onsdag den 9. maj 2012

Flere havebilleder og rhodoer

I dag har det regnet her, men det er dog ikke blevet til mere end 8 mm, men jeg var glad for alle 8, det samme er sneglene :o( Jeg har lige været ude og sprede små korn, og myrde dem jeg så.
I mellem bygerne har jeg nået at tage billeder. Jeg har også været en tur i Byggemarkedet, der var sørme også planter, så der hoppede lige tre op i kurven:
En lysgul akeleje, en hosta og en Lewisia. Jeg fik ikke taget billeder af de nye planter, men af så meget andet. Her kommer det:
Jeg må tilstår, at jeg ikke helt har tjek på træerne i min have, så det jeg viste i går var altså blommetræet, ved siden af det til venstre for, står et æbletræ, det er ikke helt så flot. Men nu får I blommetræet en gang til :o)
Her et billede af det jeg kalder mit hjertebed, det er hjerteformet og er i den nye have. I det er der bl.a. 2 japanske ahorn, bloodgood og en lysgrøn, som jeg ikke har navnet på. Det I kan se på huset bag ved er vores solfangere.
Her et billede af det ene stenbed i den nye have. Det blev lavet om sidste år, hvor vi byggede det sammen med lyngbedet, og lavede en trappe imellem bedene. Så jo, vi har masser af sten i haven.

Her to billeder af ørkenbedet, et fra hver ende af bedet. Mange af planterne gror i sand, derfor hedder det ørkenbedet.

Et billede af regnvandsbedet lidt tættere på, så I kan se, at der er plantet til venstre i bedet.
Et nærbillede af himalayacederen til Bente :o)
Bregnen folder sig ud, den er så fin
Andromeda har lidt blomster i år
Fodblad

Så kommer rhodobillederne
Cunninghams White har jeg også
Blueshinegirl har kun tre knopper i år, sidste år var der mange knopper
Groenlandicum er lige sprunget ud i dag
Det samme er Hydon Velvet
Lanathum sprang ud for et par dage siden, den er vist før :o)
De nye skud på Lilly Dance er røde :o) men flotte
Mary Lou er også nyudsprunget
Tre der matcher: Mary Lou, Peggy og Goldbukett
Moerheims Pink
Dufthecke overraskede mig ved at lade en enkelt blomst springe ud i dag, det havde jeg ikke ventet.
Quinquilifolium
Nu til tulipanerne
Elegant Lady står elegant med regndråber på
Black Herrow
Blue Wow


Rigtig god aften til jer

27 kommentarer:

  1. Du har altså en skøn have, med den ene lækkerbisken efter den anden :o)
    Er ret vild med dit stenbed/lyngbed, det ser godt ud.
    Tulipanen Elegant Lady er dejlig... lækker farve :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bettina. Ja det bed er fint, jeg har lige måttet grave en staude op, som havde fået sorte pletter på bladene. Er bange for den stod for fugtigt. Håber jeg redder den. Bent har lagt lerjord fra regnvandsbedet i, det er ikke sikkert den kunne lide at stå i det.
      Elegant Lady er jeg også forelsket i.

      Slet
  2. Svar
    1. Suk du bare, inden længe skal du se det irl :o)

      Slet
  3. Hvor ser det godt ud i din have.
    Lækker farve på dine tulipaner. Den Black Herrow må jeg bare eje :o).
    Jeg har været i haven hele dagen for at fjerne skvalderkål og fået styr på min jordbærplanter.
    Vejret har været godt kun lidt støvregn.
    ØH hvor mange rhodoer har du?
    Kh Margrethe.

    SvarSlet
  4. Hej Margrethe
    Tak skal du have. Black Hero er nærmest pæonagtig i knoppen, jeg er vild med den.
    Skvalderkål kan være en heldagsbeskæftigelse. Det har regnet her meget af dagen, men til aften blev det skønt.
    Jeg har 194 rhodoer :o)så hvis I kommer om tre uger, kan I stadig se nogen i blomst.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  5. Det er godt nok et smukt blommetræ.
    Jeg kan huske at du, i et af dine indlæg fra sidste år, viste et blommetræ som Bent havde klippet. Da jeg så billedet du viste i går syntes jeg også at jeg kunne genkende det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det er rigtigt, jeg tror også, du kommenterede det dengang. Det har han fået helt tjek på, så det overlader jeg til ham. For nogle år siden var det fuldstændig tæt i kronen, og vi fik aldrig en blomme, da var det mig, der tog fat. Nu kan Bent heldigvis klare det :o)

      Slet
  6. Utroligt som du kan blive ved med at vise den ene skønne plante efter den anden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kommer du også til om et par år :o) håber du nyder dem.

      Slet
  7. I går og i dag har det regnet en mild og længe ventet forårsregn her omkring. Jeg klikkede dine billeder op i større format og nød dem allesammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var dejligt med noget vand, vi trængte men nu gror ukrudtet.
      Jeg er glad for at høre, at du nyder mine billeder :o) tak for det.

      Slet
  8. Dejligt at i også fik lidt regn idag, at det så lokkede sneglene frem.... ja hvad kan jeg sige andet end, dræb dræb og atter dræb, øv hvor er de klamme ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg dræber alle jeg ser og resten dør forhåbentlig af giften. Jeg ville trække en mælkebøtte op idag, men fik fat i en snegl øv hvor klamt.

