torsdag den 24. maj 2012

Tidligt op og siesta

I dag stod jeg tidligt op og cyklede mig en tur, midt på dagen er det alt for varmt at være ude og ikke specielt sundt, så jeg holder mig indendøre et par timer, mens jeg stener foran computeren.
Fra morgenstunden tog jeg billeder, som sædvanlig kan jeg ikke begrænse mig, så her kommer mange billeder af alt muligt og selvfølgelig af rhodoerne.
Nu begynder de mørke at springe ud, her har vi Donator
Edelweiss
Gundula
Kokardia er lige sprunget ud, det var en af dem, vi flyttede tidligere på året
Polarnacht
To store Roseum Elegans ved siden af hinanden
Tamarindos
Elsie Lee
Er de ikke dejlige mine rhodoer?
Nu kommer vi til alt det andet:
Akelejer i forskellige farver
En lille mørk akeleje
Og en lille lys akeleje
Smukt syn ikke?
Den lysegule engblomme, Trollius Alabaster
Skøn fransk anemone
Nu sker det snart
For denne her er det sket
Min nye Kiwi
Dette her er en rhodohypoxis købt i England og meget forsigtigt groende, derfor er den endnu ikke plante ud.
Weigelaen bag ved rhodoerne i nordbedet
Til allersidst træpæonen fotograferet for et øjeblik siden.

22 kommentarer:

  1. Hvor er den fin og yndig den lille englænder rhodohypoxis du har i potten , kan godt forstå du passer særligt på den,

    jeg er også lidt inden døre , mine øjne klør er røde hæver og løber i vand hele tiden.Så jeg orker ikke så meget havearbejde , men så mine "pæoner " er vokset ganske betragteligt de sidste dage, store tykke knopper er der.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja den er meget fin den lille englænder. Jeg har to mere, de er dårligt kommet op af jorden endnu, men der er da lidt liv.
      Uha du har høfeber, det er ikke sjovt. Bent har græspollenallergi, men har høfeberpillerne med sig. Han siger, at det ikke er så slemt endnu.

      Slet
  2. Dejligt med så mange billeder af dine rhodendroner.
    De er altid smukke men holder desværre for kort til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mosen 25
      Jeg synes mine har stået længe nu, og jeg har blomster fra midt i april til midt i juli, bedre kan det vel ikke gøres.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Solvognen står under blommetræet i halvskygge, her er til at være i varmen. Og så kan jeg tage min Ipad med og ligge og blogge lidt selv om det er varmt! Og høre udsendelser fra Chelsea Flower Show:-)
    Ren fest at se dine rhodoer! Jeg tror Edelweis var en af de ro rhodoer der desværre gik til under en brændestak i min have. Den er meget smuk, synes jeg ...men da også alle de andre! Jeg har kun to nu; en lilla ( meget almindelig at se i haverne,) og så en sentblomstrende mørk rød. Men jeg er ikke god til navnene ...
    Den engelske du skriver om med det lange navn, bliver spændende at følge :)
    Hav en skøn solrig aften.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Det lyder rart. Jeg har hverken solvogn eller Ipad, så jeg opholder mig indendøre ved den bærbare.
      Ærgerligt med din Edelweiss, det er heller ikke nogen god idé at lægge brænde oven på en rhodo :o)
      Den sentblomstrende mørkrøde er nok en Nova Zembla.
      Ja der kommer et par blomster mere på den engelske.
      Det har været en skøn aften, men nu blev det alligevel lidt køligt, da duggen faldt.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Fint, at din træpæon blomstrer allerede i år, og så oven i købet med en smuk blomst. Den, jeg købte sidste år, trives godt, men får ingen blomster. De øverste 20 cm frøs væk, selvom jeg beskyttede den med grangrene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg er også vældig stolt af, at min træpæon blomstrer allerede i år. Jeg købte også en pæon på samme tidspunkt Do Tell, men der er ingen knopper i i år. Ærgerligt at din træpæon frøs ned, selvom du beskyttede den.

