onsdag den 4. november 2015

Hvorfor blogger vi

når vi næsten ikke kan finde noget at vise? Jeg gør det, fordi det er hyggeligt med kontakten. Jeg kan også godt lide at finde motiver, når jeg tror, der slet ingen er, ja så bliver det en sport. Jeg sletter mange billeder eller viser dem ikke, for I skal jo nødig kede jeg med mine mange billeder.
Men klart nok har jeg flere muligheder for at finde motiver, da jeg har et større areal med planter, ja og hele øen at tage billeder i. Heldigvis er det tilladt at springe over :)
Vinstokkene på nabogrunden har fået fine gyldne farver
 Sydbøg
og Zelkova Serrata er også med på de gyldne farver
Sydbøgen har i øvrigt en historie, for en del år siden blev den ødelagt af en råbuk, som fejede på den med det resultat at barken var gået af hele vejen rundt om træet. Der var kun en ting at gøre, klippe den ned, så det gjorde vi. Den skød fra bunden igen, en af skudene bandt jeg op, det er den stamme, I kan se på billedet. Naturen er forunderlig.
Jeg bruger lang tid på at rive blade sammen, de er så flotte og forskellige, derfor lagde jeg dem på rad på bordet og tog et billede. Bladene er fra tulipantræet og papegøjebusken
 Fantastiske farver på papegøjebusken
Acer palmatum Bloodgood er snart helt færdig, men sikken en farve
bøgetræerne er også flotte nu
sumphibiscus er pænest sådan, men den når sikkert heller ikke at springe ud alligevel, den er meget sen i år.
hvad sker der lige her? Jo jeg har været ved at hade alle mine asters bort, det er ikke nemt, men jeg kan i det mindste forhindre dem i at så sig selv. Dette her er den flotte farveklat i stenbedet, som jeg har forsøgt at rykke op, det gik meget godt, men der er alligevel mange rødder tilbage.
 A shropshire lad har endelig sendt et nyt skud op, ingen remontering i år, men den er også ganske ny i haven.
 Claire Austin
 Crocus Rose
 Jane Austin
 Lady Emma Hamilton
 Morten Korch
Odyssey
Til sidst en af mine trofaste hjælpere, jeg er nu ikke så glad for hjælpen, de har undermineret nogle påskeklokker i klokkehøjen.
Rigtig god dag til jer, jeg skal ud og tage billeder af Wollerton old hall, for nu sker der noget med den.

26 kommentarer:

  1. Næh, hvor er de vinstokke smukke! Jeg ser nogle vinstokke når jeg går i Bernstoffsparken i Charlottenlund. Og den lille hundesnude er altså ret sød - selv om den er hård ved påskeklokkerne. Det-der graveri plejer at være en hvalpe/unghunde-ting synes jeg, så mon ikke det snart stopper? Olga var ved at drive mig til vanvid med sig gnaveri og graveri de første halvandet år, men så stoppede det :-)
    Jamen, vi blogger vel fordi vi ikke har lyst til at lade være :-)
    God dag til dig Lisbeth!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er de, godt du også kan se nogen i nærheden af dig. Ja hundesnuden er ikke til at stå for. Schippo var ellers næsten holdt op med det, men nu kan de to supplere hinanden, det hygger de sig vældigt med, jeg håber også, at det stopper, det ser dumt ud med alle de huller i beden.
      Ja det har du helt ret i :)
      Tak i lige måde Nana
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Jeg er enig med dig i, at det er hyggeligt at blogge. Der er altid nogen der kigger forbi.
    Jeg nyder dine mange dejlige billeder.
    Dit sidste billede i dag er nu slet ikke til at stå for.
    Tak også rigtig god dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at vi er enige Aase og at du nyder mine billeder.
      Nej hunden er ikke til at stå for med jord på snuden :)

      Slet
  3. Ja, det er veldig hyggelig med blogging, og så holder vi "hagegale" kontakten ☺Synd med dine påskeklokker da, håper de klarer seg til tross for litt "hjelp". Jeg husker når vi hadde hund så hadde den gravd opp masse løk som jeg hadde satt ned i bakken med blodmel. De var gravd opp alle sammen. Papegøyebusk, har du noe latinsk navn på den? Flotte farger!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er lige det, det drejer sig om. Jeg må have dækket påskeklokkerne til igen, mine hunde har også gravet løgene op igen lige da jeg havde plantet dem.
      Parrotia Persica hedder den på latin, den er nemlig flot.
      Klem

