mandag den 23. november 2015

Sne, historie og blomster efter sneen


Sne fik vi nok af i går, ja mere end rigeligt. I skoven lå mange af rhodoernes grene helt nede på jorden, jeg var ude og ryste dem af, en våd og kold affære, som vist desværre ikke hjalp meget, da sneen stadig piskede ned, senere blev det tøvejr, så sneen på grenene forsvandt helt af sig selv :)
I dag handler historien om
Skoven
små barrods træer blev plantet i 2003, i 2004 så det sådan ud
 2005
 2006
 2006
 2008
2011 (stierne i skoven blev lavet i samråd med Ida) da træerne var vokset lidt til, sagde hun, at nu skulle vi finde stierne. Herefter gik vi rundt mellem træerne og fandt ud af, hvor der skulle fjernes en gren eller et træ. Efter det blev stierne flittigt brugt, så det blev til rigtige stier.
 2015 fra diget
 2015
 i 2007 kom jeg i tanke om, at jeg ville have et lyngbed
her blev plantet en Troldel, jeg er da lige ved at tro, at den var større ved plantningen, den er ikke vokset meget siden
 i 2011 skulle der ændringer til
så Bent gik i gang med at grave ovenfor viste sti væk, græstørv fra et andet sted i haven fyldte stien op, dug blev lagt på
og store trædesten, i dag ser det sådan ud. Desværre er der ikke så meget lyng tilbage mere, der er nok for skygget.


her er bedet nu set fra den anden side
lyngbedet ligger til venstre for stenbedet lige op til pavillionen, som det ses her
Aktuelt for i går: sneen er heldigvis tøet igen, til gengæld har vi vandproblemer, så vi må pumpe det
væk.
                           

Her min fine chrysanthemum, billedet er fra lørdag.
Her er et par stykker mere fra i dag:
 Det er vist et sjældent syn med ridderspore
og solhatte i sne :) de giver ikke op for en smule snestorm
Claire Austin har heller ikke givet op endnu
God dag derude





27 kommentarer:

  1. Det er sjovt at læse dine historiske indlæg, og jeg er blevet inspireret til at lave et lignende indlæg på et tidspunkt. Imponerende, som blomster efter sådan en snestorm!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det er faktisk ret sjovt at lave historiske indlæg, hvis man har styr på sine billeder. Du har sat rigtig mange ind fra begyndelsen af jeres have, så det har du nok.
      Ja det er utroligt med de blomster efter snestorm.

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth

    Alletiders med historien og tankerne bag de forskellige tiltag!
    Lyng tror jeg godt vil have den specielle sure jord som vi feks finder i visse fyrreskove, der har jeg set lyng vokse i pænt meget skygge - men der er jo heller ikke rigtig nogen konkurrenter:)
    Vi har hård frost ligenu, og sneen nåede stort set at smelte, så det har været noget af en omvæltning!
    Men det skulle blive langsomt varmere nu siger de!

    Ha en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er godt, du synes det.
      Vi planter altid lyngen i spagnum, men måske er det for lidt, vi bruger. Her på Samsø vokser lyngen mest i sol, meget at mit er gået ud om vinteren, jeg må prøve igen.
      Her har det også frosset i nat ca. - 3, det er vist ikke alle steder i Kbh´s området, at sneen er smeltet? Solen skinner dejligt her i dag, men koldt er det - heldigvis er det stille vejr.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Det er nok som Karsten skriver, for her hvor jeg bor vokser lyng ute i skogen av seg selv. Men det krever sur jord, ja. Spennende å lese om hagens historie ☺

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Vi planter lyngen i spagnum, men måske for lidt.
      Godt du kan lide at læse om havens historie :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth, jeg har ikke fået læst med d sidste par dage, det må jeg da heller få gjort. Det er sjov med noget historie, man kan jo slet jo slet ikke forestille sig at det har set ud som på det første billede. Det er godt du ikke skal ud og ryste rhoder i dag, vejret er jo skønt også selv om det er lidt koldt :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nej jeg har bemærket, at du ikke har været med, heldigvis kan man altid læse tilbage, mon ikke det vil interessere dig lidt. Nej det er knap nok, at vi selv kan forestille os det - endsige se hvor billedet er taget. Ja det har været fint vejr i formiddag, men nu er det blevet gråt med lidt regndråber.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Et par fine vinterbilleder.
    Her fik vi ikke så meget at græsplænen var dækket, men i Tørring var der et forrygende sne og blæsevejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja I fik ikke så meget sne hos jer, det var nok meget godt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth!
    Hvor er det spændende at læse tankerne bag stien i skoven, en helt anderledes måde at gøre det på når man tænker på at skoven er planlagt, og skulle vokse lidt først, men genialt! Også interessant at se lyngbedet og stenbedet i sådan en harmoni nu.
    Kunne nogle gange også tænke mig at få en løstegning over vores grund, bare for sjov;-)
    Egentlig ved man jo godt der er et stort arbejde bag og en del tanker bag en have, men når den står så utrolig smuk som jeres tænker man det ikke sådan lige, for da er det begejstringen over det hele der tager over!
    Rigtig god dag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Jeg tænkte, at du kunne få noget ud af at læse om skoven og stierne, når nu I skal til at lave jeres egen skov.
      Jeg kan godt forstå, at du godt kan tænke dig en løstegning over jeres grund, og husk endelig billeder, så du kan se forløbet.
      Ja man/haven starter som lille, og så bliver den stor, det er det spændende ved det.
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Her ligger sneen stadig, og vi har haft dagsfrost. Solen har tittet lidt igennem skyerne, men det var et noget kort besøg. Heldigvis skulle det blive lunere igen, og det passer mig godt, for der er flere ting, jeg skal have gjort færdig i haven. Fantastisk med skoven - det er faktisk ikke til at tro, at det har udviklet sig så hurtigt, som det har. Også spændende at I først lavede stierne, efter at træerne var vokset lidt til, men det giver jo god mening, for det vel først på det tidspunkt, man rigtig kan se, hvordan det hele har udviklet sig. Det er rigtig sjovt at følge din haves historie - flot, at du vil bruge så meget tid på at finde billeder frem fra dengang. Det bliver værdsat, kan du tro, for så kan man se, at der sker noget over årene, og at selvom ens egen have ikke er så gammel, ja, så bliver det vel til noget engang :) Hvor er din Chrysantemum bare fin - dejlig farve, der lyser op! Utroligt med solhatte i snevejr - her er de for længst gået i dvale. Trods spagnum vil lyng heller ikke bo her - hverken i lidt sol eller i skygge, det er der så ikke noget at gøre ved.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Vi har lidt sne tilbage, nu har vi plusgrader. Sjællænderne har været mere heldige, de har vist haft sol hele dagen, hos os var det kun den halve dag. Ja mon ikke du når at blive færdig, når nu de lover lunere vejr igen.
      Ja det med stierne havde jeg ikke selv fundet ud af uden Idas hjælp, hun sagde også, at jeg ville blive vild med min lille skov, det fik hun ret i. Heldigvis er der vist flere, der synes, det er sjovt at følge haves udvikling, så det er fint at finde billeder til det, selvom det tager ekstra tid. Den har jeg heldigvis mere af nu, hvor det ikke er havevejr. Og ja I andre kan se, at det nok skal vokse til.
      Jeg er meget glad for min fine chrysanthemum, jeg havde faktisk glemt den.. Men skønt er det også med solhat og ridderspore.
      En trøst er det da, at du heller ikke kan få lyng til at gro :) Jeg har noget lyng, men det på billedet er gået til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. PS: Ikke mindre utroligt med en hvid ridderspore i slut november :)

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Det er en dejlig og lærerig historie du viser/fortæller i disse dage. Godt i var gode til at tage billeder fra skovens start, længe inden blogger lysten blev skabt ;)
    Den ridderspore fortjener da næsten en medalje, for sin fantastiske præstation.
    Jeg håber Bent får styr på sit vand ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er heldigt, at Bent har taget en del billeder i begyndelsen, så jeg kan bruge dem, men jeg er nu glad for at jeg selv har overtaget, for vi ser ikke ens på, hvad der skal tages billeder af.
      Ja jeg synes også, det er en fantastisk ridderspore.
      Jeg tror Bent er ved at have styr på vandet igen :)

      Slet
  10. Det er sjovt at se, hvordan I har plantet træer. Man sammenligner jo altid med sin egen, og her har vi altid været omgivet af store lægivende træer. Når vi har plantet nyt, har det været erstatning for fældede eller udgåede træer, så det er en helt anden proces end jeres.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er ganske anderledes, når der er skabt læ i forvejen, så er det også nemmere at have anderledes og sjældne træer. Ja at sætte erstatning for fældede eller udgåede træer er meget mere spændende, så er der flere muligheder for at få sjældne træer.

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Sne blev det ikke så meget af her da det smeltede næsten lige så hurtigt som det kom ned men der er da ca 17mm ude i regnmåleren så der var da mulighed for et pænt lag hvis det havde været koldere. Vi har så haft den første nattefrost men vidst ikke mere end en enkelt minusgrad. Så nu er dahliaerne færdige. Så nu må de snart op af jorden.
      Lidt mere historie fra høneballehaven det er nu underligt at se hvor småt og bart det hele har været og hvilken frodighed der præger haven idag :-)
      Den er meget smuk den Chrysathemum. Godt at blomster floret ikke går af vejen for en bette snestorm. Nu er vi så tilbage ved det ustadige vejr igen og vind fra sydvest. Det ved vi hvad er :-)
      Fortsat god aften
      Knus Anne

      Slet
    3. Hej Anne
      Nej I fik ikke så meget sne, det gjorde de vist hos Per, kunne jeg forstå på ham. Han sagde i øvrigt, at de havde været på besøg hos nogen i Otterup, der var både en bil og en bus, der var kørt galt, så det må have været glat.
      Ja med lidt frost i nat er dahliaerne nok færdige, så må du have dem op, men nu kommer der vel ikke frost lige med det samme igen, så du kan måske nå det i weekenden.
      Ja det er ikke til at forstå, at det hele har været så småt og bart, men det gror heldigvis hele tiden.
      Ja min chrysanthemum er fin, de andre blomster hænger lidt med hovedet i dag.
      Alt er ved det gamle igen ja.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Dejlige billeder fra nu og år tilbage.
    Må sige at I på samsø har fået en del sne. Det ser flot ud, men det kan både være ødelæggende og besværligt. Men kønt er det.
    Kh.
    kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Kirsten
      Ja vi fik en del sne, men det forsvandt hurtigt igen. Det gør ikke så meget. Det var ikke kønt så længe her, men blev hurtigt belastende for træer og buske.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Jeg har altid troet at din skovhave var opstået fordi der i forvejen stod en del træer. Det er sjovt at vide at I selv ar plantet skoven fra bunden - for ikke så længe siden. Imponerende med al den grokraft :-)
    Her ligger sneen stadig tykt og tungt. Suk!
    God aften til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det tror jeg, de fleste har, men sådan er det ikke, vi er startet fra bunden :) Det er utroligt så hurtigt, træerne er vokset til, selvom vi selv syntes det gik langsomt de første år, så undres vi stadig over, at det er blevet til en skov nu :) det må være alt det husdyrgødning :)
      Ja uf det er ikke rart, mon ikke det tør fra i morgen.
      God aften
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Tak for mere historie - fantastisk som træerne er vokset efter et par år - så ser det ud til at gå stærkt! Jeg håber, der er flere billeder i vente - det er vældig sjovt at se, hvad der kan ske med den rette omsorg hen over en rimelig overskuelig årrække.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase
      Ja man må forbavses over den grokraft, selvom jeg synes, det gik langsomt de første år. Ja der kommer flere billeder - jeg arbejder på sagen :) Det er rart at vide, at de man selv har plantet også pludselig bliver stort.

      Slet