onsdag den 16. maj 2012

Hostaer og blæsevejr

Hvor er jeg glad for, det ikke var i dag, I skulle til blogtræf hos mig. Sikken da en kulde så skulle I have både lange underbukser og vintertøjet på, det kan kun blive bedre på lørdag, og det bliver det, lover de.

Der har været lidt skriven om hostaer på bloggene de sidste dage, derfor gik jeg ud og tog billeder af min hostaer. Jeg må erkende, at jeg er lidt af en samler også af hostaer. Der var flere end jeg havde regnet med, og I får da heller ikke billeder af dem alle, men af rigtig mange.
Det er dog ikke så mange af dem, jeg har navnene på, men her er billederne i hvert fald.





 Striptease






Det var dem uden navne, så kommer vi til dem med navne
Blue umbrellas
Jeg har rigtig mange af den slags her Undulata, dem fik jeg af en dame oppe i byen, som havde store klumper af dem, og det blev for mange for hende.
Red Stepper, den er jeg meget glad for, derfor har jeg tre af dem
Stiletto også tre stk. købt i Bilka, de var billige :o)
Spilt Milk
Fire and Ice
Center of Attention
Den til venstre hedder Tom Schmid (og nej jeg har ikke glemt et T, det hedder den)
Denne her bliver kæmpe stor og fylder det hele ud, den stammer fra min fars have.
Christmas tree hedder den første af dem
Bressingham Blue
Fried Bananas
Olive Bailey Langston
Montana Aureo Marginata
Puh ha det var den sidste, jeg har taget billeder af.

Her får I lige Gudeblomsten for at friske op på alt det grønne
Og Blue Peter
Pfauenauge

Ja og så må I ellers have en god Kristi Himmelfartsdag.

37 kommentarer:

  1. Det var da en ordentlig omgang hosta:-) Hvor har du mange.
    Jeg elsker hosta, men har kun 4 forskellige, hvoraf jeg kun husker to af navnene.
    Gudeblomsten er så smuk.

    Du må også ha´en god kr. himmelfartsdag.

    Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja der er flere end jeg regnede med, og flere end jeg har taget billeder af.
      Jeg er vild med Gudeblomsten :o)
      I lige måde.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  2. Ja selvfølgelig har du også en samling af hostaer ;) men det er altså også skønne planter. Jeg har også en del, men kan vist ikke navne på nogen af dem...
    Der er nogle i din samling som jeg godt ku bruge i min have, så jeg vil lige skrive navnene ned, det gør det hele lidt nemmere... for du er jo go til det med navne :)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja jeg vil tro, at du også har mange hostaer.
      Fint du kan bruge nogen af dem, jeg har skrevet navne på. Jeg handler meget på plantestedet.dk der er link til det på min side.

      Slet
  3. Jamen Lisbeth, du har vist plejet dit veludviklede samler gen ;o) ikke nok med alle dine fantastiske rhodoer, men nu springer du så ud, med en vrimmel af super skønne hosta. Jeg håber så meget, at det gode vejr kommer til lørdag, så du få lov at vise din fantastiske have frem i solskin ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det tror jeg, du har ret i :o)Ja det kunne være lækkert med solskinsvejr, gerne i hele landet :o)

      Slet
  4. Javist er du samler :) Hosta og andet bladgrønt er vist ved at blive højeste havemode, det er nu også nogle skønne planter til at gøre hele bedet frodigt med.

    Min nye Pfauenauge er også lige ved at springe ud.

    Hold da op, hvor er det iskoldt her til aften, bare nu ikke.....

    Ses

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det skal nok passe, jeg har det åbenbart med at følge moden uden at vide det. Jeg kan bare godt lide hostaer, det kunne jeg ikke for 10 år siden.
      Den er så fin den Pfauenauge.
      Ja koldt tal ikke om det, vi krydser fingre og finder mariehøner i stor stil.

      Slet
  5. Hold da op hvor har du mange forskellige spændende hosta :-)

    SvarSlet
  6. Complimenti per le Hosta, ne hai davvero moltissime :)

    SvarSlet
  7. Super billeder af dine mange hostaer. Jeg har også hosta men aner ikke hvad de hedder har fået dem af en veninde. Det er sjovt med Hosta, selv min datter vil nu ha Hosta i hendes have hun er ellers fløjtende ligeglad med haven ,hun har den bare fordi den nu engang hører til hendes hus ....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tak skal du have.
      Jeg har også lige fået at vide, at det er på mode med hostaer, måske er det derfor din datter vil have nogen, når hun ellers er fløjtende ligeglad med haven.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja selvfølgelig samler du også på Hosta... men jeg skal altså til familietræf alligevel ;-)

    Den kæmpestore Hosta fra din fars have fik smilet frem hos mig. Jeg er 99% sikker på, at den er mage til min "familiehosta". Den stammer oprindeligt fra mine oldeforældres have på Fyn. Jeg har desværre ikke et ordentligt billede af den, men det skal jeg nok få rettet op på i løbet at sommeren.

    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja selvfølgelig skal du til familietræf, men jeg håber da, du kan få hostaerne at se en anden gang eller næste år, når vi forhåbentlig samles igen.
      Jeg tænkte det samme, da jeg så, at du skrev om din familiehosta :o)Jeg skal nok også sætte et billede ind af min fars hosta, når den er udvokset for i år.
      God fornøjelse med familietræffet.

