lørdag den 28. november 2015

Del 7 rosenbedene

Det var ikke meget, vi så til solen i går, nærmest ingenting, men himlen var da ok i går morges. I dag regner det igen igen.
jeg går straks videre til historien, mon ikke den kan interessere en hel del, især fordi det denne gang handler om 
Rosenbedene
vi startede på rosenbedene i 2005, en af vores gamle venner fræsede bedene for mig, her er det det lyserøde bed
 det gyldne bed var nemlig lavet året før. Billedet er fra 2005, det ser ikke ud af meget. Et godt råd fra en dygtig rosengartner var at lægge dug og derefter flis, det gjorde vi så. Men vi fortrød det igen, det var ikke til at plante for dugen og flisen viste sig at ødelægge roserne, så de lettere fik rosenstængelsyge. Iflg. Ernst Jensen dur det ikke med flis omkring roserne, har jeg senere læst i hans bog Et liv med roser.

 2008
 2009 var et forrygende rosenår de stod så smukt
kan I se her, et hav af roser, jeg er ret vild med det billede - også fra 2009
2009 set fra 1. salen
desværre var det vinteren efter, at mange af roserne fik stængelsyge, de blev sorte i stænglen og måtte klippes helt ned i jorden. Heldigvis kom de fleste igen, men de har ikke siden været så gode.
2012
2013 her kan man tydeligt se formen på bedene (ying og yang)
det kniber lidt med billeder fra de første år, fordi jeg har fået ny computer og ikke har fået gemt alle billederne, men i 2014 er der til gengæld mange billeder
23.6.
 mon ikke flere af jer husker valmuerne
i hvert fald jer der var på besøg 27.6.
1.7.
 3.7.
 3.7.
 4.7.
 men også i september 2014 var der mange roser i blomst
jeg lader gerne de forskellige roser blande sig med hinanden, det ser godt ud, synes jeg, og så er der plads til flere forskellige.
Som I nok ved, har jeg fået en rosendille, siden jeg fandt Anton også kaldet Jas, han er så billig at selv en pensionist kan være med. Der er købt mange roser hjem i år, det bliver forhåbentlig en sand rosenfest i 2016.
Lidt aktuelt:

Trælupinen måtte tøjres, søndagens blæst havde næsten rykket den op med rod.
lidt lyng er der i blomst
og meget apropos lidt roser
 Aprikola
 Crocus Rose
 Eglantyne
og Westerland
God lørdag til jer


26 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    I dit indlæg fra i går var jeg den sidste til at kommentere - nu ser det ud til, at jeg bliver den første i dag :) Og, jo, du kan da lige tro, at jeg synes, det er en meget spændende del af historien :) Det er jo helt fantastisk at følge udviklingen fra de nærmest små pinde til det overvældende blomsterflor fra kraftige og sunde roser i dag. Det er tydeligt, at du har god jord, men også, at du virkelig passer og plejer dine roser på fornemste vis. Godt, at du fik fjernet flisen - tror, det er med til at gøre jorden for sur, og det ynder roserne jo ikke. Billederne fra 2009 er helt overdådige :) Jeg kan ikke huske, hvordan sommeren var det år, men der må have været helt optimale betingelser. Meget, meget smukt, som de forskellige roser væver sig ind i hinanden med deres forskellige nuancer og blomsterform. Her har det regnet voldsomt i nat og i morges, men nu er det ved at klare op, og der er blå klatter himmel hist og pist.
    Jeg er oogså helt vild med at handle hos Jas, men det ved du jo ;) Håber, vi kan tage en ny tur derover til forår/sommer og mødes med Anne :)
    Rigtig dejlig dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja og mon du så ikke tænkte, at de sidste skal blive de første :) jeg tænkte nok, at du synes, denne del af historien er spændende, nu er du jo også i gang med at lave nye bede, det kan kun gøre det til et mere spændende indlæg for dig. Ja jeg tror bestemt også, at det var godt at få flisen væk, men jeg ville nu ønske, at vi slet ikke havde lagt den der. Sikken et råd at få. Jeg kan heller ikke huske, hvordan sommeren var i 2009, men det ser ud som om, den har været god.
      Det er blevet tørvejr her nu, men ingen små klatter blå himmel.
      Mon ikke vi tager en tur mere til forår sommer til Jas, og selvfølgelig skal vi mødes med Anne. Jeg skal ganske vist ikke have flere roser, men måske har jeg glemt det til den tid :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jo, sådan tænkte jeg faktisk :) Jeg er næsten helt sikker på, at du glemmer, at du ikke skal have flere roser - der er jo længe, længe til forår, og den slags skal man ikke gå at huske på ;)
      Knus

