torsdag den 26. november 2015

Historie del 6 udkanten af skoven

mandags morgensol i haven
også onsdag eftermiddag skinnede den flot, samme bed på to forskellige tidspunkter af dagen
Udvidelse af skoven
i 2008 begyndte vi at udvide skoven ud mod haven
 i midten står hjertetræet, man lægger ikke mærke til det mere, fordi skoven er vokset sammen om det, og vi har opstammet det, så det blev et træ og ikke en busk, som I kan se, var rhodoerne var ikke så store i 2008
 samme år blodblommen og fyrretræet er ikke store endnu, siden da er de begge blevet opstammet
2011
 24.11.2015 samme bed
24.11.2015 fra den anden side
som I kan se er rhodoerne vokset rigtig meget siden de blev plantet
2011
 2012
2013 - her er fyrretræet opstammet
 2013
2014
 25.11.2015
 blodblommen her i forgrunden
i solskin i går
aktuelle billeder af roser og knopper
 Souvenir de Malmaison
 The Generous Gardener
 Wild Rover har et par knopper endnu
Wollerton old Hall
Jeg er tidligt ude i dag, vi skal med færgen til Sjælland klokken 7, så vi har været tidligt oppe.
God dag til jer




24 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    Alletiders med historikken! det langsigtede er noget vi ofte glemmer i vor hektiske tid:)
    Det ser da egentlig ud til at du har roser på vej, imponerende! - og vejrudsigten er jo med dig der!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Karsten
      Ja det er godt at have billeder fra et tiden der er gået, så man kan se, hvordan det gror.
      Ja nu må vi se, om knopperne får lov at springe ud.
      Dejlig aften til dig

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth
    Smukt og stille vejr her, hvor solen er på vej, og det glimter i frostlaget på græs og i planter - det bliver vist en fin dag vejrmæssigt. Interessant som skoven har udviklet sig over tid, og det er jo imponerende, som dine rhodoer er blevet store og kraftige på forholdsvis få år. Skønt med billeder af blomstrende rhodoer - jeg længes allerede efter forår, men det har lange udsigter, ved jeg godt :) Flot med rosenknopper stadigvæk og spændende, om de når at springe ud - jeg går også og holder øje med mine :)
    Håber, I får en rigtig dejlig dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Linda
      Ja det har nok været en dejlig dag, vi havde blandet vejr på Sjælland. Ja det hele har udviklet sig godt må man sige, man kan tydeligt se det på rhodoerne. Det bliver dejligt at se dem i blomst igen, men først skal de hvile.
      Ja pludselig er der en enkelt rose, som er sprunget ud, dejligt når det lykkes.
      Jo det har været en fin dag.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Så oprandt dagen ;-) og et af mine yndlingssteder i din have er jo skoven og det der omkranser den. Der er bare noget helt særligt over det. Ved ikke helt hvorfor men måske fordi at det jo er umuligt at skabe sådan et område i en lille parcelhus have.
    Dejligt lige at se blomstrende Rhodoer og som Linda så ser jeg også frem til forårets komme :-)
    Ha en rigtig dejlig dag på Sjælland I har da vejret med jer :-)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja endelig kom der lidt mere med skoven og udkanten, jeg synes også selv, den er noget helt særligt. Ja måske er det derfor. Det er godt med et gensyn af blomstrende rhodoer, der er store fine knopper på nogen af dem, så det lover godt for foråret.
      Vi havde en fin dag med blandet vejr.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Jamen, det gror jo! Det er godt at blive mindet om, for man kan godt gribes af lidt modløshed, når man står med de små barrodsplanter og drømmer om skygge og bølger af blomster. Men inden man ser sig om, gror det og forandrer sig. Da er det godt at kigge billeder, for så har man næsten også glemt begyndelsen. Tak for de fortsatte historie-lektioner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det gror, selvom man ikke tror det, men år for år er der heldigvis forskel, kan man se. Selv tak

      Slet
  5. Flott med bilder av historikken ! Da ser man tydelig hvordan ting vokser til :-)
    Håper du er hjemme når vi er på Samsø i sommer 28-31 juli slik at vi kan få se hagen din .(hvis dere da ikke rømmer øya under jazzfestivalen)
    Utrolig at rosene fortsatt har knopper.
    Håper dere har hatt en fin dag på Sjælland.:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med jer.
      Ja det er godt at se, at der sker noget år for år.
      Jeg er hjemme, når I kommer, vi skal nok finde en dag.
      Vi havde en fin tur.

      Slet
  6. Dine historiske indlæg er altså meget inspirerende, Lisbeth! Jeg får lyst til at forsøge at lave noget skovagtigt når vi overtager den gule gård :-)
    Håber I har en god dag på Sjælland!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana
      Ja du må have noget skovagtigt det nye sted, der er masser af plads til det.
      Vi havde en fin dag ja
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Ja, rhodoerne vokser faktisk hurtigt. Det tænker man ikke altid på, når de er nyplantede. Men godt ser det ud.
    Håber i har haft en god tur herover.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det gør de nemlig, selvom de syner lidt små, når vi planter dem.
      Ja vi har haft en fin tur.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Her har vi haft solskinsvejr.
    God tur til Sjælland.

    SvarSlet
  9. Vilken glädje det är när man som du varit klok att dokumentera, man glömmer så lätt hur det faktiskt såg ut en gång. Jag saknar verkligen att vi inte har bilder från tiden när vi började anlägga trädgården och allt var skog.

    Fantastiska rododendronplanteringar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er godt at have billeder fra opstarten af haven, det er jeg glad for. Jeg er glad for, at Bent tog billeder de første år.
      Tak for det

      Slet
  10. Jeg har hygget meg med dine innlegg om historien til hagen din. Smart å dokumentere det sånn som du har gjort.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det glæder mig, at du har hygget dig med havens historie.
      Klem

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Det er spændende læsning og utroligt den udvikling, der er sket i haven. Jeg synes også, det er ret godt gået, at I stadig kan finde på noget nyt. Det kniber lidt her hos mig, bortset fra at så nye frø til krukkerne. Der kan jeg jo vælge flere nye planter til haven på denne måde. Bedene kan jeg nok ikke udvide ret meget mere og der er ikke rigtig plads til at etablere nye - så godt, at jeg har mange krukker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja der er sket meget i haven siden vi startede. Ja det er en have i stadig forandring, til gengæld har jeg næsten ingen krukker i haven, det har du meget glæde af.

      Slet
  12. Jeg er også helt betaget af din skov, behagelig, meget mild og smuk! Du ved jeg også har planer om noget skov, et sted er det allerede skovagtigt, der skal dog ryddes for snebær, og andet skal beskæres, jeg overvejer også at tage et godt stykke af haven med, der skal dog være oaser med sol hen over dagen, må se hvad det bliver til.
    Ha en skøn ny dag Lisbeth!
    Kram
    ;-) måske jeg kommer til dit nye indlæg i morgen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det kan jeg godt huske, du må have lavet dig en skov, når du får planerne på plads i dit hoved. Snebær er noget skidt, og de er bestemt ikke nemme at slippe af med igen. Ja det er vigtigt, at der også er oaser med sol, men på de rigtig varme dage, er det dejligt med en skov.
      Tak i lige måde
      Kram
      Der står ikke så meget i det nye indlæg, så måske skal du lige kigge ind :)

      Slet