      Slet
  5. Hvor er dine akelejer dog smukke.
    Jeg holder meget af akeleje og har dem flere steder i haven.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Som du kan se, kan jeg også godt lide akelejer, de er så kønne.
      Også god aften til dig.

      Slet
  6. Kære Lisbeth.

    Jo dine rhodoer er meget smukke, også dine Akelejer kan jeg godt lide, jeg har jo fået plantet 2 nye i dag, da de gerne må være -næsten over det hele - i min have.
    Håber du har haft en god dag.
    hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja rhodoer og akelejer kan man ikke få for mange af vel :o)
      Ja tak jeg har haft en fin dag i det gode vejr.

      Slet
  7. Jeg har et godt øje til den træpæon - den er meget speciel! Akelejerne er også dejlige, de er så nemme og villige!
    Den kiwi du viser, er en rigtigt kiwi - jeg har haft en, men den gik ud! Nu har jeg så stikkelsbærkiwi som vokser - der var to bær på sidste år.
    Jeg er lige kommet ind fra haven - måtte lige ud og vande en omgang. Det er tørt og støvet og mine samsinger skulle jo nødigt gå til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den træpæon er jeg også vild med og den er ikke så dyr, og så er den god til nybegyndere. De hedder Sihelian købt hos pæoneksperten. Jeg skal have flere, ved du nok :o)
      Var det i udestuen din Kiwi gik ud?
      Jeg har slået græs, jeg er jo ha ha græsenke :o)
      Der skal vandes godt i denne tid.

      Slet
  8. Dejlige farver du har i din have. Pæonen hvor er den smuk bare det var min.
    Håber du nød din cykeltur.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Margrethe. Ja pæonen er så smuk, du må have dig en, den er ikke så dyr og så er den for nybegyndere.
      Ja du kan tro, jeg nød den :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  9. Jeg er vild med de helt mørke rhodoer... smukt-smukt :o)
    Din træpæon er da også helt forrygende, HUSK NU at de er meget sociale planter som helst skal stå i grupper af 3-4 stykker... ;o) ;o) ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja dem er jeg også vild med, desværre var de ikke i blomst i lørdags. I dag er der 10 rhodoer, som er sprunget ud.
      Jeg har allerede fundet ud af, hvilken der skal stå sammen med. Og Pæoneksperten kommer til Kolding, så gæt hvad jeg skal købe ;o)så kan jeg få en ekstra, for jeg sparer jo portoen.

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Dine rhodoer er bare så smukke og farverne præger bedene rigtig flot. Jeg vil også godt lige påminde dig om, at træpæoner er meget selskabelige og helst med sin egen art!
    Jeg håber, cykelturen gav energi, så du kunne være lidt ude i haven. Jeg må erkende at jeg bliver noget sløv af for meget sol, og vil også gerne være indendøre, når det bliver for varmt, men indtil videre er det dejligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have. Ja men jeg har fundet ud af, hvilke træpæoner, der skal holde den med selskab, håber på at kunne få dem med til Kolding, så jeg sparer portoen.
      Jo cykelturen gav god energi, og så prøver jeg at holde pause, når det er varmest midt på dagen. Man kan nemt blive sløv af varmen.

      Slet
  11. I was curious if you ever considered changing the layout of your website?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 pictures.
    Maybe you could space it out better?

    Here is my site ... Ensenada

    SvarSlet
  12. Hi, I'm a writer based out of Merishausen, Switzerland and I found your site via http://hneballehaven.blogspot.com/. Would you have any ideas for those considering blogging? I'm working on beginning my
    own website soon but I don't really know where to begin. Do you believe I should start out with a free site like Textpattern or shell out some money into a pay site? There are so many options out there that I'm completely overwhelmed.
    .. Any tips?

    Also visit my weblog :: tax free money market funds

    SvarSlet