      Slet
    3. Tjaaaa en enkelt eller to måske ;)
      Knus

      Slet
  2. Gode billeder og spændende fortælling. Jeg har fulgt med i de andre havehistoriske indlæg, og jeg synes at det er vældig interessant at se hvordan en have udvikler sig. Jeg har desværre ikke været så forudseende da jeg begyndte i 1992. Men har billederne inde i min erindring :-)
    Her kan jeg sige at det for en gang skyld ikke regner solen skinner, så det er med at nyde og komme lidt ud.
    Fortsat god lørdag til dig og et stort tillykke med den lille nye guldklump.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      det glæder mig, at du har fulgt med i de historiske indlæg, og at du synes, det er spændende. Jeg er glad for, at Bent har taget billeder de første år. Godt du kan huske, hvordan det så ud hos dig.
      Nej hvor er du heldig med solskin, ja så må du ud og nyde det.
      Også god lørdag til dig og tak for lykønskning.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Hold nu op for et blomsterflor du byder på idag og billederne fra 2009 er da helt fantastiske så er det da at jeg blir næsten blir overbevist om at jeg må ha flere og flere :-) Det kan jeg jo så se på når vi 3 nok mødes igen hos Jas. Planlægger lidt at lade de fleste af dahliaerne i mit dahliabed stå vinteren over og så måske plante roser istedet. Tror så at jeg kun gemmer de laveste da de jo nemmere kan passes ind hist og pist.
    Det er vidst godt at Trælupinen er blevet tøjret lidt for der er åbentbart storm på programmet igen :-(
    Vi skal have et venne par til spisning i aften så nu vil jeg gå igang med en fromage. Og jeg tror sørme at jeg kan finde et par stilke roser til at pynte på bordet. Det blir Mogen's de røde :-)
    Også en rigtig god lørdag til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er skønne roser i dagens indlæg, især dem fra 2009. Ja vi må mødes ved Jas, så I kan få flere roser, tja måske ryger der en enkelt ind i bilen til mig også :) Tror du ikke, du kommer til at savne dahliaerne. De er jo også flotte, men de dufter ikke, det er en fejl.
      Ja igen storm - sådan er det her til lands.
      Hyggeligt med et vennepar og fromage, det laver jeg aldrig, vi fik det hver søndag derhjemme, mon det er fynsk skik :) det smager nu dejligt. Fint at du kan pynte bordet med Mogens´ røde roser.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletider med disse forløb - det giver også en fornemmelse for det arbejde der også kan ligge i at have en have - og især roser!

    Flis blev vist brugt ganske ukritiskt da det kom på mode, nu ser men det ikke rigtig mere?

    Flot at du stadig har roser!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja roserne er sådan set et stort arbejde at have, især når de skal beskæres.
      Det der var så fantastisk var jo det med dugen, den blev lagt lige oven på græsplænen, det var slet ikke nødvendigt at gøre noget, fik vi at vide, det anbefalede han også til sommerhusgrunde. Men vi kunne jo ikke bare have den sorte dug til at ligge der og se grim ud, så det skulle dækkes med flis. I øvrigt kunne han slet ikke forstå, at jeg ikke var begejstret for det.
      Ja lidt roser kan jeg stadig fremtrylle.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Flott å se dine rosebed! Når du skriver flis, er det det samme som vi kaller bark? Det var en periode her også hvor bark ble brukt i rosebed, men det fant folk ut at ikke fungerte, for jorden ble for sur for rosene.
    Det er best å la det være, ja.

