tirsdag den 1. maj 2012

Forårsstemning

Ja kan man andet end komme i godt humør med sådan et skønt vejr. I dag har det været lidt mere blæsende og køligt her, men stadig dejligt vejr. Jeg har plantet de få georginer, der var i live ud i bedene, og her til aften har jeg vandet det store bed med rhododendron. Stort arbejde men jeg opdagede, at de trængte, og at nogen af de små var ved at gå ud, tror desværre det var vandmangel. Jeg håber, at jeg nåede at redde dem. Den ene stod med store knopper, som ikke har udviklet sig den sidste tid, så det var redning i sidste øjeblik.
Her lidt billeder fra dagen:
Greenfingers endnu en gang, jeg bliver mere og mere forelsket i dem.
Den lilla anemone er også skøn
Jeg har længe undret mig over disse rødlige dobbelte tulipaner, jeg syntes ikke jeg havde købt sådan nogen. I dag gav jeg mig til at kigge på poserne, som jeg har gemt. De er købt for at være Blue Diamond, men særligt blå er de nu ikke. Købt i Bilka
Jeg er så heldig, at jeg har to af den rigtige slags fra tidligere år, man kan godt se forskel på farven, synes jeg.
Jeg kunne ikke stå for Gemserod, som stod der i solen og strålede
Festivo bliver kønnere og kønnere, desværre har den en tendens til, at de sidste knopper ikke springer ud.
Her er min lille fodblad på vej, købt sidste år på plantemarked.
De er da skønne, Elegant Lady
Ja og denne yndighed kunne jeg heller ikke stå for
En morelgren
Solen skinnede så smukt i de lilla blomster på Rocks Form
Her har vi Shirley
Til slut Viola Freckled

Jeg er sikker på, I har haft en god dag i haven, der er i hvert fald lidt stille på bloggene.
Fortsat god aften.

24 kommentarer:

  1. hej Lisbeth.ja der da lidt stille på bloggen,
    men folk har da været i haven på denne
    dejlige dag.har selv brugt 2 dage til
    at anlægge et nyt bed ved vores hoved-
    dør.har lige lagt billeder på nettet.
    god aften.Jette (mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja hvad skal man ellers lave i sådan et fint vejr :o)

      Slet
  2. Ja nu sker der virkelig noget i haverne. Det er helt fantastisk som de sidste dages sol får alting til at folde sig ud.
    Jeg har også sådan en tulipan (har ikke navnet) som jeg ikke har sat i MIN have! Ha ha mon ikke det har at gøre med jordbundsforhold osv. Vil næsten tro det. Den skønne lille greenfingers må jeg have mine green fingers i, den er da bare super.
    I dag var det »helligdag« så institutionerne lukkede. Hmm? Godt at mormor er efterlønner nu, og kan træde til.
    Så min dag er gået med at hjælpe Celine med at finde flotte snegle i haven. Celine har så til gengæld hjulpet mormor med at vande! Vi har rigtigt hygget udenfor. Hyggelig dag - og vi sad ude allerede kl. 7:30 for da varmede solen fint, når man sad i læ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der sker meget lige nu med alt det dejlige solskin.
      Det er godt nok træls med de forskellige farver tulipaner, jeg tror nu ikke rigtig på det med jordbundsforholdene. Kommer til at tænke på garn i flere bundter, hvis man så køber et bundt mere, er det ikke samme indfarvning. Tror det er det der er sket med tulipanerne :o)
      Greenfingers kommer nok først til salg igen næste forår, kan se den er væk fra sortimentet på Thyboesminde. Det er helt sikkert min skyld, at den er udsolgt :o)
      Godt at mormor kan hjælpe, når institutionerne har lukket. Ja der skulle være læ, for det blæste lidt koldt fra nordøst.

      Slet
  3. Dejlige billeder :-)

    Havde stor lyst til bare at være ude i solen i dag, men brugte min fridag på at pakke og senere på at male. Smuttede dog ud i min nye have flere gange i løbet af eftermiddagen, for jeg blev nødt til at suge til mig af foråret og det dejlige vejr. Havearbejdet må jeg have til gode til vi er flyttet.