      Slet
  9. Jeg vil ønske jer alle en rigtig, rigtig dejlig lørdag :-)
    Er lidt ked af, at jeg ikke kan få det til at hænge sammen med en Samsø-tur lige nu :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Vivi.
      Ja det er ærgerligt, at du ikke kan komme med, men I har jo meget om ørerne nu, og så er der også turen til Italien, man kan jo ikke være mere end et sted ad gangen.
      Håber at nogen vil med til næste år også, så kan jer, der ikke kan i år komme med der.

      Slet
  10. Hvor har du dog mange smukke hostaer.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  11. Nøj, hvor har du mange hosta, selvfølgelig, var jeg lige ved at sige :-)
    Det har også været brrr-koldt her, så jeg har kun været lidt ude ved middagstid i drivhuset.
    Men jeg skulle alligevel også rode med billeder, og lave et kort til konfirmationen imorgen.
    Jeg har kun 4-5 hostaer, og jeg tror kun én af dem er købt og har et navn. Resten er arveplanter. Jeg har også sådan en stor sag som dig. De er skønne til at skabe frodighed i besværlige hjørner :-)
    Også god Kristi Himmelfartsdag til jer derovre på øen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Hvorfor siger alle selvfølgelig :o) det var da ikke sikkert, jeg havde mange hostaer, eller var det? Nå men det er jo nok fordi jeg har så meget plads og mest bruger mine penge på planter.
      De er nemlig skønne til at skabe frodighed i bedene, især de stor kæmper.
      Ja hundekoldt har det været i dag, jeg skulle lige ud og kigge ved 16.30 tiden, men måtte ret hurtigt give fortabt.

      Slet
  12. Ja det var da lidt af en samling hostaer du har der! ;0)
    Hosta er også en god plante til at give ro, jeg synes den samler et bed, fordi det mest er bladene man ser.
    Ja jeg må da vist i kælderen og finde min vinterfrakke frem igen, når vi skal til Samsø.
    Nåe det går vel med en ekstra trøje forhåbentligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er mange, jeg håber, du synes de giver ro, for der er jo mange forskellige ved siden af hinanden, så man kan aldrig vide.
      Vi må håbe, det går med en ekstra trøje, men husk endelig den, for mon ikke det bliver køligt om aftenen.

      Slet
  13. Hold da op Lisbeth :O Du har da godt nok mange Hosta. Jeg har også lidt men kun en 5-6 forskellige, men det er fint nok :O)

    SvarSlet
  14. Jeg er osse helt vild med hosta og har snart en fin samling, dog ikke så mange som dig...men jeg har een som du ikke har vist og den kommer med til Samsø :-)
    Kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Så kan du rigtig komme over og nyde mine, glæder mig til at se den du har med.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  15. Hosta er en dejlig plante og god til at dække for forårs visne planter. Jeg tror også du er en samler så mange du har. Har du været i Hostahaven ved Rinløbing.
    Så koldt der er også i dag.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja til en forandring er det også koldt i dag :o)
      Ja har aldrig været i hostahaven ved Ringkøbing.
      Jeg synes hostaer er meget dyre, så jeg køber af de billigste, de er også pæne.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  16. God formiddag Lisbeth.Dejlig samling af Hosta du har.
    Har selv 7 forskellige,som jeg er meget
    glad for.De er rigtige gode overalt i haven
    hvor man mangler lidt ro blandt stauderne.
    Håber du kan hjælpe mig med navne når vi
    ses.Knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God eftermiddag Jette
      Ja jeg har mange og de er gode i haven rundt omkring. Det er ikke sikkert, jeg kan hjælpe med navne, nu må vi se.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  17. Jeg har forlængst gættet at du er en samler - og din Hostasamling er også pæn stor. Jeg er vild med hosta, men har halshugget mange de sidste 2 år p.g.a. snegle med hus på ryg. Jeg prøver mig nu frem med at have dem i krukker, men dér finder sneglene jo også op - jeg giver det en chance i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Godt gættet af dig :o)tak.
      Æder sneglene med hus på ryggen dine hostaer, ja hvorfor ikke. Sidste år åd de min hvide georginer, det var også dem med hus på ryggen.
      Det er så ærgerligt, når de gnaver i vores kønne planter, det tager jo glansen.

      Slet
  18. You have a lot of hostas. I love hostas too.:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Sanyambe jeg har mange, de er så skønne at have.

      Slet
  19. Hej Lisbeth. Det var flotte hostaer, der var mange jeg aldrig har set før og det var rart med inspiration, hvis jeg nu skulle købe én på et tidspunkt. Jeg har kun tre, men det er tre forskellige. De står i baggrunden af mit skyggebed, men titter kun lige op over jorden. Det er altså underligt, at der er sådan en forskel på hvor langt fremme planterne er her i lille Danmark. Jeg har stortset ikke været i haven i dag, det er hundekoldt og meget blæsende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Hostaer kan man ikke få for mange af, så du må have nogle flere. Ja der er stor forskel på, hvor langt det hele er, men nogen steder i Vestjylland, er der noget, som er længere fremme end mit.
      Her er det også meget koldt og blæsende, men solen har skinnet, det hjælper altid på motivationen :o)

      Slet