      Slet
  4. Jamen motiver er der da masser af - det viser dit indlæg med al ønskelig tydelighed. Måske er det en større udfordring at finde dem i den mørke tid; men til gengæld kan det vel tænkes, at det bidrager til at udvide vores haveoplevelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg kan blive ved at finde motiver, kun fantasien sætter grænser. Ja der er lidt mere udfordring i det nu, hvor det er gråt, diset og tidligt mørkt. Ja det har du nok ret i, man ser noget andet nu.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Du har da altid masser at vise fra din smukke have ;)
    At blogge og dele sin haveinteresse med andre haveglade tosser er jo blevet en livsstil...Desværre er der ikke altid lige megen tid og overskud til mange indlæg og kommentarer, men næsten dagligt skal jeg da lige ind og snuse og se hvad der sker af spændende ;)
    Det må altså være et kæmpe arbejde med alle de blade, godt du nyder synet imens.
    Skøn lille havehjælper...der jo bare gør ligesom "mor" ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja som regel er der masser at vise, jeg skal nok finde noget.
      Ja det er lige nøjagtig blevet en livsstil, derfor kan jeg ikke holde igen :) Klart der ikke er så meget tid til det, når arbejdet og haven skal passes, men jeg er glad for, at du snuser forbi, det er rart at vide. Kommentarer kan man lægge, når man har tid.
      Ja det er et stort arbejde med bladene.
      Ja begge hjælperne gør ligesom mor :)

      Slet
  6. Jeg synes også at det er hyggeligt med kontakten på bloggen. Jeg er ikke så flittig blogger som dig, men sådan er vi forskellige og det gør også bloggene interessante.
    Nogle motiver har du i hvertfald fundet. De smukke blade er værd at se på og bruge som pynt. Forsat god bladrivning:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja tænk hvor mange vi har lært at kende gennem bloggene, det er da hyggeligt. Nej det er ikke nemt at nå det hele, jeg er bare blevet lidt afhængig tror jeg :) og så tager jeg mig tiden, I andre har arbejdet at passe, mit arbejde er lige her og i haven.
      Ja noget har jeg fundet, bladene er blæst ned igen.
      Tak for det.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Jeg kom lidt tidligerer fra arbejde idag - og må sige at der var meget nyt at fotografere - og måske ikke lige hvad jeg havde regnet med:)

    Tulipantræet blade er jo sjove med den karakteristiske ligesom afskårne spids.

    Og til weekenden får vi varme igen siger de!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det lyder da godt, at du fik tidligt fri fra arbejde og med nye motiver? Det får vi nok snart at se.
      Ja Tulipantræets blade er noget anderledes og sjove at se på.
      Ja men det er da herligt med varme i weekenden, jeg er glad, hvis solen vil skinne igen :) men det skal da vist blæse noget natten til søndag ser det ud til.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Dejligt, at du hygger dig med at blogge og altid er god for mange smukke motiver og en god fortælling oveni :) Det er vi rigtig mange, der dagligt nyder og glædes over - måske endda mere i denne mørke og disede tid, hvor du altid kan finde noget, der er spændende at se. Vinstokkene er vel nok at fine i farven - det er rart med pænt naboskab. Gad vide, om ejerne fik noget ud af høsten, for man hører jo, at vinavlerne har haft meget svære vilkår i denne sæson, fordi både forår og sommer har været for koldt. Papegøjebusken er med sine mange farver indbegrebet af efterår - hvor er det smukt! Og roserne bliver bare ved og ved hos dig - fint skud i A Shropshire Lad - det er en af dem, jeg bestemt synes mangler i min egen have, men det er der vel råd for ;) Herlig lille hjælper, du der har, men mor er nok ikke helt tilfreds med, at det går ud over Klokkehøjen :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg er glad for, at nogen kan lide at følge med på min blog, jeg har også fået tilkendegivelser på fb :) Nej vinstokkene gav ikke mange modne druer i år, de grønne blev plukket til rosé vin, har jeg hørt. De blå hænger der endnu, tror jeg, de har vist opgivet det, ærgerligt for dem.
      Papegøjebusken optræder nu i den grad, den er fantastisk. Ja roserne blomstrer sporadisk rundt om, men nogle når vist ikke i gang. Se på Hortofilia hvor mange hun har.
      Du må have fat i A Shropshire Lad, min er fra Jas :)
      Ja søde er de, men jeg er nu ikke tilfreds med ret mange af de steder, de graver. I dag har de dog hjulpet lidt, det kan du måske se noget til i morgen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Vi er jo nok nogle der nyder at du simpelthen ikke kan lade være med bloggerriet og jeg håber da at du bliver ved med at nyde det. Du har jo efterhånden også knyttet havevenskaber rundt i landet og har mødt rigtig mange havegale mennesker :-)
    Fint billede med de smukke blade på række for det er jo ikke altid at vi lige tænker over hvordan bladene ser ud når de ligger i bunker ned på jorden. Der gør ikke spor at Sumphibiscusen ikke springer rigtig ud for den er da smuk som den ser ud nu :-)
    Den er jo ikke til at stå for din lille gravemaskine. Ser så fræk ud med jord på hele snuden men det kunne jo være godt at kunne pille batterierne ud af den når graverriet blir for voldsomt :-)
    Som du har set har jeg jo været ude og få morgen/formiddagskaffe hos Ella og hendes mor. Det var rigtig hyggelig selv om besøget var lidt kort da jeg jo skulle på arbejde men noget af det jeg har strikket til hende skulle hun jo gerne have inden hun vokser ud af det for hun er jo stor.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er dejligt, at der stadig er nogle som nyder mine indlæg, for jeg kan jo godt lide både det og kontakten, og glæden ved at have mødt så mange skønne havemennesker rundt om i landet er skøn.
      Nej det er jo det, at bladene normalt bare er til besvær, så jeg tog et billede, så man bedre kunne se nuancerne. Sumphibiscussen er netop smukkest nu, løvet er også blevet gult, det er flot.
      Ja du siger noget, men jeg tror ikke, jeg kan finde deres batterier, lige nu snorker de løs alle tre :)
      Ja du var da nødt til at aflevere strikkeriet, mens Ella endnu kan passe det. Det var da også sjovt at se hende nu, de forandrer sig meget i den alder. Så må du tage lidt længere tid en anden dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Jeg synes også det er hyggeligt med kontakten, når vi blogger, men også inspirationen og viden. Jeg har fået så meget ud af det og vil egentlig gerne bruge mere tid, men det har jeg bare ikke, når jeg skal passe mit arbejde. Det er nogle fine blade med flotte farver, du har samlet på bordet. Når man går og river dem sammen, lægger man ikke så meget mærke til dem, synes jeg.
    Du har også stadig flotte roser, det er da utroligt her i november! Jeg kan ikke mindes det fra de andre år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er hyggeligt med kontakten og de mennesker vi lærer at kende. Selvfølgelig kan du ikke bruge så meget tid på det, men du kigger jo af og til forbi, det er rart.
      Jo jeg nyder også bladene, når jeg ser dem i græsset - i hvert fald de flotte gyldne, men det er hårdt at rive dem sammen.
      Roser plejer jeg at have næsten hele december med, hvis det ikke bliver frost og sne.

      Slet
  11. Vi blogger da fordi det er hyggeligt og sjovt og interessant at lære andre havefolk at kende og udvide sit plantekendskab. Desværre er jeg meget svingende for tiden, der er alt for meget andet at fokusere på.
    Egentlig må det være dejligt at have dagen til rådighed som du har - mon du sommetider savner kolleger og arbejdsgiverbetalt arbejde?

    Skønne billeder, som altid.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er lige det, vi gør. Dejligt at få nyt plantekendskab og havevenner. Jeg forstår godt, at det ikke er nemt at nå det hele, men du er her da en gang imellem
      Du kan tro, at det er dejligt at have dagen til rådighed, jeg savner ikke spor at have arbejdsgiverbetalt arbejde. Og mine kolleger er jo jer og de øvrige læsere, det er den måde, jeg får kontakt på, den er jeg glad for. Til gengæld betyder det så, at jeg er halvgammel, det er knap så sjovt. Men det går da endnu :)
      Tak skal du have
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Det var ellers sødt sagt - om os andre - men du skal da ikke tænke på dig selv som halvgammel - det er man først når man sidder i gyngestolen og ikke orker fysisk arbejde !

      Slet
    3. Tak men jeg er jo pensionist, men jeg agter nu ikke at sidde i gyngestolen endnu :)
      Det var for ikke at savne kolleger, at jeg startede med at blogge i sin tid, så fandt jeg jer, selvom det tog lidt tid, men vi to og Hanne startede. Et årligt møde her og der, gør det også hyggeligt.

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Selv om det er halvmørkt og diset, så har du alligevel fået nogle fantastiske billeder i kassen :o) Du skal ikke blive forbavset hvis A Shopshire Lad den blomstre sent, min er først er først begyndt at remontere nu.
    Bloggen og alle jer andre vil jeg da slet ikke kunnet undvære :o) herinde er vi jo sammen og vores haveglæde og vi følger hinanden i tykt og tyndt også i vinterhalvåret hvor vi deler glæde og forventning om at det snart bliver lyst og forår igen. Vi glædes sammen om de første spæde erantis der dukker op i hinandens haver og over at der nu er en ny havesæson i gang igen. Da jeg startede med at blogge for 3 år siden, var det for at lave en slags dagbog over min kolonihave og jeg havde egentlig slet ikke regnet med at der var nogen der interesserede sig for hvad jeg gik og lavede, men jeg skulle da komme til at se noget andet. Interessen for hvad jeg går og laver kom helt bag på mig. I dag er bloggen og jeres andres indlæg noget jeg hygger mig med når jeg skal slappe af. Og så har jeg fået nogle skønne og gode bekendtskaber.:o) samt nogle fantastiske billeder.
    Og hvem kan stå for en lille sort snude med en masse jord på :o)
    Jo bloggerne, dem kan jeg da slet ikke undvære.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, jeg kigger også jævnligt på A shropshire lad for at se, om der skulle vise sig knopper, men ikke endnu.
      Fin måde at skrive det på, vi følger nemlig gerne med hos hinanden, det er rigtig hyggeligt, du er tilmed god til at tage ud og se andres haver, det er en god idé, det bliver ikke til meget for mig, der er for meget vand imellem :) Du får heldigvis også rigtig mange kommentarer, så er der noget ved det, hvis vi har tid til at svare :)
      Nej vel den sorte hundesnude er meget om sig i denne tid, det er den anden sorte også, de graver og graver :)
      Helt enig.
      Kh Lisbeth

      Slet