    SvarSlet
  4. Hvor sjovt at det også er en blå tulipan, som er forkert hos dig :-)
    Du har fuldstændig ret i, at der har været meget stille på bloggene. Jeg har ligget syg, så blogning har været én af de 'ting' jeg kunne. Men som sagt har der været rimeligt stille både i dag, men så sandelig også i går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er da mærkeligt :o)
      Nu skal jeg da love for, at de er vågnet igen på bloggene. Her var altså også så stille.
      God bedring til dig.

      Slet
  5. Hej Vivi
    Jeg kan godt forstå, du havde lyst til at være ude i solen i sådan et dejligt vejr, men lige nu er der meget andet, der skal gøres hos jer. Men det er da godt, at det kan lade sig gøre at smutte ud en gang i mellem. Der blev jo også taget billeder af det du lavede, så jeg :o)

    SvarSlet
  6. En skøn dag med dejligt vejr - godt at mange af jer kunne komme i haven. Greenfingers er vist også forelsket i dig - den smiler i hvert fald stort... SUK, min planteønskeliste bliver længere og længere.

    Ja, det er med at passe vandingen for selvom vi fik regn her i sidste uge, kan det nogle steder godt være tørt - nu kan jeg ikke lige huske om I fik en masse regn.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Så vågner blogfolket op igen, dejligt :o)
      Den der Greenfingers kan du først få til foråret igen, så kan det være, at der ikke er så mange på din planteønskeliste. Den er i øvrigt billig 35 kr. eller måske skal jeg sige var, det kan godt være den stiger i pris nu med den popularitet.
      Vi fik ikke så meget regn i sidste uge, i hvert fald ikke nok, rhodoer kræver meget vand. Men nu har nogen af dem da fået.
      Knus

      Slet
  7. Jamen Lisbeth dog, det kan godt ske dine tulipaner har en forkert farve, men hold op de er smukke :-D
    Din Anemone "Greenfingers" vil jeg slet ikke kommentere, for så tror jeg mit tastatur drukner i savl ;-D Skønne billeder.
    Du var ellers i mine tanker i dag, da Morten og jeg var ude og kigge i en Rhododendronhave. Kors jeg ærgerede mig over jeg ikke havde mit kamera med.
    Her har der igen, lige som i går, været det skønneste sommervejr. Så jeg er for første gang i ??? år blevet solskoldet!, også har jeg fået x antal myggestik :-D Men skidt med det. Vejret + temperaturen har været lige efter mit hoved.
    Sov godt.
    Knus Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja jeg er så heldig, at mine tulipaner er ok selvom det ikke lige var den farve, jeg regnede med. Ja Greenfingers er blevet populær på det sidste, jeg tror den er udsolgt fra forlaget :o)
      Hjørnegård ligger i Guldborgland, og da du skriver om Hald Ege tænkte jeg, at det godt kunne være der I havde været. Næste gang må du huske kameraet.
      Ja vejret er fantastisk, det kan vi lide. Så må du havde fat i noget solcreme og tage en slapper i dag.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  8. Ja, det er mærkeligt med de tulipaner i år. Jeg skrev også tidligere i dag til Signe, at jeg synes mine pink tulipaner er meget mere rødlige i år. Og jeg har haft dem i mange år, så jeg tror måske det har noget med temperaturen at gøre, nu eller tidligere. Men så er det jo underligt, at dine to 'gamle' er mere 'blå'.
    Jeg har glemt en del røde og orange tulipaner i mit nye pastel bed under æbletræet. Det ser også noget spøjst ud. Men jeg har ikke plukket hovederne af dem endnu, for jeg nænner det alligevel ikke. Og hvordan finder jeg så ud af hvilke som er de forkerte senere. Det må jeg arbejde videre på :-D
    Imorgen skulle det blive lige så skønt vejr, men jeg skal på Rigshospitalet og have lavet en biopsi, så nu må vi se hvor meget have jeg orker bagefter. Det havde passet bedre på en regnvejrsdag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja jeg tror de er lavet om i farven i produktionen, mon ikke det er noget med krydsninger, jeg har ikke forstand på det, men de går an, der hvor de står. Til gengæld er jeg meget glad for de to gamle i den rigtige farve.
      De der røde Appeldorn har det med at brede sig til forskellige steder i haven. Jeg har forsøgt at udrydde mine at sætte dem et bestemt sted, alligevel dukker de op på steder hvor de i hvert fald ikke skal være. Så nu plukker jeg blomsten og sætter i en vase, samtidig graver jeg løget op, jeg kender en som gerne vil have nogen af dem. Se sådan kan du også gøre, så kan du prøve igen, om du kan styre dem.
      Øv at du skal på Rigshospitalet i sådan et dejligt vejr, men jeg gætter på, at energien er større, når vejret er så flot :o)

