lørdag den 12. maj 2012

Kulde i maj og mange skønne billeder

Vi må jo sige, at det er noget koldt for maj måned, men vi har stadig den trøst, at blomsterne holder længere, hvis de altså ikke blæser omkuld.
Formiddagen brugte jeg på at binde clematis fast til de træer de gror op ad, det var nødvendigt i dette forrygende blæsevejr. I eftermiddag har jeg plantet de sidste planter og luget.
Jeg fik taget lidt rhododendronbilleder
Concinnum står midt i skoven og blomstrer så fint.
Ved siden af den står mine to Luteum eller guldazaleaer, denne er Luteum Basta som er lige på spring
Phyllis Korn er lige sprunget ud
Endnu en rød rhododendron, heldigvis står den godt til løjtnantshjerte. Den blev købt for at være lilla iflg. navneskiltet, men endte med denne farve. Den stod sammen med lilla rhodoer, det gik bare ikke, så blev den flyttet herhen sammen med en anden fejlfarvet :o)

Bent har haft travlt i eftermiddag, der var et lille stykke ubehandlet jord tilbage ved indgangen til skoven
Hele stykket så ud, som det han graver i her, nu er der et nyt bed med bar jord, ca. 6 m2, der kan da være lidt rhododendron i :o) måske skal der også være andet, det vil tiden vise. Det er et ret fugtigt stykke jord, selv hortensiaer bryder sig ikke om det, det er tilsyneladende for vådt til dem.
Disse tulipaner er fra blandingen Apple Blossum mix, det stod der på posen.
Elegant Lady stod der på denne her, den plejer at være lyserød!!! Heldigvis gør det ikke så meget, der hvor den står.
Her er den akeleje jeg købte forleden dag. Spring Magic Yellow, den er meget sød.




Der er blevet spurgt, om jeg har mange hostaer, her er et lille udvalg af dem. De sidste to er June og June Fever.
Paradisæbletræerne blomstrer
Perlebusk the Bride
Syringa Pinnatifolia
Se her så lille og ussel er min småhjerte, jeg har haft den i flere år, men den bliver ikke større.
Til gengæld så breder Portulak sig voldsomt. Det gør ikke noget.
Til slut fra min hånd Gudeblomsten :o)

Bent var på cykeltur til Vesborg Fyr i går, I får lige lidt af hans billeder.
Edderfugle med ællinger

 Vesborg Fyr i baggrunden
Havvindmøller i baggrunden

God søndag

22 kommentarer:

  1. Det er altså ufatteligt at du hver eneste dag kan præstere at vise nye planter fra din have... den ene skønnere end den anden :o)
    Og nu med 6 m2 dejligt nøgent jord, ja så må der da komme endnu flere til ;oD
    Tak for skønne billeder, både fra dig og fra Bent... jeg elsker rapsmarker :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja jeg har mange planter, men det har du da også.
      6 m2 mere jord, så må jeg have flere rhodoer, klart ikke? :o)
      Raspmarker er skønne, bare de ikke er for tæt på, de er lidt skrappe i lugten.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.sikke da et vejr vi har haft idag.
    men til aften lagde vinden sig,og
    solen viste sig lidt.var kun lidt i
    drivhuset.Men jeg kan se at din Bent
    var flittig.dejlige billeder fra din
    have.God søndag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja et værre blæsevejr, puha. Hos os lagde vinden sig ikke, men måske blæste det lidt mindre. Det er alt for koldt, man skal i hvert fald klæde sig godt på for at klare kulden.

      Slet
  3. Hvor ser det fantastisk ud det hele. Skøn lysegul akeleje du har købt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte H. Jeg er også glad for akelejen. Den er lidt anderledes end de andre jeg har.