    God lørdag!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Flis var nærmest små grene, som var lavet til flis, det var ikke bark, det var for dyrt. Det var en rigtig dårlig idé.
      Så vil jeg heller hakke ukrudtet om, det andet duede ikke.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Tack för fina rosen bilder, och för tips på hur man skall göra en rosenrabatt, för att få det så vackert och fint.
    Ha en fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Maribel
      Skønt hvis du kan bruge det til noget.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Fantastiske billeder, ja især billederne fra 2009 er da helt overvældende, lad os håbe at rosensæsonen 2016 bliver lige så fantastisk ;)
    Ja det er ikke alt der kommer på mode, der er lige smart, pænt var det jo heller ikke ligefrem.
    Godt i fik tøjret trælupinen inden det atter blæser op ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja det var flot der i 2009, ja lad os håbe, at 2016 bliver fantastisk :)
      Næ det flis så rigtig grimt ud, så hellere bar jord.
      Ja ellers lægger den sig helt ned næste gang, med den blæst de lover.

      Slet
  8. Ja, jeg husker tydeligt valmuerne fra juni måned, det var helt forrygende og jeg husker også alle dine smukke roser som er så fine og store og flotte sammen - men billederne fra 2009 er nu noget helt for sig selv. Dejlige minder :)
    Vi glæder os til rosensfloret 2016 sammen med dig. Tak fordi du har introduceret os til JAS :)

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det tænkte jeg nok, at du gjorde, det meste var i fuldt flor, da I var her. Ja 2009 var helt fantastisk.
      Ja det bliver skønt i 2016, det håber jeg i hvert fald. Det var en fornøjelse at introducere jer for Jas, faktisk var det Helle Blomsterhat, som startede med det :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Dejlige billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.
    Hilsen Aase.

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth. TILLYKKE med dit andet barnebarn. Det er vel nok dejligt:) Jeg synes dine roser er flotte alle årene men jeg tror nok 2014 var flottest. Det var da helt forrygende. Det var sjovt at så formerne på bedene. Det er en god idé med yin og yan. Jeg troede, at flis gjorde jorden sur, så det er en af grundene til at jeg ikke bruger det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det er dejligt. Ja 2014 var også et flot år for roserne, da var der jo også meget sol og varme. Ja formen på bedene er lidt speciel, og for en gang skyld et billede hvor vi kan se det.
      Jeg har ikke før hørt om at flis gør jorden sur, det burde han nu vide, ham der rådede mig, pænt er det ikke, så godt jeg har fået det væk igen.

      Slet
  11. Stort tillykke med jeres andet barnebarn - det er så stort med de små! Jeg er målløs over dine rosenbede - jeg kan rigtig godt lide, at de får lov til at gro sammen - det er frodigt og flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase - ja det er stort at få sådan en lille en.
      Ja det er flot, når de får lov at gro ind i hinanden.

      Slet
  12. Kære Lisbeth Tillykke med det nye barnebarn. Kan se I jo næsten har været tæt på mig. Måske jeg kan byde jer velkommen en anden gang hvis der er tid. Det kunne være hyggeligt.
    Spændende at se hvordan rosenbedene blev til. Godt I blev ved på trods af forhindringer i starten. De er jo helt fantastiske, bedene idag. Jeg husker i høj grad valmuerne. De stod jo som et smukt brus da vi besøgte dig og Bent i juni. Rigtig god søndag. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Tak for det. Ja jeg vidste så ikke, at vi var tæt på dig. Jeg ville også gerne besøge jer, men desværre er vi kun på endagsture, når vi er af sted, og så gælder besøget familien. Vi har jo de her tre hunde, vi skal hjem til :)
      Jeg tænkte nok, at du ville kunne lide indlægget med roserne, ja valmuerne var fantastiske, da I var her - og roserne med.
      Også god søndag til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet