mandag den 28. juli 2014

Besøg i haven igen

Jeg føler mig meget heldig, tænk at så mange vil bruge det meste af en dag for at kommer over og se min have. Det er jeg glad for.

Vi havde godt to timer til at gå rundt og se haven, så der blev igen snakket blomster til den store guldmedalje.
Tak for besøget til Marianne og Laleh, som begge kom helt fra Fredericia for at se min have.
Det var rigtig hyggeligt.
 Sommerfuglebuskene er på det højeste nu
her har en af blomsterne besøg
 pileurten ser fin ud i regnbedet
og ved havebassinet
Liljen Anastasia står så flot i staudebedet og flere andre steder i haven
Gold Class står i det nyeste staudebed
The Edge
Jeg er meget glad for min bronzefennikel
Clematis Blue Angel har mange blomster i år



Dagliljerne blomstrer fortsat godt
Jernurt fra sidste sommer klarede vinteren og kom igen.
Dahlia ved spejlbassinet

Jeg har Ligularia/Nøkketunge to steder i regnbedet, der er meget tørt, men de har lavet et par frølinger.
Her står også denne, som jeg regner med er en Tusindstråle
Den flotte hjortetrøst gør den selskab
sammen med kvanen
mamelukærmebusken lyser op i skoven
Solbrud og blærespirea er et godt match
 Flora Danica har en flot remontering på vej
 Big Purple
 Morten Korch
og til slut den skønne Jacqueline du Pré
I aftes blev der igen vandet, vi er nok mange som er trætte af at gå rundt og vande med slange og vandkande, men bygerne er ikke ligelidt fordelt over os.
Fortsat god mandag.

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Sikken det ser hyggeligt ud!

    Liljen kunne godt ligne en frøplante fra "Golden Splendor Gruppen".

    Og Jacqueline du Pré er en klar favorit også efter afblomstring er det elegante ikke til at tage fejl af!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var bestemt også hyggeligt.
      Jeg tror, det er Gold Class, jeg har lige været inde at kigge hos Hyde, det ligner meget den.
      Ja Jacgueline er en meget smuk rose.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Tak for en dejlig rundtur i din helt fantastiske have. Jeg nød virkelig at gå rundt og suge indtryk og inspiration til mig. Det er virkelig en harmonisk have, hvor man både finder skønheden men også ro og glæde. Tak for de mange planter og frø.
    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Selv tak og tak for besøget og planterne. Jeg kunne godt mærke, at du nød det, det var dejligt. Det med roen har jeg hørt før, det er dejligt, at I føler den. Selv tak - håber I får glæde af det hele.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Tak for mange dejlige billeder. Det er heldigvis sjældent, at vi har så lang periode uden regn. Der ser så svedent ud alle vegne. 20 km herfra havde de skybrud forleden dag og vi fik ingenting.
    Den lysegule daglilje er min favorit.
    Jeg kender en mand på 92 år, der vil nedlægge sine staudebede og jeg må få den skønneste lyserøde pæon af ham. Den er næsten hvid og meget stor. Jeg er ikke stødt på den nogen steder, men jeg kan sende dig et billede af den, når den blomstrer, måske kender du den.
    Jeg er nu hjemme igen og har fået mange flere kræfter. Jeg går næsten uden rollator, kan meget bedre rejse mig og jeg kan lukke mælkekartoner op. Små ting der gør livet nemmere. Jeg har fået et program med hjem, så jeg kan holde det ved lige. Det vil få stor betydning når vi kommer og besøger dig næste år, at jeg kan gå rundt i din have.
    Kærlig hilsen Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, godt du er ved at være frisk igen og har fået mange flere kræfter, det er super. Jeg glæder mig til at vise dig min have til næste år, når du går rundt uden rollator :)
      Den lysegule daglilje er Gentle Shepherd. Jeg er ikke særligt god til pæoner, så det er ikke sikkert, jeg kender den, mange af dem ligner hinanden, men dejligt for dig at få den.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Sikke mange skønne blomster... og mange forskellige liljer...

    SvarSlet
  5. Hvor hyggeligt med havebesøg, endda af to som du har mødt i Kolding, kan godt forestille mig snakken og hyggen.

    Roserne er meget smukke, allesammen :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var rigtig hyggeligt, Marianne havde ønsket sig at komme herover siden sidste år, godt at Laleh ville med.
      Tak skal du have :)
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Man har da heldigvis stadig lov til at være heldig men et besøg i din have er hele turen værd så jeg tror nu ikke det er held. Det rygtes jo at der ligger en helt fantastisk have på Samsø så der må jo også være noget dygtighed bag. Er sikker på at Marianne og Laleh har nydt hvert eneste minut af deres besøg :-) Pileurten ser rigtig fin ud trods tørke Liljerne også. Din Bronzefennikel er også stor og flot. Min er ny i år så den ser nu noget sølle ud. Vanding med vandkande er ikke helt det samme som det der kommer ovenfra og det er jo så godt som ingen ting. Jernurt er uundværlig og i år har de fleste jo overlevet vinteren. Sået har jeg også så jeg har mange og de klarer tørken nogenlunde. Din røde Dahila er da meget fin selv om postkasse rødt godt kan larme lidt :-)
    Jaqueline du Pré er dagens farvorit. Nu er det ved at være temperatur til at lave lidt. Jeg er ved at grave bed ud og det tager jeg lidt efter lidt. Behøver jo ikke at have så travlt for det er jo alt for tørt til at plante og mine nyindkøbte liljer står fint på terressen og dufter fantastisk. Det er jo lidt nemmere at vande dem der.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for de pæne ord, jeg er glad for, at nogen af de rigtige havenørder har lyst til at besøge mig :) Man må sige, at jeg selv er med til at sprede rygtet.
      Heldigvis er der meget, der ser fint ud, trods tørken, men der er også meget, der hænger. Ja den røde dahlia larmer en del, men den er ok nu.
      Det ville være ønskværdigt med regn i stedet for vandkanden og slangen, men nej det lader sig ikke gøre.
      Nå du er ved at grave nyt bed, ja det har ingen hastværk, vi kan ikke plante nu alligevel. Godt at have liljer med duft på terrassen. Jeg lader også det hele stå i potter, for det er nemmere at vande dem der.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jaquline du Pre er så vakker, og den skulle jeg gjerne hatt( den også) :-) Dagliljene er så flotte hos deg, og spesielt de mørke. Så koselig med så mye besøk hos deg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja Jacqueline du Pré må du også have fat i :) Jeg er også glad for de mørke dagliljer, de er færdige for i år. Ja det er hyggeligt med besøg i haven.

      Slet
  8. Hej :)
    Det er virkelig nogle flotte billeder og en super skøn og dejlig have.

    SvarSlet
  9. Jeg kan sagtens forestille mig, at der blev snakket livligt og udvekslet erfaringer. Nu må regnen da ogå snart komme til Samsø, så du slipper for at skulle vande. Dine roser remonterer ellers fint på trods af tørken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der blev snakket meget, ellers var det jo ikke gået rigtigt til :) De lover ingen regn den næste uge, så jeg har ikke store forhåbninger.
      Ja heldigvis remonterer roserne fint.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det er da hårdt arbejde at holde have som du. Der skal både vandes og vises rundt ;-)
    Jeg håber, at du nyder det i fulde drag.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det har du ret i, men jo jo jeg nyder det.

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Jeg er sikker på, at Marianne og Laleh har haft nogle skønne timer i Høneballeparadiset med masser af hyggehavesnak- det er bare en fantastisk oplevelse at være der, og jeg tænker, at de også føler sig heldige :)
    Jeg ved jo, at du ikke tænker så meget over planternes sammensætning, men hvor viser du bare nogle fine sammensætninger i dag. Ud over dem, du selv skriver om, synes jeg også, at den lysegule lilje sammen med margueritten ser rigtig flot ud. Jeg har noteret i The Edge i ønskebogen - hvor er den bare fin. Her lægger roserne også an til remontering, og det er jo bare dejligt, at de gider trods tørke. Flere af dem smider dog gule blade, men heldigvis er der nye friske blade og skud også. Jeg har også vandet og vandet - det tager tid selv i min lille have, så jeg ved, at du er på et stort job med vandkande og haveslange. Bare vi dog kunne få noget regn! Sjovt, at din søn oplever, at det styrter ned, og her får vi nogle dråber - mon han bor i Resenbroområdet? Der fik de nemlig meget. Jeg synes nu, at den røde Dahlia er fin ved spejlbassinet :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det virkede bestemt som om, de nød besøget her, og selvfølgelig nåede vi også lidt havesnak.
      Jo nogen gange tænker jeg over sammensætningen af planterne, men nogen gange er jeg også heldig, som med marguritterne som har bredt sig helt hen til dagliljen, jeg bemærkede også, at det så godt ud. Jeg tror også, at jeg skal have flere liljer, jeg køber i England. Det er fantastisk, at roserne remonterer så flot i denne tørke, det er dejligt. Ja jeg har vandet nu i tre dage, så nu kan vi lidt igen. Min søn bor midt i Silkeborg, men jeg ved jo ikke hvor meget regn, de fik, men lige da vi skrev sammen, skrev han, at det regnede voldomt.
      Ja den røde dahlia er fin ved spejlbassinet.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth.
    Ja, det kræver mange kræfter, at slæbe rundt på vandslangen. Jeg bruger cirka en times tid hver aften, skiftevis på den ene side af huset, og på den anden side, samt i drivhuset. Der er en del nye planter i min have, (rød Ahorn, kuglekirsebær, paradisæble, to forskellige korea kornel, buksbomstiklinger der kun har været plantet ud et par måneder og lidt forskeliigt, samt klematis stiklinger og lavendler jeg har sået).
    Er det mig der ikke husker din have helt skarpt længere, eller er havedam og spejlbassin nye? Jeg synes kun jeg husker regnvandsbedet! Måske tegn på der var så meget at se, at jeg sagtens kan tåle at se din have igen:-)
    Dejligt med havebesøg. Det er jo både haven, men i høj grad også dig man besøger:-)
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Nej at gå rundt med vandslangen er ikke så galt, men med vandkanderne er en alvorlig omgang, det hele er meget tidskrævende men nødvendigt, når man har nyplantede ting, eller rhodoer som er ved at få nyt løv.
      Havedammen var der og har været der længe før, I var her, men spejlbassinet er nyt, det vandt vi i en konkurrence hos Havefolket.
      Du er altid velkommen til at se min have igen, der er udvidet service for havebloggere, henter gerne ved færgen, hvis man ikke kan fylde en bil, som I gjorde sidst :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. tak fordi vi måtte komme, det var rigtigt hyggeligt.. vi kunne sagtens have opdaget meget mere :) Og jeg kommer gerne igen en anden gang, måske når rhodoerne blomstre, selvom de nu også var skønne uden.. så mange forskellige der var :)
    Tak for dejlig gæstfrihed :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Det var hyggeligt at I ville bruge tid på det, du har jo nok at se til derhjemme. Ja en runde mere helt alene ville have åbenbaret flere planter :)
      Du/I er meget velkommen, når rhodoerne blomstrer.
      Selv tak
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth.Dejligt med havebesøg af to søde bloggere..................og det ser ud som om i hyggede jer.
    Og dejligt billeder af jer tre "tøser".
    Hvor har du mange dejlige liljer..............de er bare så smukke.
    Min hjortetrøst har også klaret tørken............den får lidt vand når den hænger.
    Vi fik en dejlig byge i går eftermiddags.................hele 5 mm.
    Men lidt er bedre en ingenting.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var rigtig hyggeligt med besøg.
      Ja liljerne er smukke, jeg har købt mange flere, men jeg synes alligevel, det svinder af dem.
      Ja selv 5 mm må man være taknemmelig for, vi har ingenting fået.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    Der kan man bare se med regn, men selvfølgelig stopper det et sted :) Vi bor 3 km fra centrum i Sydbyen. Igen i dag brager solen ned, men jeg har bestemt, at der trods varme skal arbejdes i haven - bl.a. skal alle frøting ud/halvdøde priklinger ud, og der skal ryddes pænt op - det trænger! Af en eller anden grund er der også meget ukrudt, så der skal også nipses lidt og deadheades. Det lyder rigtig spændende med liljeindkøb i England - glæder mig til at høre mere om det :)
    Håber, du får en dejlig dag trods varmen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja også her brager solen ned, jeg ville så gerne plante noget ud, men det går jo ikke. Rosen blev plantet ud i går, trods meget vanding, tabte den alligevel de tidligst udsprungne roser ret hurtigt.
      Ja ukrudtet skal nok komme frem. Jeg skal nok skrive mere om liljekøb i England, hvis det bliver til noget.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet