søndag den 29. november 2015

Himmelbilleder før Gorm og hagl og lidt roser

I dag kommer der helt aktuelle billeder, og de sidste historiske indlæg bliver udsat en dag. Jeg var nemlig så heldig at gå ud med kameraet lige inden haglbygerne ramte os, og mens solen var ved at stå op. Det blev der en helt fantastisk stemning ud af, den vil jeg dele med jer:



















ja en helt fantastisk stemning, nogle af billederne er taget med scenefunktion, andre ikke.
Roser var der også:
 Bonita Renæssance
 Claire Austin
 Claire Austin
 James Galway
James Galway
Rigtig god søndag

31 kommentarer:

  1. godmorgen Lisbeth

    Super stemningsbilleder, Du fanger flot det helt specielle lys og den store dramatik!

    Så venter vi da gerne lidt med historikken;)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have, det er jeg glad for, at du synes.
      Ja historikken kan sagtens vente :)
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Smukke morgen billeder, jeg er ikke klar over hvad scenefunktion er og gør, men motiverne er helt fantastiske hver og en ;)
    Har din Claire Austin skiftet farve, eller er det morgenlyset der får den til at se rosa ud.
    Jeg håber at Gorm ikke bliver for grusom og ødelægger for meget, her blæser det allerede en del, så god søndag inde i varmen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, scenefunktion er en indstilling på kameraet til sol op og nedgange, som får mere glød i billederne.
      Ja Claire er lidt lyserød her i vinteren, jeg var også i tvivl om det ikke var Wollerton old hall, de står lige ved siden af hinanden. Men det er Claire.
      Ja lad os håbe, at Gorm ikke bliver for slem. Aftenfærgen til Jylland er allerede aflyst her.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  3. Sikke skønne billeder - dramatiske og en smule ildevarslende. Gorm lurer derude - jeg håber, han viser sig knap så skræmmende, som der varsles.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase - ja det billeder er ret dramatiske, men nu skinner solen. Det bliver nok værre til aften, håber ikke, det bliver for slemt.

      Slet
  4. Fantastiskt att fånga hotfulla skyar på bilder, man riktigt känner dramatiken som är på gång.

    Jag gillar inte stormväder, vem gör det förresten?? Det kan ställa till med så mycket elände och hagelbyar orsakar alltid skador.

    I juni 2013 fick vi hela trädgården sönderslagen av en kraftig hagelskur i samband med ett åskoväder. Växterna smulades sönder till en grön massa och hela säsongen var förstörd.

    Gorm är på väg hit nu och jag hoppas att något av styrkan försvinner när den når land.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, ja der er dramatik over de billeder, nu skinner solen, så længe det varer.
      Nej stormvejret kan ingen af os lide, slet ikke når det har fået navn, det varsler ilde, lad os håbe han dæmper sig lidt, inden han når land.

      Slet
  5. Kære Lisbeth

    Ja, det var nogle fantastiske billeder.
    Lige nu er det "mørkt som i en kælder" og det regner. Og min mand har fødselsdag!!!!!
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have.
      Det lyder ikke rart, her skinner solen lige nu, tillykke til din mand :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Fantastiske billeder. Jeg kan på en måde godt lide når naturen sådan rigtig raser. Her havde vi voldsom regn..lyn og torden i morges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rita
      Ja sådan har jeg det også, det giver lidt spænding i tilværelsen :) Her blæser det mere og mere op, og lige nu regner det.

      Slet
  7. Hej Lisbeth!
    Utrolig lækker rosen historie, og skal da lige love for at 2009 var forrygende, og det syntes jeg ellers også det var da vi besøgte dig i sommers, jeg har aldrig i mit liv set noget skønnere! Elsker at du blander farverne, det giver liv og skønhed udover alle grænser! Det var også rart at læse dine erfaringer med dem og barken, jeg har ikke bark nogle steder, vil hellere det er grønt;-) og naboens ordentlige eksempel gør at det vil være yt med bark, med mindre det er blandt rhodoer, eller i skov.
    Fantastiske himmelbilleder, specielt nr 18 giver en oplevelse af noget ærefrygtindgydende, som også jeg holder af;-)
    I formiddag var der igen to regnbuer, og jeg kunne fra døren se at den ene havde nedgang på vores grund, gik jeg ud var det anderledes, men det gider jeg ikke regne med;-)
    Tak også en dejlig søndag aften til dig!
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. PS sikke da en smører det blev til i dag;-)

      Slet
    2. Hej Anette
      Det var hyggeligt med en lang smøre :) Tænkte nok, at du ville kunne lide rosenhistorien, det var rigtig godt i 2009, men da heller ikke dårligt i hverken 14 eller 15. Det dur i hvert fald ikke med bark blandt roser, og egentlig heller ikke blandt rhodoer og andet, hvis man har snegle, og det har vi begge jo.
      Tak ja der var en helt særlig stemning, jeg gik bare ud for at tage billeder, jeg havde slet ikke opdaget det, før jeg stod midt i det hele, så blev der taget billeder. Ja det billede er noget helt særligt kunne jeg se der til sidst, så der blev taget et par stykker.
      Fandt du guldmønterne under regnbuen? :)
      Ja i lige måde.
      Kram Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth.Smukke-smukke billeder du viser i dag.Ja !!! naturen er der ikke noget der slår.
    Og stadig oser...................tak for et dejligt indlæg om dine roser.
    Havde travlt med at lave juledekorationer i går...............det blev til næsten 10 timer.Og i dag stod den så på en kraftig oprydning.
    Rigtig god advent til dig og Bent knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, nej det har du ret i, naturen er fantastisk, selvom det også giver storme ind i mellem.
      Godt du så mit indlæg om roser - ja du har nok lavet mange juledekorationer, kan jeg tænke mig. Mon ikke jeg kan se det i dit søndagsindlæg.
      Tak i lige måde til jer
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth smukke billeder. Lyset er vældig flot. Håber at stormen er os nådig senere i dag. God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja lad os håbe, at stormen sætter farten ned, inden den når Dk.
      I lige måde