      Slet
  4. Kære Lisbet.
    En hilsen og tak for flotte billeder, det er da utroligt så mange forskellige planter du har samlet dig.
    Billedet med den røde rhodo sammen med Løjtnantshjerte er da ikke værst!!
    Phyllis Korn har jeg også, --- jeg må snart ned og besøge mine rhodoer, hvis den er i blomst nu!!!
    Hav nu en god weekend
    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg er jo plantesamler og kan lide det :o)
      Har du også Phyllis Korn, ja så har du en undskyldning for at tage en tur igen :o) Den er du nødt til at se i blomst.
      Også god weekend til dig.

      Slet
  5. Hold da op, det er da fast arbejde, Bent har fået der :-) Er det så det sidste stykke 'ukultiveret' jord du indlemmer i haven nu?
    Hvor er den gule akeleje sød. Den kan jeg rigtigt godt lide. Jeg plantede også to gule akelejer i efteråret, som jeg havde købt ved en Åben have. Dem er jeg også spændt på at se.
    Ja, de portulakker breder sig meget meget hurtigt. Men hellere dem end ukrudt, og de er jo heldigvis rigtigt nemme at hive op. Måske skulle vi snart begynde at spise af dem. Der burde da være til et par måltider hos os begge :-D
    Imorgen skulle vejret blive lidt bedre. Jeg er virkelig også ved at få hyttekuller af at være inde. Jeg prøvede at gå ud hen under aften i dag, men det var simpelthen for koldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja der er fast arbejde til Bent hele tiden, hvorfor skal han slappe af, når jeg skal slide :o)
      Det er næsten det sidste ukultiverede jord, over mellem træerne ud til vejen et der også langt græs og mælkebøtter, men ellers er det ved at være det sidste.
      Den gule akeleje er rigtig sød og så lidt anderledes end de andre almindelige selvsåede.
      Portulakkerne er nemme at hive op, jeg planter dem rundt omkring over hele haven, for at de kan bunddække. Jeg har nu ikke lyst til at spise dem.
      Vi håber på bedre vejr i morgen, det har været koldt og deprimerende i dag. Jeg kan godt forstå, du er ved at få hyttekuller. Jeg blev til gengæld kulret af vinden :o) Det har været alt for koldt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Endnu et stykke jord, du kan beplante. Hvor mange forskellige rhodoer findes der mon? Mon ikke du er ved at have et eksemplar af dem alle? Jeg synes, det er utroligt spændende, at inden for en art, er der så mange forskellige. Jeg synes, det ser ud som om, at I har været rigtig flittige i dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg bliver ved at få ny jord til at plante i, det bliver dyrt :o) Der findes mange mange flere rhodoer, jeg har ikke ret mange af dem, selvom jeg har mange.
      Ja vi har været lidt flittige i dag, vi var nødt til at arbejde for at holde varmen udenfor :o)

      Slet
  7. Igen.. igen gode billeder.
    Utroligt så mange smukke planter du kan vise hver dag.
    Gode billeder fra cykelturen.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase, det siger jeg videre til Bent.

      Slet
  8. det er sjovt med de hosta,,, man kan næsten se dem vokse lige nu,,, jeg fik et mindre chok forleden da jeg gik øje på mine,,,elsker hosta,,,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja hostaer er så skønne, jeg er også vild med mine.

      Slet
  9. Skal vi ikke sammen satse på at en kold maj giver en lun juni ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo Dorthe, det gør vi. Se lige vejret for lørdag, du kan nå at melde dig til endnu :o)
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Er ret sikker på at vi må få en fantastisk sommer med det forårsvejr :O)Lækker ny akeleje :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja vi må få en fantastisk sommer, selvom de siger noget andet, det nægter vi at tro på :o) Ja akelejen er skøn

      Slet
  11. Så mange dejlige ting, der er i gang i haven.
    Og sikke en skøøøn Akeleje du fandt, den ved lige liiige hvor skulle stå hvis jeg fandt den :o)
    Hvor må du glæde dig til på lørdag - det må være så skønt at skulle havevandre med skønne ligesindende :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja den er rigtig skøn den akeleje, du må se om du kan finde dig en.
      Jeg glæder mig så meget til på lørdag, de lover fint vejr. Jeg føler mig så heldig :o)

      Slet