torsdag den 5. november 2015

Roser og andet

Roserne blomstrer endnu i mange haver rundt om i det ganske land. Mange synes, at det er fantastisk, derfor kiggede jeg i arkivet for 2014, den sidste rose tog jeg billede af d. 29. december. Jeg mener, at det er tilbagevendende, at folk forundres over, at der er roser endnu, her i haven er det helt normalt, men vi bor jo også med vand tæt på os hele vejen rundt. Heldigvis har jeg set, at der er roser hos mange af jer endnu. Så længe vi ikke har fået frost er der stadig roser, de er bare længe om at springe ud. I dag blæser det, og jeg så et glimt af månen til morgen, solen derimod får vi nok ikke at se.
Her kommer mine roser:
 Astrid Lindgren
 Audrey Wilcox (det er den sidste blomst)
 Gertrud Jekyll
 Ghita Renæssance
 Grace
 Jane Austin
 Mary Magdalene
 Ophelia Climbing
 Penny Lane
 Souvenir de la Malmaison, det holdt hårdt, men endelig er den sprunget lidt ud
 The generous gardener
og til slut Wollerton old hall, ikke helt udsprunget, men den prøver.
der var også besøg af en træt bi
I toppen her er der stadig roser
og så er der selvfølgelig Wild Rover
Acer grisseum har fået flotte farver nu

Der er stadig lidt farver, selvom vejret er gråt og trist
I dag har jeg så gravet alle astersskudene op her i stenbedet, jeg havde god hjælp, kan I nok se.

Hvis du har god tid en dag er her et godt link til Helges skønne haver. Jeg har set klippet fra Lille Malunds have i går.
I må have en god dag.

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Ja !!! jeg har jo lige set at Marie viser 20 roser der stadig blomstre.Og du har da også stadig en del.
    Det er da bare skønt at vi stadig har noget smukt at nyde i vores haver.
    Var lige kort inde og se Helges skønne haver....................men vil se dem i aften hvor jeg har bedre tid.
    For har lige købt et par nye roser og et nyt blommetræ jeg skal have plantet.
    Dejligt med en god hjælper.God dag i haven knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er fantastisk - mine har været kønnere, men jeg nyder dem alligevel.
      Ja der skal være god tid, når man vil se på Helges skønne haver. Så må du ud og plante, det lyder spændende med både nye roser og et blommetræ.
      Ja det er dejligt med små hjælpere.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Oh, de skønne roser. Det bedste billede er nu det nederste..det er super godt fanget :o)
    God dag til jer.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej også her Linda
      Ja roserne er skønne og hundene med.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Du har ret i, at det ikke er usædvanligt med roser på denne årstid; men alligevel er det fantastisk, så længe de blomstrer. Vi ser dem vel i et halvt år, og det er der vist ingen andre blomstrende buske, der kan gøre dem efter. Hortensierne giver også stadigvæk masser af farve, men startede jo også langt senere. Snøft, jeg har kun Søren som hjælper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det er ikke usædvanligt, men vi begejstres lige meget hvert år, og det er jo også fantastisk så meget og lang blomstring, der er i dem.
      Ja hortensiaerne kan også være med, Søren er en god hjælper, han kan meget, men ikke grave huller som en lille hund :)

      Slet
  4. Har du talt hundene efter du var færdig med havearbejdet? Bare så der ikke er glemt én i hullet. Det er skønt med god hjælp, selvom det ikke går så hurtigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja de er der alle tre endnu :) Det er i hvert fald hyggeligt, selvom det oftest går lidt hårdt til.

      Slet
  5. Så heldig du er som får så god hjelp, og har så mange skjønne roser :)

    Klem

    SvarSlet
  6. Kære Lisbeth
    Nå du er på endnu---
    Tænk hvor heldigt jeg kigge ind, jeg har også lige set Helges Haver, hvor er der dog smukt. Man kommer til at glæde sig til forår og sommer, når man ser videoen.
    Du er jo igang i din smukke have og har dine hjælpere med.
    Jeg har fået lagt en masse tulipanløg.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er jeg da, jeg har skam ikke holdt pause i nogen dag endnu :)
      Ja det er dejligt at se lidt af udsendelserne om Helges Haver, godt du fik set det. Ja med fuglesang, blomster og lysegrønne farver, så glæder man sig til forår og sommer.
      Ja jeg er godt i gang med hjælperne.
      Det lyder godt med en masse tulipanløg, jeg har ikke lagt så mange i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Jeg siger som Linda om billedet af dig og hundene - det er godt :) Roserne er fantastiske vækster. Ingen andre planter præsterer så meget og så længe. Audry Wilcox er nu en helt særligt fin rose, gad vide hvorfor jeg ikke har den i mit sortiment endnu...
    God dag til dig, søde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja Bent fik taget et godt billede der :)
      Roserne er en god opfindelse, tænk så længe de kan blomstre, det er herligt.
      Jeg er bange for, at du er nødt til at købe Audrey Wilcox i England, det var rosertilhaven.dk, der havde den, og de har lukket nu. Jeg har googlet den, kun engelske sider kommer op.
      Tak i lige måde :)
      Knus

      Slet
    2. Dejligt, så er der en undskyldning for at tage til England igen :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Ja, det er jo netop på denne årstid at de blomster der er her gør ekstra opmærksom på sig selv☺
    Og du har ret sidste år var også godt for roserne. Frosten kom tidligere, men ellers var det jo mildt op til årsskiftet.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du ret i, så ser vi dem rigtig.
      Jeg tror, jeg har haft roser sent i flere år, men igen vi bor jo lunt herude midt i Kattegat.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Jamen er det ikke skønt, at vi hvert efterår falder i svime over vores skønne roser der bare bliver ved ;). Jeg var lige i billedarkivet og kunne se at jeg havde roser i blomst 24 december, det var først frost og sne i juledagene der fik sat en stopper for dem.
    Fantastisk billede af dig og dine hjælpere ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er bestemt skønt. Jeg har været 3 år tilbage, hvert år var der roser i december :) Jeg har også billeder af roser med sne og frost.
      Tak :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Kan se at flere af mine roser prøver til med lidt knopper bla Mogens' røde roser :-) så må vi se hvad det når at blive til. Nu er der jo regn og rusk på programmet det næste stykke tid. Det er startet her med lidt regn men ikke blæst endnu. Spændende om Wollerton old Hall når det. Wild Rover er da bare lækker :-) den er vokset godt til i år så næste år forventer jeg at min også gir den gas.
    Kan se at dine små hjælpere ikke er lige aktive. Shippo yder og Bellis nyder ser det ud til måske meget godt at de ikke begge to graver hele tiden :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er også knopper i mine, nogle er visnet/rådnet, andre er ved at vise farve, spændende om de når det. Her regnede det også, da vi gik aftentur med hundene, blæsten skal vist først komme på tirsdag. Det er ikke sikkert Wollerton kommer længere end det der, det er jo en meget fyldt rose, men jeg er tilfreds. Det er jeg bestemt også med Wild Rover, den skal nok blive fin hos dig næste år.
      De små hunde måtte skiftes, Bellis plejer at være den mest aktive, det tager ikke mange øjeblikke at grave et lille hul for dem, der er fart på, og jorden flyver om ørene på dem :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Selv om vi måske glemmer hvordan det var sidste år, syntes jeg også det er fantastisk så mange roser du har i knop.
    Tak for linket til Helges haver, måske jeg skulle kaste mig over dem. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja men jeg har da mange i knop og blomst, men også mange knopper som må opgive kampen.
      Selv tak - linket kommer såmænd fra fb, det er Lena som har sat det ind. Dejligt at sidde med i vintermørket, når man sukker efter forår :) God fornøjelse.

      Slet
  12. ÅH dine roser er bare så smukke. Jeg krydser fingre for, at jeg kan ha` roser, når jeg engang flytter til Ansager.
    En dejlig hjælper du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Det kan jeg godt forstå, at du gør, jeg krydser fingre med dig.
      Ja ikke - der er nu to :)

      Slet