      Slet
  9. Dejlig forårsstemningsbilleder.
    Jeg ville gerne have været i haven i dag, men jeg skulle bare være færdig med at gøre rent og få bagt lidt.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ærgerligt at skulle gøre rent i sådan et fint havevejr, heldigvis lader det til at det fortsætter et par dage :o)

      Slet
  10. Søde Lisbeth - kan da så udemærket godt forstå du bliver mere og mere forelsket for det er da en rigtig lill efristende sag.......din greenfinger - virkelig smuk :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja er den ikke fantastisk, den må du have fat i til din samling. Thyboesminde stauder men tror den er udsolgt p.gr.a. min gode omtale :o)
      Knus

      Slet
  11. Kære Lisbeth. Åh nogle dejlige forårsbilleder. Ja jeg kender godt det med forkerte farver på tulipanerne. Flytter rundt på mine hvert år, men endnu er det ikke lykkes, at få dem til at "stå" det rigtige sted:)

    Håber da du redder de rhodoer, måske jeg lige skulle tjekke mine. Det er nok ikke de planter, jeg først tænker på, når det drejer sig om vand. Det er jo helt klart en fejl. Måske derfor der ikke er så mange knopper i vores. Løber lige en tur med den store vandspand.

    Kan du have en dejlig dag, men masser af solskin.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Jeg tror tulipanerne flytter sig af sig selv, i hvert fald den røde appeldorn, så det er svært at få dem ind det rigtige sted.
      Rhodoer kræver meget vand og gødning, så måske er det en god idé at løbe en tur hen til dem med vandspanden :o)

      Slet
  12. Hej Lisbeth,
    sikke nogle skønne billeder.
    Kan se at du også har Shirley tulipaner. Jeg kendte dem ikke før jeg købte en løgpakke fra CD i Bilka.
    Undrede mig da de begyndte at springe ud, for billedet viser jo helt klart noget pink - og så var de nærmest limegulegrønne hi hi ... men kan nu se på dit at dine starter på samme måde ... ja tulipaner har jeg vist meget at lære om :-)
    kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Tak skal du have. Jeg har haft Shirley i flere år, de er så skønne i udspring, men bliver altså meget lilla til sidst, næsten for meget. De kan som regel fås i Netto, derfor har jeg dem :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Ja stille på bloggen har du nok ret i Lisbeth, mon ikke der bliver lidt stille her ved sommertid, jeg spotter gerne bloggene igennem om morgenen, men det gode vejr trækker jo,,,, Du gav mig lige et tip, jeg smutter nu ud og ser om mine rhododendron også trænger til vand...ha en dejlig dag idag, i morgen har de lovet regnbyger .......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Jo nu skal vi passe haverne og så kan vi tage en kort blogpause ind i mellem.
      I har vist fået noget mere regn hos jer i sidste uge, så det er ikke sikkert, de trænger men de tager nok ikke skade af en ekstra spand vand :o)

      Slet