finde det rigtig lys og den rigtige stemning, så man kan nyde elverpigerne, i dag er der absolut intet stemningsfuldt ved vejret. Tænk vi har fået 0,2 mm for et øjeblik siden, mon ikke de er blæst væk nu?
      Ja gærdesmuttehannerne kan noget med hygge :)
      Tak roser i modlys kan noget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Morgendis med sol er lige noget for elverpigerne, så de kan danse. Eventyrligt. Der var osse lidt dis i luften i går da jeg cyklede på arbejde.
    I dag støvregnede det, men der er ikke noget målebart i regnmåleren.
    Gærdesmutten gør virkelig noget for at tiltrække fruen. Vi har osse fundet et par ubeboede reder her i sensommeren. Måske kan de bruges til vinternatlogi for andre småfugle.
    Det må da være årstidsforvirret det rønnetræ. Vi havde et æbletræ i -18 der osse havde æbler og blomster på samme tid.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  9. Dejlige morgener i denne uge, du har fanget dem med flotte billeder.
    Roserne er i fuld blomst lige nu, lader det til - jeg har ikke så mange i blomst.
    Flot hagelilje i sidste indlæg, sådanne helt hvide blomster gør noget specielt.
    Ja, det er skønnest med kommentarer - jeg får nu også altid lidt respons på mine sjældne indlæg.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja de to første morgener i ugen var så fine, i dag var det mørkt og meget blæsende.
      Ja der er en del roser i blomst, men heldigvis også mange knopper, mon ikke også du har det.
      Ja hageliljen er meget fin, jeg har den også i lyserød, men den var ikke så fin, den faldt, før den sprang ud.
      Ja du får også lidt kommentarer, så du er ikke helt ude endnu ;) håber der kommer et en gang imellem.
      Knus

      Slet
  10. Hej Gunvor
    Ja det er det nemlig, jeg tænkte også på, om du havde oplevet det på din cykeltur i går. Ja et par dråber får vi da, vi har fået 0,2 mm i dag, et par småbyger er det blevet til.
    Jeg har før hørt om æbletræer med blomster i august september, men ikke om en røn. Forvirret er det i hvert fald.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  11. Dejlige morgenbilleder :-) næsten som en sommermorgen, men man kan nu godt begynde at mærke efteråret, både i går og i dag blæser det en hel del her. I går blev det dog den skønneste aften.
    Gærdesmutten er så hyggelig, at have i haven, de er næsten ligeglade med, at man går rundt i haven og kommer tæt på.
    Vores Mme Alfred Carrier har også mange blomster, men den er så grim i bladene i år. Rosenreslii er så skøn.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene
      Ja det var heldigvis sommerligt de første to morgener i ugen, men efteråret er nær, her har det også blæst meget i går og i dag, samme vejr i morgen, desværre.
      Mine gæster synes, at løvet på mine roser er flot, men de må ikke lægge mærke til dem, der har grimme blade, det er der flere af de der har. Mme Alfred har ikke så mange blomster her i haven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. LJUVLIGA bilder...och ljuvliga bilder på rosorna också!
    Alltid lika kul att kika in till dig.
    Kram från Titti och ett lite höstigt Öland

    SvarSlet
  13. Hagen din er vakker, rosene er spesielt vakre i år.
    Du tok fantastiske bilder av morgenstemningen, for et lys :-)) Høsten er på vei og bringer mye farge med seg.
    Mange hilsener fra Viola. Kos deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Viola
      Tak for din pæne kommentar, den er jeg glad for. Ja snart kommer der flere farver i haverne, høsten er over os.
      Mange hilsener Lisbeth

      Slet