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Meget,meget smukke morgenbilleder af en himmel, der vist har noget i vente til os. Sikke et lys og magisk stemning over landskabet. Jeg vågnede tidligt i morges ved nogle ordentlige tordenbrag. Senere kom der solskin afløst af voldsomme byger. Nu regner det for alvor, og det er begyndt at blæse lidt, men ikke noget slemt endnu. Det håber jeg så heller ikke det bliver, for jorden er sjaskvåde og så er det lettere for stormen at løsne træer og buske. Jeg har været ude og samle al løsøre sammen i haven og fik også lige sat nogle løg - ja, jeg er sent på den :) Der er stadig roser derude, men de er noget forkrøblede at se til. Til gengæld er Lathyrus stadig fin trods den hårde frost i sidste weekend. Det bliver spændende at se, om Gorm bliver ligeså slem som annonceret - det håber jeg ikke! Har lige set, at færgen er aflyst.
    Pas godt på jer selv i stormen derude på øen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja vinden er ved at hidse sig op her hos os. Det var så smukt, jeg var heldig, jeg gik ud på det rigtige tidspunkt, for jeg havde ikke opdaget det, da jeg gik ud. Vi har kun haft byger med hagl og regn, og sol i mellem, jeg gik en lang tur til havet i tørvejr, det var dejligt. Her blæser det 11,6 m/s nu, det bliver nok værre, vi håber, at træerne bliver stående. Ja roserne er ikke, hvad de har været, flot at din lathyrus kan endnu. Ja færgerne er aflyst, godt jeg er hjemme i den lune hule med brændeovnen i ryggen :)
      Ja vi skal nok passe godt på :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Nu må du holde fast så Gorm ikke blæser dig af øen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Du kan tro, jeg holder godt fast :)

      Slet
  12. Meget smukke billeder - det er bare godt at have cameraet med ud på gåturen også.
    Nu er det begyndt at blæse op her, jeg håber ikke at Gorm er for hård ved jer.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja det er en god ting, jeg havde det nu ikke med på gåturen i dag, jeg får for mange billeder :)
      Ja her blæser det også godt, jeg er optimist og regner med at vi klarer også en Gorm :) Tak for gode ønsker
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Det var da en fantastisk flot morgen hos jer. Her var det bare gråt med lidt regn. Torden og hagl fik vi ikke her. Hen over middag fik vi endelig nogle glimt af solen ellers har det været en fredelig dag og først ved 16-17 tiden begyndte vinden at tage til og det blæser mere og mere op så nu må vi se hvor slemt det blir. Jeg hader denne vejrtype og især når det er mørkt og kun kan høre ulykkerne og ikke se hvor det sker. Kan se i de lokale nyheder at de havde lukket Svendborg sund broen men har åbnet den igen. Lillebæltsbroerne er lukket.
    Ellers er dagen fordrevet med lidt julepyntning. Jeg har dog besluttet mig for at jeg nok kun skal have halvdelen frem i år for det er jo ikke til af få støvet af med alle de nisser alle vegne og så er Mogens glad fir han syntes at det nogle år har været lidt i overkanten :-) adventsdekorationen er også noget mindre end den plejer at være.
    God aften håber i klarer skærerne derude i Kattegat.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var ret flot i morges, det kom bare lige så stille, så jeg blev bare derude og fyrede løs. Vi har heller ikke haft slemt vejr i løbet af dagen, men det er på vej nu. Jeg hader i hvert fald at gå tur, når det stormer sådan, men vi klarede det også her til aften. Ja færgerne har indstillet sejladsen her, så vi må blive, hvor vi er, men det har jeg nu heller ikke noget i mod.
      Julepyntning, ja det skal jo også til, jeg gør ikke det store ud af det i år, og jeg kan forstå, at Mogens er glad for, at Gertrud Sand holder sig lidt i ro i år :)
      De unge holder jul med svigerfamilierne i år, så vi bliver kun tre juleaften, og vi er ikke så julede, så det gider jeg ikke bruge tid på.
      Tak i lige måde - håber alle klarer skærene, Gorm må godt flove lidt af og ikke blive så slem.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Gertrud Sand :-) nej så slemt har det aldrig været. Ingen guirlander eller mistelten. Måske jeg kan plukke mistelten ind om et par år.
    Nu lader det til at Gorm ved at rase lidt ud her og det har heldigvis ikke været så slemt som frygtet men kunne ligesom forstå at den nogle steder ved vestkysten ligesom tog af men så tog til igen. Håber ikke det sker her.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Nej det regnede jeg nu heller ikke med. Jeg så først din kommentar nu, da vi mistede strømmen i 40 min, så jeg fik først mails her til morgen. Jeg tror Gorm hidsede sig lidt op igen senere, jeg synes, det blev værre igen mellem 23 og 24.

      Slet
  15. Der er virkelig dramatik over dit indlæg idag... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det var der, synd du ikke fik set mit rosenindlæg fra dagen før ;)

      Slet