      Slet
  9. Hej igen Lisbeth.
    Igen skønne billeder, det er da sjovt med det hjertebed, det ligner godt!
    Og stenbeddet er også meget flot,-- synd du har snegle, jeg har ikke set nogen her endnu.
    Det er dog en skønhed ude lige den Elegant Lady. Na ja Black Hero er også smuk.
    Lisbeth, det er underligt, at din Lanathum først blomstrer nu. Det er nok min der "ikke kunne finde ud af månederne" - det ville have været sjovt, hvis den havde ventet til nu.
    Dejlige billeder af rhodoer.
    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Der findes jo forskellige krydsninger af Lanathum, så din er nok krydset med en tidligt blomstrende sort.
      Det er ikke altid godt, hvis de blomstrer for tidligt. I hvert fald ikke, når der kommer frost.
      Jeg har lige været ude og slå de snegle ihjel, som lå og vred sig derude på jorden. Der var mange.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  10. Som altid igen gode billeder.
    Jeg kan rigtig godt li` dit stenbed.
    Du overrasker hver gang med mange ny planter.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er flot med stenbede, og du har jo også noget med sten. Måske skal du have lavet en stenbed, eller har du det?
      Selv tak

      Slet
  11. Først tak for nærbilledet af din himalayaceder - hvor er den speciel. Den virker blød at røre ved.
    Jeg er især imponeret over så flot dine bede er lukket helt til - man ser næsten ikke jord. Det må jeg se at få lært i mit staudebed.
    Også jeg har »plukket« skvalderkål i dag. Men uden den store succes, for de popper bare op lidt længere henne i bedet, synes jeg. Nå men det kan være jeg skal prøve helt andre metoder, som den kulsukker der tales om i blogland. Kender du den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja himalayacederen er speciel, men den kan nu godt stikke lidt.
      Jeg er bange for, at du bliver skuffet, når du ser det, mine bede er slet ikke lukket til, der er meget sort jord, men kommer tid kommer råd, regner jeg med :o)
      Jeg er glad for, at jeg ikke har så meget skvalderkål, til gengæld har jeg mælkebøtter og kvikgræs i rigelige mængder. Vi har alle vores kampe :o)

      Slet
  12. Et hjertebed...suk...hvor romantisk :o)

    SvarSlet
  13. Hej Lisbet. som altid dejlige billeder fra din have.min søster og jeg glæder os rigtig meget til at besøge dig,.og opleve alle dine flotte rhodoer.har du mange forskellige slags hostaer? mange hilsener jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette. Jeg glæder mig også rigtig meget til at få lov til at vise min have til sande havenørder :o)
      Ja jeg har mange forskellige slags hostaer.

      Slet
  14. Tak for dejlige billeder af dine bede, både i dette indlæg og det forrige. Som du ved elsker jeg jo også at se billeder af hele bede.
    Hvis du allerede er begyndt at lade alt det selvsåede stå, og kun pille ukrudtet op i bedene, så skal de nok lukke til i løbet af nogle år, med akelejer, geranium og vores søde lille portulak.
    Død-hoveder du sådan noget som akelejer, eller klipper dem tilbage efter blomstring? Jeg tror nemlig også at mange af mine selvsåere kommer fordi jeg smider alt undtagen rodukrudt i komposten, og senere fordeler jeg det så i bedene, så på den måde får jeg spredt frøene i alle bedene. Måake kunne du på en eller anden måde sprede dit blomsterafklip i bedene?
    Jeg er helt vild med den Elegant Lady, nu huskede jeg endelig at skrive den på min løg-liste til efteråret. Den er så lang nu, at den må være en ønskeliste, for så mange får jeg aldrig råd til at købe, men så har jeg en inspirations liste :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Selv tak nu håber jeg, at I der ikke kan komme herover bedre kan følge med :o)
      Jeg piller kun ukrudt op i bedene mest græs og små træer. Resten er jeg nogenlunde ved at have styr på hvad er. Portulakken breder sig jo vildt, det samme gør geranium og akeleje. Når akelejerne er færdige og hvis det er nogle sjældne, tager jeg og drysser frøene rundt i haven, hvor jeg gerne vil have den.
      Hvad gør du med dem, når de er afblomstret? Lader du løvet stå eller klipper dem ned? De er lige på spring derude nu, og jeg plukkede tre ind sammen med nogle tulipaner i dag. De store tunge tulipanhoveder kunne ikke lide alt det regn.
      Elegant Lady er i år mere yndig end nogen sinde, jeg kan godt forstå, at den er på din liste.

      Slet
  15. Sorry, jeg havde slet ikke set dit spørgsmål til mig her :-)
    Jeg klipper for det meste akelejerne ned efter at de har blomstret. Sidste år var første år jeg gjorde det næsten overalt.
    Jeg tror ikke det gør den store forskel for planten, så længe frøene kommer af. Men det ser pænere ud, for det 'gamle' løv bliver lidt kedeligt. Og så kan man jo få plads til nogle sommerblomster ved siden af dem :-)
    Min første akeleje står også lige på spring, kan jeg se her uden for vinduet. Jeg har ikke haft lyst til at gå ud i det blæsevejr idag :-)

    SvarSlet